מערכת COL | יום י"א חשוון ה׳תשס״ז 02.11.2006

לראשונה: סנקציות יופעלו נגד מי שלא ישרת בצה"ל

סערה בעולם הישיבות: "שוחרר בגין התנהגות רעה-חמורה" - זה המשפט שיופיע בקרוב בתעודות השחרור של הבחורים שישתחררו מהשירות הצבאי בגין "אי התאמה" או פרופיל 21 ■ המטרה: לפגוע בסיכוי להתקבל למקומות עבודה ולהשגת רישיונות שונים ולייצר דימוי שלילי למי שלא משרת ■ לראשונה, ישנה אף כוונה לפעול נגדם גם בסנקציות בחייהם האזרחים - עד לפגיעה בקבלת רישיון נהיגה ■ יוזם המהלך: ראש אגף משאבי אנוש בצה"ל, האלוף אלעזר שטרן  לסיפור המלא רוצה לעבור ישיבה? תבקש אישור מצה"ל
לראשונה: סנקציות יופעלו נגד מי שלא ישרת בצה
בצה"ל החליטו לטפל באחת הנקודות הכואבות ביותר על סדר היום הישראלי - העלייה הדרסטית בהשתמטות מהצבא על רקע "אי התאמה", או פרופיל 21, כך מדווח אתר ynet. 

על-פי הדיווח, עד כה, יכלו צעירים רבים להסתתר מאחורי הפרופיל ולטעון כי מדובר באי התאמה על רקע רפואי ולא בניסיון השתמטות מכוון. מעכשיו הכל הולך להשתנות. "שוחרר בגין התנהגות רעה-חמורה" - זה המשפט שיופיע כבר בקרוב בתעודות השחרור של חיילי צה"ל שפשטו את המדים מסיבות שאינן רפואיות. יוזם המהלך: ראש אגף משאבי אנוש בצה"ל, האלוף אלעזר שטרן.

היקף החיילים לאורך השנים שמוצאים פתח מילוט מצה"ל דרך קציני בריאות הנפש והוועדות השונות לאי התאמה לשירות, הדליק נורה אדומה אצל האלוף שטרן. בשיחות סגורות התייחס האלוף לנושא וציין כי מדובר בתופעה שפוגעת בצורה קשה בערך השירות. "לא יתכן שחיילים ישתחררו מצה"ל ללא כל סיבה מוצדקת ולא יתנו על כך את הדין והחשבון בעוד חבריהם נושאים בנטל", אמר. עיקר הבעיה מתמקדת בחיילים שאינם לוקים בבעיה רפואית-נפשית טהורה, אך מצליחים, לפני הגיוס או במהלכו, לזכות בפטור על רקע בעיות משמעת קשות, סרבנות או אי התאמה.

במסגרת עבודת מטה שמוביל אגף משאבי אנוש (אמ"ש) בצה"ל, ישנה אף כוונה לפעול נגד אותם חיילים גם בסנקציות בחייהם האזרחים - עד לפגיעה בקבלת רישיון נהיגה. "גם החברה צריכה להתגייס למהלך כדי להוקיע את אותם משתמטים", אומר קצין בכיר בצה"ל.

מנתונים שהגיעו ל-ynet עולה כי בקרב מתגייסי שנת 2000, עוד טרם הגיוס קיבלו את הפטור הנפשי 4.7% מכלל הבנים המיועדים לשירות ביטחוני, בגיוס הנוכחי – 2006, כבר 5.6% מהבנים המיועדים לשירות הספיקו להוציא את הפטור הנפשי. ההערכה הרווחת בצה"ל כי רבים מהם אינם לוקים במחלה נפשית וקיבלו את הפטור מסיבות אחרות, בעיקר בגלל התנהגות בה בחרו ושלא הותירה ברירה אלא לשחררם. גם בקרב המתגייסות ישנו קו ברור של עלייה בפטור נפשי טרם הגיוס: מ-1.1% בשנת 2000 ל-1.7% בשנת 2006.

התמונה במהלך השירות מדאיגה הרבה יותר: אם בקרב החיילים ששירתו בשנת 2000 עמד שיעור מקבלי הפטור הנפשי במהלך השירות על סוגיו על 9.6%, אזי בקרב חיילי 2006 זינק מספר מקבלי השחרור ל-10.5% (מכלל המשתחררים מסיבות שונות מהצבא). אצל החיילות במהלך השירות, נראה כי הפרופיל 21 הפך לערוץ שחרור פורה מאוד: בקרב אלה ששירתו בשנת 2000 קיבלו 2.4% פטור מסוג זה ואילו בשנת 2006 נרשמה כמעט הכפלה של הנתון הזה, ושיעור החיילות שקיבלו את הפטור עומד כעת על 4.5%.

"מקווים שיפעילו נגדם סנקציות באזרחות"

בעבודת המטה אותה מוביל האלוף שטרן, שותפים גם גורמים ממפקדת קצין רפואה ראשי והפרקליטות הצבאית, זאת בשל רגישות הצעדים בהם בחר צה"ל לנקוט. "המטרה העיקרית היא לצמצם את היקף החיילים שחושבים שישנה דרך קלה לקבל פטור מן השירות ללא סיבה מוצדקת", הסביר הקצין הבכיר, "למי שאכן מגיע פטור רפואי - יקבל אותו, אבל רבים אחרים תופסים טרמפ על זה, מסרבים לשרת, טוענים כי יש להם קשיי הסתגלות, נוקטים באלימות, בעבירות משמעת קשות ונפלטים מצה"ל כשבתעודת השחרור רשום כי לא סיימו את השירות בשל "אי התאמה'".

