מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשס״ז 28.10.2006

בג"ץ הכריע: רפורמה מלאה בתחום הכשרות

סיפוק רב בתנועה להגינות שלטונית. בעקבות בג"ץ 3336/04, אשר הגישה התנועה נגד מועצת הרבנות הראשית באמצעות יו"ר התנועה להגינות שלטונית מרדכי אייזנברג ועו"ד נחמה ציבין, נאלצה המדינה להקים ועדה לבחינת הרפורמה בנושא הכשרות, אשר השבוע פרסמה המלצותיה. בין המלצות הוועדה: לנתק הקשר בין המשגיח לבין הנשגח, דבר שיפחית תקלות ברמת הכשרות מבחינה מהותית ביותר  לסיפור המלא
בג

סיפוק רב בתנועה להגינות שלטונית. בעקבות בג"ץ 3336/04, אשר הגישה התנועה נגד מועצת הרבנות הראשית באמצעות מרדכי איזנברג, יו"ר התנועה, ועו"ד נחמה ציבין, נאלצה המדינה להקים ועדה לבחינת הרפורמה בנושא הכשרות, אשר השבוע פרסמה המלצותיה, תוך שהיא מסכימה ומקבלת כל דרישות התנועה. כך גם הודיעה לבג"ץ. העתירה התמקדה בשלושה נושאים:

1. לא לאפשר למשגיח לעסוק במקצועו אלא אם כן השתתף בקורס מתאים.

2. לנתק הקשר בין המשגיח לבין העסק הנשגח. התנועה טענה בין היתר כי התלות בין המשגיח לעסק המושגח עלולה לגרום, בלשון המעטה, לתקלות ברמת הכשרות מבחינה מהותית ביותר.

3. לקבוע תקנים בדבר היקף שעות ההשגחה לכל עסק, תנאי שכרו של המשגיח, כולל תנאים סוציאליים.

איזנברג אמר: "אנו שמחים לציין כי הדרישות שהעלינו בבג"ץ התקבלו במלואן, והדבר יביא לשיפור אמינות הכשרות הממלכתית, למיסוד קשר נכון ביחסי הרבנויות המקומיות והרבנות הראשית ובעיקר יגרמו להעלאת מעמדם המקצועי והפיננסי של משגיחי הכשרות והכרה במקצוע זה כמצריך כישורים וידע נרחבים ומיוחדים אשר ראוי לגמול כספי נאות כמו גם לתנאים סוציאליים על פי חוקי העבודה במדינת ישראל".

 יש לציין כי הרב לוי ביסטריצקי ז"ל היה הראשון אשר הנהיג חוסר תלות בין המשגיח לנשגח, וקבע כי משגיחים יועסקו על ידי חברות כוח אדם אשר ישלמו את שכרם. הרב מרדכי ביסטריצקי, רב קהילת חב"ד בצפת ומנהל מחלקת הכשרות, אמר ל-COL: "אני מברך על החלטת הוועדה. חבל רק ששיטתו של אבא ז"ל אומצה על ידי ועדה ממלכתית רק עתה. לו נהגו כך קודם היו נמנעות תקלות רבות במערכת הפיקוח על הכשרות".

 כאמור, לאחר מאבק של למעלה משנתיים, בין היתר מול גורמים אינטרסנטים, חזקים ובעלי השפעה, הצליחה התנועה לגרום לכך כי תבוצע רפורמה רחבה בתחום הכשרות. כתוצאה מכך הוקמה ועדה לבחינת הרפורמה בנושא הכשרות. הועדה קיבלה את כל טענות התנועה, והמליצה, בין היתר, את ההמלצות הבאות:

א. המשגיחים יועסקו על ידי חברות כוח אדם אשר ישלמו למשגיחים שכר כפי שייקבע בתקנים, כולל תנאים סוציאליים מקובלים כמו חופשות והפרשות לקרן פנסיה.

ב. בעל העסק לא ישלם תשלומים ישירים למשגיח.

ג. מעמדה של הרבנות הראשית לישראל יחוזק באופן שרבני העיר והמשגיחים יהיו חייבים לקבל הוראותיה והנחיותיה.

ד. רב מקומי אשר לא יקיים את דרישות המינימום האמורות בהנחיות הרבנות הראשית, ייפתח נגדו הליך משמעתי בוועדת משמעת, שבסיומו תהא אפשרות לשלול
מן הרב המקומי את הסמכות למתן הכשרים בעירו.

ה. הרבנים המקומיים יורשו להפעיל מסלול של כשרות למהדרין, בתנאי כי יפרסמו מעת לעת את הקריטריונים למתן כשרות מהדרין זו, בצורה שקופה וברורה.

