מערכת COL | יום ל' אב ה׳תשס״ו 24.08.2006

מנהל בשליחות הרבי

ביום ראשון הקרוב, יצעד הרב יעקב סגל מנהל התלמוד-תורה בכפר-חב"ד לעבר משרדו, משם ינווט זו השנה השנייה את הפעילות והתוכניות ■ לרגל פתיחת שנת הלימודים, ישב כתב COL עם הרב סגל ושמע ממנו על דרכו החינוכית, ההתפתחויות בשנה האחרונה, ה'יחידות' המופלאה עם הרבי, התוכניות לשנה הקרובה והמון יוזמות חיוביות שהוא מתכוון ליישמם בשנה הקרובה ■ ראיון עם שליח, מחנך, מנהל ואיש רב-פעלים  לראיון המלא
מנהל בשליחות הרבי
צילום : מאיר דהן, COL

מאת: חיים ברון

ביום ראשון הקרוב, יצעד הרב יעקב סגל מנהל התלמוד-תורה בכפר-חב"ד לעבר משרדו, משם ינווט זו השנה השנייה את הפעילות, הלימודים, התוכניות וכדומה בתלמוד-התורה. הרב סגל נמצא בתפקידו בסך-הכול שנה אחת, אך הוא צבר ניסיון רב במהלך 25 השנים האחרונות, בהם שימש כמורה מוצלח.

לרגל פתיחת שנת הלימודים, ישב כתב COL עם הרב סגל ושמע ממנו על דרכו החינוכית, ההתפתחויות בתלמוד-תורה בשנה האחרונה, ה'יחידות' עם הרבי והמון יוזמות חיוביות.

בין מחנך למנהל

אולי תוכל לפרט בקצרה מהו ההבדל המהותי בין תפקיד המחנך לתפקידו של המנהל?

"ראשית, ברור שמחנך אחראי על ילדי כיתתו בלבד ובהם עליו להשקיע את כל כוחו ומרצו, הן בתחום הלימודי והן ובתחום ההתנהגותי (חינוך למצוות ליראת-שמים ולהנהגות חסידיות).

"מנהל, לעומת זאת, אחראי על כל ילד וילד בתלמוד-תורה ובעיקר על התוצאה הסופית של מה שייעשה איתם. על המנהל להוביל את התלמוד-תורה ע"י התוויית דרכו ומציאת רעיונות חדשים כל העת, שישמשו מענה לבעיות המתעוררות. מטבע הדברים, כל מורה עסוק בהתמודדות השוטפת בכיתתו ואין באפשרותו לחשוב באופן כולל על הדרך והמטרה. זהו תפקידו של המנהל – לכוון את המורים ודרכם את התלמידים ליעדים הנדרשים".

כל מנהל מביא עימו אל התפקיד את משנתו החינוכית, את ה"זהיר טפי" שלו, מה המוטו החינוכי שלך – שעל-פיו אתה פועל?

"'כל ילד יכול!' - זה המשפט שמנחה אותי בתפקידי כמנהל. אני מאמין, ועושה כל שביכולתי בשביל להוכיח זאת, שאין ילד שלא קיימים בו נקודות חוזק ועלינו רק לאתרם ולפתחם ומשם, נמשוך את הילד גם להתנהגות חסידית וללימודים.


השנה, לראשונה חילקנו תעודות גם לתלמידים שהצטיינו בדרך ארץ והנהגה חסידית. כל מורה בעצם בחר את הילדים המצטיינים של כיתתו (שקיבלו פרסים יקרי ערך) והדבר גרם לשינוי רחב-היקף בקרב התלמידים"

"מצד שני, אני טוען, שבעיות רבות נגרמות מכך שילד חש שאין לו מענה בתלמוד-תורה, שאין מי שמבין אותו ומקשיב לו. במצב כזה, ילד מחפש את האתגרים מחוץ לתלמוד-תורה, ואחריתו מי ישורנו, לכן אני פועל בכל הכוחות ובכל האמצעים שעומדים לרשותי בשביל לעשות הכל למען כל ילד. הדברים באים לידי ביטוי באספות הרבות המתקיימות במשרדי בה משתתפים 'צוות ההיגוי' שהקמנו בשנה שעברה (הכולל חלק מהמורים), היועצים החינוכיים, הפסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים. באסיפות הללו נידון מצבם של ילדים עם קשיים התנהגותיים, לימודיים, וחברתיים, ומוצעים פתרונות שונים, הדברים לא נותרים בתחום הדיבור ויורדים מהר מאוד גם לעולם המעשה". 

