מערכת COL | יום כ"ט אלול ה׳תשס״ו 22.09.2006

"יהודים צריכים לשמוע מוזיקה שתקרב אותם לנשמתם"

במוסף התרבות של עיתון 'מעריב' המצורף היום (שישי) לגיליון החג, מתפרסמת  כתבה על גדול הזמר החסידי, ר' אברהם פריד. בראיון, מדבר פריד על הכל: צריבת דיסקים, חזנות, מתתיהו, מרדכי בן-דוד, שלמה ארצי, כוכב נולד, וגם: מדוע שיריו לא מושמעים בתחנת הרדיו "גל-גל"צ"? COL מגיש את הכתבה במלואה  לסיפור המלא
צילום תמונת השער: ישראל ברדוגו

COL מגיש את הרטעים הרלוונטיים מהכתבה:

עינת ברזילי, פרומו

לקוראינו אוכלי הבריוש בפסח נסביר שמדובר בשלמה ארצי של המוזיקה החסידית, מי שאחראי ללהיטים כמו "ברוך הבא מלך המשיח", מי שהשיר שלו "רחם" (על ציון משכן כבודך...) הפך להמנון לא רשמי של ההתנתקות, מי שאפילו זמר מפורסם ניסה להקליט גרסה משלה לשירו "עלה קטן שלי" וירד מזה. אנשים! אברהם פריד!

לפני 20 שנה בערך, כשהקליט את השיר הראשון שלו, מוזיקה חסידית היתה בעיקר חזנות. הרב שלמה קרליבך תמיד היה בשטח, עם הגיטרה, אבל פריד, בעקבות מרדכי בן דוד, היה מהראשונים שלקחו פסוקים והוסיפו להם תופים וגיטרה חשמלית.

הוא נולד באמריקה לפני 46 שנה, חסיד חב"ד אדוק, שבברכת הרבי מלובביץ' החליט לעשות מוזיקה יהודית ולשמח אנשים כשליחות דתית. מאז השתנו סגנונות, הרוחניות השתלטה מוזיקלית ותרבותית ועם הסצנה המתעוררת של הפיוט המזרחי דחקה קצת את המקצבים של הסינתיסייזר הכה אייטיזי. אבל אברהם, כמו שלמה, הוא קלאסיקן. ולא משנה מי מכתיב את הצליל בשוק, דיסק חדש שלו תמיד נכנס לפלייליסט ונרכש בתור מתנה לחגים.

אז עכשיו הוא כאן, בא ליומיים, להופעה, מקדם את הדיסק חדש "בין כך ובין כך" ומקווה שהדיסק יוכיח שתמיד יש מקום לקלאסיקות על המדף. גם אם חלפו חמש שנים מאז יצא הדיסק האחרון.

למה שתקת זמן רב כל כך?

"הייתי עסוק. בענייניי. אין לי תשובה טובה. אני אסיר תודה למעריצים שלא ויתרו לי. אנשים שאלו אותי:'מה קורה?, למה אתה לא שר?, למה לא יוצא משהו חדש?', והבנתי שיש צימאון. אני מקווה שאשקיט את רעבונם".

היו הרבה שינויים בתעשייה, עכשיו מה ששולט זה הניו אייג', רוחניות, קצת מזרח רחוק, ברסלב. אתה מכיר? מתחבר לזה? לא פוחד מהתחרות עם הצעירים?


"האמת שאני לא יודע מה הולך בארץ. אני שומר על אותו קו. כתוב:'חדש אסור מן התורה', אז למה לחפש בעיות? רבי נחמן אמר פעם שזה שיש הרמוניה כששרים בכמה קולות זה בגלל שהנשמה שרה, ולנשמה אין אגו. כשמדברים יחד אין הרמוניה כי הגוף לא סובל שתופסים לו מקום. העולם הזה הוא כולו ניסיון. יש הרבה אגו, אבל עד עכשו ברוך השם הלך יפה".

הלך יפה? אברהם פריד, שבתאי הכהן פרידמן במקור, רשום כזמר החסידי מצליח בכל הזמנים. בארץ ובחו"ל. אין חתונה דתית שלא מנגנים בה לפחות ארבעה להיטים שלו, אין חובש כיפה שלא יודע לזמזם לפחות עשרה כאלה. הוא הופיע עם הפילהרמונית של פראג, קיים "מופע נקמה" כהגדרתו לקהילה היהודית של ברלין, שר באוסטרליה, ניו יורק, פריז, הוא מופיע בדינרים (סעודות שמטרתן צדקה) במחיר מאות דולרים לכרטיס, הוא הזמר שגם אם יעקפו אותו במצעדי הפזמונים אמנים מהזן המוכשר והמגניב, הוא ימלא את קיסריה בהליכה. כמו שלמה, אמרנו. וכמוהו, גם לו יש פחד טיסות.

