מערכת COL | יום כ"ח חשוון ה׳תשס״ז 19.11.2006

גילויים מרתקים ודיבור על משברים עולמיים

אלפי שלוחים השתתפו במושב המרכזי של הכינוס במוצאי-שבת ושמעו על היוזמה להקים משרד שיפעל עם הנושרים ממוסדות חינוכיות ■ הרב יוסף-יצחק אהרונוב סיפר על אבחנתו של דיפלומט אירופאי בכיר בעקבות המשברים בישראל ■ הרב בערל לאזאר העלה על נס את יציאתם לשליחות של אברכים צעירים שלא ראו את הרבי ■ הרב יהודה קרינסקי דיבר בהרחבה על הרעיון 'יהדות מילדות' אותו הציע לראשונה בראיון הבלעדי ל-COL ■ הרב אברהם שם-טוב גילה מדוע 18 שנה לאחר ה'יחידות' לראשי אגו"ח, הם לא מיהרו להוציא לפועל את ההוראות שהדהימו אותם ■ וגם: מה הרבי הגיב לילדה שביקשה דולר לבובה? ■ צוות COL בדיווח נרחב ומרתק וגלריית תמונות  לסיפור המלא
גילויים מרתקים ודיבור על משברים עולמיים
הנואמים המרכזיים על רקע קהל השלוחים, אמש • צילומים: מאיר דהן, COL

מאת בנימין וייס, כתב COL לכינוס

18 שנה לאחר שראשי אגודת-חסידי-חב"ד העולמית נכנסו ל'יחידות' הקדושה עם הרבי, מתגלה הסיבה מדוע החברים לא מיהרו להוציא לפועל את ההוראות שהדהימו אותם. היו"ר הרב אברהם שם-טוב גילה במושב המרכזי במוצאי-שבת בכינוס השלוחים העולמי בניו-יורק כי "ברור שה'יחידות' הייתה צוואה. היינו מודאגים וחשבנו באופן מוחלט להשאיר את העניין כמו שהוא. קיווינו שהמצב יישאר ולא יהיה צורך לפעול מה שנאמר".

כפי שפורסם ב-COL, הרבי הגיה אישית בכתב-ידו הקדושה את תמליל הדברים שנאמרו ב'יחידות' "בה הרבי נתן קווים כללים ונקודות פרטיות", כדברי השליח הרב שם-טוב. אחת הבקשות הייתה לשלוח לכל חסידי חב"ד בעולם "מכתב כללי" והרבי דרש שזה ייעשה למחרת והוסיף בכתב-היד תואר נדיר "מכתב הכללי המקשר". הרב הסביר כי "עבודת המקשר זה לחבר מה שיש, שקיים. מאגדים מה שיש ויוצרים מציאות בפני עצמה".

הוא השווה בין הדברים לעצים ויער. "לעיתים ניתן להתבלבל בין העצים הרבים. רק כשכולם מאוגדים יחד זה יוצר יער. המשפיע ר' מענדל פוטרפס ע"ה סיפר על אסיר שהיה מנהל קרקס ונאסר בכלא הרוסי. כשעמד להשתחרר האסירים ביקשו ממנו להדגים עבורם פעלול. הוא עלה על חוט שהיה קשור בין שני העצים. הם עצרו את הנשימה לראות אם יצליח במשימה שהרי לא התאמן שנים רבות. הוא אכן צלח והם שאלוהו על-כך. הוא ענה: לא אופן הקשירה או ההליכה הם הסוד, אלא הפוקוס והריכוז על המטרה וכך לא נופלים".

הרב שם-טוב המשיך בנאומו הנלהב באידיש. "בזמן שאנו עסוקים בקשיים – ואנו מכירים שישנם כאלה – צריך לזכור את המטרה שהרבי הציב. הרבי כתב במענה: 'הנני מרעיש שהמעשה עיקר. המצב בענייני יהדות צמא שיתקנוהו וישלימוהו ולא באופן של הצנע לכת'. היחידים שיכולים לפעול זה הקבוצה כאן בחדר ואגו"ח מוכנה, בעזרת העצים, לראות שהמסר ישיג כל אחד".


