מערכת COL | יום י"ג כסלו ה׳תשס״ז 04.12.2006

חשוב על עוד יהודי... / מאמר דעה

במאמרו "חוט ועוד חוט" העלה הרב מנחם ברוד על סדר היום נושא שהוא כנראה הדבר המטריד ביותר כיום את חסידי חב"ד בכל רחבי תבל, כפי שאפשר לראות ממבול התגובות שהתפרסמו כאן באתר ■ אני אמנם מסכים לתוכן הדברים שכתב ברוד, אבל הסגנון - עליו אני חלוק לחלוטין ■ חיים בן אליעזר במאמר תגובה לרב ברוד  למאמר המלאדעות ב-COL 
חשוב על עוד יהודי... / מאמר דעה
ציור אילוסטרציה: זלמן קליינמן
מאת: חיים בן אליעזר

אני מוצא את עצמי מסכים עם רוב דבריו של ברוד. אכן, אלו שאינם מקבלים את מרותם של המוסדות והארגונים אותם הקים הרבי, הם הגורמים היותר דומיננטיים, לשסע הקיים היום בקרב חסידי חב"ד. ולמותר להרחיב בדבר המצער והמבהיל.

אני אמנם מסכים לתוכן הדברים שכתב ברוד, אבל הסגנון - עליו אני חלוק לחלוטין. סגנונו של ברוד מזכיר לי את הבדיחה הידועה על שני אנשים שבמשך זמן רב היו חלוקים בנושא מסוים, עד שאחד מבעלי המחלוקת הגיע לחברו והציע לו, לסיים אחת ולתמיד את המחלוקת: "הבה נתפשר, שיהיה כבר כמו שאני אומר...". ברוד מביט מלמעלה למטה על כל אלו שאינם בדעה אחת אתו. במילים אחרות הוא אומר: "אני הוא עמוד האמת, אני הוא עמוד האור, וכל מי שאינו חושב כמוני, מתנתק לאט לאט ממני ומהאמת המוחלטת".

גם תביעתו שצריכים להתאחד סביב "כפר חב"ד", וסביב ה"התקשרות", נשמעת מוזרה במקצת. היכן מצינו ב"ספרי ההתקשרות" שצריכים לקרוא עיתון כדי להתקשר לאילנא דחיי?!. למרות היותו עיתון חביב ונחמד, שנתם של חסידי חב"ד לא תנדוד אם הם לא יהיו בקיאים במהותו של החומר הרדיואקטיבי בו הורעל איש הק.ג.ב. בלונדון. גם אי ידיעת "ייחוסו" של המוסר-האלכוהוליסט של אדמו"ר האמצעי לא תטריד את מנוחתם של חסידי חב"ד.

בחוברת "התקשרות" יש אמנם חומר מעניין ומגוון, אבל אפשר להיות מקושרים לאילנא דחיי, גם בלי להזדקק לחוברת "התקשרות".

למקרא הדברים, חוכך כנראה הרב ברוד שליט"א את ידיו בהנאה - הנה תוקפים אותו מימין, תוקפים אותו משמאל, והוא עוד רגע הופך להיות דובר... "הדרך המרכזית".

נו, שוין, זאל שוין זאיין...

אבל בכל זאת כדי לגוון את חיינו המשעממים, ברצוני להביא לציבור הגולשים כתבה, שקבלתי באימייל, שעם תוכנה אפשר להתווכח, אבל הסגנון, אוי הסגנון, שפתיים יישק!

הנה לפניכם מה שכתב הרה"ח ר' יהושע דוברווסקי, אחד מגדולי הוגי הדעות בחב"ד, תלמיד מובהק של גדולי המשפיעים מהדור הקודם. עט סופר מהיר, מטובי הכותבים בדורנו.

וכך הוא כותב:

...לפתע נפל דבר, אפילה ירדה לעולם, והיא מכסה ומסתירה, מונעת מחסידים לראות את הרבי בעיני בשר. לכאורה, יאמר האומר, אבד לחסידים כוח הראיה... ומה יכול להיות יותר טראומטי ומכאיב עבור חסיד מאשר ההרגשה שאיבד את מאור עיניו החסידי ויכולתו לראות את הרבי.

