מערכת COL | יום כ"ג חשוון ה׳תשס״ז 14.11.2006

קשיי קשב וריכוז [A.D.H.D] אצל מבוגרים / דרכי טיפול

בשבועיים האחרונים עסקנו בסקירת נושא 'קשיי קשב וריכוז אצל מבוגרים', ועל איבחון התופעה. המאמרים זכו לתגובות רבות, והשבוע אנו מפרסים מאמר שלישי בנושא, והפעם על דרכי הטיפול בקשיי קשב וריכוז [A.D.H.D] אצל מבוגרים ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
קשיי קשב וריכוז [A.D.H.D] אצל מבוגרים / דרכי טיפול

קשיי קשב וריכוז [A.D.H.D] אצל מבוגרים.
דרכי טיפול

שאלה.
שמי יוסי, אני בן 32. הבעיה שלי התחילה כבר מגיל צעיר אינני זוכר הרבה מבית הספר. מה שאני כן זוכר- שהיה לי קשה מאוד לשבת הרבה זמן במקום אחד הייתי נחשב ילד 'קופצני'. בתור תלמיד, הייתי מאוד מפוזר ולא מאורגן אחד כזה 'שלומזל' ששוכח תמיד את הספרים, המחברות ואת כלי הכתיבה. תמיד הייתי בכיתה הילד שכל המורים סבלו ממנו ...

האמת היא שלא היה לי רסן לדיבורים שלי, הייתי מוציא מילה בלי לחשוב פעמיים והתוצאות ברוב הפעמים היו הרסניות. הדבר שאני זוכר הכי טוב מבית הספר זה דווקא את 'הבית', פשוט כי לשם המורים היו שולחים אותי כל יומיים (ולפעמים כל יום).

כיום,אני אדם מבוגר,איני נשוי,אני מסתובב מעבודה לעבודה, לאחר שפוטרתי מספר פעמים. ברגע הראשון אנשים מאוד מתרשמים ממני אבל יום לאחר הראיון אני חש את פניו החמוצים של הבוס.

אני כבר לא יודע מה לעשות התיאשתי מהכול. הורי וחברי מזמן 'ויתרו עלי 'כולם חושבים שאני כזה 'לא יוצלח'. אבל למה  אני שואל את עצמי יום יום "מדוע אני כה סובל, אני אדם בריא וחסון אני יודע שיש לי שכל. מצפה שתעזור לי להכניס מעט אור לחיי.


תשובה.

בשבוע שעבר הצגתי מבדק ראשוני הבודק האם כמבוגרים הנכם סובלים מקשיי קשב וריכוז. לצערי, מפאת עומס הפניות חלקם יענו בשבוע הבא אנא קבלו התנצלותי.

אציג מספר המלצות למבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז. המלצות אלו הינם 'ראשוניות בלבד' ואינם מתיימרות לפתור את הקושי אלא לתת כלים וסיוע בהתמודדות היום יומית לבעיות קשב וריכוז. כמובן שאין צורך להשתמש בכל ההמלצות כל אחד יבחר את ההמלצה המתאימה לו ביותר לפי אופיו, תכונותיו, סוג הלקות ורמת הקושי .

1. הבנת הקושי: רוב המבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז חושבים שיש להם מחלה נפשית מוזרה או ליקוי חמור באישיותם הנובע מרצונם ובחירתם האישית האמת היא ,שזו השערה מוטעית מיסודה- הקושי אינו תוצר שלהם, הוא תוצר ביולוגי מוחי אל תחיו עם רגשות אשם.

2. לחיות עם המציאות: קבלה עצמית, הוא הצעד הראשון שעליכם לעשות,המנעו מלחכות את הסביבה הקפדנית והפדנטית או את השכן המאורגן. חיו את עצמכם וקבלו אותכם כפי שאתם באמת.

זו לא בושה לומר לאחר שכבר 30 דקות אתה בנסיעה משפחתית ואבדת את הדרך מחוסר ריכוז 'סליחה שוב חוסר הריכוז מכה בי שינית'.

