מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשס״ז 09.11.2006

רבני חב"ד מעודדים המאבק בגיור רפורמי

מתוך הערכה לפעילות התנועה להגינות שלטונית בראשות מרדכי איזנברג ולעו"ד נחמה ציבין בנושא "מיהו יהודי" חתמו חברי רבני חב"ד בישראל וחתמו על מכתב תמיכה בזה הלשון: "לאחר תלאות מתלאות שונות, עומד בג"ץ להכריע בעניין ולקבוע הכרה היל"ת בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים גם בישראל. ידוע עד מה נתן הרבי את ליבו ונפשו בעד עניין מיהו יהודי במסירות נפש ממש, על כן באנו לחזק את ידי מי שנדבה רוחם אותם ונאבקים נגד הגזירה הרעה"  למכתב המלא
רבני חב
העמוד הראשון של התביעה בבג"ץ

מתוך הערכה לפעילות התנועה להגינות שלטונית למי שעומד בראשה מרדכי איזנברג ולעו"ד נחמה ציבין חתמו חברי בי'ד אנשי יחד עם רבני חב"ד בישראל מכתב תמיכה בזה הלשון:

בס"ד

הנה ידוע עד מה נתן אדונינו רוענו כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו את ליבו ונפשו בעד עניין מיהו יהודי במסירות נפש ממש,

והנה, בימים אלה ממש, לאחר תלאות מתלאות שונות, ולאחר שבתחבולות ובתואנות הצליחו 'להשכיח' מלב הציבור את עומק הסכנה, עומד בג"ץ להכריע בעניין ולקבוע הכרה היל"ת בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים גם באה"ק, היינו אפילו המעט שהושג לפי ערך עד עתה בעקבות כל העיכובים בס"ד, עומד להתבטל, ואין פוצה פה ומצפצף. אין צריך לומר, לדאבונינו, כי מי שהכוח והאמצעים בידיהם אינם נוקפים אצבעם לטובת העניין ואכמ"ל.

על כן באנו לחזק את ידי מי שנדבה רוחם אותם ונאבקים נגד הגזירה הרעה הזו בכל כוח ובשום שכל, יו"ר "התנועה להגינות שלטונית" ומייסדה ר' מרדכי איזנברג, שבשנים מצער, מאז החל בפעילותו הברוכה, הצליח בס"ד להביא תועלת בכמה וכמה עניינים שבקדושה, מהם דברים שבציפור נפשה של תנועת חב"ד ואת עו"ד נחמה ציבין ממשרד ציבין ושות', אשר ידה רב לה במאבקים משפטיים, חוקתיים.

ואמינא לפעלא יישר, והננו לתמכם ולחזקם, לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל ובזכות עסקכם וטרחתכם בעניין שבנפש כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו הרי אתם
כשלוחיו של מלך, וזכות ברכותיו הק' ילוו אתכם בזה ובבא.

(-------) (-------) (-------)
הרב מרדכי שמואל אשכנזי הרב אליעזר הלוי ברוד הרב מרדכי ביסטריצקי


(-------) (-------) (-------)
הרב מנחם מנדל גלוחובסקי הרב יוחנן גוראריה הרב יוסף גינצבורג

(-------)
הרב יוסף ש. גערליצקי


(-------) (-------) (-------)
הרב דוד מאיר דרוקמן הרב משה הבלין הרב יוסף יצחק הכט


(-------) (-------) (-------)
הרב מיכאל הלפרין הרב ישעיהו הרצל הרב יוסף יצחק וולסוב

(-------) (-------) (-------)
הרב יוסף יצחק וילישנסקי הרב יהודה ירוסלבסקי הרב בן-ציון ליפסקר



(-------) (-------) (-------)
הרב שלום בער בוטמן הרב מנחם ברוד הרב יוסף יצחק חיטריק

(------)
הרב חיים חייקל קפלן


* שמות הרבנים סדורים לפי סדר אותיות א' ב'.