"פתחנו מגמות ליצירות נוי שונות, הבאנו תרפיסטים ואנו נעזרים במורות המשלבות בשביל לתת מענה לכל ילד בהתאם לכשרונותיו ומצבו. בכל אסיפת מורים שבועית אני שב ומחדיר לכל צוות המורים : לא נשקוט ולא ננוח עד שלכל ילד ימצא מענה הולם בהתאם לצרכיו, יכולותיו וכישרונותיו בתוך התלמוד-תורה! לא נשאיר לאף ילד צורך לחפש משהוא בחוץ".

"מחיל אל חיל"

כאמור, אתה שימשת כמחנך שנים רבות וב"ה זכית להצלחה בעבודתך זו, מה גרם לך ליטול על שכמך תפקיד כה גורלי ורב אחריות של מנהל התלמוד-תורה?

"האמת שבתחילה כלל לא רציתי לקבל על עצמי את התפקיד, כאשר הודיעו לי שהנהלת התלמוד-תורה הציעו לרב מרדכי-שמואל אשכנזי את שמי והוא אישר את המינוי, השבתי שאני לא מעוניין בכך. אך מאחר שלחצו עלי, החלטתי לכתוב לרבי 'באגרות-הקודש' ולתדהמתי זכיתי לתשובה מפורשת, בה כותב הרבי בין-השאר: 'מאשר הנני קבלת מכתביו... ואחכה להמשך בבשורות הטובות מהתפתחות בית הספר בהנהלתו...'.

"כאן ברצוני לציין דבר מעניין, שעד היום לא סיפרתי כמעט לאף-אחד: בתשרי תשמ"א זכיתי להכנס לרבי ל'יחידות' פרטית, כשהרבי קרא בפתק שלי שהתחלתי לעבוד כמחנך בתלמוד-תורה, הרבי החל לומר בסגנון שהזכיר את שיחותיו הקדושות 'בקשר לעבודת החינוך, אני רוצה לברך אותך שתהיה לך הצלחה גדולה בעבודת החינוך ותעלה מחיל אל חיל'.

כל השנים נצרתי את הדברים בליבי, וציפיתי לראות למה ירמזו מילותיו הקדושות. בדבר אחד הייתי בטוח: 'מחיל אל חיל' אין פירושו לעלות ממחנך כיתה ג' למחנך כיתה ד', וב"ה שכמו בכל פעם, גם כאן זכיתי לראות, ש'דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם' ושמילה של הרבי היא בבחינת נבואה ממש.

"כך שמיד עם קבלת התשובה ב'אגרות-הקודש' ידעתי שהרבי מטיל עלי שליחות, ושמעתה עלי להתמקד בדבר אחד: לנסות לבצעה על הצד הטוב ביותר. דבר נוסף: כשהודעתי תשובה חיובית להנהלת התלמוד-תורה התניתי זאת בשיתוף-פעולה של כל חברי ההנהלה. ואכן, מאז כניסתי לתפקיד אני משתדל 'להאציל סמכויות' ולחלק תפקידים ומשימות גם לחברי ההנהלה וגם לחברי המורים משום שההצלחה מגיעה בעז"ה ע"י שיתוף-פעולה רחב ככל שניתן".

מנהל למען התלמידים

אולי תוכל לשתף אותנו בסדר היום שלך, ולאפשר לנו הצצה לסדר יום של מנהל?

