מערכת COL | יום כ"ב אב ה׳תשס״ו 16.08.2006

רבני ערים בישראל מתגעגעים לרב לוי ביסטריצקי ע"ה

גם 4 שנים לאחר פטירתו של הרב לוי ביסטריצקי ע"ה, דמותו נשארה חקוקה בקרב רבים מרבני הערים בישראל שנהגו להתייעץ עימו רבות ■ COL פנה אל ארבעה מהם: הרב שמואל אליהו רב העיר צפת, הרב אליהו שליזנגר רב שכונת גילה, הרב דוד ורנר רב העיר חדרה והרב יוסף ישר רב העיר עכו שסיפרו על היכרותם עם הרב ביסטריצקי ■ מוגש בעקבות ה'יארצייט' לרב ביסטריצקי שחל השבוע ■ לסיפור המלא
רבני ערים בישראל מתגעגעים לרב לוי ביסטריצקי ע
מימין: הרב אליהו, הרב ורנר והרב יוסף • צילומי ארכיון: COL
מאת: חיים ברון

4 שנים חלפו מאז יום פטירתו של רב העיר צפת הרב לוי ביסטריצקי ע"ה, אך דמותו של הרב הבלתי-נשכח של עיר הקודש, נשארת חקוקה בקרב רבני-הערים בישראל שהיו מתייעצים עימו בנושאים רבים.

בעקבות ה'יארצייט' שחל ביום ראשון השבוע, פנה COL אל ארבעה רבני ערים בישראל: הרב אליהו שליזנגר רב שכונת גילה בירושלים, הרב דוד ורנר רב העיר חדרה, הרב שמואל אליהו רב העיר צפת והרב ישר יוסף רב העיר עכו שיספרו מעט על היכרותם עם הרב ביסטריצקי. מרביתם, בחרו להתמקד בעניין הכשרות, בו חולל הרב ביסטריצקי מהפכה של ממש.

תופעה מיוחדת

רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, עבד לצד הרב ביסטריצקי שנים רבות. "ראיתי אצל הרב ביסטריצקי תופעה שלא הכרתי, זאת בעקבות סיפור שסיפר לי באחת ההזדמנויות", הוא מספר ל-COL. "הוא גדל בארצות-הברית וראה את עצמו כיהודי אמריקאי לכל דבר. הוא לא חשב כלל על העלייה לארץ ועל כן לא עלה במחשבתו להינשא לאישה ישראלית. 

"כשהכירו לו את אשתו (לבית משפחת טייכטל הענפה) הוא התייעץ עם הרבי שאמר לו שיענה בחיוב להצעה. הרב ביסטריצקי ניסה להגיד לרבי שלא זה המסלול שהוא חשב עליו, אך הרבי השיב לו: 'ואף-על-פי כן'. כך, לאט-לאט, קשר אותו הרבי לארץ-הקודש. בהתחלה דרך הנישואין, לאחר-מכן שלח אותו לשליחות של שנה. היה ברור לי שמיד לאחר אותה שנה אני עוזב את הארץ, אמר לי הרב ביסטריצקי, אבל הרבי חשב אחרת והטיל עלי את עול הרבנות, אמר.

"הרב ביסטריצקי התבטא שזה בדיוק 180 מעלות הפוך ממה שהוא חשב בהיותו בחור והרבי ניווט אותו למקום הכי נכון בשבילו. ואני, שהייתי ידיד קרוב שלו, עומד מהצד לכאורה, ונדהם לראות איך חסיד מבטל את עצמו בפני רבו בצורה יוצאת מן הכלל. והביטול הזה, הביא ברכה גם לו וגם לעולם. בשבילי, זו הייתה תופעה שלא הכרתי. וזה היה בשבילי עוד סיבה, אחת מיני-רבות, להעריץ את הרב המיוחד".