-------------------------------------

פרשת "מיהו יהודי", ליתר דיוק "מהו גיור", עומדת לעלות שוב על סדר היום הציבורי בישראל, ביום ראשון הקרוב, יחל בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ לדון בשאלה הגורלית בדבר תוקפם של גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים (להלן "גיורים שאינם על פי ההלכה") הנערכים בישראל במשך השנים תוך מאבקים משפטיים, בין היתר, הפעלת לובי בין חברי כנסת בכל הקשור לחקיקה בעניין "מיהו יהודי" הגיעו התנועות הללו להישגים הבאים:

הכרה בישראל, של גיורים שאינם על פי ההלכה אשר נערכו בחו"ל והכרה "בגיורי קפיצה" כלומר גיור של שוהה בישראל אשר נסע לחו"ל לצורך עריכת גיור רפורמי או קונסרבטיבי.

נכון לעת הזאת המצב בנושא הגיור מידרדר והולך, כאמור בעבר פסק בג"צ בעניין הכרה בגיור רפורמי שנערך בחו"ל לעניין זכאות לפי חוק השבות גם לאלו שהתגיירו בחו"ל לאחר שעלו לישראל ("גיורי קפיצה" להבדיל מעולים שעלו כגרים) ובעבר הרחוק הכיר בג"צ ב"גרים" הרפורמים כזכאים לעניין מרשם התושבים. למרות התקדימים עדיין בג"צ לא אמר את דברו לגבי סוג הגיור שיוכר בישראל. עתה, הבקשה המרכזית בבג"צ הקרוב בתריסר תיקי בג"צ שהגישו הרפורמים והקונסרבטיביים, היא להכיר "בגיורים" שאינם לפי ההלכה, כאן בארץ הקודש, גם לעניין חוק השבות. הסכנה היא שבסופו של הליך עלול בג"צ להוביל להקמתו של מערך "גיור" ובתי דין לגיורים רפורמים ברחבי ישראל. זהו בעצם המאבק הסופי בבג"צ וקו ההגנה האחרון.

מרדכי איזנברג משפטן העומד בראש "התנועה להגינות שלטונית", אשר מופיעה לבדה בבג"צ, (פרט לפרקליטות המדינה) אמר "הכתובת רשומה על הקיר ובכל זאת הכל שאננים, כמו בימי המאבק על "מיהו יהודי".

"במקום שאין איש פעלנו אנו בתנועה להגינות שלטונית, תמיד ללא מורא או משוא פנים, תמיד ללא קבלת שכר, כאשר שופטי בג"צ העניקו לנו את המעמד המיוחד של עותר ציבורי, אנו פועלים כך בשל חובות ההשתדלות והצורך לומר את דברה של היהדות הנאמנה".
עו"ד נחמה ציבין הידועה במאבקיה המשפטיים חוקתיים ופעילה בתנועה אומרת " אנו היחידים המטפלים בעניין בביהמ"ש, אף מפלגה דתית-חרדית ואף גוף אורטודוקסי אחר, בישראל ובעולם, אשר באופן טבעי נושא זה צריך להיות קרוב ללבם, לא בקשו להגיד את דברם לפני בית המשפט אומנם פרקליטות המדינה ניצבת אף היא מול הרפורמים, אך היא מייצגת את עמדתו של משרד הפנים בלבד.

התנועה להגינות שלטונית מבססת עמדתה ותפרוס טעונים רבים בפני בג"צ. העיקריים שבהם יתייחסו לנושאים הבאים:

לגיור יש מאפיין דתי בלבד, לאמור הצטרפות לעם היהודי משמעותה הצטרפות הן ללאום והן לדת. אין אפשרות להיות יהודי רק על פי הלאום בלא הדת אין מדובר בהצטרפות לעם מבחינת שיתוף גורל, הזדהות עם העם, שרות בצ.ה.ל. או תרומה למגבית אלא "אלוקיך אלוקי".