"אני מקפיד להגיע לת"ת עוד לפני שעת פתיחת הלימודים, ולקבל את המורים והתלמידים בברכת 'בוקר טוב'. לאחר-מכן אני עורך סיבוב בכל הכיתות ומוודא את פתיחת יום הלימודים כראוי ואחר מתקיימות פגישות עם הורים – דבר שאני מייחס לו חשיבות רבה, הן לקידום ובניית הקשר בין ההורים להנהלה, והן לפתרון בעיות שמתעוררות עוד בתחילתם. בנוגע לפרט זה, אני יכול לומר שהכנסנו אוזן קשבת - כשאנו קשובים רבות לדברי ההורים. יש לציין, כי אני נפגש עם הורים גם כשאני נמצא בביתי.


כל מי שמעיין מעט במכתבי הרבי אודות חינוך, רואה מיד שהרבי מטיל על הנהלת המוסד את האחריות לתלמיד גם בעת שהותו מחוץ לכותלי המוסד. בהתאם לזאת הוראתי לכל המורים, להכין ולחלק בכל כיתה טפסים מיוחדים למילוי ע"י ההורים לפני כל חופשה"

"בהמשך, אני מקבל עדכון יומי, על קצב הלימודים ועל מצב המבצעים החסידיים והיוזמות השונות שאנו מפתחים. מספר פעמים בשבוע נערכות ישיבות שעוסקות בתלמידים ספציפיים. בישיבות נוטלים חלק 'צוות ההיגוי' של הת"ת, יועצים חינוכיים ופסיכולוגים ובל נשכח את השיחות הרבות שמתקיימות מידי יום עם תלמידים, במהלכם אני משתדל לעזור לכל תלמיד ותלמיד לפתור את בעיותיו בצורה הטובה ביותר".

הרב סגל, לאחר שנה תמימה בתפקיד על מה תוכל להצביע כהצלחה, לאיזה יעד הגעת כבר מבין היעדים הרבים שאותם אתה מציב לעצמך?

"כפי שאתה וודאי מבין, שנה זה פרק זמן קצר ביחס לתוכניות ולשינויים בתלמוד-תורה המונה מאות תלמידים בלעה"ר, תהליכים רבים עודם בתחילתם, אך בכל זאת הספקנו כבר לפעול ולהתקדם הרבה ב"ה. הייתי מחלק את התשובה לשני תחומים: אווירה ופעילות.

"באוירה: שינינו המון, אני מקפיד לתת לתלמידים תחושה שהמנהל הוא בשבילם, למענם, בעדם. כתוצאה מזה נוצרה פתיחות: תלמידים באים להתייעץ, לספר, ולהגיב באופן של משפיע ומושפע. גם בין המורים מורגשת אוירה טובה, אין לשער את המוטיבציה הגבוהה שמאפינת את שנת הלימודים הנוכחית – מורים מחפשים איך לתרום, איך להשקיע יותר, וגם זה מפרותיה של האווירה הטובה.

"פעילות: כנסים מפוארים נערכו בתאריכים חסידיים. בכל כנס שולב מוטיב אחר: פעם היה זה פאנל של שלוחים ופעם היתה זו תזמורת שהורכבה מתלמידים וממורים. התחלנו במבצעי חלוקת כרטיסי התנהגות טובה, שיפרנו את כל החזות החיצונית של הת"ת ותלינו את שלטי הענק עם תמונת הרבי המשפיעה רבות על כל הבאים בשערי הת"ת. כל זאת, מלבד הפעילות המיוחדת למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים שפורטה לעיל, ושתוצאותיה כבר ניכרות בשטח ובעז"ה עוד היד נטויה".

"דרך ארץ קדמה לתורה"

עד כמה התלמוד-תורה בהנהלתך רואה את עצמו אחראי על מה שמתרחש עם התלמידים מעבר לשעות הלימודים?

