מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשס״ו 05.09.2006

שאל את המאבחן / כיצד מטפלים ומאבחנים חרדות?

במסגרת המדור החדש "שאל את המאבחן" שעלה בשבוע שעבר באתר COL, אנו מפרסמים השבוע מאמר נוסף בנושא "כיצד מטפלים ומאבחנים חרדות?" מאת אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא
שאל את המאבחן / כיצד מטפלים ומאבחנים חרדות?

שאלה.

שלום. בדרך כלל אני אדם שמח ומאוד חברותי, אוהב טבע וטיולים. לפני כחצי שנה בערך התחילו לי פחדים- אני מתקשה לישון בלילה וחושב מחשבות עצובות . לאחרונה בעקבות המלחמה בצפון הבעיה שלי החמירה יותר - כמעט ואיני אוכל, אני מסתגר רוב היום בחדר, לא מעוניין לראות ולפגוש לא מתעניין בשום דבר[גם לא בחדשות]. ני שומע מוזיקה בווליום גבוהה ומתבודד לבדי. בשנה הבאה אני נכנס לישיבה חדשה, ואני לא יודע כיצד אתמודד בה. אני ממש מתוסכל .

תשובה.

מהתיאור שלך ניכר כי אתה סובל מחרדות קשות.
 למעלה מ-12% מהאנשים הבוגרים [שאינם מאושפזים] סובלים מהפרעות חרדות ,כ-8% מהם נוטלים תרופה באופן קבוע, 20% מהאנשים הבוגרים פנו לסיוע לפחות פעם אחת בחייהם בעקבות קשיים רגשיים. בשנים האחרונות עולה מספר האנשים הסובלים מחרדות בעיקר אצל נשים .

יישנם 4 סוגים עיקריים של חרדות.

1. חרדה מחברה.
האדם חש אי נוחות ומתקשה להיות בחברת אנשים [גם המוכרים לו]. האדם החרד משתדל להימנע מלצאת לאזור שיש בו קהל [חנות מכולת, מרכז קניות , מסיבה משפחתית, חתונה של חבר וכו...]. קרוב לודאי שאדם זה לא יהיה מסוגל לדבר בפני קהל אפילו מצומצם.

2. הפרעות אימה.
תחושת חרדה שאת התוצאה שלה חשים בגוף כגון:
דופק מהיר, גלי חום, סחרחורות, פעולות מעיים, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, רעד וצמרמורות. בדרך כלל לתחושה זו מתלווה פחדים חרדות מגורם שאינו מוכר וידוע תופעה זו אינה קשורה בסיבה מסוימת.

3. הפרעה מוכללת.
אנשים הסובלים מסוג זה של חרדה מודאגים וחרדים בעיקר מנושאים שכיחים [חוב בבנק, צ'ק שחזר, הילד לא הכין שיעורי בית, הסבתא אחרה, האוטובוס לא הגיע, וכו' ]. בדרך כלל לתופעה זו נוספות תחושות של עייפות חוסר אונים ובהלה.

4. הפרעה כפייתית.
האדם שיש לו הפרעה כפייתית מאופיין כאדם החושב כל היום מחשבות מפחידות או מאיימות באופן קבוע... מחשבות אלו פוגעות באופן ישיר בתפקוד היום יומי ומשפיעות על רמת הקשב והריכוז. אנשים אילו יחזרו על אותה פעולה מספר רב של פעמים כגון שטיפת ידיים, בדיקה האם הדלת נעולה, טלפונים בהולים לילד וכו..

אנשים רבים חיים עשרות שנים בתחושת חרדה, בדידות וניכור ואינם פונים לאבחון וטיפול מקצועי. טיפול ואבחון מקצועי בחרדות יכול להעלות את רמת התפקוד ולהעניק איכות חיים בצורה ניכרת.

יישם אנשים רבים החושבים כי טיפול תרופתי כשלעמו יספיק בכדי לטפל בחרדה  או לחילופין יש הסוברים כי טיפול פסיכולוגי-רגשי יביא לפתרון, אולם עם חלוף השנים הגישה המוצלחת ביותר  היא שילוב של  מתן תרופה פרוזק, סרוקסט, פובוקסיל, לוסטראל, ציפרלקס] וטיפול פסיכולוגי [דינאמי או התמהגותי-קוגניטיבי] הטיפול התרופתי הוא זול יחסית וההשפעה של הכדורים מתחילה  בערך כחודש. הטיפול הפסיכולוגי הוא יקר ועלול לקחת כשנה ואפילו יותר.

באבחון הדידקטי יישנו אבחון חרדה [גלנ"ץ] האבחון בודק את רמת החרדה ואת הסיבה לחרדה ובעת הצורך מפנה את המאובחן לאיש מקצוע מתאים.

יש מספר נקודות שיש להתיחס אליהם:.

1. החרדה אינה מסוכנת.
2. חרדה שאינה מטופלת ומאובחנת יכולה להתפתח למחלת נפש ולהסתגרות ממושכת והימנעות מאכילה , שינה וחברה.
3. הטיפול היעיל היא שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופתי.
4. אבחון מוקדם אצל מאבחן מוסמך יכול להביא למנוע התקפי חרדה .
5. לא ניתן להתעלף מהתקפי חרדה.
6. קופאין ואלכוהול יכולים לזרז  ולהעצים התקפי חרדה. 
7. פעילות גופנית מסייעת לבעיות חרדה.
8. חרדות בדרך כלל משולבות בדיכאון.
9. התקפי חרדה מביאים למצב של עמידה על המשמר - חרדת צפייה.
10. השכיחות לחרדות הינם בעיקר אצל מבוגרים  ובעיקר נשים.

אני ממליץ לך ראשית לעבור אבחון דידקטי מקיף [כולל מבדק חרדה] על מנת לעמוד על סוג החרדה ורמת החרדה וסיבת החרדה וכמובן אם תזדקק לתוספת זמן או הקלות בבגרויות האבחון שלי קביל  ומוכר במשרד החינוך. במידה ותזדקק להערכה או המשך טיפול אפנה אותך לגורמים המתאימים.

אהוד פריס
מאבחן דידקטי מוסמך.

------------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול
בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש. www.lemida.org.  דואר אלקטרוני    [email protected].

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
שאלה למאבחן
י"א חשוון ה׳תשס״ז
"ביתי מאוד לחוצה ממשיחות ותפקידים בבית הספר ובבית .
מה הסיבות לכך?
ואיך עוזרים להתמודד עם מצבי לחץ ?
מה גם שגם לנו המבוגרים יש הרבה מצבי לחץ

בברכה אסתר
2.
ילד דאון
ט' שבט ה׳תשס״ז
אני כגננת עומדת לקבל ילד דאון . אשמח לקבל יעוץ האם הוא בגדר ילד מפגר האם יש סוגים שונים בדאון מהם האיפיונים ואם הוא בגני האם להתנהג איתו כמו ילד רגיל . ואם יש לו מטפלת צמודה מה התפקיד שלי .ומה יקרה אם ילד זה או אחר יתחיל לחקות אותו גני הוא גן חובה בלבד .
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.