תוכן הגיור הרפורמי, אינו עונה על הכללים שבהלכה, אין אצל הרפורמים אחידות בהלכה ואין הם חלק משרשרת הפסיקה של ההלכה היהודית. הרפורמים מקבלים רק מצוות חברתיות, אינם מאמינים בתורה משמים (התנועה הקונסרבטיבית קיבלה החלטה, רק לפי כעשרים שנה, בהחלטת רוב בהצבעה, כי תורה מהשמים)
לדברי איזנברג במקרה זה על המדינה להתערב בנושא הגיור, למרות שמדובר בנושא דתי הואיל וכאמור אין בעם היהודי הפרדה בין דת ללאום, המדינה הינה של העם היהודי, ועליה לקבוע באמצעות מוסדותיה הרשמיים, לעניין זה הרבנות, מי שייך אליה ומי לא. "אדם לא יכול לכפות עצמו על בני דת מסוימת, מבלי שיענה על כלליה, ההצטרפות צריך שתהא על דעת כל העם" "הגיור האורטודוקסי מקובל גם על הרפורמים והקונסרבטיבים מה שאין כן לגבי גיור רפורמי והקונסרבטיבי שאינו מקובל על האורטודוקסים" אומר איזנברג.

עו"ד ציבין טוענת (בניגוד לדעתו של השופט ברק כי אימוץ מושג דתי בידי מחוקק חילוני אינו מחייב פרשנות המושג לאור מקורותיה של הדת ממנו הוא שאוב) כי יש לפרש את המונח גיור לפי המבחן הדתי בלבד "עמך עמי ואלוקיך אלוקי" אמרה רות המואביה לחמותה והסתפחה לעם ישראל, מאז ימי רות המואביה ועד ימינו באמצעות הגיור מצטרף המתגייר לדת היהודית, לא רק שותפות גורל לא רק "כי אל-אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין... באשר תמותי אמות ושם אקבר, כה יעשה ה' לי וכה יוסיף-כי המוות יפריד ביני ובינך" בלבד, כי אם קבלת הדת ומצוותיה הנה יסוד מהותי בגיור.

לדעת איזנברג, גם אימוץ המבחן הלאומי-חילוני מביא למסקנה כי גיור שלא כהלכה אינו גיור לצורך חוק השבות "האיש ברחוב-יהודי בן זמננו לא יראה בגיור שאינו כדת וכדין גיור של ממש, לחילופין, הרבה יהודים יש ברחוב, חלק משמעותי מהם יהודים דתיים ומסורתיים ולמצער אלה לא יראו בגיור רפורמי גיור תקף" עוד טוען איזנברג כי "גם במובן הלאומי גיור רפורמי אינו גיור בהיותו מנותק מרצף ההתפתחות ההסטורית של מוסד הגיור בתולדות עם ישראל ובכלל הגיור הרפורמי אינו "גיור" במובן השגור בפי העם. גיור רפורמי הוא בעצם גיור חילוני, האם יעלה על הדעת לעתור לבג"צ בדרישה להכיר בגיור חילוני כמי שמזכה באזרחות לפי חוק השבות. שואל איזנברג.
ציבין טוענת כי בשעה כה גורלית לעם ישראל היינו מצפים כי היהדות הדתית-חרדית בארץ ובחו"ל, רבניה עסקניה נציגי המפלגות וכל מי שעתידו של עם ישראל יקר לו, יעשו ככל אשר לאל ידם בעניין, דא עקא "איש על גפנו ותאנתו" "אין פוצה פה ומצפצף" עולם הפוך ראינו נתחלפו עקרונות הקיום היהודי בעקרונות התקציב, כסף לת"ח ולישיבות.

