מערכת COL | יום י"ג תשרי ה׳תשס״ז 05.10.2006

אוקראינה: קבר האחים נפתח ונשדד

ללא כל התחשבות בעבר הקשה פתחו השודדים את קבר האחים במחוז ויניצה והוציאו מאות חלקי גופות. המטרה היתה אחת: רדיפת בצע. השודדים ניסו להסיר מהגופות שיני זהב ותכשיטים ■ הקהילה היהודית בהלם ■ "המחזה שנגלה לעינינו היה מחריד‭,"‬ סיפר רבה של ויניצה ושליח חב"ד הרב שאול הורביץ, "מסביב האנדרטה נחפרו שלושה בורות ענקיים, עם מנהרות שניתן להיכנס אליהן פיזית. על הקרקע היו מפוזרים עשרות רבות של שלדים - גולגלות, עצמות רגליים וידיים ושרידי שיניים. איום ונורא"  לסיפור המלא
אוקראינה: קבר האחים נפתח ונשדד
המערה ובה חלקי הגופות
אורי יבלונקה ואלי ברדנשטיין

את המראות בקבר האחים בעירייה פוגריבישי שבאוקראינה היה קשה לתפוס. מאות חלקי גופות היו פזורים על האנדרטה לזכר היהודים שנרצחו על ידי הנאצים. בדיוק בימים שבהם מציינים באוקראינה 65 שנים למעשי הטבח, החליטו שודדים לפתוח את הקבר כדי להוציא ממנו שיניים מזהב ותכשיטים.

האירוע נחשף שלשום בשעות הערב, כאשר שוטרים מקומיים דפקו על דלתו של נציג הקהילה היהודית בפוגריבישי שבמחוז ויניצה, ודיווחו לו על הממצאים שהתגלו בשטח. "המחזה שנגלה לעינינו היה מחריד‭,"‬ סיפר רבה של ויניצה שאול הורביץ, החבר באיגוד הקהילות היהודיות בחבר המדינות, "מסביב האנדרטה לזכר הפוגרום שבוצע בעיר בשנת 1941 נחפרו שלושה בורות ענקיים, עם מנהרות שניתן להיכנס אליהן פיזית. על הקרקע היו מפוזרים עשרות רבות של שלדים - גולגלות, עצמות רגליים וידיים ושרידי שיניים. איום ונורא‭."‬

המשטרה האוקראינית שלחה לזירה מומחים לזיהוי פלילי, ובמקביל הועבר דיווח דחוף בעניין לשגרירות ישראל בקייב. במשך שעות אספו השוטרים ראיות מאזור האנדרטה. רק לאחר מכן הורשו נציגי הקהילה היהודית להיכנס לשטח ולאסוף את מאות העצמות.

ראש האגף לענייני בתי עלמין במרכז רבני אירופה, הרב אברהם שלזינגר, וראש אתרא קדישא, הרב דוד שמידל, העבירו לרב הורוביץ הנחיות הלכתיות מפורטות. הרב נדרש לאסוף בזהירות את כל חלקי הגופות - מבלי להשאיר מחוץ לאדמה ולו חלק אחד. בנוסף היה עליו לבצע מעין הלוויה מקוצרת לנרצחי הטבח שהוצאו מקברם.

נציגי הקהילה המקומית סיפרו כי אמש כבר החלו להחזיר את הגופות, ומעליהן צפוים השלטונות ליצוק בטון במטרה כדי למנוע מעשה דומה בעתיד.

"מדובר בפרשה מזעזעת, שרק מדגישה לנו עד כמה נכונה וחשובה הדרישה מהשלטונות לשמר מקומות כאלו‭,"‬ אמר רבה הראשי של אוקראינה עזריאל חייקין, "תקוותי שאכן מדובר בשוד, ולא באירוע אנטישמי מכוון‭."‬ גורמים בקהילה היהודית באוקראינה אמרו אמש כי שוד קברי יהודים, גם מתקופת השואה, הוא תופעה ידועה במדינה, אך במקרה הנוכחי היקף הנזק הוא הכבד ביותר עד כה.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "אכן התקבלה בשגרירות פניה מהקהילה היהודית, ודיפלומט יצא למקום‭."‬ גורם מדיני במשרד החוץ הוסיף כי "מערכת היחסים המדינית בינינו לבין מדינות מזרח אירופה כוללת היבטים נרחבים שנוגעים לסוגיית הקהילות היהודיות. ישראל עוקבת בדריכות אחר תופעות אנטישמיות, ועוסקת רבות בזיכרון השואה‭." ‬
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
ה ירחם!!
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
זה ממש ממש מחריד!!
עונש מוות!!
2.
חוצפה
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
אסור להם להעביר את זה בשתיקה..
הממשלה חייבת להעניש את השודדים.
אם היהודים היו עושים את זה מה הם היו אומרים? כמה זה היה מתפרסם
והיו אומרים שהיהודים שותים דם?
אסור , אסןר.
3.
מזעזע
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
ה ירחם
4.
מזעזע קטן עלינו
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
אין מילים בפי איך יכולים ואפילו אנשים יהיו מי שהם יהיו לעשות דבר כזה חברה תחשבו זה ע צ מ ו ת דבר מגעיל ורגיש ביותר
שה יעשניש את השודדים שככה יעשו להם ויפריעו את מנוחתם כי הרי בטוח שזה גויים
5.
גועל נפש
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
למי יש אומץ לעשות דבר כזה
להפריע את מנוחת המת
ה ישמור
6.
אפשר לדעת למה שמים את התמונה הזאת??
י"ג תשרי ה׳תשס״ז
זה ממש בזיון לנפטרים!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.