מערכת COL | יום ג' תשרי ה׳תשס״ז 25.09.2006

גרמניה: כיפה? לא בבית-ספרינו

מאז חזרו הוריו בתשובה לפני מספר חודשים, החל ירחמיאל ז' יליאקוב, ילד יהודי-גרמני בן 11, להגיע לבית הספר עם כיפה לראשו ■ הוא לא האמין שדווקא הכיפה הזאת תאיים להביא לסילוקו מבית הספר העירוני ■ ההורים הכועסים פנו לרב מנחם שטארקס, שליח חב"ד מקומי שליווה אותם בתהליך החזרה בתשובה. לפני שבוע וחצי ביקש שטראקס את עזרתו הדחופה של מרכז רבני אירופה  לסיפור המלא
גרמניה: כיפה? לא בבית-ספרינו
הכותרת בעיתון 'מעריב', הבוקר
מאז חזרו הוריו בתשובה לפני מספר חודשים, החל ירחמיאל ז´ יליאקוב, ילד יהודי-גרמני בן 11, להגיע לבית הספר עם כיפה לראשו. הוא לא האמין שדווקא הכיפה הזאת תאיים להביא לסילוקו מבית הספר העירוני, ותחולל סערה ברחבי הקהילות היהודיות באירופה, כך מדווח הבוקר (שני) העיתון ´מעריב´.

ירחמיאל מתגורר עם הוריו בעיר קלן, בסביבה לא יהודית. אף שהוריו התקרבו מאוד לדת, הם החליטו להמשיך לשלוח אותו לבית ספר גרמני רגיל לגמרי הנקרא "אפוסטלגימנזיום". עם זאת, מספר ימים אחרי תחילת שנת הלימודים נתקל ירחמיאל במנהל המוסד, ד"ר צימרמן, שהורה לו לא להסתובב עם הכיפה בשטח בית הספר.

לדברי גורמים יהודיים בקלן, כאשר ביקשו הוריו של הילד הסברים להחלטה השרירותית, נימק המנהל כי אינו מעוניין שתלמידים יגיעו לבית הספר עם סממנים דתיים על גופם. ד"ר צימרמן הוסיף כי מאחר שהדבר חשוב למשפחה מטעמים הלכתיים, הוא מאפשר לילד להסתובב עם כיפה עד סוף חודש ספטמבר, אך לאחר מכן חובה עליו ללכת גלוי ראש. אם בחודש הבא יוסיף ירחמיאל להגיע עם כיפה לראשו, הבהיר המנהל, הוא לא יוכל ללמוד בבית הספר.

ההורים הכועסים פנו לרב מנחם שטארקס, איש חב"ד מקומי שליווה אותם בתהליך החזרה בתשובה. לפני שבוע וחצי ביקש שטראקס את עזרתו הדחופה של מרכז רבני אירופה, גוף הפועל מבריסל לרווחת יהודים החיים במדינות האיחוד האירופי ומסייע לרבני הקהילות. שטראקס ביקש מהמרכז, בראשות הרב מנחם מרגולין, להפעיל את השפעתו בקרב בכירים גרמניים ולשנות את רוע הגזירה של מנהל בית הספר, לפני שהתקרית תהפוך לעימות בין הקהילות היהודיות לבין המוסדות הגרמניים.

שטראקס אף פנה למנהל בית הספר, וטען כי החוק הגרמני אינו אוסר על תלמידים לחבוש כיפות. "לפני ימים אחדים עודכנתי על ידי גברת ז´ יליאקוב כי נאסר על בנה לבקר בבית הספר כשהוא חובש כיפה", כתב הרב לד"ר צימרמן, "בצער רב שמעתי שחבישת כיפה בבית הספר מהווה בעיה. חבישת כיפה היא חובה ליהודים, ואיסור לעשות זאת בבית הספר שווה מבחינת יהודי שומר מצוות לאיסור על ביקור בבית הספר. גם במסגרת הסעיף האוסר על מורות במדינת ריין הצפונית ווסטפליה ללבוש מטפחת ראש (הכוונה למורות מוסלמיות) מתיר המחוקק לכוחות הוראה לענוד סמלים נוצריים כמו צלב או לחבוש כיפה. אני מקווה שבימים הקרובים תפתור את הנושא כך שהתלמיד יוכל שוב לסמוך על חופש הדת הקבוע בחוק בגרמניה".

כששמעו על הפרשה הורו מועצת רבני אירופה לפעילי ה'מרכז' לפעול לסיום הפרשה. מזכ"ל 'מרכז רבני אירופה' מנחם מרגולין פנה לחברי פרלמנט גרמנים, לנציגים גרמנים בפרלמנט האירופי וכן למשרד החוץ בירושלים, בבקשה להביא לשינוי החלטת בית הספר הגרמני. "אנחנו פועלים מול כל הגורמים, בגרמניה, ברחבי אירופה וגם בישראל, כדי לשנות את המצב", אמר גורם במרכז רבני אירופה, "נפנה גם לשגרירות גרמניה באיחוד האירופי". נוסף על כך, נציג המרכז בישראל אברהם טורצקי ביקש מהרבנים הראשיים שלמה עמאר ויונה מצגר להבהיר לבית הספר "אפוסטלגימנזיום" את החשיבות של הכיפה מבחינה הלכתית.
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מה הבעיה
ג' תשרי ה׳תשס״ז
שיפנו לעו"ד ציבין המתמחה בעניין חו"ל הוא היחיד שיפתור את הבעיה
2.
והותר לו ללבוש הכיפה
ג' תשרי ה׳תשס״ז

הענין כבר סודר והותר לו ללבוש הכיפה
מנחם מענדל שטראקס
שליח קלן גרמניה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.