מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשס״ו 12.09.2006

LA טיימס: תופעת בני שלוחים שחוזרים לתפקיד

היומון "לוס אנג'לס טיימס" פרסם כתבת מגזין ארוכה על תופעת 'דור שני שלוחים' - בני ובנות שלוחי חב"ד הממשיכים בדרך הוריהם ויוצאים בשליחות לאחר נישואיו. בקליפורניה 67 אחוז מבני השלוחים חזרו לשליחות ■ "שליחות זה כמו להתקבל להארוורד, רק יותר טוב. זה חיים של ייעוד", אמרה השליחה נעמי בליסופסקי, בתו של הרב דוד אליעזרי מיורבה לינדה. "הערך הכי גבוה בתרבות שלהם", אמר גארי רוזנבלאט, עורך השבועון 'ג'ואיש וויק' ■ וגם: הילד בן 4 שלימד את הבייבי-סיטר שלו אותיות א' ב', והילד בן 5 ששואל יהודים "היי, איפה הכיפה שלך"  הכתבה המלאה מתורגמת לעברית
LA טיימס: תופעת בני שלוחים שחוזרים לתפקיד

דוד אליעזרי הוא רב בית-כנסת ביורבה-לינדה, קליפורניה. אחד מבניו הוא רב, ושני בנותיו נשואות לרבנים. וארבעתם נקראים 'שלוחים' - הכינוי לזוגות רבנים ורבניות הנשלחים סביב העולם על-ידי חב"ד ליובאוויטש, קבוצה חסידית קטנה, גודלת ושנוייה במחלוקת.

בעוד שדתות אחרות מתקשות למלא בתי תפילה עם אנשי דת, צאצאי שלוחי חב"ד ממשיכים בדרכי הוריהם במספרים גדולים. קרוב -200 רבניות ורבניות צעירים מחכים עכשיו בברוקלין עד שישלחו אותם לתפקידים בעולם, אנשי התנועה מסרו.

להיעשות שליח "זה כמו להיכנס לאוניברסיטת הארוורד, רק יותר טוב", אומר הגב' נעמי בליסופסקי, בת 24, אחת מבנותיו של הרב אליעזרי. "לחיות את החיים האלה נותנת לך יעד וזכות בקהילה שלנו".

בקליפורניה, סכום מרשים של 67 אחוז של בני שלוחים נעשו גם הם שלוחים. 100 שלוחים צעירים בקליפורניה הם בני 25 משפחות שלוחים. לא ברור כמה רבני דור שני קיימים בקבוצות אחרות ביהדות, אולם מומחים מסכימים כי האחוז בחב"ד גבוה במאוד.

חב"דניקים אומרים כי ההצלחה שלהם בהמשך דור השליחות אצל הצאצאים מוכיחה את האמיתות של האמונה החב"דית שהקריאה החשובה שלה היא לעזור ליהודים.

שיחה קשה עם השליח

אחרים אולי יחפשו מוטיבים שליליים בנתונים, אבל גארי רוזנבלאט רואה באחוזים הגבוהים כבוד גדול לתנועה. עורך השבועון "ג'ואיש וויק" היוצא לאור בניו-יורק הוסיף כי "הערך הכי גבוה בתרבות שלהם הוא שילדיהם יהיו שלוחים ויקדישו את חייהם ליציאה לכל מקום בעולם, לכל החיים".

הרב יהושע אליעזרי, בן 26 ואחד מבניו של הרב אליעזרי, סיפר כי כשהיה בגיל 10 הוא שמע שיחה בין אביו לבין רב יהודי מלוס-אנג'לס בעקבות הכוונה לצאת בשליחות ליורבה לינדה, עיר הולדתו של הנשיא ריצ'רד ניקסון.

"מה אתה עושה פה? שום דבר יקרה כאן. אתה מבזבז את החיים שלך", הטיח הרב ההוא ברב אליעזר.

ר' יהושע מספר כי "אבי ענה לו בחזרה על המקום. היה לו חזון ממה שהוא רצה שיקרה, עם כמה יהודים הוא יפעל והוא לא הסכים לדעה סותרת".

הרבי חי עבור יהודים

בניגוד לקבוצות חסידיות אחרות ביהדות שממליצות לבניהם להתבודד מן העולם, חב"ד מדגישה את גישה ההפצה ליהודים לא דתיים בציוויו של הרב מנחם-מענדל שניאורסון המנוח, הרבי מליובאוויטש.

"כל נשימה שלו הייתה עבור לוודא שכל יהודי בעולם יוכל להתנהג כיהודי", אמרה נעמי בליסופסקי שיחד בעלה מפעילה את התוכניות החינוכיות של חב"ד ביורבה לינדה ומבקרים את הזקנים והחולים.

לפי chabad.org - האתר הרישמי של חב"ד - קרוב לארבע אלף רבנים ומשפחות נמצאים כשלוחים לחיים ב-70 מדינות בעולם. הם קיבלו משכורת צנועה, שעות ארוכות ותפקידים קשים במקומות כמו גואטמלה ונפאל.

השליח במאדיסון, ווינסטקונסין, הרב יונה מטוסוב מספר על ערב שהוא חזר עם רעייתו הביתה ומצא את בנו בן 4 מלמד את המטפלת את אותיות הא' ב'.

"היום היא אישה נשואה עם שישה ילדים ומנהלת חיים יהודיים", הרב מטוסוב אומר. בנו הנשוי מנהל את הפעילות בקמפוס אוניברסיטת וויסטקונסין.

שליח פוטנציאלי בגיל 5

לרב יצחק ואיטה מרקוס, השלוחים בלוס-אלמיטוס בקליפורניה, יש שמונה ילדים. מהנשואים שבהם, ארבע הם שלוחים, בערי הסביבה: פוויי, סאן מטאו, מישון ויאג'ו וסייפרס.

החמישי, חיים, מנהל חברת פרסום במרינה דל ריי ותורם את רווחיו לבתי-חב"ד של הוריו, אחיו ואחיותיו.

הגב' חנה זרחי, הבת הבכורה של הרב אליעזרי, נשואה לשליח חב"ד בסאן-פרנסיסקו. היא כבר רואה את יעקב מאיר, בנה בן 5, כשליח דור שלישי פוטנציאלי.

היא מספרת כי כשאורח יהודי נכנס לביתם ללא כיפה, יעקב הפעוט ייגש עם חיוך וישאל "היי, איפה הכיפה שלך?" ומיד יילך ויביא לו כיפה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.