מערכת COL | יום כ"ג חשוון ה׳תשס״ז 14.11.2006

ברוך דיין האמת: הרב צבי-הירש גאנזבורג ע"ה

הלילה, נפטר הרב צבי-הירש גאנזבורג אחיו של הרב איצק'ה גאנזבורג ע"ה. המנוח התגורר בשנים האחרונות במיאמי, פלורידה, ולאחרונה היה חולה. הלווייתו תתקיים היום (שלישי) בקראון-הייטס ותעבור על-יד 770. הרב גאנזבורג הגיע לניו-יורק בשנת תש"ח ועסק שנים רבות בהדפסת ספרי רבותינו נשיאינו הק'. היה מתחיל הניגונים בהתוועדויות הרבי במשך שנים ארוכות והיה חבר בצא"ח העולמי בני-יורק כמה שנים. השאיר אחריו שני בנים: ר' ישעי'ה ור' בער'ל ושלוש בנות: אשת הרב חיים-מאיר ליבערמאן, אשת ר' סימון יעקובסון ואשת הרב אהרן-מאיר מרגולין.• אחרי פטירת זוגתו בשנת תש"ל, כתב הרבי מכתב ארוך לביתו תבדלחט"א הגב' שרה. COL מגיש את תמליל המכתב - בכתבה המלאה 
ברוך דיין האמת: הרב צבי-הירש גאנזבורג ע
הרב גאנבורג ע"ה
ב"ה, י"ד טבת, ה'תש"ל
ברוקלין, נ.י.
מרת שרה תחי' גנזבורג
ברכה ושלום!

בעתו קבלתי מכתבה, ומפני סיבות נתעכב המענה עד עתה, בו כותבת אודות פטירת אמה ע"ה, תבדל היא וכל הילדים ואבי' שיחיו לחיים טובים ארוכים, וההרגשים והמחשבות בקשר עם זה.

והנה באמת אין אתנו יודע עד מה הנהגת השם יתברך ויתעלה, אשר הוא בורא האדם ומנהיגו ומשגיח עליו בהשגחה פרטית. אבל בודאי ובודאי אשר הוא עצם הטוב, ובסגנון הידוע – מטבע הטוב להיטיב, ומה שלפעמים הנהגות השי"ת אינן מובנות כלל וכלל בשכל האדם, הרי אין זה פלא כלל, כי מה ערך ליצור מוגבל ומדוד וסופי לגבי בלי-גבול וסוף בכלל ולבלי-גבול ולאין-סוף האמתי במיוחד בכל זה הרי רצה השי"ת וגילה מקצת מחכמתו לבני אדם בשר ודם – בתורתו הקדושה הנקראת תורה אור ותורת חיים, זאת אומרת אשר היא המאירה דרך האדם בחייו באופן שיהי' אור מושג גם לפי ערך כוחות המוגבלים של האדם. ועל פי המבואר בתורתנו שבכתב ושבעל פה, יש למצוא ביאור והבנה – קצת, עכ"פ – גם במאורע הנ"ל וכיוצא בו.

והביאור הוא בעצם שני פסקי-דינים בהלכה למעשה, אשר לכאורה בסתירה עומדים זה לזה, ולא עוד אלא ששניהם באו באותו הסימן בשולחן ערוך (יו"ד סשצ"ד) בהתחלתו: אין מתקשין (בעניני אבלות וכו') יותר מדאי (כפי הוראת חכמינו ז"ל) וכל המתקשה כו' עי"ש. ובסוף סימן זה מובא כל מי שאינו מתאבל כמו שציוו חכמים הרי זה אכזרי. והנה, ממה נפשך, באם במאורע מסוג זה טבעי להתאבל, מהו הרעש על המרבה להתאבל, ועד כדי כך שעונשו חמור על זה, כמבואר בשו"ע שם. ואם ענשו חמור עד כדי כך, הרי לכאורה אין זו אכזריות אם האבלות פחותה ממה שציוו חכמים.
וההסברה בזה – בסיום הסימן המבאר ענין האבלות, ובלשון השו"ע הועתק מהרמב"ם: "יפחד וידאג ויפשפש במעשיו ויחזור בתשובה".

מובן וגם פשוט שהנשמה נצחית היא, שהרי אין כל סברא לומר שבשביל חולי הבשר והדם וכו' יוגרע חיות הנפש או שתתבטל חיות הנפש והנשמה. ואין קלקול זה נוגע אלא רק להבשר ודם עצמם ולהקשר שביניהם לבין הנפש והנשמה. זאת אומרת, שיכול לבוא הפסק הקשר – מיתה, ר"ל – ובהפסק הקשר של הנפש עם הבשר הרי עולה הנפש ומשתחררת מכבלי הגוף והמדידה וההגבלה שלו, ועל ידי המעשים טובים שעשתה במשך היותה בגוף עלי אדמות נתעלית למצב נעלה, נעלה עוד יותר מאשר היתה לפני ירידתה בגוף, ובלשון הידוע, שירידת הנפש (בתוך הגוף) היא ירידה צורך עלי', עלי' למעלה מכפי שהיתה קודם הירידה.

מזה מובן שכל הקרוב לנפש זו וכל מי שהיתה יקרה לו צריך להכיר אשר הנפש עלתה למעלה אפילו ממדרגתה שהיתה לפני זה, אלא שבשביל החיים בעולמנו זה הרי זו אבידה. וכמו שכל הקרוב קרוב יותר יותר יקר בעיניו עלית הנפש מדרגה לדרגה, הרי גם בפרט השני – גדול הכאב, כיון שגדול החסרון על ידי היפרדה מהגוף ומהחיים בעולם הזה.

