חדש ב-COL: "שאל את המאבחן"
שאל את המאבחן / האם הילד שלי לקוי למידה?
אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך
שאלה:
יש לי ילד בן 5, אני חושבת שיש לו "לקות למידה" - הוא מתקשה לשבת בשקט וכל הזמן רוצה ממתקים.
בבוקר כשאני מעירה אותו לגן הוא ממשיך לישון ומתעצל לקום, הוא מתקשה להתלבש ולשרוך שרוכים לבדו [אולי כי הוא מתעצל] הגננת מדווחת, כי הוא לא קולט עדיין את האותיות. קראתי בעבר על לקויות למידה, אבל שם התייחסו לילדים בני 8 ומעלה. האם יש מושג של "לקות למידה" גם בגילאים נמוכים.
תשובה:
קראתי בעיון את שאלתך התייחסת במכתבך לנושא מאוד נרחב וחשוב אני אשתדל להשיב לך אולם כפי שהבנת בעצמך -הדיאגנוזה היעילה והטובה ביותר היא לגשת ל"אבחון דידקטי מקיף"- על מנת לזהות את תחומי החולשה והחוזק של הילד ולתת מענה לסיבת הקושי והמלצות מערכתיות לעבודה עם הילד במסגרת בית הספר.
ארגון הבריאות העולמי מדווח על כ-15% מהאוכלוסייה שסובלים מלקויות למידה 80% מהם מתקשים בקריאה. לקות למידה היא אינה קשורה להפרעה גופנית או נפשית כגון אילמות, חירשות, חולשה גופנית, עיוורון או פיגור שכלי וכו... לקות למידה מוגדרת כאשר יש פער משמעותי בין היכולות של הילד לבין יישום היכולות שלו בלימודים אקדמאיים [מקצועות בית הספר].
הגדרת לקוי למידה כפי שמגדיר הארגון הפסיכיאטרי האמריקאי [DSM –IV]. אדם מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב המועברים לו באופן אינדיבידואלי נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלת ורמת המשכל שלו ובעיות הלמידה גורמות להפרעות משמעותיות בהישגיו האקדמאים או בפעילות יום –יום הדורשת מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה".
מכאן נלמד כי ליקויי למידה יוגדרו:
1. אם קיים פער משמעותי [פער של שנתיים].בין הישגי התלמיד להישגים שמצפים מילד בן גילו ובן כיתתו.
2. קיים פער משמעותי בין הישגי התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים [כפי שמראים מבחני רמת שמכל ].
יישנם 4 סוגים עיקריים של לקויות למידה.
דיסגרפיה - קשיים בכתיבה כגון :כתב שאינו ברור ,כתיבה לא בתוך השורה, וכו..
דיסלקציה - קשיים בשפה קושי להבין משפט או לפסק ,או לנסח משפטים בצורה תקינה וכו'.
דיסקלקוליה - קושי חשבוני קושי לחשב-4 פעולות חשבון , קושי בהבנה חשבונית, קושי בפתרון בעיות מתמטיות.
ליקויים בערוץ חזותי שמיעתי ותפישתי - קושי בפרוש ובפענוח מה שהילד שרואה או שומע[אע"פ שהראיה והשמיעה תקינים] כגון: לא מבין מה עיקר ומה הטפל בתמונה.
מכון הבריאות האמריקאי הראה כי 67% מהאנשים שאובחנו וטופלו בעודם צעירים התגברו על הלקות שלהם והצליחו להשתלב בכיתה .
מבדק ראשוני האם ילדכם לקוי למידה [כמובן שיש לדרוש מהילד רמת תפקוד לפי גילו]:
סמנו ٧ ליד הקושי במידה והקושי משמעותי ומפריע לתפקוד הילד יש לגשת לאבחון דידקטי.
פעוטות עד גן חובה.
מתקשה לזכור דברים.
מוסח בקלות.
יושב לא במנוחה.
קשה לו לסיים משימות.
מתקשה בדיבור.
מגלה חוסר הקשבה ועניין בסיפורים.
מתקשה להיות עצמאי[לבישת חולצה ,גריבת גרביים].
מתקשה בציור.
לא זוכר צדדים[ימין,שמאל].
התחיל לדבר באיחור.
לא מבין הוראות פשוטות .
מגן חובה עד כיתה ד':
מתקשה בפרוש מילים פשוטות.
לא מחבר בין אות והצליל שלה.
מתקשה לקרא בשטף,
מתקשה בשיום חפצים.
אינו חושב לפני מתן תשובה.
מתקשה לוותר לחברים.
אימפולסיבי.
מתקשה בתכנון מהלכים .
מחליף ומבלבל אותיות.
מתקשה בפעולות חשבוניות ובהבנתם.
מוסח בקלות.
אינו מסוגל להתרכז במשך שיעור אחד.
מתקשה באחיזת העיפרון.
מחליף אותיות.
כותב באיטיות רבה ובסרבול רב.
קושי בתאום עין יד.
מתקשה לרסן את הדיבור שלו.
כיתה ה'- כיתה ח'.
מתקשה להבין את הקריאה.
מתקשה לפרש את שפת הגוף.
חוסר עקביות במילוי משימות.
מתקשה בזיכרון לטווח קצר.
קושי לזכור ולשלוף מספרים ותאריכים.
קושי בסיכום ותמצות חומר לימודי.
מתקשה לעבד מידע בע"פ ובכתב.
מתקשה לפתור בעיות מילוליות וחשבוניות.
נמנע מקריאה ומכתיבה .
מתקשה ברכישת הדקדוק.
נדחה על ידי חברים בני גילו.
מתקשה לשלוט בתגובותיו.
מתקשה להתארגן לשיעור.
מתקשה בארגון חפציו.
כיתה ט'-כיתה י"ב ומעלה.
מתקשה בסיכום ותמצות.
מתקשה לרכוש כללים .
מתקשה לאיית נכון את המילים.
נמנע מקריאה וכתיבה.
מתקשה להביע עצמו בכתב ובע"פ.
מתקשה לפתור שאלות פתוחות במבחנים.
מתקשה לאתר ולמצוא מידע .
קושי לעבור ממשימה למשימה .
מתקשה לרכוש חברים.
חוסר גמישות בחשיבה.
מפרש מידע בצורה שגויה.
חשיבה אימפולסיבית.
קושי בקבלת מרות .
קשיים בהבנת הוראות מורכבות.
כפי שנוכחת לקות למידה יכולה להיות גם בגיל מאוד צעיר יחסית מפאת קוצר היריעה במאמר הבא אציין מספר נקודות וטיפים להורים בעלי לקויות למידה עד אז אני מאחל לך יום נעים ובהצלחה.
אהוד פריס
מאבחן דידקטי מוסמך.
------------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.
לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש. www.lemida.org. דואר אלקטרוני[email protected].
מחנך מירושלים
חבר מהשכבה
יש ת"ת שעל כל שטות אומרים להורים לקחת את הילד לאבחון, שלא לדבר על מלמדים שממליצים להורים על רטלין,וזאת מבלי שיהיה להם שום רקע מקצועי.
הלוואי שהמנהלים של הת"ת יקחו יוזמה ויעבירו את במלמדים השתלמויות רציניות, הרצאות לא מספיק.
סביר להניח שהמשיח יבוא קודם, רק שזה יהיה תכף ומיד ממש