עו"ד ציבין מוסיפה כי הופעתה של פרקליטות המדינה בשם הממשלה מחוייבת לעמדה ממלכתית, אשר אינה משקפת בהכרח את מיגוון הדעות הקיים בציבור, הואיל ומדובר בשאלה לאומית ממדרגה ראשונה. בעל הדין האמיתי, עם כל הכבוד הוא לא ממשלת ישראל ולא מדינת ישראל אלא כלל ישראל העם היהודי כולו. "יש לפרש את המונח גיור בחוק השבות בהמשך לשלשלת הגיור שראשיתה ברות המואביה, המשכה בהורי רבי עקיבא, ברבי עובדיה הגר, לו השיב הרמב"ם את תשובתו המפורסמת ומגיעה היא את גרי הצדק בימינו. גיור הוא מושג דתי, יש לפרשו לאורה של הדת היהודית באופן שנשתרש בעם היהודי מדורי דורות. מה שמכונה גיור רפורמי נעדר יסודות מרכזיים ומהותיים לגיור ולכן אין לראות בו גיור" אומרת ציבין.

איזנברג אומר: "ההשקפה הרפורמית היא כי ההלכה היא בגדר המלצה בלבד. אם תורה ומצוות הם בגדר המלצה בלבד, אם המסגרת של ההלכה היהודית אינה מחייבת, אין אדם יכול לקבל על עצמו התחייבות כנה להשתדל לשמור הלכה. מן הסיבה הזו הגיור הרפורמי נעדר קבלת עול מצוות. התנועה הרפורמית רואה בתורה ומצוות ענין שברשות. כשנוח לה מאמצת, כשנוח לה דוחה". "אמנם, יש חוגים לא מבוטלים אשר יקבלו גם את הגיור הרפורמי כגיור. אלה שמקבלים גם את הגיור הרפורמי, יקבלו ודאי את הגיור האורתודוכסי שדרישותיו מחמירות וקפדניות יותר. הגיור האורתודוכסי, בניגוד לגיור הרפורמי, מקובל על כל חלקי העם בעוד הגיור הרפורמי אינו זוכה לקונצנסוס" אומר איזנברג.

ציבין מסכמת: "לאור פסיקת בית המשפט העליון בעבר ולאור ההרכב אשר ישב בדין והאווירה הכללית, אין לי אשליות כי בקשת הרפורמים תדחה ואולם למחאה עצמה יש חשיבות גדולה, יש לה השלכות חיוביות רבות ובמקרה זה שב ואל תעשה איננו עדיף".

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
לעו"ד ציבין בהצלחה !
י"ח חשוון ה׳תשס״ז
השם יברך אותך בהצלחה רבה בזה ובכל אשר תגעי . שליח מהמרכז המוקיר פועלך.
2.
לאן הגענו?
י"ח חשוון ה׳תשס״ז
שאיש ליטאי מב"ב ואישה עוסקים בענין מיהו יהודי שהוא בבת עינו של הרבי, נשיא דורנו וכולנו שותקים ולא עושים דבר ובכל מקרה, כל הכבוד ויישר כוח להם על פועלם בהתנדבות. בהצלחה!
3.
תגובה למביני דבר
כ"א חשוון ה׳תשס״ז
תנועת חב"ד נאה דורשת ואינה נאה מקיימת. דיבורים יפים על ביאת המשיח דורשים מעשים יפים שיביאוהו. ימות המשיח הינם ימים של מודעות אנושית חדשה: "כי מלאה הארץ דעה את יהוה כמים לים מכסים" משמעו
"כי מלאה הארץ דעה (=מודעות) את יהוה (=שם השם למידת הרחמים שהיא מודעות שמקבלת את ריבוי הפנים של העולם האנושי ובעיקר בתוך העולם היהודי כאור לגויים), כמים לים מכסים (=עד שלא ישאר מוח אחד בעולם ריק ממודעות זו...
במבחן הפלורליזם הדתי המשיח היה נותן לחב"ד ולדומיה שלילי ביותר.
אבל לא נורא, אנחנו בדרך לימות המשיח, והמים החיים שמגיעים דרך השורש האחד אל כל הענפים לא ינום ולא ישן עד שאחרון מבקשי הבילעדיות ילמד שהוא רק חלק מהשלם.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.