היסטוריה בליובאוויטש: הבחורים שאלו, ה'חוזרים' השיבו
מאת: חיים ברון
כתב COL בניו-יורק
פאנל היסטורי: כאלף תמימים אורחים שעדיין שוהים בחצרות-קודשנו וכן רבים מאנ"ש, השתתפו אמש (שלישי) ב'פאנל' היסטורי, נדיר ומיוחד שהתקיים לראשונה מאז תחילת נשיאותו של הרבי, בנושא: "תורת רבינו – דרכי ואופני אמירתה, כתיבתה ופרסומה". הפאנל שהתקיים בקמפוס חמ"ש ('בית-רבקה') בקראון-הייטס, נערך ביוזמת ובארגון "ועד תלמידי התמימים העולמי" – נמשך למעלה מחמש שעות, בהשתתפות ה'חוזרים' וה'מניחים' בתורתו של רבינו.
בתחילת הכינוס חזר הרב ישראל-שמעון קלמנסון חבר 'ועד הנחות בלה"ק', שיחה מהרבי על פרשת בראשית, בנושא השאלה הידועה: מדוע פותחת התורה באות ב' ולא א', שהיא האות הראשונה בסדר הא"ב? כשהוא מטעים את השיחה במשלים והסברים נפלאים.
"התחביב של הבחורים"
לאחר-מכן העביר הרב יעקב-לייב אלטיין חבר 'ועד להפצת שיחות', סקירה מפורטת על כל התהליך שהביא להבאת שיחותיו הק' של רבינו ע"ג הנייר, וכן את מהלך התקדמות הדברים על פני כל שנות נשיאותו של הרבי. הסקירה כללה בתוכה סיפורים נדירים ובפרסום ראשון.
אחריו סיפר הרב דוד פלדמן עורך ראשי ב'ועד הנחות בלה"ק', את הסיבה שהביאה אותו ואת חביריו לעסוק בעניין זה. "התחביב של הבחורים", סיפר, "היה לזכור, להתעסק וללמוד את תורתו של הרבי, וזו הסיבה שגרמה לכך שהתחלנו בכתיבת ה'ההנחות' ופרסומם לרבים". בהמשך, התמקד הרב פלדמן בנחיצות הלימוד ברשימותיו הק' של הרבי.
אחריהם דיברו הרבנים: הרב שלום חריטונוב, חבר מערכת 'אוצר החסידים', הרב דוד אולידורט חבר מערכת אוצר החסידים ומניח המאמרים בעשר השנים האחרונות, הרב צבי-הירש נוטיק והרב מיכאל-אהרן זעליגסון, אשר התעסקו (ועדיין מתעסקים) בנושא זה במהלך השנים. את תוכן דבריהם ניתן לשמוע בהקלטה הבלעדית ב-COL.
"להוסיף בלימוד תורת הרבי"
להפתעת הנוכחים, הופיע במהלך הכינוס (שלא כמתוכנן מראש) ה'חוזר' הראשי הרב יואל כהן, וגם הוא הרווה את צמאונם של התמימים בידיעת נושא זה, ואף סיפר סיפור מיוחד על ההקלטה הראשונה ה"רשמית", מהתוועדותו של הרבי.
בסיום נאומו, תבע הרב כהן מהתמימים: "כשתחזרו לארץ, תדרשו מהמשפיעים שלכם להוסיף בשיעורים בתורתו הרבי, ובטוח אני שאם יגיע זה מ'אתערותא דלתתא', זה יבוא גם ב'אתערותא דלעילא'".
את הפאנל ניהל והנחה הרב חיים-שאול ברוק, יו"ר 'ועד הנחות בלה"ק' ומאחורי מלאכת הארגון עמד הת' לוי סלונים.
לאחר הנאומים, ניתנה הרשות למשתתפים להעלות את שאלותיהם בנושא זה ע"ג הכתב, ע"מ שה'חוזרים' יענו עליהם. להלן חלק מנושאי השאלות:
ראשית, מה גרם לר' יואל להיות חוזר - הוראה מלמעלה או ענין אחר? שנית, מדוע ב'ספר השיחות', שיחה אחת באידיש ושיחה אחת בלה"ק? וכן הלאה.
כצפוי, רובם של התשובות שולבו עם סיפורים נפלאים ונדירים בפרסום ראשון "מאחורי הפרגוד", כפי שניתן לשמוע בהקלטה המצורפת לכתבה.
(תודת מערכת COL נתונה לת' רפאל רוזנטל וא"ב)
תודה
זאב
שישבו והאזינו בקב"ע ואינם מבינים.