הבובה שביקשה דולר מהרבי

המושב המרכזי שמילא את היכל הלימוד של ישיבת "אהלי תורה" נפתח בקטע וידיאו מהכינוסים שבשנים שעברו ועוררו נוסטלגיה וגעגועים אצל רבים. יו"ר המרכז-לענייני-חינוך וראש מזכירות הרבי, הרב חיים-מרדכי-אייזיק חודקוב ע"ה במראה שפוף ולשון צחה ושוטפת נראה אומר "שליח זה תפקיד כמו מלמד העוסק בחינוך. הוא מקבל כוחות לפעול ורק צריך רצון".

מנהל הכינוס הרב משה קוטלרסקי, שרבים מהנואמים הודוהו ושיבחוהו, הגיש את שרביט ההנחייה המבוקש לשליח הצעיר הרב זלמן וישצקי מבאזל, ציריך, וזה פתח בסיפור – האמצעי הקל להעביר מסר.

"למשפחה בקראון-הייטס הייתה חתונה והתכוונו לעבור בפני הרבי ביום ראשון. בשבת הם דיברו על גודל המעלה וההכנה בגשמיות ורוחניות לקראת קבלת הדולר לצדקה. הילדה, בת 4, ששמעה על הרגע החשוב הודיעה שהיא לוקחת איתה את הבובה לקבל דולר מהרבי. אין על מה לדבר, המשפחה הודיעו. נלביש את הבובה בבגדי שבת, הילדה התעקשה".

בסופו של דבר, הרב וישצקי סיפר, הילדה ניגשת לרבי עם הבובה. הרבי שואל באנגלית בחיוך "מה השם של התינוק?" בצד עמדו שניים, לא נבונים במיוחד, שהעירו שמדובר בבובה ולא בתינוק. הרבי התעלם ושאל שוב: "מה השם של התינוק?" זה היה אחרי פטירת הרבנית ע"ה בתשמ"ח, והילדה הקטנה ענתה "השם הוא חיה-מושקא". הרבי חייך ונתן דולר לילדה ודולר נוסף לבובה.


אבחנת הדיפלומט האירופאי

במעבר חד לצרות של עם ישראל בארץ-ישראל, הרב יוסף-יצחק אהרונוב סיפר על פעולות צעירי-אגודת-חב"ד בראשותו בעת מלחמת לבנון השנייה. "אנחנו פעלנו בעת המלחמה לתת מזון, מצרכים וצעצועים לילדים. המומחים אמרו לנו כי העיקר התרומה שלנו הייתה התקווה שהבאנו איתנו למקלטים", אמר מי שנושא גם בתואר יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד בישראל.

הפעם הוא בחר לשאת את דבריו בעברית, במקום האידיש המצוחצחת בפיו ו
הוסיף לספר על המשבר העמוק בליבם של תושבי אחינו בציון. "לפני שבועות אחדות, דיפלומט אירופאי בכיר חזר לישראל. בעבר הוא עשה שירות דיפלומטי בישראל ואמר משפט מעניין: המצב עכשיו שונה לגמרי מהעבר. בזמני 'אוסלו' הייתה מחלוקת קשה ולכל צד הייתה אמונה חזקה. בעד שלום עכשיו או בעד ארץ-ישראל השלימה. עכשיו הוא לא שומע כלום. התושבים איבדו את התקווה וזהו תפקידם של החסידים ובעיקר השלוחים".

ברדתו מדוכן הנואמים, הרב אהרונוב נתקל ברב שמעון לזרוב האהוב, השליח הראשי לטקסס, שנעמד בדרכו. כל מי שפוגש את הרב לזרוב חיוך עולה על פניו, וזו גם הייתה התגובה של הרב אהרונוב. סביר שאלה שקראו את הטור 'לא סוד בברוד' בגיליון האחרון של שבועון 'כפר-חב"ד' יוסיפו לחיוך בקשת ברכה וסגולה מהשליח הקדוש.

גם בקולו העדין, הרב בערל לאזאר מצליח לעמוד בנאומו על עניין רציני ומרגש כאחד. "לפני מספר ימים חגגנו את הבר-מצווה לבני מנחם-מענדל וחשבתי לעצמי: הוא הרי לא זכה לראות את הרבי ולא היה במחיצתו. וכמוהו גם שלוחים היוצאים כעת ורואים הצלחה מופלגה", אמר הרב הראשי והשליח הראשי לרוסיה שזכה בעצמו להנהיג את תחייתה של יהדות ברית המועצות לשעבר לאחר שנות מצוקה.