אך חסידי חב"ד שורשיים לא הרגישו עצמם סומים ר"ל. להפך, מחנה חב"ד התנער וקם כארי, עבר התחזקות שלא תשוער בכל תחומי החיים היהודיים והחסידיים, מתוך תשוקה עצומה למלאות את רצונו של הרועה הנאמן. הפירוט בזה אך למותר.

אמנם, יחד עם זאת, החלה לכרסם תופעה מצערת ביותר, שלדאבון לב כבר אינה בגדר סוד, והיא חותרת תחת יסוד-היסודות של דרכי החסידות. הזעזוע העמוק שפקד את קהל החסידים בג' תמוז, הוליד שתי גישות כיצד ליישם את ההתעוררות לחיזוק ההתקשרות – אותו "אני לדודי" בין רבי לחסיד שאינו ניתן להפרדה. אלא שמהרצון הכביר לחזק את חבלי ההתקשרות לרבי, השתלשלה תופעה של נתק ופירוד בין חסיד לחסיד.

בקיצור, אפשר לסכם את שתי הגישות כך: צד אחד רוצה לשמר את ה"אני לדודי" שבזמן ההווה ע"י געגועים וקישור ההווה לעבר. ואילו השיטה השניה גורסת שצריך "לסחוב" את ה"אני לדודי" מהעבר ולהפכו למציאות בהווה ובעתיד.

מבלי להכריע בין שתי הדעות, ואף מבלי להצביע על אשמים בפירוד הנורא – יש רק רצון עז לשאול ולחזור ולשאול:

אנחנו כולנו, שהיינו מאוחדים בתנועה של "אני לדודי ודודי לי", באין-סוף התוועדויות ארוכות, בימים טובים, בשבתות ועוד ועוד. אנחנו שעמדנו "כולנו כאחר באור"... רואים ונראים אל מול פני הקודש של רעיא מהימנא. אנחנו, הזוכרים (מי בעצמו ומי שסיפרו לו על כך) את הרבי עומד בפתח 770 לאחר התוועדות פורים הידועה ומכריז "כל הפושט יד נותנים לו". ואז, כאשר מסה אדירה של חסידים נדחקים ונדחפים מכל צד לפשוט את ידם ללא כל חשבונות והתחשבות – באותו רגע מרטיט של התגלות מתחנן הרבי וזועק מנהמת לבו: "טראכט וועגן נאך א אידן! טראכט וועגן א צוויטן אידן! טראכט...". [חשוב על יהודי נוסף! חשוב על יהודי שני! חשוב!...].

ריבונו-של-עולם, להיכן נעלמה ואבדה לנו המחשבה על חסיד חב"ד שני, לאן נעלם הקשר והיחס עם אחינו עצמנו ובשרנו?!

האם, בעצם, אבדה לנו היכולת הבסיסית לנתח ולהבין בעצמנו מה קורה כאן? הבה נראה: אתה חסיד חב"ד, ברגע שהורד המסך מעל יכולתך לראות בעיני בשר את הרבי, האם נשמתך הסוערת מצאה את דרכה לזרז ולמהר את הרגע בו נזכה לאור באור החיים? בעקשנות מחד, ובתנופה מאידך, ועל דרך זו הלכת במלוא הקיצוניות, אם כן, מהיכן נובע יחסך הנוכחי לאחיך החסיד? הרי הוא, בדיוק באותה מידה ובדיוק מאותה סיבה, ובדיוק באותה תסיסה והתעוררות נפשית (ואולי אף גדולה משלך) ומתוך אותה תקיפות וכוונות טובות – חיפש גם הוא את הדרך לממש את כמיהתו לחיזוק ההתקשרות ויישום רצונו של הרבי.

אז מדוע נראית דרכו כל כך שונה מהדרך בה הלכת אתה? פשוט מאד, אצל יהודים, וגם אצל חסידים, ישנם חילוקים שונים בתכונות הנפש, בדעות, ובעיקר במידות (חסד, גבורה וכו'). מדוע לא מעלים כזה רעיון פשוט.

והשאלה הגדולה מכל: כיצד יכול "צד" שלם שלא לראות (או לעשות עצמו שאינו רואה) את הכוונות הטובות, את הכיוון והמטרות החיוביות אליהן חותר הצד השני?