ונוסף לזה גם כן, שלכאורה יכולה היתה הנפש לעלות למעלה עוד יותר דוקא בעולם הזה, וכלשון חכמינו ז"ל במשנתם יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא.

כיון שבמאורע כהאמור ישנם שני צדדים הפכיים האמורים – שחרור הנפש מכבלי הגוף ועליתה לעולם נעלה עולם האמת, ולאידך גם גרעון וחסרון האמורים, מזה התוצאות בשני פסקי-דינים האמורים: שמשך זמן הקצוב על ידי חכמינו ז"ל על פי תורת אמת צריכה להיות אבלות, וביחד עם זה אסור להתקשות יותר מדאי (להוסיף על הימים ובימים אלו עצמם – בתוכן האבלות). ולא עוד אלא שתוכן האבלות הוא – שזקוק החי להסברה למה מגיע לו החסרון והגרעון, שזהו עיקר הטעם שמאורע כהאמור הוא מסוג שמתאבלים עליו – שלכן יפחד וידאג ויפשפש במעשיו ויחזור בתשובה.

ונתוסף עוד על ידי זה – שאז הרי מתקיים קשר בין החיים בעלמא דין עם הנשמה שעלתה למעלה, שהרי קיימת ונצחיית היא ורואה ומתבוננת בהנעשה עם הקשורים והקרובים אלי', וכל מעשה טוב הנעשה על ידם מוסיף לה נחת רוח, ובפרט הנעשה על ידי אלה שחינכה וגידלה אותם חינוך המביא לידי מעשים טובים האמורים, זאת אומרת שחלק לה במעשים אלה הנעשים על ידי החינוך שנתנה לילידי' ומושפעי'.

כיון שכל האמור הם הוראות תורתנו, שהיא חכמתו ורצונו של הקב"ה, הרי קיום הוראות אלו עבודת ה' היא, עלי' נאמר עבדו את הוי' בשמחה. וכיון שהתורה היא ציוותה את כל אחד ואחת על זה, אשר ציווי התורה גם נתינת כח הוא, בודאי ובודאי יש בכח כל אחד ואחת לקיים זה, ולא עוד אלא ככתוב האמור, עבדו את ה' בשמחה.
כל האמור הרי הוא גם בנוגע לכל אחד ואחת מבני המשפחה, ובמידה יתירה ובנתינת כח גדול יותר וגם באחריות גדולה יותר הוא בנוגע לאלה שהם יכולים להשפיע על שאר בני המשפחה, שמהם ומהנהגתם יראו וכן יעשו ויתנהגו. שלכן לכל לראש ההכרח לקיים את האמור לעיל במילואו הוא על ראש המשפחה ועל הגדול שבילדים, כוונתי במקרה זה אלי' ולאבי' שיחי'. וגם בזה הרי ההבטחה – יגעת ומצאת.

בהאמור ג"כ מענה על שאלתה במה תוכל להקל וכו'. והמענה מובן מהאמור – על ידי הנהגה מתאימה לתוכן הכתוב לעיל, ומתוך בטחון חזק בה' שתצליח בזה.
ויהי רצון שתבשר טוב בכל האמור, בטוב הנראה והנגלה.

בברכה להצלחה בכל עניני' ולבשו"ט
מ. שניאורסאהן

(נדפס ב'תורת-מנחם' - מנחם ציון חלק שני עמוד 541 ואילך)
לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
12 תגובות
1.
אשה ובת
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
השאיר אחריו עוד בת, אשת השליח ר אהרן מאיר מרגולין, וגם השאיר אחריו אשה מרת הענשא.
2.
בנות
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
השאיר בת שלישי: אשת הרב אהרן מאיר מרגולין שליח בוירזניה
5.
השאיר אחריו את אשתו הענטשא מזיווג שני
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
הוא הי גר לאחרונה בבוקה רטון פלורידה
לא במיאמי.
7.
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבילי ציון וירו...
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
dbs
10.
משפחת מענדל אזימאוו
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
לכל המשפחה גנזבורג שליט"א
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים
וכדאי להזכיר שהרב גאנזבורג ע"ה עזר הרבה בהכנה לדפוס הד כרכי אלבום השלוחים
3.
מנחם מענדל ודבורה שגלוב
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
למשפחת גנצבורג הכבודה ידידי היקר וחברי הרב בערל ולאחיו השליח הרב שייע ולאחותו מרת ליברמן ומרת יעקובסון המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.
11.
עדכון
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
הנ"ל היה גם אחיו של לייבל גינזבורג ע"ה מבני ברק, אביהם של האחים:

הרב יוסף שמחה שיחי - עומר

הרב לוי"צ שיחי - כפ"ח

הרב דב שיחי - חיפה
12.
אח בכור
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
האח הבכור שלהם הי,ה הרה"ח רבי שלום יהודא לייב (לייבל)גאנצבורג ע"ה. מבני ברק. אביהם של הרב יוסף שמחה רבה של עומר ,הרב לוי יצחק מכפר חב"ד והרב דוב מחיפה.
6.
שלום מענדל קליובגאנט
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבילי ציון וירושלים
8.
יוסף יצחק יהושע בן פרץ העכט ומשפחתו
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד
9.
משפחת ברונשטיין, צפת אה"ק
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, ובביאת והתגלות מלך המשיח ננוחם כולנו.
14.
Esther Shagalov
כ"ו חשוון ה׳תשס״ז
Betzar rav shamati al petirat avichem ayakar alev hashalom yedid tov shel eshi alav hashlom. hamakom yenachem eschem besoch shear aveilai tzion veyerushalaim
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.