מאוחר יותר באירוע, ר' אלקנה שמוטקין מחברת המדיה החב"דית JEM, ימחיש את ההשפעה של הרבי לאחר ג' תמוז מתוך דואר-אלקטרוני שהוא קיבל השבוע. "השליח בסאן-אנטוניו, טקסס, כתב לי כך: יש לנו מקורב שהחל להגיע לבית-חב"ד באופן קבוע יותר באחרונה.

"במדור 'עין בעין' בוידיאו השבועי 'תורת חיים' הוא ראה ניצול שואה עובר בפני הרבי ומספר על חלומות בהם מופיע אחיו הנרצח. הרבי ענה שיקבע יארצייט ויאמר קדיש. למקורב היה אבא שהתאבד והמשפחה הכועסת התעלמה מתאריך מותו. בעקבות הוידיאו הוא נסע לבית העלמין והחל לומר קדיש. גם לו היו חלומות, והם נפסקו".


כמה גבוהים ה'תאומים'?

הרב יהודה קרינסקי, שזכה לשמש כמזכירו של הרבי, חוזר בתחילת נאומו על הודעה מהרבי. "הרבי היה מבקש ממני להזכיר על מבצע חנוכה בכינוס. זה לא מוזכר בתוכנייה כי זה דרך צלולה שמיליונים מדליקים נרות וחנוכיות פומביות נראות בארה"ב ומדינות נוספות. אני מזכיר את העניין כעבד נאמן. ובאם יש בעיות אפשר לטלפן ל'מרכז' ולקבל את הטלפון של עו"ד נאט לואין שישלח חבילת מסמכים והמתנגדים ייבטלו בתכלית".

יו"ר המרכז-לענייני-חינוך עבר לדבר על הרעיון החדש שהוא הציע לראשונה בראיון בלעדי ל-COL ביום חמישי בשבוע שעבר. עדיף לפעול עם יהודים מיד שהם נולדים, הוא קורא ומצטט מחקר שהצביעו על הפוטנציאל ב'מעורבות יהודית מלידה'. "המחקר מציע ללמוד מחב"ד אפילו שיש יותר לעשות והתפקיד הזה יותר השלוחות. לפעול עם היולדות בעוד שהפדרציות היהודית מסתפקות בסלסלה. לכאורה זה לא קשה ונותן לנו כניסה חשובה לבתים יהודיים".

הרב עם הזקן הלבן קרא גם להקמת פעוטונים, לגילאי שלוש ומטה. "יש כאלה שהתנו את הרשמת הילדים לפעוטון בכך שההורים יגיעו לשבתון פעם בחודש. המעלה של פעוטונים שההורים חייבים להיות מעורבים וזה פעולה אדירה לקירוב משפחות". הוא הוסיף אנדוטה מרתקת עם הרבי, ללא קשר לנאום: פעם הסעתי את הרבי למנהטן דרך גשר ברוקלין. לפני 18 שנה בערך. היה אפשר לראות את התאומים ואמרתי לרבי שאלה מגדלי התאומים. הרבי הסתכל עליהם והעיר שהם "לא נראים גבוה".

סיפור מרתק נוסף מהרבי נשמע בנאומו של  הרב יצחק וולף, משלוחי חב"ד היקרים בשיקגו. "בשבת אחת הרבי ביטל את ההתוועדות להפעתינו והתברר כך: היה ילד שלמד באושן-פארקוויי. אביו היה עיוור, ואמו התחתנה שוב. הבחור לא הסתדר בישיבה והילדים הציקו לו. האב החורג עצר את הרבי ובכה את ליבו. הרב חודקוב טלפן לישיבה והודיע בשם הרבי "אתם מחכים שאני אבוא לעשות סדר?" באותה שבת, ט' כסלו תשל"ה, הייתה הבר-מצווה של הילד והרבי הודיע למשפחה כי התוועדותו מבוטלת כדי לא להפריע לשמחה".


איך משלבים נערים נושרים

חלקו השני של המושב המרכזי הוקדש "להבין ולפתור אתגרים ובעיות העומדים בפני נערים בקהילתינו" – נושא כאוב ורגיש שעצם העלתו לסדר היום מהווה התקדמות חשובה בטיפולו. "הבעיה קיימת אצל ילדים בכל קיבוץ קהילתי. זה מאבקים שהילד מנהל עם עצמו ואנחנו צריכים לטפל בו מבחינת 'עניי עירך קודמים'", שאל הרב משה לאזאר, משלוחי הרבי למילאנו ואיש חינוך וותיק.

