מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשס״ו 12.09.2006

שאל את המאבחן / מה עושים כשהילד אינו מקשיב?

במסגרת המדור החדש "שאל את המאבחן" שעלה בשבוע שעבר באתר COL, אנו מפרסמים השבוע מאמר נוסף בנושא "מה עושים כשהילד אינו מקשיב?" מאת אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
שאל את המאבחן / מה עושים כשהילד אינו מקשיב?

שאל את המאבחן
מה עושים כשהילד אינו מקשיב?

שאלה.

קראתי בעיון את מאמרך "האם יש לי ליקויי למידה". אני לומד בשיעור א' ישיבה גדולה, ואני מרגיש שאני לא מרוכז מספיק בשיעורים, והציונים שלי בזמן האחרון ירדו מאוד...

אני מתחיל להקשיב לר"מ, אך כל דבר קטן מפריע לי. למשל-אם יש תלמיד שנכנס באמצע השיעור או שאני שומע רעש חזק בחוץ אני מתנתק פתאום מהשיעור וקשה לי מאוד לחזור אליו. לפעמים שהר"מ מדבר וגם מראה שקופיות-קשה לי להתרכז גם במורה וגם במה שהוא מראה.

זה מתסכל אותי מאוד כי אני בחור מאוד חכם ואני יודע שאני יכול להגיע להישגים הרבה יותר גבוהים ממה שאני משיג היום. רציתי לדעת מה מקור הקושי שלי והאם את היכול להמליץ לי בינתיים עד שאני מגיע לאבחון-מה אני יכול לעשות עם הבעיה שלי?


תשובה.

אני מבין שהיו לך שנים לא קלות בתלמוד-תורה ועוד נכונו לך מבחנים לא קלים...
כפי שאתה הבנת בעצמך בלא אבחון דידקטי מקצועי,יסודי ומפורט על כל יכולות הלמידה והתפקוד שלך לא ניתן יהיה לעמוד על שורש הבעיה וסיבת הקושי ורמת הקושי.

אתה מתאר כאן תופעה שנקראת "בעיית קשב".

מתוך חקר הפרעת הקשב והריכוז, ADHD, ידוע כי מבחינה ביולוגית, מנגנון הקשב תלוי בזרימתו של החומר דופאמין [המופרש בקליפה הקדם קידמית ומוזרק לגרעין המזונב במוח].

אציג כאן את התופעות להרעת הקשב על פי אפיוני המוסחות של ילד עם הפרעת קשב וריכוז על פי מדריך הפסיכיאטרים האמריקני DSM-IV:

* מתקשה לשים לב לפרטים או עושה שגיאות רשלניות בלימודים, בעבודה או בפעילויות אחרות.
* מתקשה להתרכז לאורך זמן במשימות או משחק.
* אינו נראה כמקשיב כאשר מדברים אליו.
* אינו עוקב אחר הוראות ואינו משלים מטלות, עבודות בכתה או משימות בעבודה ולא בגלל התנגדות בהתנהגות או חוסר הבנה
* מתקשה להתארגן לפעילויות ולמשימות.
* איננו אוהב או נמנע ממשימות הדורשות מאמץ מחשבתי ממושך שעורי בית, עבודות- כתה.
* מאבד חומרים הדרושים לפעילויות (עטים, ספרים, עפרונות, מכשירים,צעצועים
* מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים.
* שכחן.

הקשב הוא למעשה: "תשומת הלב שאנו משקיעים ונותנים למה שאנו רואים או שומעים". לאחר שראינו או שמענו דבר מה והוא נקלט בחושינו הוא מועבר לזיכרון [לטווח קצר] ולאחר מיכן לזיכרון ארוך טווח... ככל שאנו קשובים ומעניקים תשומת לב והתייחסות למה שאנו חווים אנו נחשבים לקשובים יותר ויכולים בנקל לקלוט מידע בצורה יעילה וטובה.

יישנם 4 סוגים עיקריים של קשב.
1. קשב בורר - בחירת גירוי אחד מתוך מגוון רחב של גירויים
2. שימור הקשב - היכולת שלי לשמור על רמת של הקשב ותשומת לב לזמן ממושך.
3. הפניית קשב - יכולת שלי לעבור מגירוי אחד לגירוי האחר.
4. קשב מפוצל - היכולת שלי להתרכז במספר גירויי ביחד.

התייחסת במכתבך ל-2 סוגי קשב שקשים לך הפניית הקשב [קשה לך לחזור להקשיב לאחר שיש הפרעה בשיעור] קשב מפוצל - קשה לך להתרכז גם במורה וגם בשקופיות].

מה עושים כשיש קשיי קשב?

אתייחס ל-4 סוגי הקשב ואמליץ בצורה מאוד כוללת וראשונית כיצד ניתן לשפר את רמת הקשב?.

קשב בורר
1. ישיבה קרוב לגירוי-למורה.
2. הענקת משמעות וצורך לגירוי – לדעת ולהצליח במבחנים להיות יותר חכם...
3. סינון השדה האופטי- התרכזות והתמקדות בגירוי העיקרי.

שימור קשב
1. גילוי התעניינות בסביבה.
2. הפסקות ומנוחה.
3. בחירת נושא מאתגר ומעניין.
4. הצגת מעורבות רגשית ואקטואלית לשיעור.

הפניית קשב
1. כתיבת לוח זמנים ורשימות מטלות .
2. תכנית לשיפור הקשב על ידי מתן פרסים וחיזוקים בזמני הצלחה מוגדרים כגון לאחר שתסיים דף עבודה תקבל נקודת חיזוק וכו..

פיצול קשב
1 . התמקדות במשימה והתרכזות .
2. הענקת משמעות לגירוי.
3. התמקדות בעיקר.
4. תרגול התמודדות עם משימות רבות גירויים.

מספר עצות להתמודדות עם קשיי קשב וריכוז אצל ילדים בכיתה:
1. הכנת השיעור והכנת התלמידים לפני השיעור "מה הולכים ללמוד היום".
2. בשעת הצגת השיעור לפשט כמה שיותר את החור הנלמד דרך טבלאות סיכומים מדבקות וכו...
3. לחזור על ההוראות מספר פעמים עד להפנמתם.
4. לעורר בתלמיד צורך להבין את השיעור ולדבר על "מה השיעור יוסיף לי...".
5. לתת פרסים וחיזוקים על כל הצלחה[גם מזערית ביותר].
6. לתת הפסקה כשהתלמיד זקוק לה.
7. להעסיק את התלמידים לאורך כל השיעור ברצף.


אהוד פריס
מאבחן דידקטי מוסמך.

------------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול
בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש. www.lemida.org.  דואר אלקטרוני    [email protected].

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.