אז איך אתה מופיע בכל העולם?

"הלכתי לרבי, שאלתי אותו מה לעשות, לא זזתי בלי לדווח לו על כל צעד. הוא אמר לי לקחת איתי טלית קטן, תהילים וספר תניא. ומאז אני ישן יופי כל הטיסה".

הרבי שמע את המוזיקה שלך?

"לא בטוח. אני יודע שכשהיה חולה השמיעו לו".

הרבה משיח

הדיסק החדש עשוי מאותם חומרים שייצרו את ההצלחה. הרבה משיח, הרבה ריבונו של עוילם. פסוקים מולחנים, מדרשים, בהברה אשכנזית, קולות גבוהים. בעבר לא היה ספק שכל דיסק של פריד כובש את הרחבה, בחתונות, כמובן. הפעם זה יהיה מורכב יותר, לפחות בארץ. קולות חדשים ומוכשרים עם נימה שאנטית וקריצה חשמלית כמו אהרון רזאל, עדי רן וסיני תור הם הדבר המבוקש בשוק החסידי.

את הפסוקים מחליפות תובנות קיומיות נוסח רבי נחמן, את האוי אוי אוי מחליפ מקצב אתני, ג'אזי, אפילו רוק חסידי. וודסטוק שיק.

לא בוער לך לפרוץ כבר את הנישה הדתית, שישמיעו אותך בגלגלצ? למה מה שהולך בקולנוע, בטלוויזיה, תור הזהב של המסורת, לא קורה במוזיקה?


"ניסיתי כמה פעמים להכניס שירים אבל הם לא נשמעים טוב לאוזן חילונית. המבטא האשכנזי, סגנון השירה. אני משקיע המון באיכות, בטכנולוגיה של המוזיקה שלי. השינויים שנעשו בתחום הזה אדירים.

"בן אדם מבקש גם משמעות, לנסוע באוטו, לשמוע מילים אחרות: 'אלוהיי, נשמה'. אבל לא נותנים לו. הנה שמעתי זמר מפורסם שר 'שמע ישראל, כשהלב בוכה'. זה שיר מצוין. וכולם נהנים ממנו, אז כנראה שזה משהו בסגנון השירה שלי, שהוא חסידי.

"אני שומע פברוטי ואני נהנה. שומע שלמה ארצי - מאוד נהנה. מוזיקה טובה זה מוזיקה. יש לי מעריצים חילונים. פעם בא אליי יהודי ואמר לי:'אני יודע שכתוב על הדיסק שלך לא לנגן בשבת, אבל כשאני על האופני כושר, זה עושה לי את השבת!'. רק ברדיו שלכם חושבים שכולם צריכים לשיר צרוד, נמוך".

איך אתה מסביר את זה? הרי במגרשי כדורגל שרים "כל העולם כולו". " משיח" תפס חזק. אפילו ברי סחרוף ופורטיס שרים פיוטים. אז אולי הדתיים בדיליי תרבותי? תקועים באייטיז?

"יכול להיות שאין אומץ. מחכים שמישהו יעשה, שירים את הדגל והולכים אחריו. גם כשמרדכי בן דוד הקליט את'משיח משיח', לא ידעו שזה יתפוס כל כך, ואחריו כולם תפסו אומץ ועשו רוק חסידי".

"מתסיהו לא מתאים לנו
"

את מתיסיהו אתה שומע?

"שומע. בוודאי. אנחנו חברים מאוד טובים". ההופעה שלו בבארבי בתל אביב היתה מפוצצת בחילונים. "אני יודע. אני חושב שאם הוא מקרב יהודים ככה לתורה, לקב"ה, ואומר להם מילים כמו'בית מקדש', ' משיח', אז הוא עושה שליחות גדולה. אבל זה לא מתאים לכולם. שמעתי שבהופעות שלו הוא אומר לדתיים שבאים'זה לא בשבילכם'. אם ככה, אז כל הכבוד לו. המוזיקה שלו היא לא לדתיים".

למה לא? הילדים שלך שומעים אותו?

"לא. כמו שאמרתי, זה לא מתאים לנו". אז עוד פעם אנחנו מפרידים. חילונים לבארבי, דתיים לבית כנסת. "הפרדה זה לא דבר רע, לפעמים זה בריא, כל עוד לא נוצר פירוד". מה ההבדל? "שיהודים צריכים לשמוע מוזיקה שתקרב אותם לנשמתם. באווירה שהיא מתאימה".