3.דחיית רגשות שליליים: במיוחד לאור העובדה שקשיי קשב וריכוז מקורם ביולוגי -מוחי, קרוב לודאי שאתה כמבוגר חווית רגשות שליליים עוד מגיל צעיר במיוחד (גיל הגן). רגשות אילו הצטברו עד היותך מבוגר ומחלחלים בך עמוק (אתה בטח זוכר היטב את המורה שכינה אותך לעיני הילדים 'עצלן' 'היפראקטיבי' וכו'. השתדל להתנתק מרגשות הללו ולהשאירם נחלת העבר.

4. אבחנה מקצועית: חשוב שבעל מקצוע מוסמך בתחום יאפיין שאכן אתם סובלים מקשיי קשב וריכוז. וקשיי הריכוז אינם נובעים מחרדה דיכאון או קשיים קוגניטיבים כגון זיכרון,חשיבה תפיסה וכו'.

5. ערבו אחרים: בכדי להתמודד טוב יותר אתם זקוקים לידידים קרובים שיקשיבו לקשיים שלכם ויעודדו אותכם ויעניקו לכם תמיכה ברגעים קשים. זיכרו: סחבתם מטען שלילי וכבד שנים רבות הגיע הזמן לפרוק מטען שלילי ולהחליפו במטען חיובי 'צאו מהארון', ואל תהססו לערב משפחה קרובה התמיכה והעידוד חיוניים ביותר לבעיות חוסר קשב וריכוז ניתן גם להיות בקשר עם מדריך שיסייע לכם בעידוד ובתזכורות וגם יוכיח אתכם כשצריך. מאמן יעיל יוכל בהחלט להדריך ולסייע רבות.

6. לימוד עצמי: קראו ספרים, האזינו להרצאות, קלטות, קיראו מאמרים אקטואליים לקשיי קשב וריכוז. אל תהססו להתיעץ עם בעל מקצוע בעל נסיון בתחום. הלימוד מעשיר את הידע על עצמכם ומקנה כלים יעילים בהתמודדות עם קשייכם.

7. איזכורים: בעלי קשיי קשב וריכוז סובלים בצורה כרונית מחוסר ארגון פנימי -הכינו רשימת פעולות ומשימות יומיות שעלכם לבצע. רצוי לרשום זמן ביצוע המשימה ניתן להדגיש משימות חשובות בטוש זרחן ומדבקות צבעוניות. בתחילה אתם תתקשו להתמיד בארגון הרשימות אך בהמשך תחושו הקלה כאשר תצפו בשינוי הפתאומי ברמת הניצול היומי וההספק שלכם.

8.חוק וסדר: קבעו לעצמכם כללים ברורים בנוגע לסדר, כגון-מסמכים המגיעים אליכם או מכתבים וחשבונות לתשלום [מים, חשמל, ארנונה וכו) יטופלו מיידית או יזרקו אך לעולם לא ישארו וייערמו על שולחן העבודה.

9.קבלו את המגרעות: מכיוון שבעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים להחליף מספר רב של משימות ומטלות בלי לסיימם כראוי. עליכם לקבל את העובדה הזו ולא ללחוץ את עצמכם למושלמות.

10.פירוק מטלות: הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ימנעו מלקחת על עצמם פרוייקט נרחב מחשש שלא יסיימו אותו כראוי העצה היא לפרק את המשימה לכמה שיותר סעיפים ותתי סעיפים ובכך יהיה ניתן בנקל להתמודד ולסיים הפרוייקט כראוי.

11.סביבה מותאמת: התאימו את סביבת הריכוז המתאימה ביותר בשבלכם יש שיעדיפו דווקא מקום רועש ויש שיעדיפו דווקא את השקט. העיקר שתתאימו את הסביבה לצרכים שלכם.