ומאידך, כאשר מתעשתים ורואים איך השני באמת מתכוון לטוב, משתנה כל ההנחה הבסיסית, ובמילא נפתח השער להיכל האחדות. פתאום מבחינים שהעין הימנית והעין השמאלית מביטים ממש אל אותה נקודה.

כאמור, לא באתי בזה להכריע האם צריך ללכת ל"ימין" או ל"שמאל", או שמא בכלל ל"אמצע"... אך גם בהעדר הכרעה כזו, יש לצאת במלוא החריפות נגד התוויות שבקלות-דעת מצמיד כל אחד לזה שאינו מסכים עמו. החל מ"כפירה" מכאן ו"משיחיזם" משם. תארו לעצמכם להיכן מגיעים כשאלו רק עמדות הפתיחה של הויכוח...

בנקודה זו כדאי להביא את המובא בסיפורי צדיקים, שבשעה שהרמב"ם כתב בהלכות תשובה שהאוחז מגשמיות הבורא נקרא "מין". דברים אלו של הרמב"ם גרמו ששערי גן-עדן נסגרו בפני כל הסוברים כך. ביניהם היו גדולי ישראל. עד שבא הראב"ד, ובהשגתו על הרמב"ם כתב, שאף שברור שדעה זו משוללת לחלוטין, בכל זאת "מדוע קרא לזה מין" והרי "כמה גדולים וטובים ממנו" סברו כך מפני שתפסו את הפסוקים כפשוטם, ויתרה מזו, מחמת מה שהבינו מהאגדות המשבשות את הדעת. ומסופר שבאותה שעה החזיר הראב"ד את אותם גדולים לגן-עדן.

הראב"ד היה ידוע בדורו כסמל החריפות, התקיפות והקנאות, גם בדברים הרבה יותר קלים. ובפרט שכאן מדובר בעניינים שבכבשונו של עולם, ובכל זאת הלך הראב"ד ו"הציל" אחדים מגדולי ישראל שהוא עצמו העיד עליהם שדעתם משובשת. וכל זאת למה?! – כדי ללמדך כוחה של "קנאות" באהבת ישראל!

ואם בארזים כך – בטח ובטח אשר בריות שפלות כמונו יכולות להניח כי גם ב"צד השני" נמצאים "גדולים וטובים" לא פחות מאתנו, ואולי אף יותר.

***

ורוח-הקודש מצווחת ואומרת: טראכט וועגן נאך א אידן, טראכט... [חשוב על עוד יהודי, חשוב...]
לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
26 תגובות
1.
הכל טוב ויפה ואתה יכול לנשק וכו
י"ג כסלו ה׳תשס״ז
כמו שכתבת לעיל. אבל מה לזה ולמנהגים חדשים ב-770. ומה לזה ולטרור בריגאדעס ב-770.
2.
הרב ברוד הוא לא הדובר של כ-ו-ל-ם?
י"ג כסלו ה׳תשס״ז
לאחרונה הרב ברוד נהג בחכמה כאשר התייצב לדברר את הפרשיה של הגן בטלוויזיה שהגורמים החבדיים המעורבים בה נמנים על המשחיסטים.
אם הם ניתקו עצמם מהמעגל, מדוע הוא עשה זאת?
מה הוא דובר חב"ד וסטראשעלע? מוטב אם ימשיך בדרך זו של אהבת ישראל ויבין שלחב"ד יש מנהיג קצת יותר גדול ממה שהוא חושב, ושהוא יבצע את המוטל עליו כפי שעשה זאת עד היום בהצלחה.
ידיד טוב שלו...
3.
מאמר ע-נ-ק
י"ג כסלו ה׳תשס״ז


ראשית הערה לחיים בן אליעזר ההקדמה שלך למאמר של הרב דוברובסקי קולעת אל השערה ,ממש מילים כדורבנות סוף סוף מישהו לבטא תחושה רווחת בלשון רהוטה ומדוייקת.
והמאמר של הרב דוברווסקי פשוט נפלא, הלוואי ונצליח להפנים את תוכנו בחיי היום יום...
4.
אוח, זה טוב
י"ג כסלו ה׳תשס״ז
אכן שפתיים יישק.