This reminds me of the time that the rebbes mazkir Rabbi Groner farbreinget at the Ohel with the Gerrer bochrim
They to asked questions in writing and Rabbi Groner responded
It would be interesting to have such a panel with the rebbes four mazkirim
חבר ממגדל העמק שנשאר בארץ
חבר מא"י
לחצו קובץ
שמירת מדיה בשם
וזה אצלכם במחשב!!
נודה לכם אם תואילו להעלות נאומים אלו באתר.
צריכים לעשות דבר כזה בכל רכוזי אנ"ש והתמימים. אם לומדים תורתו של הרבי מתוך ידיעה מקודם של ההראות והמענות אל המניחים וכו,
ראשית זה מוסיף "גשמאק" מיוחד בהלימוד.
שנית והעיקר לא טועים בהלימוד בדברים יסודים ולא מערבים דברים בסיסים אחד אם השני.
אולי לכתוב את כל הדברים הסיפורים, המענות וכו של הפאנל בכפר חב"ד.
השאלות עברו סינון, וגם התשובות נשמעות כמריחה בבחינת מגלה טפח ומסתיר טפחיים.
הרבה דמגוגיה והתעלמות מבעיות קשות באמת, כמו מי באמת אחראי על ההנחות ואיך זה שיש חילקוי דעות בין החוזרים עצמם על כוונתו של הרבי כמו בענין הנבואה ובעניין בית רבינו שבבל? איך זה שיש כל כך הרבה סגנונות בלקו"ש והאם ניתן לדייק בכל מילה בלקו"ש? איך זה שיש שיחות ומאמרים מודפסים שאפילו נקודת התוכן שלהם לא נשמעת בהקלטה שע"ג הטייפ. ועוד ועוד.
בשביל צעירי התמימים ובתור התוועדות געגועים והתעוררות לעסוק בתורת רבינו - ניחא. אבל לומר שהם השיבו על שנשאלו וגילו גילויים חדשים, עדיין רחוק היום.
וחבל.
דוושה בת מנדל
וכן לפיץ cd של הפאנל בחנויות בארץ ובחו"ל
רבים יוכלו ליהנות מזה.
תודה על הארגון.
אולי אתר זה הנכבד תואיל להעלות זאת אן אעכ"פ תוכנם בכתב
בוואדי כולם יהנו
תודה רבה
המקום היה מפוצץ. למעט משיחיים קיצוניים שלא יגיעו לכאלו מקומות - כל ליובאוויטש הייתה שם.
thanks
וזכות הרבים תלוי בך
ככזה, ואולי בכלל כחסיד, הוא מרגיש קרבה מיוחדת לתורתו של הרבי.
אני מרשה לעצמי לתאר כי זו היא סיבת הופעתו.
א מאנ"ש
התשובות היו ברורות ומחוורות לכל שאלה שנשאלה.
חבל מאוד שלא האזנת ברצף לכל הנאמר - הייתה יוצא מהכלים!!
הלוואי שמערכת העיתון "כפר-חב"ד" תתפוס את הדיעה לפרסם את תמליל הפאנל. כי לאנשים קשה להקשיב שעות רבות על הקלטה.
ישר-כח גדול מאוד לכל המארגנים - היה נפלא!!
גם: השיחות באידיש לא יצאו לאור על ידי ר סימון שי (גם ב-12 שנים הנ"ל), תמידין כסדרן. בתשד"מ עדיין הצליחו ה"ועד הנחות התמימים" בראשותו להו"ל כמה ספרים הכוללים ראשית השנה. מתשמ"ה יש גם חלק גדול, אף שחלקו לא הוכן בשלימות (עם מ"מ וכו) ולא הודפס בחוברת ע"י ועד הנחות התמימים.
מאז שהתחילו השיחות המוגהות - הנה ר סימון כתב כמעט רק החלק המוגה, וזאת רק כל שבת שני, וכל ה"השמטות" של אותה שבת, וכן השבת שהי התור של "ועד הנחות בלה"ק", וכן רוב ההתוועדויות שמאז עד היום האחרון שלא הוגהו -לא ערך אותם ר סימון כלל (עד כמה שידוע) ולא יצאו לאור על ידי "ועד הנחת התמימים".
ובכן בסך-הכל הי הוא (חוזר ו)מניח ומו"ל השיחות רק לערך שש-שבע שנים, וגם אלו לא שנים שלימות.
אגב, חבל שלאחרי כ"ז אד"ר תשנ"ב, שלדאבוננו הי זמן פנוי, לא המשיך ר סימון לגמור ולהו"ל כל ההתוועדויות החסרות מהשנים שהוא הי אחראי עליהם - דבר שהי בודאי חביב אצל חובבי השיחות באידיש.