בדיסק הזה כתבת בעצמך.

"כן. הלחנתי כמה שירים, וכתבתי את'Father Don ' t Cry ' שיצא לו גם קליפ. זה שיר שכתבתי אחרי שאבא שלי נפטר. לילד זה מאוד קשה לראות את האבא החזק שלו בוכה. קראתי בגמרא שכשעם ישראל בגלות, הקב"ה מוריד עליהם שתי דמעות שמרעידות את העולם. אז כתבתי שהפעם אנחנו מבקשים ממנו לא להצטער, לא להתעצב. אם הוא ברא דמעות הוא יודע גם למחות אותן. החלום שלי זה שיקח את זה זמר גדול בינלאומי ויוביל את השיר בעולם, מישהו כמו ברברה סטרייסנד".

אמרת שאלוהים בוכה על הגלות, אבל אתה בעצמך חי בגלות. קל יותר להיות דתי בחו"ל? בבועה של ברוקלין הילדים שמורים יותר?
 
"בכל מקום יש יצר הרע ופיתויים. מלחמות רוחניות יש תמיד. פה יש גם מלחמות גשמיות. יש לי אח בצפת שהרבה שלח אותו לגור שם והוא לא עזב כל המלחמה, ידע שהוא בהשגחה. אני קשור מאוד למה שקורה כאן בארץ".

קשור או לא, פריד מקפיד מאוד להגיע בבוקר ההופעה, ולטוס מיד אחריה. הג'טלג לא עושה לו טוב. בבוקר הפגישה שלנו הוא כבר אחרי הופעה בבית החייל בתל אביב. המזגן קרס, החום היה איום, ו-900 איש רקדו בטירוף "ירושלים אורו של עולם".

את השבתות שלו הוא עושה רק עם המשפחה. כלומר, אם יש הופעה בחמישי - בשישי הוא כבר על המטוס, מספיק להגיד אמן כשאשתו מדליקה נרות שבת. פריד מקפיד גם לא להזדהות פוליטית. בתקופת ההתנתקות הוציא סינגל: "אני חושב עליכם", אבל לפני שהספיק להגיד "ריבונו של עוילם" הסתיים הפינוי והסינגל לא ממש תפס.

אני אזרוק לך כמה שמות של זמרים ותגיד לי מה הדבר הראשון שעולה בדעתך.
שלמה ארצי. "גאון".

מרדכי בן דוד. "מורה, אדמו"ר של מוזיקה".

אהרון רזאל
. "עבדתי עם אחיו, יונתן, הוא ניצח על קונצרט של קרליבך שעשינו בפריז. לא מכיר את אהרון".

יהודי לא צורב יהודי

איזה שיר הלך הכי טוב בהופעה אתמול?


"מכירים את כל המילים, אבל בסוף ההופעה תמיד מבקשים את'תניא'". לא פלא. "תניא" הוא השיר המזוהה ביותר עם פריד. בעיקר בגלל הסיכון שהוא לקח איתו. אחרי שהתרגלנו לנתר לצלילי פזמונים מורכבים נוסח: "שישו ושמחו בשמחת תורה", מולחנים בשני אקורדים, פריד לקח גמרא מפורשת, המתארת מפגש טעון בין רבי ישמעאל לאלוהיו, ועשה לו "כוכב נולד".

הפעם אלוהים מבקש ברכה, ורבי ישמעאל מתחכם: "יהי רצון שיכבשו רחמיך את כעסך ותתנהג עם בניך במידת הרחמים". עד סוף הגמרא, לאלוהים אין ברירה - הוא מהנהן בראשו בהסכמה.

התעוזה של ר' ישמעאל והתעוזה של פריד השתלמו לשניהם. "תניא" הוא מקדם הופעות מטורף וניגון מחיש דמעות שלא האמנתם ששמרתם בפנים. פריד מספר על אישה מחיפה שהתקשרה אליו וביקשה שיבוא לשיר את השיר הזה ליד מיטת בעלה חסר ההכרה בבית החולים. "אחרי כמה ימים, התקשרתי מחו"ל, שאלתי מה שלומו והיא נתנה לי לדבר איתו בטלפון. הוא סיפר לי שכשהיה צמח, הוא היה בחדר עם החברים בבית דין של מעלה, ופתאום הוא שמע את השיר והוא משך אותו בחזרה לארץ".