רוב מניין ורוב בניין חב"ד סבורים כמו ר"י דובראווסקי
5.
מעניין מאוד
י"ג כסלו ה׳תשס״ז
כדאי שבעל המאמר יפרסם מידי פעם מאמרים כאלו, מילים נוקבות ששייכות לכל יהודי ולא משנה איפה הוא מקטלג את עצמו. זה מחזק ומעורר לאחדות, יישר כח!
6.
ר יהושע דובראווסקי עם כל הכבוד
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
כותב בעתון בי"מ...

בינתיים על עתון "כפר חב"ד" התבטא הרבי זי"ע שזהו השופר שלי.

חד וחלק: עתון בי"מ הוקם כקריאת תיגר נגד "כפר חב"ד

"אם בארזים נפלה שלהבת" - אם "יהודי יפה" כמו ר יהושע נותן לגטימציה למחלוקת ולמרידה במלכות - בריבוי השתלשלות - "אזובי הקיר" זורקים ספסלים.

ר יהושע: "ואשימם בראשיכם"!
7.
מילה בסלע
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
אתה מסיים לקרא את המאמר וההרגשה היא כמו מים קרים ומעוררים לפש עייפה וכואבת. או יותר נכון כאילו ניתן פתאום מאור לחסיד העיוור...הגיע הזמן שנתחיל לחשוב!
8.
שפתיים ישק
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
כל הכבוד לכותב.
רק חבל שאינו מזדהה בשמו המלא!
10.
מים קרים לנפש עייפה
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
אכן, עם כל הרצון הטוב, בקריאת מאמרו של הרב ברוד לא מצאתי מקום בו אוכל אני לעשות את הצעד הקטן. הפשרות שהוצעו, אינן בעיני פשרות. טוב שנתתם ביטוי גם למאמר זה.
מי אמר שלא לכתוב זי"ע זו פשרה? אולי יש צורך לכתוב הרבי מה"מ בלי שליט"א? והדוגמאות עוד רבות.... חבל שהדבר הוא מלעמלה, מהאגודות מהמוסדות וכמובן מועדי הרבנים למיניהם ואנוכי האזרח הקטן אין לא-ל ידי לעשות הרבה...
11.
טראכט
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
ותוּ לא...
יישר כח
12.
כתבה טובה-אבל
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
שלוש נקודות חסרות:
1. חוסר קבלת מרות של האנשים שהרבי מינה.
2.הנהגת מנהגים חדשים.
3.התנהגות אלימה.
13.
חב"ד השפויה
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
זאת חב"ד השפויה. זאת חב"ד האותנטית.
14.
תגובה מדויקת לנפש עייפה...
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
ב"ה

הסכמתי אוי.. כ"כ הסכמתי !
אהבת ישראל אינה מליצה...
15.
מי זה חיים בן אליעזר הכותב ?
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
ולמה לא כותבים את דעתו בתוך שאר התגובות שהתפרסמו ?

למה יש עבורו כתבה מיוחדת ? מה הוא מחדש יותר ממה ששאר המגיבים חדשו איש איש לפי דרכו ?

ואם בכל זאת הכתבה שלו חשובה יותר משאר התגובות אז לפחות למה לא מפרסמים את שמו המלא ואת תמונתו כדי שנדע לפחות ממי אנו מקבלים את המסר החשוב.
16.
ל-15
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
הכתבה היא של הרב יהושע דוברוובסקי, וכלל לא משנה מי זה "חיים בן אליעזר".
17.
כסף משנה
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
ראוי להסתכל במה שכתב הכסף משנה על הרמב"ם והראב"ד הנ"ל(הלכות תשובה פרק ג הלכה ז) וממש מאותו טעם שהגדולים טעו
שיש לקב"ה גוף גשמי "מצד תפיסת לשון הפסוקים כפשטן"
כך היום המאמינים "שחי וקיים בגוף גשמי " זה מצד תפיסת לשון ומילים של רבנו כפשטן
18.
ל 15
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
עם יד על הלב , ברגע שתגלה את זהותו של הכותב מיד תקטלג ותשייך אותו לצד מסויים ואז...אז לא תירצה לקבל שום מסר... כי ככה אנחנו מתנהגים בחבד. רק אני ודעותי שווים!! אם אתה רוצה שינוי של המצב בן אליעזר זרק לכולנו קצה חוט חזק !
19.
6 צודק!
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
במבחן התוצאה, יהודים כמו ר יהושע דובראווסקי נותנים את הלגטימציה לכל השגעונות

אני בטוח שר יהושע שי הולך ל"אוהל" אבל הוא כותב בעתון שמחק את "האוהל" ובכך נותן "הכשר" לגישה המזעזעת שאין "אהל".

