מערכת COL | יום ז' אלול ה׳תשס״ו 31.08.2006

חדש ב-COL: "שאל את המאבחן"

השבוע, נפתחה שנת הלימודים במוסדות הבנים והישיבות בישראל, ובשבוע הבא תיפתח שנת הלימודים במסודות הבנות. COL שמח להשיק מדור חדש "שאל את המאבחן", במסגרתו יפורסמו, מידי שבוע, מאמרים מאת אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל, והגולשים יוזמנו להפנות שאלות למאבחן ■ המאמרים ירוכזו במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר, והשבוע: האם הילד שלי לקוי למידה?  למאמר המלאעוד משהו טוב מבית COL - מרכז התקשורת החב"די
חדש ב-COL:

שאל את המאבחן / האם הילד שלי לקוי למידה?
אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך


שאלה:

יש לי ילד בן 5, אני חושבת שיש לו "לקות למידה" - הוא מתקשה לשבת בשקט וכל הזמן רוצה ממתקים.

בבוקר כשאני מעירה אותו לגן הוא ממשיך לישון ומתעצל לקום, הוא מתקשה להתלבש ולשרוך שרוכים לבדו [אולי כי הוא מתעצל] הגננת מדווחת, כי הוא לא קולט עדיין את האותיות. קראתי בעבר על לקויות למידה, אבל שם התייחסו לילדים בני 8 ומעלה. האם יש מושג של "לקות למידה" גם בגילאים נמוכים.

תשובה:

קראתי בעיון את שאלתך התייחסת במכתבך לנושא מאוד נרחב וחשוב אני אשתדל להשיב לך אולם כפי שהבנת בעצמך -הדיאגנוזה היעילה והטובה ביותר היא לגשת ל"אבחון דידקטי מקיף"- על מנת לזהות את תחומי החולשה והחוזק של הילד ולתת מענה לסיבת הקושי והמלצות מערכתיות לעבודה עם הילד במסגרת בית הספר.

ארגון הבריאות העולמי מדווח על כ-15% מהאוכלוסייה שסובלים מלקויות למידה 80% מהם מתקשים בקריאה. לקות למידה היא אינה קשורה להפרעה גופנית או נפשית כגון אילמות, חירשות, חולשה גופנית, עיוורון או פיגור שכלי וכו... לקות למידה מוגדרת כאשר יש פער משמעותי בין היכולות של הילד לבין יישום היכולות שלו בלימודים אקדמאיים [מקצועות בית הספר].

הגדרת לקוי למידה כפי שמגדיר הארגון הפסיכיאטרי האמריקאי [DSM –IV]. אדם מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב המועברים לו באופן אינדיבידואלי נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלת ורמת המשכל שלו ובעיות הלמידה גורמות להפרעות משמעותיות בהישגיו האקדמאים או בפעילות יום –יום הדורשת מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה".

מכאן נלמד כי ליקויי למידה יוגדרו:

1. אם קיים פער משמעותי [פער של שנתיים].בין הישגי התלמיד להישגים שמצפים מילד בן גילו ובן כיתתו.
2. קיים פער משמעותי בין הישגי התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים [כפי שמראים מבחני רמת שמכל ].

יישנם 4 סוגים עיקריים של לקויות למידה.
דיסגרפיה - קשיים בכתיבה כגון :כתב שאינו ברור ,כתיבה לא בתוך השורה, וכו..
דיסלקציה - קשיים בשפה קושי להבין משפט או לפסק ,או לנסח משפטים בצורה תקינה וכו'.
דיסקלקוליה - קושי חשבוני קושי לחשב-4 פעולות חשבון , קושי בהבנה חשבונית, קושי בפתרון בעיות מתמטיות.
ליקויים בערוץ חזותי שמיעתי ותפישתי - קושי בפרוש ובפענוח מה שהילד שרואה או שומע[אע"פ שהראיה והשמיעה תקינים] כגון: לא מבין מה עיקר ומה הטפל בתמונה.

מכון הבריאות האמריקאי הראה כי 67% מהאנשים שאובחנו וטופלו בעודם צעירים התגברו על הלקות שלהם והצליחו להשתלב בכיתה .

מבדק ראשוני האם ילדכם לקוי למידה [כמובן שיש לדרוש מהילד רמת תפקוד לפי גילו]:

סמנו ٧ ליד הקושי במידה והקושי משמעותי ומפריע לתפקוד הילד יש לגשת לאבחון דידקטי.

פעוטות עד גן חובה.
מתקשה לזכור דברים.
מוסח בקלות.
יושב לא במנוחה.
קשה לו לסיים משימות.
מתקשה בדיבור.
מגלה חוסר הקשבה ועניין בסיפורים.
מתקשה להיות עצמאי[לבישת חולצה ,גריבת גרביים].
מתקשה בציור.
לא זוכר צדדים[ימין,שמאל].
התחיל לדבר באיחור.
לא מבין הוראות פשוטות .

מגן חובה עד כיתה ד':
מתקשה בפרוש מילים פשוטות.
לא מחבר בין אות והצליל שלה.
מתקשה לקרא בשטף,
מתקשה בשיום חפצים.
אינו חושב לפני מתן תשובה.
מתקשה לוותר לחברים.
אימפולסיבי.
מתקשה בתכנון מהלכים .
מחליף ומבלבל אותיות.
מתקשה בפעולות חשבוניות ובהבנתם.
מוסח בקלות.
אינו מסוגל להתרכז במשך שיעור אחד.
מתקשה באחיזת העיפרון.
מחליף אותיות.
כותב באיטיות רבה ובסרבול רב.
קושי בתאום עין יד.
מתקשה לרסן את הדיבור שלו.