מאז לא נולד להיט שירש את המעמד הנשגב של "תניא". ב-2002 הוציא את הסינגל "עלה קטן שלי", שיר בעברית שכתב ישי לפידות, וזכה להצלחה מסחרית גדולה מאוד. אפילו זמר מפורסם התעניין, רצה לבצע אותו בזמנו, אבל הרעיון נגנז. אתמול התקשר צביקה פיק, ביקש לקבוע פגישה. אולי יעשו משהו יחד.

אתה מכיר את "כוכב נולד" ?" מכיר את'אמריקן איידול', לא מכיר בישראל". מה אתה שומע כשאתה לבד בבית? "אני מת על חזנות. ניגוני חב"ד לפעמים, בעלז".

מהו , לדעתך, השינוי המשמעותי ביותר שעבר על המוזיקה החסידית מאז שהתחלת, לפני קצת יותר מ-25 שנה ?


"הדיסקים הצרובים זה הדבר הכי נורא. זה גזל וגנבה, ולא עושה חשק לעשות מוזיקה. פעם היו מתקשרים אליי ושואלים אם אפשר לקבל רשות להקליט שיר מדיסק לקסטה ברכב. היום, בוקר אחרי שהוצאתי את הדיסק כבר אפשר היה להוריד אותו ברשת. חבל".

אתה עוד מוציא קלטות
?

"בוודאי. צריך לחשוב על עם ישראל. יש לי מעריץ בן 90, שמחכה כבר חמש שנים שאוציא דיסק. כל יום בבית הכנסת שואל אותי'יצא?', אמרתי לו: 'בדיוק היום'. הוא רץ לחנות, קנה דיסק, ולא ידע איך מכניסים אותו לטייפ. את מבינה? אי אפשר לצער יהודי".

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
מתעניין
כ"ט אלול ה׳תשס״ו
למרות שאני לא בטוח שהכתבה לא עברה שיפוץ ע"י הכתבת, אך בכ"ז יש נקודות שמעניינות.
לשלאלתה של המראיינת האם הרבי שמע את המוזיקה שלו עונה פריד שהוא לא בטוח, אבל הוא יודע שכשהרבי היה חולה השמיעו לו אותו?!!!!!

כמו"כ בהמשך הוא אומר "שמעתי את שרית חדד שרה "שמע ישראל" ..."

לא ניראה לי מתאים!
2.
king frid!
כ"ט אלול ה׳תשס״ו
fsather dont cry its agood song
3.
ל-1
א' תשרי ה׳תשס״ז
ברור שהכתבה עברה שיפוץ של הכתבת.. פריד ידוע כחסידי ממדרגה ראשונה, אברך יקר ועדין נפש. ממנו יראו וילמדו
4.
איזה יופי.....
ג' תשרי ה׳תשס״ז
פעם אחרונה שראיתי את אברהם פריד היה לפני עשר שנים בליל המעלות בירושלים , לא ידעתי שהוא עדיין ממשיך להופיע ולהוציא דיסקים , כי מיום שאין ערוץ 7 באזור ביתי לא שומעים מוסיקה חסידית , היכן ניתן לקנות את הדיסק באזור טבריה?
5.
ל-1
ג' תשרי ה׳תשס״ז
הוא אמר "שמעתי זמר מפורסם" לא אמר שרית חדד{ אגב אם אתה יודע אז אין לך זכות להתלונן עליו!!} ולא חסר זמרים ששרו תשיר הזה אחריה.... בשינוי מילים או לא....
6.
ל-1
ג' תשרי ה׳תשס״ז
פריד אמר שהוא לא בטוח שהרבי שמע אותו הכוונה הלך בעצמו לשמוע!! או שביקש שישמיעו לו זה הכוונה לא בטוח ששמע!!! כי כשמישהו חולה ומשמיעים לו משהו זה לא נחשב שרצה לשמוע את זה מלחתחילה!!
7.
פריד תמשיך לקדש שם שמים
ג' תשרי ה׳תשס״ז
כל הכבוד לאברהם פריד על צניעותו ועל היותו ראוי להערכה לא רק בשל קולו המשובח אלא גם בשל מידותיו הטובות. קניתי את הדיסק ונהנתי מכל רגע
8.
ל - 4
ג' תשרי ה׳תשס״ז

ניתן לקנות את הדיסק בחנות אייל תשמישי קדושה בטבריה.
ובחנות של נשי חב"ד טבריה - "ופרצת"
9.
הכתבה של קוק בקו עיתונות
ד' תשרי ה׳תשס״ז
שהתפרסמה פה באתר - יכולה ללמד את עינת ברזילי קצת מיהו ענק הזמר אברהם פריד

הכתבת ברזילי מתגלה כבורית ועם הארץ.. גמורה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.