מערכת COL | יום ח' כסלו ה׳תשס״ז 29.11.2006

תינוקות עם קשיי קשב וריכוז / שאל את המאבחן

מאמרו השבועי של אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל המתפרסם ב-COL עוסק בנושא "תינוקות עם קשיי קשב וריכוז" ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר  למאמר המלא
תינוקות עם קשיי קשב וריכוז / שאל את המאבחן
שאלה.

שמי טובה. בשבועות האחרונים כתבת על הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים. יש לי שאלה קשה שמאוד מפריעה לי כבר זמן רב. אני אמא טרייה יש לי בת יחידה בת שנתיים. היא מאוד חכמה אבל יש לה בעיה היא כל הזמן בתעסוקה מתמדת, היא לא רגועה גם בלילה היא מתעוררת מספר רב של פעמים בבכי היסטרי. לקחנו אותה לרופא משפחה הוא לא מצא כלום.

גם כשהיא משחקת היא מתקשה לסדר את החפצים שפיזרה בסלון ושאני קוראת לה לאכול היא כאילו לא שומעת אותי .לפני יומיים הלכנו ברחוב ורציתי לחצות את הכביש והיא מייד זינקה לתוך הכביש ממש בנס לא קרה דבר. היא לא אוהבת לשחק בפזל או קוביות רק בחומרים נמרחים פלסטלינה דבק, ואני צריכה לנקות אחריה.

אני לא יודעת מה לעשות ?!לאחר שפניתי לכל מי שאפשר אני חוששת שאולי יש לה הפרעת קשב וריכוז. רציתי לשאול האם יכול להיות שהיא סובלת מההפרעה הזו ואם כן מה יש להציע. כמובן שאני רוצה לדעת מהם הסיבות לתופעת החוסר קשב וריכוז. שוב אני מודה לך על הפינה המקצועית והיעלה שלך לטובת הציבור טובה.

תשובה.

טובה, אני שמח להשיב לך.

אכן התסמינים שהצגת מראים על בעיה חמורה שדורשת התערבות רפואית מיידית, אולם, ייתכן והילדה שלך סובלת מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות אך לצערי לפני גיל 5 לא ניתן לאבחן בצורה מדויקת ומקצועית האם היא אכן סובלת מליקוי זה בגלל מספר סיבות עיקריות:

1. תכונת הילד: ילדים בגילאי 2-4 נחשבים מאוד אגואיסטים וקשה להם לדחות סיפוקים לעיתים קרובות אם הם לא באם על סיפוקם המיידי, הם מיד מתעקשים ומראים מזג עצבני –בוכים, צועקים, ומסתגרים בתוכם (ומניסיון אישי מאוד קשה להרגיע אותם לאחר ההתקף) קושי זה אינו בעיה בקשב אלא מזג טבעי לגיל זה.

2. חשיפה חלקית: בדרך כלל בעיות קשב ריכוז והיפראקטיביות ניכרות ומאובחנות בזמן למידה בעיקר בגיל בית ספר. בגיל שנתיים הילד לא נמצא בסביבה לימודית על מנת שיהיה ניתן להעריך במדויק את רמת הקשב והריכוז שלו.

3. בעיות רפואיות: בעוד הילד הבוגר שיודע לדבר יכול לומר לאימו כואב לי האוזן או העין פעוט כבן שנתיים לא יכול לדבר ובמקום זה הוא יראה סימנים של עצבנות והתקפי זעם חוזרים ונשנים. אולם, זו לא בעיה נוירולוגית אלא בעיה גופנית שיש לטפלה אצל רופא מתאים.

4. השפעת ההורים: הורים המדכאים את ילדיהם ואינם דואגים לצרכים החיוניים הגופניים והרגשיים של ילדיהם, יתקלו בהתנהגות "אנטי" ובהתפרצויות זעם ובכי רב ותסכול מצד ילדים אילו שאינן מרגישים "מוגנים" מספיק. התנהגויות אילו נובעים מקושי סביבתי ואינם קשורים לקשיי קשב וריכוז.

לשאלתך הסיבות האפשריות לקשיי קשב וריכוז והיפארקטיביות:

1. בעיה מוחית נוירולוגית - היום כבר ברור ומוכח שהבסיס לקשיי קשב וריכוז נעוץ בסיבה מוחית - נוירולוגית שמקורם בקליפה הקדם קדמית במוח ובזרימה לא מאוזנת של חומר הנקרא - דופמין מהגרעין המזונב לקליפה הקדם קדמית במוח.
2. פגיעה מוחית - בעיקר בחלק הקדמי שמאלי של המוח.
3. תזונה לקויה - העשירה בפחמימות ובסוכרים ודלה בחלבונים.
4. חשיפה לחומרים רעילים - היכולים ליצור דלקת קרום המוח ולנזק ברקמות המוח.
5. חשיפת העובר- לאלכוהול, סמים, עישון.
6. נזק למוח - מלידת מלקחיים.
7. מחסור בחמצן - לתינוקות שנולדו קודם זמנם.
8. התעללות רגשית או פיזית בתינוקות - גורמת לזרימה של כימיקלים והורמוני מתח, המרעילים את מוחו של התינוק וגורמים לנזקים בלתי הפכים.

טובה, אני לא שולל שיתכן והילדה שלך סובלת מקושי קשב וריכוז והיפראקטיביות. נתון זה יוכל להתאמת רק כאשר הילדה שלך תגיע לסביבות גיל-5 מה שרצוי עכשיו שתהיי מודעת היטב למזג של ילדתך היחידה, תשמרי עליה היטב ולכשתגדל תעייני ברשימה הזו ובאם היא תראה לפחות 2 תסמינים רצוי לשלוח אותה לאבחון מקצועי.

מבדק ראשוני האם ילדך סובל מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות [מגיל5+] מבוסס על ה DSM-IV
1. מראה כאילו יש לה מנוע.
2. מוסחת בקלות רבה.
3. לא מאורגנת ומפזרת חפצים.
4. קמה לעיתים קרובות ממקומה.
5. מתקשה להמתין שבעל שיחה יסיים דברו.
6. קושי בסיום משימות .
7. חסרת סבלנות.
8. קשה להקשיב לאורך זמן.
9. קושי לשמור על קשב אחיד.
10. מדברת הרבה.
11. מתפרצת לדברי האחר.
12. מתקשה להמתין לתורה במשחק.
13. עוברת ממשימה למשימה בלי לסיים אחת עד הסוף.
14. מתנועעת בחוסר סבלנות.
15. מציקה לחברותיה.
16. מתקשה לשמור על שקט.
17. חולמנית.
18. אסוציאטיבית.
19. עונה תשובה בלי לחשוב.
20. מתעסקת בחפצים שלא קשורים לשיעור

הצלחה רבה
אהוד פריס
-----------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש.
www.lemida.org.  דואר אלקטרוני    [email protected].

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
בדיקת שמיעה
ט' כסלו ה׳תשס״ז
לפי דעתי חשוב מאד לפני נוירולוג ללכת לעשות בדיקת שמיעה בכל מצב של תנועת יתר ובמצב של הוא לא שומע בקולי ..שיהיהבהצלחה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.