כיתה ה'- כיתה ח'.
מתקשה להבין את הקריאה.
מתקשה לפרש את שפת הגוף.
חוסר עקביות במילוי משימות.
מתקשה בזיכרון לטווח קצר.
קושי לזכור ולשלוף מספרים ותאריכים.
קושי בסיכום ותמצות חומר לימודי.
מתקשה לעבד מידע בע"פ ובכתב.
מתקשה לפתור בעיות מילוליות וחשבוניות.
נמנע מקריאה ומכתיבה .
מתקשה ברכישת הדקדוק.
נדחה על ידי חברים בני גילו.
מתקשה לשלוט בתגובותיו.
מתקשה להתארגן לשיעור.
מתקשה בארגון חפציו.


כיתה ט'-כיתה י"ב ומעלה.
מתקשה בסיכום ותמצות.
מתקשה לרכוש כללים .
מתקשה לאיית נכון את המילים.
נמנע מקריאה וכתיבה.
מתקשה להביע עצמו בכתב ובע"פ.
מתקשה לפתור שאלות פתוחות במבחנים.
מתקשה לאתר ולמצוא מידע .
קושי לעבור ממשימה למשימה .
מתקשה לרכוש חברים.
חוסר גמישות בחשיבה.
מפרש מידע בצורה שגויה.
חשיבה אימפולסיבית.
קושי בקבלת מרות .
קשיים בהבנת הוראות מורכבות.

כפי שנוכחת לקות למידה יכולה להיות גם בגיל מאוד צעיר יחסית מפאת קוצר היריעה במאמר הבא אציין מספר נקודות וטיפים להורים בעלי לקויות למידה עד אז אני מאחל לך יום נעים ובהצלחה.

אהוד פריס
מאבחן דידקטי מוסמך.


------------------------
אם גם אתם רוצים להתייעץ או לשאול שאלה בנושא לימודי-חינוכי ואתם רוצים לקבל תגובה מקצועית יעילה ודיסקרטית אנא פנו עוד היום בכתב לת.ד, למייל או טלפונית למרכז לאבחון וטיפול ליקויי למידה בבית שמש.  

לקביעת פגישה לאבחון וטיפול
בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש. www.lemida.org.  דואר אלקטרוני[email protected].

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
יפה
ז' אלול ה׳תשס״ו
כל הכבוד ל-COL על היוזמה.
2.
סוף סוף
ז' אלול ה׳תשס״ו
סוף סוף לא עוד מאמרים חינוכיים ממחוזרים
3.
על רמה
ז' אלול ה׳תשס״ו
כמחנך ועוסק בתחום אני חייב להעיר שמדובר במאמר ערוך ברמה ומוסבר היטב

מחנך מירושלים
4.
הרצאות מאהוד
ז' אלול ה׳תשס״ו
למה לא מזמינים את אהוד פריס להרצאות בפני מחנכים?
5.
יפה לך
ז' אלול ה׳תשס״ו
אהוד, בהצלחה

חבר מהשכבה
6.
מאבחן דידקטי מוסמך חב"די
ז' אלול ה׳תשס״ו
חבל שאין מאבחן דידקטי מוסמך חב"די, או שיש?
7.
תגובה ל4
ז' אלול ה׳תשס״ו
לא להרצאות, אלא להשתלמויות.
יש ת"ת שעל כל שטות אומרים להורים לקחת את הילד לאבחון, שלא לדבר על מלמדים שממליצים להורים על רטלין,וזאת מבלי שיהיה להם שום רקע מקצועי.
הלוואי שהמנהלים של הת"ת יקחו יוזמה ויעבירו את במלמדים השתלמויות רציניות, הרצאות לא מספיק.
סביר להניח שהמשיח יבוא קודם, רק שזה יהיה תכף ומיד ממש
8.
תיקון טעות:
ז' אלול ה׳תשס״ו
גם הבנות החלו ללמוד השבוע (ביום רביעי) בירושלים בכל אופן....
9.
כל הכבוד לCOL
ח' אלול ה׳תשס״ו
מדור מאוד אקטואלי ומעניין עלו והצליחו. קראתי נהנתי ולמדתי.
10.
לא רק האיבחון חשוב
ח' אלול ה׳תשס״ו
האיבחון אכן מאד חשוב,אך מה ההיצע לילד שאכן אובחן ,אין מסגרות לילדים עם קשיי קשב וריכוז בחב"ד והרבה ילדים(בדוק)נשארים ללא פתרון לימודי המתאים להם,ומכאן והילך מתחילה הירידה בדימוי העצמי,והריחוק מהחברה ובהמשך כמובן שלא ימצאו את עצמם במסגרות ישיבתיות וד"ל.בקשר לריטלין(תגובה ל4)נכון מה שאמר ,המורים אכן לוקחים את ה"פיקוד"בקשר לריטלין ,וזאת ללא שום הסמכה מקצועית .והלוואי שבעקבות פינה זו ימצאו גם פתרונות עבור אותם הילדים שאינם מקבלים את המסגרת המתאימה להם.
11.
מורה לחינוך מיוחד
י"ב אלול ה׳תשס״ו
ישר כח על המדור.......
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.