מערכת COL | יום י' חשוון ה׳תשס״ז 01.11.2006

מבצע הצלה בינלאומי לטובת ילדי צ′ימקנט

מרכז רפואי לטיפול במחלות זיהומיות יוקם בעיר צ′ימקנט שבקזחסטאן בעקבות טרגדיה שפקדה כ-70 ילדים מתושבי העיר שנדבקו במחלה זיהומית קשה. שלוחי חב"ד בקזחסטאן יצאו עם שגריר ישראל בקזחסטאן רן ישי מלווים בצוות רפואי מישראל לביקור בעיר. מבית הרפואה נמסר כי מדינות רבות הציעו את עזרתן, אך הביקור המעשי הראשון של צוות סיוע הוא הביקור של נציגי ישראל בשיתוף נציגי הקהילה היהודית  לסיפור המלא
מבצע הצלה בינלאומי לטובת ילדי צ′ימקנט
70 ילדים בני העיר צ'ימקנט השוכנת בדרום קזחסטאן בגבול עם אוזבקיסטאן נדבקו באיידס וקזחסטאן סוערת נשיא המדינה הדיח מיידית בעלי תפקידים ומינה אנשים חדשים לתפקידים הבאים: שר הבריאות מושל מחוז צ'ימקנט וראש עיריית צ'ימקנט. במקביל לחקירת נסיבות ההידבקות הוחל בהקמה מיידית של מרכז רפואי לטיפול במחלות זיהומיות.

לצורך הקמת המרכז הועברה בקשה לשגריר ישראל בקזחסטאן מר רן ישי, ובקשה זו נענתה מיידית בחיוב. מישראל נשלחו הפרופסור ד"ר איציק לוי והאחות הרפואית ויקטוריה וקסלר שברפרטואר הרפואי שלה כלולים שליחויות סיוע למקומות שונים בעולם בהם התגייסה ישראל לתת מענה לטרגדיות רפואיות שונות ה"י.

כצעד ראשון יצאה מאלמא-אטא משלחת ראשונית שכללה את הרב הראשי הרב ישעי' כהן כנציג הקהילה היהודית במקום, השגריר מר רן ישי כנציג מדינת ישראל ואת הפרופסור והאחות. המשלחת נחתה בצ'ימקנט (מרחק כשעתיים טיסה מאלמא-אטא) בבוקר יום שני, והחלה במרתון של פגישות וביקורים אצל גורמים רשמיים כמו גם בבית הכנסת ובראש ובראשונה עם הילדים הפגועים והוריהם הדואגים.

בבית הרפואה המקומי התקבלה המשלחת ע"י הרופא הראשי שהציג בפני אורחיו את תהליכי הבדיקות הרפואיות בהם מצויים הילדים וביקש את עצת עמיתו מישראל באשר להמשך הבדיקות והטיפול הרפואי המיידי הנדרש. בעקבות בקשה זו הוחלט שהצוות הרפואי המצומצם שהגיע מישראל יישאר במקום לפחות עד יום ששי כדי ללוות מקרוב את המשך תהליך האבחון.

הרופא הראשי ציין שמדינות רבות הציעו את עזרתן, אך הביקור המעשי הראשון של צוות סיוע הוא הביקור של נציגי ישראל בשיתוף נציגי הקהילה היהודית.

הביקור הבא התקיים בבית הכנסת המקומי. בית הכנסת ששרד את כל שנות השלטון הקומוניסטי והיה פעיל מדי יום ביומו, התרוקן לדאבון הלב בשנים האחרונות לאחר שכל "כלי הקודש", חזנים ובעלי קריאה נפטרו או שעזבו את העיר. הפעם התקבצו ובאו בני הקהילה היהודית לתפילת מנחה חגיגית בציבור שלאחריה נערכה קריאה בתורה כשהקורא אינו אחר מאשר השגריר! עובדה זו הרשימה ביותר את הנאספים. לאחר מכן דיבר הרב בפני הנאספים ועודדם להחזיר את עטרת בית הכנסת ליושנה תוך שהוא מתחייב לסייע בהפעלתו השוטפת ובהדרכת הקהילה בכל הדרוש לתפילות וחיי בית כנסת. גם השגריר שנשא דברים הבטיח לסייע בידו של הרב.

מבית הכנסת יצאו הרב והשגריר לפגישה עם מושל המחוז שהוזעק לתפקידו החדש היישר מכס ראשות העירייה באסטנה, המושל מצוי ביחסי ידידות קרובים עם הרב כהן וציין את שמחתו על חידוש שיתוף הפעולה ביניהם. השגריר הצהיר בשם ממשלת ישראל כי היא תמשיך כבעבר להעניק כל סיוע אלמנטרי לכל מקום בו תידרש עזרתה ובפרט במקרה הנוכחי. והציע להקים אגודת ידידות שיתופית בין לאומית שתכלול מדינות וארגונים לצורך הטיפול במקרה הטרגדי הקשה. ישראל – אמר השגריר – שמחה להיות המדינה הראשונה המצטרפת לאגודה זו יחד עם הקהילה היהודית ותנועת חב"ד ליובאוויטש בקזחסטאן.

במסיבת עיתונאים שנערכה בסיום הפגישה אמר הרב ישעיה כהן, רבה הראשי של קזחסטאן: מהיכרותי הארוכה את מדינת קזחסטאן ואת האישים המרכזיים בה, בטוחני שמדינה זו תדע להתגבר על המשבר הקשה אליו נקלעה, כשם שידעה לצאת ממשברים בעבר. יחד עם זאת, כבן לעם היהודי שרבים מבניו זכו למקלט הוגן בקזחסטאן בימי מלחמת העולם השניה ובשנים הארוכות והקשות שלאחריה, אני מרגיש חובה וזכות להגיש כל סיוע אפשרי. אני קורא לארגונים ולמדינות אחרות להצטרף אל העם היהודי ואל מדינת ישראל בהושטת סיוע דחוף לילדים שנקלעו למרבה הצער למצב רפואי קשה זה. הקמנו את הצוות הרפואי הראשוני, אך בהמשך הדרך יידרשו עוד משאבים רבים ועבודה לא פשוטה למימוש המלצות הצוות ולטיפול בילדים. אני מברך את העומדים בראש המדינה ובפרט את העוסקים בשלומם של ילדים אלה, שיצליחו בשליחותם זו למען הילדים, ואמשיך לפקח מקרוב ולסייע בידי הגורמים המטפלים עד להבאת פתרון מלא לבעייתם של הילדים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.