גם לפלא שעד עתה ה"ועד הנחות הנחות התמימים" לא עשה, כמו שעשה "ועד הנחות בלה"ק", לערוך מחדש כל השיחות מהשנים הקודמות באידיש, על השוואתן להרשימה המילולים מהטייפ ועל ידי עריכה מינימלית - שבודאי היו כולם נהנים מזה מאוד.
כמובן, שמה שעושים היהודים המשיחיים - אין זה פוטר אותו כלל מחיובו בתור יו"ר "ועד הנחת התמימים", להתיישב ולעבוד שנים על גבי שנים כדי להו"ל מחדש את כל השיחות באופן ערוך ויפה, עד כמה שידו מגעת, ועל פי סרט-ההקלטה (בימות החול, דבר שלא הי תח"י ר יואל בשעתו), ולערוך מינימום עריכה קלה כפי שיש על זה הוראות מהרבי (ובודאי גם הוא קיבל על זה הוראות). ואולי הגיע הזמן שהתמימים יקחו את זה על עצמם, כמו שהי בכל משך השנים מאז תשכ"ו-כ"ז.
הוא כל מיני שטויות בחיים שלו ווזה חב"ל עליו אין לו מושפעים שזה הכל בגלל וכו וכו
וכידוע המכתב שהתפרם לאחרונה שהוא כתב נגד הועד וכו
תלמיד מובהק
סוף סוף תכניסו לראש, כולם ליובאוויטש גם המשיחיסטים!!!
כשאני מפעיל אותם נשמע חלק א
ולהעיר – שבנוסף להיותו באידיש, ולכן רוב השיחות דחול, המילוליים ולשוניים – ישנם כמה קטעים "עשיריים" שם, שלא נכללו בסדרת "תו״מ" (ולדוגמא: בש״פ וישב תשד״מ – אכן הוא נדפס ע״י בכריכה, ועדיין בשוק – מדובר שהבחורים יטענו כ״כ מהמשפיעים להתװעד, עד דפיקה בחלונות ביתיהם בלילה, ועד לשבירתם...!)
הרה״ת לוי״צ זרחי שי׳ (חבר ו. ת. ה.) פירסם, שבתוכניות ו.ת. ה. להו"ל כל השיחות באידיש עד תשנ"ב. (אכן, מאז שנת תשמ"ב – עד תשנ"ב, חמשה ספרים כבר נדפסו: על תשד"מ ותשמ"ה [אלא שכמה מהם ג"כ אזלו כבר מן השוק]), אבל לא נראה שזה יהי בעתיד הכי קרוב.
להעמיד הדברים על דיוקן.
כידוע השיחות ב"תורת מנחם", בפרט בשנים הראשונות, לא התיימרו להיות רשימות מילוליות, כי אם תוכן עם רוב הפרטים. הדוגמא שהביא לא בדקתי כעת, אבל בטוח הנני שהרבי הי שבע רצון מזה שבשיחה באידיש השאירו קטע זה... (אגב, כפה"נ, שלאור שיחה זו, שהרבי הורה בשיחות כגון אלו להשמיט, הולכים היום הרבה בחורים - אף שאינם מבינים באידיש. וד"ל).
הרב לוי"צ זרחי כמדומני אינו חבר ב"ועד הנחות התמימים" (כפה"נ שלזה נתכוין הכותב בר"ת "ו.ת.ה."), ובשעתו הי בדעתו להו"ל 15 כרכים, היינו השנים תשד"מ, תשמ"ה, ותשמ"ו, וגם זה לא הצליח. אגב, בתשמ"ה, בפרט בחלקו השני, הכניס הרב זרחי בספרי "הנחות התמימים" התוועדויות בלה"ק, מספרי "התוועדויות" בלה"ק, כיון שהתוועדויות אלו לא נערכו כלל ע"י הוו"ח ר סימון שי יעקבסון (כידוע עבד הרב זרחי עם הרב יעקבסון, ואם היו בנמצא הי בודאי נותן, ובפרט ששילם על זה בכסף מלא).
גם כרכים אלו שהדפיס הרב זרחי (בסה"כ כמדומני פחות מעשר), בסוף נזרקו ל"שמות", ששם אספו אותם בחורים שמכרו אותם בכמה דולרים לכרך - כרך שאמור לעלות לכה"פ 20 דולר! והדברים ידועים ליודעי ח"ן.
אגב, הי מאוד כדאי שהכותב "להעמיד הדברים על דיוקן" יגש להוו"ח ר סימון שי וישאל אותו אם אכן ערך (בשעתו, או עכ"פ עד יום זה) את כל השיחות של תשנ"ב, תשנ"א, תש"נ - עד תשמ"ח וכו, ואז בודאי יתקן המגיב את תגובתו ויעמיד הדברים על אשורם.
כל חב"ד יודעת..
(and if possible for it also to be in writing.)