אדרבה, בגלל שר יהושע "כותב יפה" - זה יוצר הרגשה כאילו גם שפויים שייכים להזיות האלה.
20.
די ברור שהמדובר בר אסף פרומר
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
שמשום מה בכל מקום בו הוא כותב - בעיקר ב"בי"מ" אך לעיתים בבמות קיצוניות יותר - מקפיד לכתוב בשם עט, למרות שסגנונו (המשובח, יש לומר) ידוע ומפורסם.

ולעניננו:

כל הקלישאות וההבלותות האלו כבר נכתבו בשעתם בחודשים הראשונים אחרי ג תמוז, ולמרות שכל זה נלעס עד דק - מצאנו את עצמנו, לאחר 12 שנים, במצב בו אנו נמצאים היום.

לכן כולנו עכשיו מנסים לחשוב ברצינות מה עושים, וכל הניסיונות לחזור וללעוס את כל ה"אחדות בובקעס" רק מפריעים.

שימו-לב: מה היא בעצם מטרתם של כל מאמרי ה"אחדות" שנכתבו בעקבות מאמרו של מענדי ברוד?
-לסנגר על הפורעים והאלימים שמפילים חיתתם על 770 כבר 12 שנים!

אבוי לאחדות זו!
21.
כמה נקודות למחשבה
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
בס"ד

כוונות טובות לו לכותב אך איני בטוח שהם אינם אלא סיסמאות ותו לא..

הרב מנחם ברוד העלה נקודה כואבת ביותר והיא הקרע המעמיק וביקש כי ינסו להעלות הצעות לפתור אותו.

ישנה קבוצה אשר משמיעה את דעותיה הערב והשכם ללא סוף, אין כמעט היום התוועדויות בלי "יחי" אין תפילה בלי הכרזת "יחי", אין כמעט פעילות עים ילדים כולל בבתי ספר שלנו ללא "יחי".
על קבוצה זו נמנים צעירים אשר לא מכבר הצטרפו לחב"ד ורואים בכל מי שאינו משיחיסט ככופר וכו...
נוער צעיר מתחנך על ברכי האמונה
שזקני ורבני אנ"ש כולל גם המשפיעים הגדולים ביותר הם מוקצה מחמת מיאוס כי יש בהם את הגנאי שהם "יוצאים נגד הרבי" כלומר לא משיחיסטים, ועל גדולי ישראל אחרים מאן דכר שמיה רח"ל
מיום ליות אותה קבוצה מאמצת לעצמה הנהגות שונות ומשונות. לימוד החסידות שהרבי זי"ע וכל הרביים זעקו ומסרו נפשם עליו הפך ללימוד "גאולה ומשיח" - לימוד חשוב אך לא במקום ליומד החסידות.

וקבוצה שניה כ אנוסה ביד זו הקבוצה הראשונה.

הרבי הרחיב ובנה מפעל אדיר חסר מימדים של שליחות (אבל כמו ששמעתי מידיד שלי השליח מורד ברבי כי הוא לא מכריז "יחי") אבל אים הם לא מכריזים "יחי" הם מורדים.

הפצת המעיינות של כ"ק הרביים בקרב ציבור התורה נעצר כמעט לגמרי...שכן אנו נתפסים בעיניהם כשוטים ותמהונים תחת הרושם שהיה בעבר שחסידות חב"ד היא ספינת הדגל של החסידות.

עיתון כפר חב"ד שהרבי התבטא עליו כשופרו הפך להיות עמלק בעיני קבוצה זו התקשרות הפך להיות התנתקות וחסידים הפכו להיות שמאלנים או "מקורבים" ובי"ד רבני חב"ד הפך להיות נגוע בשוחד (ראה לדוגמאףגליון שהופץ לאחר הבחירות).

