מערכת COL | יום י' חשוון ה׳תשס״ז 01.11.2006

זכרון להולכים: הרב ישראל נח הגדול

היום, י' במר חשוון חל היארצייט של החסיד הנודע הרב ישראל נח הגדול (בליניצקי) ע"ה, שנפטר בשנת תשמ"ג והוא בן 99 ■ קווים לדמותו וגלריית תמונות מתוך הספר "ישראל נח הגדול" בעריכת ר' שניאור זלמן ברגר ב'כתבה מלאה'
זכרון להולכים: הרב ישראל נח הגדול
עם ילדיו בקרעמנצ'וג. מימין לשמאל: מרת חיה מאיעסקי, ר' ישראל נח, ר' איצ'ה ומרת רבקה גנזבורג
הרב החסיד ישראל נח בליניצקי ע"ה, נולד בשלהי חודש ניסן תרמ"ג להוריו הרב אפרים דובער ומרת חנה, בעיירה קורען-פלך קונוטופ שברוסיה הלבנה. בן שבע-עשרה היה ר' ישראל נח כאשר התקבל לישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש, לאחר שנתיים בהם שקד על לימוד התורה ועבודת התפילה, בהוראת הרבי הרש"ב התחתן עם מרת שטערנא בתו של החסיד הנודע הרב איצ'ה דיסנער (יפה). לאחר נישואיו התגורר בדיסנא, ולאחר כמה שנים עבר להתגורר בעיר קרעמנצ'וג שבמרכז אוקראינה.

במשך שנים רבות, שימש כגזבר ורואה חשבון במפעל הטבק המקומי, שנוהל על ידי האחים הגבירים החסידיים למשפחת גור אריה: הרה"ח ר' מנחם מענדל, הרה"ח ר' שמואל והרה"ח ר' נתן ובנו ר' יחיאל צבי (הערשל).

סיפר בנו ר' אהרון יוסף: "מידי בוקר לפני התפילה, אבא נהג לומר תהלים בבכיות, במשך כשעה וחצי, ואחר כך מתפלל במתינות כהרגלו. לכן למפעל הגיע בשעה אחת בצהרים. את עיקר המשכורת תרם ל'תומכי תמימים', ולעצמו לקח חלק מיזערי".

ר' ישראל נח, ניהל את הישיבה המחתרתית בקרעמנצ'וג במשך כשבע שנים לערך -משנת תרפ"ג עד תר"צ – וזאת מבלי לקבל תמורה עבור עבודתו. לפרנסתו המשיך לעבוד כגזבר ורואה-חשבון במפעל הטבק.

בשנות השלטון הקומוניסטי, נדרשו החסידים למידה גדושה של מסירות נפש, ור' ישראל נח היה מאלו שעמדו בראש הלוחמים במסירות נפש למען קיום היהדות והחסידות. ניהול ישיבה, דאגה למקווה, עידוד צעירי הצאן ועוד פעולות רבות, עשה בכדי שהתורה לא תשתכח מעם ישראל.

בימי השואה, היה ממנהלי ישיבת תומכי תמימים בסמרקנד, וחבר באגודות החסד החב"דיות שהוקמו לטובת הפליטים. לאחר השואה יצא מברית המועצות והשתקע בצרפת.

בישיבת תומכי-תמימים בברינואה שבצרפת, כיהן כחבר הן בהנהלה הגשמית והן הרוחנית של הישיבה. אבל יותר מתפקידיו הרשמיים, היה הוא חסיד לדוגמא לכל התמימים שלמדו בישיבה. וכפי שאמר עליו הרבי כאשר ביקש לעזוב את הישיבה: "וכי מה איכפת לו להישאר בישיבה, והרי הוא מוסיף יראת שמים בישיבה".
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
ניתן להשיג ביודאיקה כפר חב"ד
י' חשוון ה׳תשס״ז
טלפון 03-9606120
2.
הלוויה
י' חשוון ה׳תשס״ז
כאחד מגדולי החסידים בדורינו ומהדמויות הגדולות והצנועות יותר זכה (או אולי לא) שהלוויתו גם כן היתה בצניעות ללא קהל רב בערב שבת דקות בודדות לפני הדלקת הנרות בנוכחות מנין של בני המשפחה ומספר בודד של תמימים מישיבת תורת אמת שעזרו להביאו למנוחת עולמים
בגן עדן תהא מנוחתו זי"ע
3.
הספר מומלץ מאוד!
י' חשוון ה׳תשס״ז
לקרוא וללמוד!!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.