המדינה מייחסת לדו"ח חשיבות ועל כן נקבע כי הדו"ח צריך להיות מובא לראש הממשלה ולקבל אישור בישיבת הממשלה. עו"ד נחמה ציבין טוענת כי "השמחה מוקדמת מדי. לצערנו עוד ייקח זמן רב עד אשר המלצותיה המוגבלות של הוועדה ייושמו באופן מעשי שכן המלצות אלו מצריכות תיקוני חקיקה ראשית וחקיקת משנה, אשר ללא ספק ייכנסו לסל המיקח וממכר הציני-פוליטי, המוכר לתושבי ישראל ולא לטובה".

איזנברג מוסיף: "שאיפתי לגרום שההבדל בין כשרות הרבנות (הממלכתית) לכשרות המהדרין יהיה ברמת ההידור וההחמרה, אך בשום פנים ואופן לא ברמת האמינות (כפי שלצערנו הוא המצב היום)".

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
באילת זה כבר קיים
ו' חשוון ה׳תשס״ז
זה למעלה משלושים שנה שכל משגיחי הכשרות באילת מקבלים את משכורתם מהמועצה הדתית ואין כל תלות בין המשגיח לנשגח. כך שהרעיון אינו חדש כלל אלא מיושם בשטח בפועל . יש לציין שבכינוסי רבנים רבים דובר על העובדה שבאילת המשגיחים אינם תלויים בבעלי עסק עליהם הם משגיחים וקראו למשרד לענייני דת לאפשר בכל המועצות הדתיות בארץ להנהוג כך
2.
נחיה ונראה
ו' חשוון ה׳תשס״ז
כל הכבוד על ההשג, אני משגיח (עם הסמכה) ששומע את הרפורמה זו כבר 10שנים ,ונראה שתיושם אם בכלל עוד 10 שנים למי שמכיר את מועצת הרבנות הראשית..
3.
מי שמכיר את הגינות שלטונית
ז' חשוון ה׳תשס״ז
יודע שהריפורמה תיושם. איזנברג לא יתן להם מנוחה.
4.
כל הכבוד!
ז' חשוון ה׳תשס״ז
כל הכבוד שיש כאלה שעושים דברים שדווקא הרבנים, העסקנים והמוסדות הרשמיים של המדינה צריכים לעשות. איך זה יוצא שדווקא בחור ליטאי מבני ברק ואישה עושים מה שלא עושים ארגוני הכשרות?
5.
אצל הרב לנדא זה כבר קיים שנים
ז' חשוון ה׳תשס״ז
ב"ה שחושבים בכיוון הנכון, י
מחיל אל חיל
מן הנכון גם לחוקק שרבנים לא יגבו אגרה עבור מתן כשרות אלא עבור משכורת המשגיח בלבד
כי כפי שקבעה תורתינו "השוחד יעוור ויסלף דברי צדיקים"

כך נוהג הרב לנדא שנים וכך נהג גם אביו הרב יעקב לנדא ע"ה
שלא לוקח כסף/אגרה עבור עצם מתן הכשרות אלא אך ורק משכורת למשגיח.

הרב עצמו מקבל משכורת קבועה מהעריה, בלי כל חילוק מה עשה בחודש זה וכמה כשרויות העניק.

יבוא יום וגם את זה תלמדו להעתיק.
אזי יהיו הכשרויות אמינות

[-גם בד"ץ העדה החרדית שמגלגלים מיליונים (המהווים חומר מעוור. עיין בתורתינו הק).
6.
ישר כח!
ז' חשוון ה׳תשס״ז
מירוחם
7.
עורכי דין ציבין - מספר 1
ז' חשוון ה׳תשס״ז
כמו תמיד , מצליחים עורכי הדין (הזוג היקר) ציבין להוכיח לנו שבנחישות והתמדה ודבקות במטרה אפשר להצליח בעזהי"ת .
תמשיכו להצליח בעבודתכם הקדושה . בהערכה , מנחם - שליח בלוד
8.
כל הכבוד
ז' חשוון ה׳תשס״ז
קראתי שאייזנברג וגב נחמה ציבין עוסקים עכשיו בעניין הבג"ץ בקשר לגיור רפורמי שיהיה בקרוב. למה אף אחד מאנ"ש לא עושה משהו בעניין?
9.
דבר נכון...
ז' חשוון ה׳תשס״ז
סוף סוף המשגיחים יעברו קורסים לא כמו אותו משגיח שלקח את תעודת הכשרות ממסעדה בשרית בגלל שהחזיקו במסעדה פיסטוק חלבי...
10.
מה ישתנה?
ח' חשוון ה׳תשס״ז
נוכל לאכול הכשר של רבנות והכל יהיה בשחיטת לובאוויטש?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.