מערכת COL | יום ג' חשוון ה׳תשס״ז 25.10.2006

מה עושים כשהילדה לא מוכנה להכין שיעורי בית?

במסגרת המדור החדש "שאל את המאבחן" שעלה בשבוע שעבר באתר COL, אנו מפרסמים השבוע מאמר נוסף בנושא "מה עושים כשהילדה לא מוכנה להכין שיעורי בית?" מאת אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
מה עושים כשהילדה לא מוכנה להכין שיעורי בית?

שלום

שמי מלכה, ויש לי בעיה שאני כבר שנה וחצי "סוחבת איתי". יש לי בת בכיתה ב' היא ילדה חכמה ומאוד פיקחית שאוהבת מאוד לעזור ולסדר בבית. כבר מכיתה א' גיליתי שיש אצלה בעיה חמורה והיא "הכנת שיעורי הבית". כל יום כשהיא מגיעה מבין הספר לפעמים ב-2 ולפעמים ב-4 אחה"צ, מתחילות המריבות והצעקות. אני מבקשת ממנה להכין  מיד את השיעורים, כי אם היא מתעכבת היא יורדת למטה לשחק ואז היא עייפה וקשה לה.

היא כמובן מסרבת לשתף פעולה. כשסוף סוף היא מוכנה לשבת היא פתאום לא מוצאת את המחברת והיכן מונחים כלי הכתיבה. לפעמים היא פשוט עושה את עצמה כאילו היא לא מבינה ובוכה בתינוקיות. במקרים רבים אני "נשברת" ומגלה לה את התשובה אני מתוסכלת מאוד ולא מבינה:"למה היא רוצה להיכשל בכיתה נמוכה כל כך, מה יהיה בתיכון ובבגרויות". גם אני אישה עובדת וכשאני מגיעה סחוטה ועייפה מהעבודה זה ממש מפריע ומטריד אותי, כל יום מחדש עם אותם הוויכוחים…

אנא תן לי יעוץ מה לעשות עם הילדה.
תודה מראש.

תשובה
 
מלכה, אני מאוד מרגיש את הכאב שלך. ביתך החכמה המאכזבת אותך כבר למעלה משנה ואת אינך יודעת מה לעשות. אני רוצה להסביר ולהבהיר מספר נקודות חשובות:

ראשית אין ילד שאוהב להיכשל ב"דווקא" ילד מטבעו רוצה להצליח ומצפה שייעניקו לו תחושת מסוגלות והצלחה.

לצערי הרב המוסדות החינוכיים בארץ מרבים במתן שיעורי הבית ולאכזבתי בלי כל תאום בין המורים למקצעות השונים. לדוגמא: ילד בכיתה ב' שחוזר הביתה ב-2.00 בצהריים היו לו 6 שיעורים עם מורים אחרים [לפעמים יש שיעורי כפול עם אותו מורה] כל מורה כמעט נותן שיעורים: משימה לחזור בבית, לסכם, להשיב על שאלות, לקרוא טקסט לשיעור הבא, להתכונן למבחן וכו'.

לפעמים מורה נותן 2 ואפילו 3 משימות למקצוע גם שאלות חזרה וגם להכין ולקרוא בבית קטע לשיעור הבא וגם להתכונן להכתבה לשיעור הבא. אני חלילה לא מזלזל בשיעורי הבית, הם חיוניים ומטרתם לבדוק כי הילד הפנים אכן את החומר שלמד וגם להכין אותו ללמידה חדשה בשיעור הבא.

אבל מורים צריכים לזכור כי ילד הוא גם ילד ושיעורים חייבים לתת אך במידה מתאימה ובתאום עם מורים נוספים המלמדים את הילד באותו יום…

מלכה, ראשית כאמא התפקיד שלך הוא לסייע לביתך ולהבין מהם צרכיה. ילד אינו מסרב "סתם" להכין את שיעורי הבית יש לו קושי ואותו צריך לגלות.

נכון שעברת יום קשה ומפרך בעבודה אולם גם ביתך עברה יום לא פשוט ילדה בת 7 שלמדה 6 שעות והתרוצצה במגרש המשחקים קשה לצפות מילדה כזו כשמגיעה הביתה להוסיף ללמוד.

ישנם מספר סיבות שיכולות ליצור קשיים אצל ילדים בהכנת שיעורי הבית (כמובן שרצוי לאבחן את הילדה לפני שמתחילים בתכנית טיפול).

1. עייפות: הילדה חוזרת אחרי יום לימודים מפרך וארוך. עייפות רבה משפיעה על רמת הסבלנות והיכולת הלמידה. הפתרון - לבקש מהילדה לנוח או לשכב לפני הכנת השיעורים.

2. רעב\צמא: הארוחה האחרונה בכיתה היא ברוב המקומות ב-10.00 בבקר זאת אומרת שהילדה כבר למעלה מ-4 שעות לא טעמה דבר מה גם שהיא בודאי עסקה בפעילות גופנית כל שהיא. הפתרון: פשוט למדי לפני השיעורים לדאוג שהילדה תאכל ותשתה גם מעט מנוחה לא תזיק.