לדבריו, "אנו רוצים לצמצם את זה, להבהיר לכל מי שחושב שמצא דרך קלה להשתמט, שהוא לא יקבל פרס ובחייו האזרחיים יאלץ להתמודד עם הדרך בה נקט בצה"ל". כאמור, אותם חיילים יזכו כבר בקרוב לתעודת שחרור בה יהיה כתוב "שוחרר בגין התנהגות רעה-חמורה" – דבר שעלול לפגוע בסיכוייהם להתקבל למקומות עבודה שונים. זאת ועוד, בצה"ל מקווים כי נגד אותם חיילים יופעלו סנקציות באזרחות, ומעבר לפגיעה בזכויותם, יתקשו לקבל רישיון נהיגה ורישיון לנשיאת נשק.

אבל בכך לא תמה המהפכה בתחום. בקרוב ישתנה "ספר הפרופילים" בצה"ל וחלק מהחיילים שבעבר קיבלו פרופיל 21 ועימו הפטור משירות על רקע נפשי רפואי, יזכו לפרופיל אחר, שיאפשר את המשך שירותם בצה"ל בתפקידים מיוחדים תוך בניית סביבת עבודה מתאימה. כבר בימים אלה נערך פיילוט בנושא.

"חיזוק ערך השירות הוא נושא חשוב ומשמעותי בצה"ל בעיקר לאור המשימות הרבות בפני הצבא, צריך לצמצם ככל שניתן את אלה שבוחרים מטעמי נוחות שלא לשרת על חשבון חבריהם, ולהבהיר לאותם משתמטים כי מי שיבחר בדרך הזאת, לא רק שלא יזכה בפרס, אלא גם החברה תדע להתנהג עימו בדרך דומה. אין ספק שלחברה הישראלית יש כאן תפקיד חשוב בהוקעת המשתמטים - ואנו מקווים שכך יהיה", סיכם הקצין הבכיר.
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
האים אנו ציוניים ??
י"א חשוון ה׳תשס״ז
בס"ד

חב"ד הינה חסידות קדושה וללא ספק אינה ציונית איננו סניף חרדי של בני עקיבא, רוח הכתבה לא לעניין, לעומת זאת בעית בחורי הישיבה שרוצים לעבור מישיבה לישיבה היא בנפשנו.
2.
שטרן
י"א חשוון ה׳תשס״ז
שטרן למה אתה מתנקל לאחימשך הדתיים
די...
3.
Mark of honor
י"א חשוון ה׳תשס״ז
The army is controlled by low-life politicians and idolatrous judges. Their abrobations are a mark of honor
4.
תפסיקו לחשוב
י"א חשוון ה׳תשס״ז
שאנחנו אחרים מכל החרדים אנחנו כמו כולם!!!!
5.
ל 4
י"א חשוון ה׳תשס״ז
אנחנו לא כמו כולם - יותר גרועים מכולם.
6.
זאת התמונה שמצאתם?
י"א חשוון ה׳תשס״ז
מאוד לא מתאים! תחליפו..
7.
בענין מציאת עבודה
י"א חשוון ה׳תשס״ז
בקשר לבעיית מציאת עבודה למי שיופיע אי התאמה וכו או כל דבראחר מה ששטרן רוצה לעשות לא פוגע יותר מהיום כי גם היום לבחור שלא שרת בצהל קשה למצוא עבודה במשרות ממשלתיות או בנקים וכד כי אחד מתנאי הקבלה זה שירות בצהל וזה מופיע במודעות דרושים ובנוגע לשוק בכלל אז דעו לכם שיש מקומות ורבים הם שמעדיפים בחורים דתיים כי הם אמינים יותר לדעתם.
ובכלל אולי תרימו את הכפפה אתם באתר וצרו קשר עם חברות גדולות ותמצאו לאנ"ש עבודה ותעשו באתר מדור דרושים
9.
אני לא מבין!!!!
י"א חשוון ה׳תשס״ז
למה אתם לא יכולים לשרת? אתם גרים בארץ אז למה שלא תשמרו עליה? בגלל ביטול תורה? אם לא תשמרו על הארץ לא תוכלו ללמוד תורה, זה בטוח! אתם לא יכולים לעשות טובה למשהו, בעצם הטובה היא לעצמכם!!!!!
11.
א.שטרן
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
שטרן לקח חלק בראש בגירוש יהודים מגוש קטיף, ורואים שהוא ממשיך בדרכו הרעה. שטרן - על מה חשבת ביום כיפור שאמרת "אשמנו ,בגדנו?
12.
לכל המודאגים !!!!
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
אין לכם מה לדאוג משום דבר שנאמר בכתבה ישנו אתר שנקרא "פרופיל חדש" שבו כתוב את כל הזכויות של משתמטים
מהצבא ... www.newprofile.org/ או לרשום באשף "גוגל" את השם "פרופיל 21" או "פרופיל חדש" ותראו בעניים שכל מה ששטרן אומר זה "בולשיט" אחד גדול לא פוגע בשום דבר לא עבודה וכל שכן רישיון נהיגה !!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.