התופעה אמנם שולית, אך צורמת לא פחות. הרב קוטלרסקי הודיע על החלטת המרכז-לענייני-חינוך להרים את הכפפה ולהקדיש משאבים לפעול בקרב הילדים שמתקשים לשרוד במסגרות החינוכיות והחברתיות הקיימות. הרב לאזאר הדגיש: "ילדי הרבי מסתובבים ברחובות. אתם יכולים לדמיין כמה עוגמת נפש היה נגרם לו הרבי היה שומע? במקומות אחרים זורקים את הילדים האלה. זה נמצא בכל מקום ואין פיתרון כללי".

הרב זלמן-לייב מרקוביץ', מנהל חדר חב"ד במוריסטאון, ניו-ג'רזי, פתח את נאומו בהערה: "קשה לדבר בפני קהל כזה ובמיוחד בזמן קצר כזה על נושא שצריך שלוש שעות לדבר עליו". הוא עסק בעבר בביקור חולים וסיוע בתיאומים רפואיים וסובר כי "צער ההורים מחינוך יותר גדול ממחלה. אין לשער את ייסורי ההורים. אני אומר לכם מניסיון אישי. טלפון מאמא כאובה מספיק עבורך לעצור הכל ולתת את כולך לבעיה".

הרב מרקוביץ' גם הוסיף עצה פרקטית. "יש מספר שלבים שהתפתחותו של ילד חסידי. מודה אני, קיצור שולחן-ערוך, פרק תניא, מאמר תרנ"ט. אנחנו אומרים לילדינו שכל אלה חשובים עבור ההצלחה בשליחות. בפועל, אי-אפשר למסור מאמר חסידות למי שלא מניח תפילין ולוקח לו זמן עד שיגיע לשלב הזה. ובינתיים, ילדי השליח לא רואים את זה ואפשר לשכוח. לכן שלוחים צריכים לעשות סדר קבוע ללמוד בינם לבין עצמם ולעסוק בנושאים אלה בנוכחות הילדים".

נואם נוסף שעמד על הבעיה החינוכית היה הרב אורי פרלמן, שליח מווילקס-ברי בפנסילבניה העוסק עם ילדים במשבר שהוא מעדיף לכנות "ילדים במצב אתגרי". "אנשים לא נולדים חסידים, אלא נעשים בעבודה קשה. אנחנו מסוגלים לקרב אותם כפי שאנו מקרבים יהודים אחרים. גם הם רוצים ללמוד והאפקט עליהם יהיו כמו על כל בנאדם. בעלי-תשובה כמו כולם", אמר.

כשהשעה התאחרה ונוכחים נראו משתוקקים לתפוס תנומה קלה מהשבת הארוכה, הרב קוטלרסקי עלה לדוכן בין הנואמים והעיר במיקרופון כבדרך-אגב כי לאחר הנאום האחרון יוקרן "וידיאו בפרסום ראשון" ואין חב"דניק שיפסיד הזדמנות כזו. הנוכחים נותרו וצפו בינתיים במצגות של המוסדות JLI, צבאות השם ושלוחים אקסצ'יינג. לבסוף, הוידיאו המיוחל הוקרן: השלוחים רוקדים ב'בנקעט' מאחד השנים שעברו...

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
לזלמן וישצקי היקר!!
כ"ח חשוון ה׳תשס״ז
עלה והצלח!
הרבה הצלחה בשליחות!!!
מאיתנו האיחיינים לבית וישצקי ארץ ישראל
2.
ליענקי היקר!!!
כ"ט חשוון ה׳תשס״ז
עלה והצלח!
הרבה הצלחה בשליחות!!!
מהגיסים מעמנואל
3.
יופי בנשגבותו שאין לתאר כלל
כ"ט חשוון ה׳תשס״ז
יישר כח לאגו"ח ולמל"ח, אבל מישהו יכול להסביר לי למה בכל התמונות של הרב אהרונוב כשהוא נואם ראשו מוטה הצידה?
האם מדובר ברפלקס קבוע למקרופונים?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.