12. משימה כפולה: הסובלים מקשיי קשב וריכוז נוטים באופן קבוע לבצע שתי משימות בו זמנית כגון ללכת ולשוחח בפלפון. אל תמנעו מביצוע שתי פעולות תבינו שזה חלק מהסימפטום.

13. זמן בין המשימות: הלהיטות והמעברים החדים בין משימות רבות יפגעו באיכות ביצוע המשימה. קחו פסק זמן בין משימה למשימה שאפו מעט אויר תתרעננו ואז תמשיכו במשימה חדשה.

14. שליטה עצמית: בעלי הפרעות קשב וריכוז, מאופיינים במצבי רוח משתנים בקיצוניות חשוב ביותר להכיר בכך ולא להסחף ביאוש. התופעה ברוב המקרים חולפת לאחר זמן, נסו להעסיק את עצמכם ובכך להשיח את הדעת בקרו אצל קרוב משפחה, עסקו בפעילות גופנית, התנדבו למען הקהילה ועוד.

15. הבעת רגשות-שכיח יותר בקרב גברים: הם יתקשו להביע את רגשות התסכול שלהם בעיקר לאחר משימה או פרוייקט שהצליח מתהווה אצלם דיכאון, תלמדו כיצד לחיות עם דיכאון שלאחר ההצלחה ולבטא את רגשותכם לידיד הקרוב ללבכם.

16. תרגלו מיומנויות בין אישיות: הסובלים מקשיי קשב וריכוז יאבדו חברים וידידים רבים בלא כוונה רעה - הם יתקשו להמתין עד שבעל השיחה יסיים את דברו ויתפרצו באמצע. ברוב המקרים בעל השיחה [מחמת נימוסו] לא יגיב, אבל חברים קשה מאוד לרכוש בכזו צורה. למדו לכבד את השני ולעצור את עצמכם האיפוק בסופו של דבר משתלם.

17. עזרה לאחרים: נסו לסייע לחבר שיש לו בעיית קשב וריכוז אתם תחושו סיפוק והבנה כנה לצרכיו של החבר וגם תלמדו רבות על ההפרעה שלכם.

18. רישמו רשימות: בעלי הפרעות קשב וריכוז נתקלים לא מעט באסוציאציות והברקות ורעיונות חלקם אף מוצלחים ויעילים ביותר אל תתנו לרעיון להעלם. הכינו פנקס וכתבו בו את הרעיון ותעיינו בו בזמנכם הפנוי.

19. נתבו את הכוח שלכם: אתם לעולם לא תצליחו לגמרי להשתחרר מקשיי קשב וריכוז. בחרו מקצוע ותעסוקה מתאימה לאישיות המיוחדת ולמזג האישי שלכם אל תתיחסו למה אנשים יגידו. בשורה התחתונה אתם תצליחו במה שאתם טובים זיכרו- עדיף מקום עבודה פשוט וקבוע, ממקצוע מכובד ופעמיים בחודש לחפש עבודה חדשה.

20. האמינו ביכולתכם: אתם יצירתיים ואמביציונרים ומלאי רוח חיים ועשיה. נכון, ישנם לא מעט נקודות חולשה המפתח הוא האמונה האמיתית ביכולתכם להצליח, תתמידו, תתכננו, תשקלו, וההצלחה תאיר לכם פנים.

מאחל אישית לכל המבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז הצלחה והתמודדות פוריה והעיקר זיכרו בהשקעה מועטת תוכלו לשנות בלי הכר את חייכם...

אהוד פריס

------------------------
אתם מוזמנים לשלוח את שאלותכם כל הפניות יענו.
לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש
www.lemida.org
[email protected] 
טלפקס-02-9991214 6860053 -054 המרכז לאבחון לקויי למידה בבית שמש טלפון\פקס-02-9991214 ניתן להשאיר הודעה או לשלוח פקס כל הפניות יענו.
מען למכתבים-ת.ד-90041
מיקוד-99190 בית-שמש

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.