מערכת COL | יום ט' חשוון ה׳תשס״ז 31.10.2006

שאל את המאבחן: 'קשיי קשב וריכוז אצל מבוגרים'

מאמרו השבועי של אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל המתפרסם ב-COL עוסק ב"קשיי קשב וריכוז אצל מבוגרים" ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
שאל את המאבחן:  'קשיי קשב וריכוז אצל מבוגרים'

שאלה.

שמי יוסי, אני בן 32. הבעיה שלי התחילה כבר מגיל צעיר אינני זוכר הרבה מבית הספר. מה שאני כן זוכר- שהיה לי קשה מאוד לשבת הרבה זמן במקום אחד הייתי נחשב ילד 'קופצני'. בתור תלמיד, הייתי מאוד מפוזר ולא מאורגן אחד כזה 'שלומזל' ששוכח תמיד את הספרים, המחברות ואת כלי הכתיבה. תמיד הייתי בכיתה הילד שכל המורים סבלו ממנו ...

האמת היא שלא היה לי רסן לדיבורים שלי, הייתי מוציא מילה בלי לחשוב פעמיים והתוצאות ברוב הפעמים היו הרסניות. הדבר שאני זוכר הכי טוב מבית הספר זה דווקא את 'הבית', פשוט כי לשם המורים היו שולחים אותי כל יומיים (ולפעמים כל יום).

כיום,אני אדם מבוגר,איני נשוי,אני מסתובב מעבודה לעבודה, לאחר שפוטרתי מספר פעמים. ברגע הראשון אנשים מאוד מתרשמים ממני אבל יום לאחר הראיון אני חש את פניו החמוצים של הבוס.

אני כבר לא יודע מה לעשות התיאשתי מהכול. הורי וחברי מזמן 'ויתרו עלי 'כולם חושבים שאני כזה 'לא יוצלח'. אבל למה  אני שואל את עצמי יום יום "מדוע אני כה סובל, אני אדם בריא וחסון אני יודע שיש לי שכל. מצפה שתעזור לי להכניס מעט אור לחיי.

תשובה.

קראתי בעיון רב את מכתבך  הזועק כולו בכאב עמוק.
אני מראש מתנצל אך מפאת אורכו לא יכולתי להכניס את כולו לטור ועל כך קבל התנצלותי.

אתה מתאר כאן קשיים חמורים בקשב וריכוז, שהתגלו אצלך בגיל צעיר. לא ציינת לי מה עשית עם קשיים אלו, בדרך כלל מתגלים קשיים בקשב וריכוז במקומות הדורשים גבולות וחוקים, כגון-בית ספר וכו'.

ילד עם קשיי קשב וריכוז יתקשה להתארגן לקראת השיעור ולהיות קשוב להוראות המורים ולכללים המקובלים (להצביע לפני שעונים תשובה, לחכות בתור למשחק וכו').

רבים הם האנשים המבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז. (כבר הבהרתי  במאמרים קודמים,שהליקוי הוא מוחי- נוירולוגי ועל כן,כל ילד שסובל מקשיי קשב וריכוז יסבול מהקושי גם בבגרותו), הצרה היא שברוב המקרים המבוגר כלל אינו מודע לקשייו, נתון מקשה ביותר על התפקוד האישי והבין אישי שלו.

לצערי הארגון האמריקאי למחלות נפש DSM-IV כותב אמות מידה ונורמות  רק לילדים בעלי קשיי קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

לאנשים מבוגרים אין עדיין נורמות מדויקות לאבחן את הלקות. אציג כאן מספר הפרעות ותסמינים השייכים למבוגרים.

אם ישנם 15 קשיים (מתוך 19) קיים חשש רציני שהינך סובל\ת מקשיי קשב וריכוז במקרה כזה יש לגשת לאבחון.

1. הבעה לא מבוקרת: מבוגרים אלו יתקשו לחשוב לפני שהם מדברים. נתון זה יכול להשפיע מבחינה חברתית. אם אמרת הברקה או מילה מיותרת לבוס או לחברך הקרוב ואפילו לאשתך פעמים רבות תגובה לא מבוקרות יכולה להסתיים בפרוק החברות,פיטורין ואף במקרים קיצונים גירושין.

2. קושי בסיום משימות: קושי לסיים את המשימה שהותחלה. הדבר יכול להתבטא בלימוד לקראת בחינה או אפילו קריאת ספר לימודי וסידור הבית.