"כל מי שמעיין מעט במכתבי הרבי אודות חינוך, רואה מיד שהרבי מטיל על הנהלת המוסד את האחריות לתלמיד גם בעת שהותו מחוץ לכותלי המוסד. בהתאם לזאת הוראתי לכל המורים, להכין ולחלק בכל כיתה טפסים מיוחדים למילוי ע"י ההורים לפני כל חופשה, ולתלמידים הבטחתי (וב"ה גם קיימתי) שהילדים שישובו לת"ת עם דפים חתומים שהתפללו בציבור, חזרו על החומר הנלמד, כיבדו את ההורים ועוד, יתוגמלו כראוי וכך אכן קורה".


'כל ילד יכול!' - זה המשפט שמנחה אותי בתפקידי כמנהל. אני מאמין, ועושה כל שביכולתי בשביל להוכיח זאת, שאין ילד שלא קיימים בו נקודות חוזק ועלינו רק לאתרם ולפתחם ומשם, נמשוך את הילד גם להתנהגות חסידית וללימודים"

מהפכה נוספת, עליה עמל הרב סגל, הינה: דרך ארץ. "השנה, לראשונה חילקנו תעודות גם לתלמידים שהצטיינו בדרך ארץ והנהגה חסידית", אומר הרב סגל, "כל מורה בעצם בחר את הילדים המצטיינים של כיתתו (שקיבלו פרסים יקרי ערך) והדבר גרם לשינוי רחב-היקף בקרב התלמידים".

ב'בין הזמנים' האחרון, עמל הרב סגל, סגן המנהל הרב זלמנוביץ' והמזכיר הרב דוד פרידמן על הוצאת חוברת מהודרת שתצא-לאור בח"י אלול, בה מפורט התקנון לילדי התלמוד-תורה. "החוברת נכתבה בהתייעצות עם רבנים", אומר הרב סגל.

לסיום, אנו שואלים, כיצד נערכים לקראת שנת הלימודים הקרבה?
 
"בתנופה אדירה כפי שהרבי בירך אותי 'מחיל אל חיל'", אומר הרב סגל, "ולכן אנחנו רוצים לחזק את מה שהתחלנו בשנה שעברה ולהגיע להשגים לימודיים ובעיקר בהנהגה חסידית".

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
כל הכבוד
ל' אב ה׳תשס״ו
המנהל הכי טוב שאני מכיר כל הכבוד תמשיך כך בהצלחה
אחד ההורים
2.
המנהל
ל' אב ה׳תשס״ו
אין כמוהו
3.
לרב סגל
ל' אב ה׳תשס״ו
יישר כח על השנה הברוכה חבל שזה לא היה לפני כמה שנים אך גם בשנה אחת ראינו את השינויים בביה"ס

יישר כח והמשך כך

4.
למערכת COL
א' אלול ה׳תשס״ו
ישר כח "עצום" לכל הכתבות המענינות שיש באתר.
תודה
תודה
MTD R
6.
הכל נשאר במשפחה...:)
א' אלול ה׳תשס״ו
עלה מחיל אל חיל!!

האחיינים מפלורידה
7.
המנהל
א' אלול ה׳תשס״ו
המנהל(לשעבר המורה) שהכי אהבנו ישר כוח אתה מנהל את הבצפר הכי טוב




מ:יוסי פינסקי(ועוד כמה ילדי כזה ז שעולים לח )
8.
אהוב גם את הביקורת
א' אלול ה׳תשס״ו
כולנו מברכים את הנהל הנפלא ואת צוותו על העבודה הנפלאה שהם עושים. כמורה וגם כהורה כואב לנו שלא ראינו אף אחד מהצוות בועידת המחנכים שקודם כל הרבי כל כך עודד, שיבח וחיזק, וגם תורם בצוןרה בלתי רגילה ועוד והוא העיקר להיות ביחד עם כולם גאוות היחידה של שלוחי הרבי בחינוך. בטוחני בהרב סגל החביב שיקבל את הביקורת באהבה ויוסיף חיל בעבודתו המוצלחת.
9.
איזה מורים הנחתה עליהם
י"א אלול ה׳תשס״ו
אצרף
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.