חב"ד נתפסת בציבור הרחב כאוסף משוגעים רח"ל.

עד מתי !!!

אים רוצים אחדות על כל הרבנים להודיע כי הם מקבלים את מרות בי"ד רבני חב"ד.
זו-היא התחלה טובה.

אשמח לקבל תגובות עניניות ולא סיסמאות ריקניות.
22.
הרב דובראווסקי אינו משיחיסט
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
אני קרוב של הרב יהושע דובראווסקי והוא רחוק מאוד מלהיות משיחיסט.
25.
ל-20 זה לא אסף ולא פרומר
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
האם פרומר חושב שהמוסדות שהקים הרבי הם המוסדות שחייבים לציית להם, כפי שכותב בכתבה זו.

הצחקתם את פרומר.
26.
יישר כוח מגיב מספר 20
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
אכן צדקת, שוב נזעקים אותם ה"מתונים" הנהנים ומחייכים מתחת לשפמם כאשר פורעי 770 עושים עבורם את ה"עבודה השחורה", ורוממות ה"אחדות" בפיהם.

ביניהם גם ר יהושע דוברבסקי ואסף פרומר, שמטעמי פוליטיקה טהורה מתנגדים למוסדות שמינה הרבי (אף שאינם מאמינים כלל באותם הזיות של המשיחיים), והם שוב מפטפטים באזנינו את כל אותם קלישאות של אחדות וכו, שהם אלו שהביאונו עד הלום - שפיכת דם ב770...

ורוח הקודש מצווחת ואומרת: לאז מיך אפ מיט די באבקעס!
27.
תגובה ל- 21
י"ד כסלו ה׳תשס״ז
אתה כתבת:

"הפצת המעיינות של כ"ק הרביים בקרב ציבור התורה נעצר כמעט לגמרי...שכן אנו נתפסים בעיניהם כשוטים ותמהונים תחת הרושם שהיה בעבר שחסידות חב"ד היא ספינת הדגל של החסידות".

איני יודע היכן אתה מתגורר, אבל במקומות רבים, הרי אדרבה ואדרבה, התגבר לימוד החסידות בקרב חוגים שונים במידה גדולה מאוד.

ודווקא בשנים האחרונות יש נהירה גדולה של ה"פולישערס" ללמוד חסידות. והדבר הוא גם בארה"ק, גם בארה"ב וגם בבלגיה.

הרי דברים שכתבת אינם נכונים כלל וכלל.

28.
ההזויים כמו מגיב 26 מביאים החורבן
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
המטורפים המשיחיסטים מצד אחד, וההזויים כמו מגיב 26 מהצד השני הם הם מביאים את החורבן.

אבל חב"ד חזקה מהם, וכשם שעברנו את פרעה ואת אביגדור כך נעבור את הקיצונים הללו.
29.
תגובה ל 27
ט"ו כסלו ה׳תשס״ז
בס"ד

תודה רבה עבור התגובה העניניית:

אבל גם אים אינך מסכים לנקודה שהעלית אינו אומר כי כל הכתוב ב תגובה מס 21 אינו נכון

בבלגיה ככל הידוע לי ישנה פעילות הפצת חסידות חב"ד בקרב חסידי פולין , פעילות זו מתבצעת ע"י חסידי חב"ד המתונים ולכן הפולישערים אינם מתרחקים מהם לאור היכרותי את חוגי הפולישערים אני משער שגם בארה"ב זה כך.

בארץ שיעורים שהתקיימו בישיבות חסידיות בוטלו ברגע שנתגלה כל סממן משיחיסטי של אחד ממוסרי השיעור. צא ובדוק באיזה ישיבות חסידיות יש שיעורי חסידות של הרביים שלנו ??!

מעבר לכך בחורים פולישערים מקבלים הנחיות ברורות וחד משמעיות מראשי הישיבות או מהאדמורי"ם עצמם להפסיק כל שיעור חבד"י ברגע שמתגלה סממן ולו הקטן ביותר של משיחיסטיות אצל אחד ממוסרי השיעור.

חבל !!! מיותר לגמרי !!!

עד מתי !!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.