מערכת COL | יום י"ד חשוון ה׳תשס״ז 05.11.2006

מותו של הפלעצל

הלב היהודי הפועם של פריז, הפלעצל, הולך וגווע. המסעדות הכשרות, חנויות תשמישי הקדושה והאטליזים נסגרים בהדרגה, ובקומות נפתחות חנויות בגדים, כך מדווח השבוע 'ידיעות אחרונות' ■ ברחוב זה, כידוע, שוכן בית-הכנסת של הרבי שתמונות ממנו נחשפו לראשונה ב-COL והוא משמש את באי ה"פלעצל" ■ ודן טוויטו, חסיד חב"ד שנולד בפלעצל וזוכר עוד את הימים שבהם דיברו אנשים יידיש ברחובות, מסביר מה עבר על הרחוב התוסס  לסיפור המלא
מותו של הפלעצל
חסיד חב"ד ב'מבצע לולב' ברחוב 'פלעצל', השנה
כמעט 400 כיכרות יש לה לפריז, עיר האורות שהיא גם עיר הכיכרות. אבל אין וכנראה כבר לא תהיה כיכר כדוגמת "הכיכר הקטנה". זהו המקום היחיד בפריז שהתפרסם דווקא בשם שלו ביידיש ולא בצרפתית: לא "פטיש פלאס", אלא "פלעצל" במבטא הכי אשכנזי שאפשר. חלקת אלוקים קטנה שבה יושבים יהודים זה מאות שנים, שבימים אלו נושמת את נשימותיה האחרונות.

...על חנות המכולת הנודעת של בן שטרית ניצב שלט "למכירה". שרה בן שטרית החליטה להרים ידיים. "אנחנו כאן מאז מאז 1962. כשהגענו, היו כאן רק חנויות בגדים ובדים ובמקום המכולת שלנו הייתה חנות כובעים. אבא התחיל להביא גבינות כשרות מהולנד ועוד אינספור מוצרים כשרים. הוא אפילו הביא רב כדי שייתן כשרות לסוכר. עד אז אנשים היו ממתיקים את התה עם תמרים".

שרה זוכרת שבימי הגדולה של העסק התור היה משתרך לכל אורך הרחוב. "בימים שלפני פסח היינו פותחים בשש בבוקר עד אחת בלילה. השנה בשבע בערב כבר סכקנו. לא היו לקוחות". אחיו של שרה. בראנד, מחזיק בחנות היינות הכשרה הסמוכה, שגם היא עומדת למכירה.

הוא משוכנע כי "לא רצו כאן יותר גטו יהודי - אז שמו לנו חנויות בגדים". האחות שרה מסכמת באותו טון קודר, כמעט בדמעות: "היינו מיתוס והיום הסחורה מרקיבה על המדפים. אין קונים ואני נותנת אותה לצדקה".

ואכן בהמשך הרחוב ניצב מפעל הצדקה היהודי שאותו מנהל דן טויטו, חסיד לובביץ' שנולד בפלעצל וזוכר עוד את הימים שבהם אנשים דיברו יידיש ברחובות. "לכל אחד יש זכות לחיות איפה שהוא רוצה", אומר דן, "אבל אם בסוף כל מה שיישאר לנו כאן זה ברים עליזים וחנויות פלאפל, אז איבנו את הכל. הצרפתים אוהבים לערבב את כולם. אבל הטבע שלנו, היהודים, הוא לא להתערבב עד הסוף", הוא אומר וממהר להניח תפילין לאחר מעוברי האורח".

• מערכת COL מוסיפה:

בית-הכנסת של הרבי בפאריז, ממוקם בקומה השנייה באחת הדירות ברחוב רוזייער 17. בבית כנסת זה, התפלל הרבי במשך שמונה שנים בהן חי בעיר. במהלך השנה הוא משמש כבית-כנסת לבאי ה"פלעצל" - רובע המסחר והמאכל של יהודי פריז, וחדר התוועדויות לחסידי חב"ד ומקורביהם.

הרבי והרבנית שהו בפריז עד שנת תש"א, כשברחו מברלין בעת עליית המפלגת הנאצית לשלטון הגרמני, בשנת תרצ"ג. לאחרונה הוחלפו ספריות חדשות בבית הכנסת.

במברק לכבוד י"א ניסן האחרון, נשיא צרפת ז'אק שיראק התגאה בנסיעותיו ושהותו של הרבי במדינה, וטען כי זה מעיד על "הכנות והקשר הפנימי של הרבי וחסידיו – לצרפת", וסיפר על המוניטין שיצא לרבי בצרפת בשל "אישיותו המקרינה ותורתו", שתקופה זו סללה את הדרך "לפעילויות המסועפות של חסידי חב"ד לעתיד". שיראק גם הזכיר במכתב את ביקורו האחרון של הרבי בצרפת, בעת שהגיע לבקר את אמו, הרבנית הצדקנית מרת חנה שניאורסון נ"ע.

כמו-כן, ברחוב זה, מקיימים חסידי חב"ד מידי שבוע בשבוע 'מבצע תפילין' נרחב, על-ידי בחורים מישיבת 'תומכי-תמימים' וחסידי חב"ד המתגוררים בסביבה.

מפאת שבכתבה ב"ידיעות אחרונות" הובאו קטעים שאינם ראויים לפרסום באתר חב"די, הבאנו בפניכם את הקטעים הרלוונטיים

עוד בנושא:

• 'בית-הכנסת הרבי' בפריז - עובר שיפוצים
• ספרייה חדשה ב'בית-הכנסת הרבי' בפריז
• כבשו את פריז
• הפנים המתחלפות של הפלעצל הצרפתי
• פריז: 'מבצע לולב' רחב-היקף
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
יש לו שם
י"ד חשוון ה׳תשס״ז
הרב אברהם וולף - מראשי ישיבת תות"ל ברינואה
2.
ר אברהם, מה זה לאתכללא ביקרא דמלכא?
י"ד חשוון ה׳תשס״ז
אני רואה אתכם עומדים ברחובה של עיר כשמוחך בס"ו, ולבך בלולב, ואני אומר לעצמי: הנה לך לאתכללא ביקרא דמלכא.

גם שכן קרוב...
3.
לאברמי!
י"ד חשוון ה׳תשס״ז
הרבה הצלחה !
דש לכלם!
מאיתנו האחיינים למשפחת וישצקי המורחבת כפ"ח
4.
דברים על דיוקם
י"ד חשוון ה׳תשס״ז
המסעדה JO GOLDENBERG נסגרה לאחרונה ע"י מחלקת התברואה של העיר בגלל אי הנקיות שהיתה שמה וב"ה כי לא היתה כשרה בכלל והרבה היו נכשלים.

תעודת הכשרות של ועידת רבני ליובאוויטש של צרפת נתונה לחנות שלא מהאיזור הזה אלא ממאפיה ליד בית הספר סיני.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.