3. חידושיות: מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז ינסו למצוא תחליף ופיצוי הולם לריקנות ולחוסר ארגון פנימי שהם חווים וינסו למצוא חידושים ('אקשן').

4. תסכולים: מבוגרים שחוו כישלונות רבים ירגישו תסכול עמוק לפני ביצוע משימות או אירועים כושלים המזכירים להם את חולשתם.

5. קשיי מסגרת: מתקשים לתפקד במסגרת מובנת מפאת הקושי לבצע משימות בשלמותם וקשיים בריכוז וקשב לטווח ארוך.

6. אינטואיטיביות: תכונת אופי שמצויה מאוד, בגלל קשיי התארגנות ובלבול פנימי הם יפגינו 'קישורים' והברקות לנושאים שונים בלא כל קשר אמיתי ביניהם.

7.אי ניצול פנימי: תחושה של 'החמצה' ואי ניצול  מלא של הפוטנציאל בגלל בלבולים פנימיים ואי שקט פנימי.

8. ריבוי משימות: בעוד רוב האנשים מתחילים במשימה אחת ורק כאשר הם מסיימים אותה אז הם מתחילים משימה חדשה. בעלי קשיי קשב וריכוז מתחילים מספר רב ביותר של משימות בו זמנית והם אינם מסיימים אף לא משימה אחת בשלמות.

9. קושי בארגון: זה נראה אולי קושי קל (יחסית), אולם הוא יכול להיות חמור ולהתבטא באבוד פנקס צ'קים ,שכחת תשלומי מיסים, מים, חשמל, גז, לצד איבוד מסמכים יקרים וחפצים אישיים.

10. מוסחות: הם יכולים להתרכז למשך דקה בשיעור או הרצאה או אפילו לשוחח עם חבר קרוב או לקרא ספר מתח ולאחר זמן קצר להסיח את הדעת לנושא אחר שלא קשור כלל

11. אי רצון להשתעמם: מתבטא ברצון להיות עסוק במשהו על מנת לא לחוש או לבוא במגע עם הכישלון שהתנסו בו.

12. אימפולסיביות: יכולה להתרחש במישור הגופני ובדיבור כמו שינוי פתאומי בתכנית שהייתה קבועה מראש (שינוי במסלול טיול, שינוי בהרגלי העבודה, ויותר מסוכן, העלמות פתאומית, בזבוז כסף, הימורים).

13. קושי בהערכה עצמית: בדרך כלל יתקשו להעריך איך אני מתנהג או מדבר בעיני האחר. הם יחושו שהם אינם מוערכים כראוי ועם סף תסכול נמוך.

14. היסטוריה משפחתית: בגלל שהתופעה גנטית (נוירולוגית-מוחית) קרוב לודאי שימצא הליקוי אצל אחד מקרובי המשפחה .

15. אי ביטחון כרוני: תחושה קשה זו מורגשת מפאת הבלבול הפנימי והתגובות [פידבק] החברתיות השליליות כגון -'אתה עצלן' 'לא יוצלח' 'טיפש' וכו'. לבסוף כינויים אילו מחלחלים אצל המבוגר בתודעתו והוא מתחיל להאמין בזה.

16. דאגה: כאשר מבוגר בעל לקות קשב וריכוז מרגיש שהוא אינו קשוב הוא יחוש תחושת 'ריקנות ודאגה' מכול פרט מיזערי (צ'ק שחזר, הילד בוכה, הצינור דולף וכו').

17. חסר מנוחה: מבוגר יראה חוסר מנוחה בהליכה עצבנית,רעידות רגליים, תיפוך באצבע, הליכה סחור וסחור, פיזור הדעת.

18. התמכרות: נטייה להתמכר לאלכוהול או לסמים (חלק מהסמים הם ממריצים כמו הריטלין -'קוקאין' ועוד...), כבריחה ואי יכולת להתמודד עם הקשיים.

19. תחושת שונות: יחושו שונים מאחרים מאחר שהם אינם קשובים  ומרוכזים ואינם מודעים מספיק לקשיים שלהם.

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
2.
נו... ו...?
כ"ג חשוון ה׳תשס״ז
עכשיו שהוא יודע מה הסימפטונים שלו, מה התרופה?
3.
התרופה
כ"ט תמוז ה׳תשס״ז
את התרופה תוכלו לקרא בחלק ב של המאמר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.