3. חרדות: ישנם לא מעט ילדים שיש להם חרדות מהכנת שיעורי הבית-הם פוחדים להיכשל  והם חושבים שהם "כישלון", "מה המורה תגיד על השיעורים שלי", "מה יהיה אם החברים יעירו לי שלא עשיתי טוב" וכו'. הפתרון -המון עידוד ומתן תחושת מסוגלות "תראה איך הצלחת יפה" וכו' במידה והחרדות מחמירות יש לפנות לאיש מקצוע .

4. תשומת לב: ישנם ילדים רבים לצערי שלא מקבלים מספיק ייחס אישי וחם מהוריהם, ברוב הפעמים לא מדובר בהורים שעושים "דווקא" אלא מחוסר מודעות לצורך של הילד בחיזוקים ואהבה, כאשר מזדמן לילד כזה מעט זמן עם הוריו הוא ינצל את הרגעים הללו לדרוש תשומת לב מרבית ויעשה כאילו הוא אינו מבין בכדי שההורה ישב עימו זמן נוסף. הפתרון - מתן תשומת לב אישית בזמנים נוספים,אפשר לקרא ילדי סיפור לפני השינה וניתן לשוחח עימו על מה עבר עליו היום בבית הספר.

5. קושי מוטורי: ילדים עם קשיים במוטוריקה עדינה (אחיזת העיפרון) הסובלים מעייפות ורפיון שרירים, יתקשו לכתוב זמן רב, מה גם שהם כבר עייפו את היד בכתיבה בבית הספר. הפתרון - ראשית יש לידע את בית הספר ולדאוג שהדרישה של שיעורי הבית תהיה סבירה ליכולותיו בבית יש לחלק את משימת השיעורים לפעמים.

6. קשב וריכוז: ילדים הסובלים מקשב וריכוז  והיפראקטיביות  יתקשו לשבת זמן רב להכין את שיעורי הבית תופעה זו מאוד נפוצה אצל ילדים הנוטלים ריטלין (שמספיק הכי בין 8-10 שעות), וכאשר הילד מגיע הביתה ההשפעה של הכדור פגה. הפתרון - להבטיח חיזוק או פרס קטן על כל הכנת שיעורי הבית (אפשר להכין כרטיסיה ולנקב כל פעם שהילד עושה שיעורי ובסוף לקנות מתנה גדולה תאינו זה עוזר). במידה וזה לא משפיע יש התייעץ עם נוירולוג או רופא משפחה אולי לחלק את המינון חלק בבקר וחלק אחה"צ.
 
7. סדר עדיפויות: ילד שלמד שעות רבות בבית הספר מעדיף במקום לשבת ולהכין שיעורים לרדת ולשחק בחוץ או בבית ואף לנוח. פתרון - להקצות שעות וזמנים מיוחדים לשיעורי הבית ולמשחקים כך שהילד ירגיש כי הוא אינו מפספס את שעת המשחק שלו.

8. חוסר ארגון: יישנם ילדים רבים שמתקשים להתארגן הם אינם זוכרים מה היו השיעורים, היכן הקלמר, העיפרון והמחדד וכו'. פתרון - סדר וארגון בעזרת קופסאות מיוחדות כל קופסא תכיל עזרים אחרים כך שהילד ימצא בנקל את מבוקשו.

9. עצמאות: ילד מטבעו רוצה להרגיש עצמאי, בבית הספר הוא היה כפוף למרותם של המורים וחבריו הוא מרגיש שהוא זקוק להרגיש עצמאי אם זה לתכנן תוכניות או משימות שהוא רוצה לבצע (לשלוח מכתב לחבר, ללכת לבקר את סבא וכו'). פתרון - לשוחח עם הילד ולהבהיר לו כי גם הם רוצים שישלים את המשימות האישיות שלו אבל בזמן מתאים בכדי שלא יזיק לשיעורי הבית.

10. חוסר מודעות: ילדים בעיקר צעירים אינם מודעים כלל לצורך במתן שיעורי הבית ילד שאינו יודע מדוע עליו להכין את השיעורים יתנגד להם, ויהיה קשה לשכנע אותו להשלימם. הפתרון - להסביר לילד בצורה נינוחה (עדיף לא בשעת השיעורים אלא בזמן רגוע אפשר לקחת אותו לטיול).

שהשיעורים ניתנו לו על מנת לבדוק האם הוא יודע את החומר ולוודא אם הוא הפנים את הנלמד וגם להכין אותו לשיעור הבא.

הצלחה רבה

אהוד פריס

-----------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול
בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש.
www.lemida.org.  דואר אלקטרוני    [email protected].

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
לשתף את הילד
ג' חשוון ה׳תשס״ז
אני מצאתי שמאוד עוזר לקבוע עם הילד את השעה שהוא יכין ש.ב.-לתת לו 2 אפשרויות (עכשיו או אחרי ארוחת ערב וכו). אז הוא מחליט ומרגיש בשליטה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.