מערכת COL | יום כ"ו תשרי ה׳תשס״ז 18.10.2006

מה עושים כשהילד מתקשה לכתוב?

במסגרת המדור החדש "שאל את המאבחן" שעלה בשבוע שעבר באתר COL, אנו מפרסמים השבוע מאמר נוסף בנושא "מה עושים כשהילד מתקשה לכתוב?" מאת אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
מה עושים כשהילד מתקשה לכתוב?

שאלה.

יש לי ילד בכיתה ו' שהוא כבר מגיל מאוד צעיר התקשה לכתוב. הוא כותב עם שגיאות רבות ומחבר מילים ולא שומר על רווחים בין מילים ולא יודע לעצב את האותיות כמו שצריך. אני חושבת שהוא סתם "עצלן" ואין לו מוטיבציה ללמוד. כבר מגיל הגן הוא לא אהב לצייר ולצבוע כמו כולם האמת היא שאני אישית לא מודאגת העיקר שהוא מבין את מה שהוא כותב. המורה שלו טוען:" שיש לו בעיה רצינית הוא זקוק לאבחון". אני חושבת שהמורה צריך להקדיש יותר זמן בכדי לפענח את הכתוב (גם הבן שלי משקיע בפענוח).

רציתי להתייעץ איתך כמאבחן ומטפל בלקויות מידה בטח נתקלת במקרה כזה מה לדעתך ניתן לעשות ואילו דברים אני צריכה להביא איתי לפני האבחו. וגם: האם זה קשור לגרפולוגיה או ללידה הקשה שהייתה לו.

חנה

תשובה.
חנהת שלום רב!
אני לא רוצה להוסיף לך דאגה מיותרת, אבל לצערי הרב בעיה של קושי בכתיבה היא סימן ואות על קשיים מהותיים (את זה מגלים באבחון), כגון: קשיים בזיכרון, תפיסה חזותית, שטף, חשיבה, בסיסי השפה (מודעות פונולוגית, סגמנטציה וכו'), וגם לעיתים בעיות רגשיות ...

ראשית, חשוב לדעת כי במיוחד אצל ילדים כתב היד שלהם אינו ניתן להערכה גרפולוגית והסיבה היא בעיקר: "העדר האוטומטיזציה" והבשלות. גרפולוגיה חלה על כתב טבעי ואישי אבל לא על כתיבה מייגעת ומסורבלת של ילד.

יישנם חמישה סוגים של כותבים:
1. כותבים פזיזים: בדרך כלל אילו ילדים שרמת החשיבה שלהם גבוהה,אולם הם פועלים בלי תאום ברמת הכתיבה שלהם. ילדים אלו מתחילים לעצב את האות ולפני שהם סיימו את כתיבת האות הם עוברים כבר לאות או למילה הבאה מה שיוצר בסופו של דבר כתיבה צפופה ואותיות חסרות ופעמים גם חיבורי מילים... תופעה זו היא נפוצה בעיקר אצל ילדים אימפולסיביים הממהרים לכתוב בלי שהם מתבוננים כראוי מה הם הספיקו ובפועל הם לא סיימו את כתיבתם כראוי.

2. כותבים מושלמים: הם ילדים ששואפים לשלמות ומאוד פדנטים שמקפידים בצורה כפייתית לעצב כל אות בצורה מושלמת, ילדים אילו יכתבו את האותיות בדיוק אולם הם ירבו למחוק ויכתבו באיטיות רבה.

3. כותבים שוכחים: אילו ילדים שלמדו ויודעים היטב כיצד לעצב ולכתוב כראוי אולם כשהם מגיעים לכתיבה עצמה,הם שוכחים כיצד כותבים את האות או המילה כראוי ילדים אילו יהיו מתוסכלים ויגלו סף תסכול נמוך הם יתיאשו מהר ולא יסיימו את משימת הכתבה בשלמותה.

4. כותבים בלתי מעצבים: סוג קושי זה מופיע בדרך כלל אצל ילדים הסובלים ממתח שרירים גבוה או נמוך ביותר הם יתקשו לעצב את הקווים בצורה ברורה מה שיוצר כתיבה חלשה וקווים לא ברורים, מי שסובל ממתח שרירים גבוהה יכתוב בנוקשות ולעיתים קרובות ישבר לו חוד העיפרון.

5. כותבים שגויים: אילו ילדים שלמדו כראוי כיצד לכתוב ולעצב את האותיות אבל,הם כותבים עם שגיאות כתיב רבות. שגיאות הכתיב השכיחות בקרב ילדים (בעיקר עד כיתה ד) השמטות של אותיות סופיות (א,ה,ע,ח) ושיבושים והחלפות בין אותיות שוות צליל (א-ה,ע ח-כ וכו...).

בכדי לדעת מאיזה ליקוי בנך סובל צריך לפנות לאבחון דידקטי מקצועי על מנת לעמוד על אפיוני הקושי ולגלות מהו שורש הקושי.

אז לשאלתך מה עושים ?ראשית יש לשלול קשיים גופניים שיכולים להשפיע ישירות על הכתיבה כגון דלקות אוזניים, מיקוד ראיה עין עצלה טונוס שרירים לקוי וכו'.

באבחון מתנהלת שיחה מקדימה עם המאבחן הוא דולה פרטים על הרקע של הילד (לתורשה יש מרכיב חשוב בכל נושא הכתיבה).

כאן גם חשוב לציין כי אין כל קשר בין לידה מסובכת לקשיים בכתיבה-ראינו ילדים רבים שנולדו בסיכון והתפתחו יפה מבחינה לימודית וגם להפך... חשוב לציין גם כיצד הילד התפתח מבחינה מוטורית (קשירת שרוכים , השחלת חרוזים התלבשות עצמית וכו...] על סוג הקשיים ניתן להביא דוגמאות ומחברות שהילד כתב בהם כאן המאבחן מזהה מהם הקשיים [כתב לא קריא ,שגיאות כתיב,ארגון מרחבי לקוי וכו..).

אני כמאבחן בנוסף לאבחון כישורי הלמידה והתפקוד המקיף ולמהירות כתיבה ודיוק בכתיבה אני בודק בנוסף כיצד מנגנון הבקרה של הילד עובד מחקרים רבים הראו שילדים מזהים כ-70% מהשגיאות שלהם ו-40% הם מצליחים לתקן את שגיאותיהם .

אהוד פריס
מאבחן דידקטי מוסמך.

------------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול
בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש.
www.lemida.org.  דואר אלקטרוני    [email protected].

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.