מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תשס״ז 06.12.2006

'תרופה' ללא תופעות-לוואי

"תורת החסידות היא תרופת-פלא, שמצד אחד יש בה הכול –  קבלה, חקירה, מוסר – והיא פונה הן לנשמה ולאמונה, הן לשכל, הן לרגש ולמעשה. כל אדם יכול למצוא בה את מקומו. וכל זה ללא 'תופעות-לוואי' שליליות. בתורת החסידות מאירה הנקודה המרכזית של 'אין עוד מלבדו', וממילא העולם כמציאות עצמאית כלל אינו קיים. זו מהפכה עצומה בעולם הרפואה הרוחנית!" ■ הכתבה המתפרסמת במדור חיים יהודיים שב'שיחת השבוע' מאת ר' זלמן רודרמן ב'כתבה מלאה'
'תרופה' ללא תופעות-לוואי
הרב וכטר: "זה היה גן-עדן אמיתי"

כששואלים את הגאון הרב מענדל וכטר למה כדאי ללמוד חסידות, לשונו נאלמת דום לרגע. לא, אל תטעו, יהודי העומד בראש כמה 'כוללים' לחסידות, ומי שמאות מכל החוגים החרדיים והדתיים משתתפים מדי שבוע בשיעוריו רבי-המוניטין, אינו מתקשה לספק תשובה מפורטת לשאלה יסודית זו. "זה כמו לשאול למה כדאי לחיות!", הוא אומר כעבור רגע, בהתלהבותו האופיינית. ואז, אם בכל-זאת מתעקשים, הוא מתחיל להסביר – והוא עושה זאת בטוב טעם – "למה כדאי לחיות"...

הרב וכטר נולד בעיירה קטנה ליד קאליב שבהונגריה. כשהיה כבן עשר היגרה משפחתו לקנדה. לאחר נישואיו עמד בראש-ישיבה למצויינים בוויליאמסבורג. הוא החל ללמוד תניא באופן עצמאי, וכעבור זמן שידך מישהו בינו לבין ה'חוזר' הראשי של הרבי מליובאוויטש, הגאון החסיד הרב יואל כהן. "כשנה וחצי למדנו חסידות בחברותא. עשינו זאת כל 'ליל שישי', מחצות הלילה ועד שלוש-ארבע לפנות בוקר. לפעמים הלימוד נמשך עד תפילת שחרית. זה היה גן-עדן אמיתי!", הוא מספר בעיניים נוצצות.

רפואה רוחנית

כשהרב וכטר מתבקש להצביע על האור המיוחד שבתורת החסידות, הוא נדרש למונחים מעולם הרפואה: "בבית-המרקחת יש תרופות למחלות שונות, אך לצד מעלותיה של כל תרופה ותרופה, יש לה גם שני חסרונות. ראשית, היא מתאימה אך ורק למחלה מסוימת, ואם מתעוררת מחלה נוספת יש צורך בתרופה אחרת. ושנית, לכל תרופה יש גם תופעות-לוואי שליליות.

"גם ב'בית-המרקחת' היהודי יש כל מיני תרופות. יש תרופה הנקראת קבלה. יש תרופה הנקראת חקירה. יש תרופה הנקראת מוסר. כל אחת ואחת מהן פונה לחלק מסויים בלבד בנפש האדם. קבלה פונה אל הנפש ומעוררת את האמונה. חקירה מדברת אל השכל  מוסר משפיע על הרגש והמעשה. ויש גם תופעות-לוואי. למשל, כשלומדים מוסר, אנו בעצם מתעסקים בצד השלילי של העולם ובתאוותיו. יש קנאה, יש תאווה, וצריך להילחם בהן".

תרופת פלא

הוא מציין 'תופעות-לוואי' גם בקבלה. "למשל, עלולים להיכשל ב'הגשמה' של מושגים רוחניים. הלומד עלול לתפוס את הדברים 'צמצום כפשוטו'. תופעת-הלוואי השלילית של שיטת החקירה היא שהכול מושתת על השכל, והדבר בא על-חשבון הרגש והאמונה".

לעומת זאת, "תורת החסידות היא תרופת-פלא, שמצד אחד יש בה הכול –  קבלה, חקירה, מוסר – והיא פונה הן לנשמה ולאמונה, הן לשכל, הן לרגש ולמעשה. כל אדם יכול למצוא בה את מקומו. וכל זה ללא 'תופעות-לוואי' שליליות. בתורת החסידות מאירה הנקודה המרכזית של 'אין עוד מלבדו', וממילא העולם כמציאות עצמאית כלל אינו קיים. זו מהפכה עצומה בעולם הרפואה הרוחנית!".

חסידות מבוארת

בימים האלה ראה אור הכרך השלישי בסדרת 'חסידות מבוארת', שהרב וכטר הוא חבר בכיר במערכת ההוצאה-לאור שלה. זו מהדורה מבוארת של מאמרי רבי שניאור-זלמן מלאדי. "כאן נפתח פתח ללימוד חסידות לפני כל יהודי", אומר הרב וכטר בהתרגשות.

לכל מאמר ניתן רקע, המכניס את הלומד לנושא. המאמר עצמו בנוי כמו גמרא עם רש"י, תוספות ומפרשים, וכל אחד ואחד יכול לבחור את רמת הלימוד המתאימה לו. יש גם ביאור של מושגי-יסוד. בסוף כל מאמר מופיעים דברי סיכום, וכך הלומד יוצא עם מסר ברור.

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
חסידות מבוארת
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
היכן ניתן לרכוש את הספרים??
2.
ל-1 במירון
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
חושב
3.
בספריית החסידות
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
רחוב חידקל 16 קרית גת.

טלפון - 6602275 בשעות הערב.
4.
יש ב...
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
יש את הספרים בופרצת
5.
אני אמרתי
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
אמרתי לכם שבסוף
כולם יהיו חב"דניקים!!!
6.
בהיכל מנחם בבני ברק
ט"ז כסלו ה׳תשס״ז
רח שפת אמת 1
פינת רחוב מהרש"ל
ובחנויות ספרים המובחרות
שבבני ברק.
7.
רק שיהיה כבר בקרוב!!!!
ט"ז כסלו ה׳תשס״ז
ממש!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.