מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשס״ז 27.09.2006

חטאתם? תבקשו כפרה מ'משה רבינו'

לאחר שהשכיב את הילדים לישון, הרב דוד סמולר יושב עם כוס תה ומחשב נייד וממלא את תפקידו של משה רבינו ועונה לשאלות של בני ישראל ■ העיתון "סאן דיאגו יוניון טריביון" מספר על אתר השאלות ותשובות בנושאי יהדות 'אסק מוזס' המופעל על-ידי ארבעים שלוחי חב"ד. המנהל הרב שמחה באקמן: "חשוב להגיד לאנשים מה התורה אומרת". יש גם כאלה שמתוודים ומבקשים כפרה ■ בין השאלות: האם אתה מאמין בשטן ולו זכית בלוטו האם היית טס ללאס-וגאס?  לכתבה המלאה
חטאתם? תבקשו כפרה מ'משה רבינו'
משה לפי 'סאן דיאגו יוניון' (מימין) ולפי 'אסק מוזס'

מסלון ביתו בסכריפס-ראנץ', עם כוס תה קר ומחשב נייד, הרב דוד סמולר מוכן לעוד ערב בתפקיד משה רבינו. מידי יום חמישי, במשך שלוש שעות רצופות, הוא משתמש במקלדת כדי לשוחח עם אנשים ולענות על שאלותיהם ותהיותיהם בנושאי דת ואמונה.

סמולר הוא אחד מארבעים רבנים מסביב העולם שמתחלפים במשבצת הרב התורן של AskMoses.com - אתר הממומן על-ידי מרכז חב"ד בקליפורניה וקרוי על שמו של משה רבינו שבין השגיו ניתן למנות את הוצאת בני ישראל ממצרים והבאת עשרת הדיברות.

בין השאלות שהרב סמולר מתמודד עימם: האם אתה מאמין בשטן ושדים? (התשובה: אנו מאמינים שיש מלאך שתפקידו לבחון את היהודים, אבל לא בסגנון של שטן עם קרניים וכל זה) או כשאתה מסתכל על הסבל בעולם, אתה לא חושב לפעמים שאלוקים אינו חכם? (תשובה חד-משמעית: ממש לא. הסבל בעולם אינו אשמת אלוקים. לכולנו הרי יש בחירה חופשית לעשות מה שנרצה ולדאבון-לב, הרבה אנשים עושים דברים שגויים).

האתר מספק שיחות צ'ט שישה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. הרב סמולר כותב מידי 7 עד 10 בלילה ביום חמישי. הוא בן 43, נשוי עם שמונה ילדים, ומלמד בבית-הספר החב"די "היברו אקדמי" בסאן-דיאגו, קליפורניה.

בקשת כפרה בצ'ט

מלבד שיחות בזמן אמת, האתר גם מציג את השאלות והתשובות שהופיעו באתר בעבר וכן מאמרים על מגוון נושאים ביהדות. "ידע הוא לא דבר רע", סמולר אומר בחיוך. מרביב השאלות שהוא נתקל בהם עוסקות בתורה, היסטוריה ושמירת חגי ישראל. לפעמים, תהיה פנייה אישית יותר בטון של בקשת כפרה.

"אני חושב שלשמוע לרגשות של אדם יכול לעזור לו ולעודד אותו להיפגש אישית עם רב", הוא אומר ומוסיף כי הוא ימנע משאלות תיאולוגיות. "הרבה נכנסים כדי להתעמת. אבל אני לא אוהב את זה. קשה לערוך עימות באמצעות מקלדת".

מנהל האתר, הרב שמחה באקמן אומר כי הדעות באתר משקפות את היהדות המסורתית. "זה מאוד חשוב שאנשים ידעו מה יהדות והתורה אומרות. אנחנו לא אומרים לאף אחד שאתם חייבים לנהוג לפיה, אבל זה חשוב להגיד לכם מה התורה אומרת".

באקמן סירב למסור נתונים מדוייקים, אולם אישר כי "אנחנו מקבלים מיליוני כניסות בשנה". עד 15 אחוז מהגולשים ייכנסו לשיחות הצ'ט עם הרבנים, השאר יקראו חומר ארכיוני.

טלוויזיה ולאס-וגאס

האתר הוקם בשנת 1999 ומנהליו מקווים כי הוא יעזור להילחם נגד ההתבוללות: 54 אחוז מהנוער היהודי-אמריקאי גודל ללא חינוך יהודי. "אנחנו פה כדי לעזור", אמר באקמן המשמש כשליח חב"ד בעיר גלנדייל.

נחמה אליפורט, גם עונה לשאלות באתר וכמוה גם בעלה הרב ירוחם אליפורט, שליח חב"ד בלה-קוסטה, קליפורניה. "האתר ממלא צורך אדיר", היא מציינת.

חזרה לביתו של הרב סמולר, הלילה כבר נכנס והילדים עלו לישון בחדרם. הרב עצמו נשאר על המחשב ועונה על ההלכה היהודית והתוצאות ההרסניות בצפייה בטלוויזיה.

אחד הגולשים שואל אותו: אם זכית בלוטו, היית נוסע ללאס-וגאס?

"טוב, לא הייתי נוסע לשם", עונה הרב. "אולי להוואי".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
שגיאת כתיב
ו' תשרי ה׳תשס״ז
לתשומת לבכם:הנוער היהודי-אמריקאי גדל(ולא גודל) ללא חינוך יהודי.....
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.