כשרות ממדרגה ראשונה


הרב אליהו שלזיגנר, רב שכונת גילה היה בידידות רבה עם הרב ביסטריצקי. "הוא היה גם תלמיד-חכם גדול וגם אדם גדול - שזה לא תמיד הולך יחד", הוא אומר, "אני זכיתי להכיר אותו בשני הפנים הללו: גם אדם - בין אדם לחברו וגם כתלמיד-חכם - שהיה בקיא עצום בהלכה. אבל אני רוצה להתמקד בנקודה של הכשרות:

"רבנים גדולים וחשובים בישראל, היו נוהגים להתייעץ עם הרב ביסטריצקי ע"ה בעניין הכשרות שהיה נחשב למורה-הוראה בלתי מעורער בעניין זה. בעבר שהיתי במלון מסויים בשבת, יחד עם קבוצת רבנים וביררנו על ההכשר אצל בעל המלון והוא אמר לנו שהרב ביסטריצקי נותן את ההכשר. לא אשכח איך שכל הרבנים לא שאלו שאלה נוספת ואכלו ללא שום פקפוק.

"אני אישית יודע על מספר הצעות של ממון מאנשי עסקים אל הרב ביסטריצקי בתמורה שהוא לא ידקדק עימם והוא עמד על המשמר ולא ויתר. הוא עמד כארז ולא על כל נושא בכשרות. אפילו הדבר הקל ביותר, הוא לא וויתר. אין לי ספק שרק בגלל זה, צא שמו לתהילה בארץ ובעולם - כאדם שהכשרות שלו היא מן המדרגה הראשונה. כאמור, הוא גם היה אדם ממש אהוד על כל הרבנים ועל תושבי צפת שלרבים מהם עזר בצנעה. הוא עשה את כל מעשי החסד שלו לשם שמים, הוא היה חסיד אמיתי ממש. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

מקרין אהבה ותבונה

הרב דוד ורנר רב העיר חדרה הוזמן לפני שנים רבות על-ידי הרב ביסטריצקי להצטרף למחלקת הכשרות. "לרב לוי היה כישרון מיוחד בנוגע לכשרות", הוא אומר, "והוא גם היה יהודי כישרוני מאוד. היה מקרין אהבה, תבונה וחכמה. היו מעטים כמוהו. לרב לוי הייתה יראת שמים גדולה והוא ידע איך לנהל את הרבנות בצורה הטובה ביותר, היה לו את החוש לקשור קשרים עם אנשים בכירים בישראל.

"הרב לוי זצ"ל עשה המון דברים שבוודאי נכתבו ועוד ייכתבו בעתיד. חבל שבזמן כזה (מלחמה בצפון. ח"ב) יהודי כזה לא נמצא איתנו. במהלך השנים, הוא הפך את עולם הכשרות. אני זכיתי להכירו עוד עוד לפני שהציע לי להיכנס לרבנות והבחנתי פעמים רבות שעל כל מה שהוא שם יד, זה הצמיח פירות. הוא התייחס בצורה יוצאת מן הכלל לכל אדם באשר הוא. הרב לוי היה אדם מלא לב ואהבה, מבין את כולם יודע ויודע איך לעשות ומה לעשות. כך גם ההקפדה שלו, הייתה משהו בלתי-רגיל".

כתובת לכל בעיה

רב העיר עכו הרב יוסף ישר היה נוהג להפנות לרב ביסטריצקי שאלות רבות בענייני כשרות. "הייתה בינינו ידידות מיוחדת במינה", הוא אומר ל-COL. "בכל פעם שהיינו נפגשים, הייתי מפנה אלי שאלות בהם נתקלתי. גדלותו הייתה בשמירה על הכשרות, דבר שהיה נראה לעיני כל. כל בעיה כשרות שהתעוררה בעירנו - הוא היה הכתובת והוא היה תמיד עונה במקצעיות בלתי-רגילה וממש מתוך אכפתיות אמיתית.

"הרב ביסטריצקי היה חב"דניק. זו ההגדרה שלי לרב המיוחד הזה. הקשר שלי איתו התאדק לאחר שנפגשתי איתו בתור ל'חלוקת דולרים' בתשמ"ט. דיברנו שעה ארוכה ונורא התפעלתי ממנו, מהצנעה וחוסר ההתלהמות".
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
2.
כל הכבוד
כ"ב אב ה׳תשס״ו







תודה
4.
הרב ביסטריצקי
כ"ג אב ה׳תשס״ו
אי אפשר לשכוח !
גם לאחר 4 שנים...

שנזכה להתגלות הרבי תיכף ומיד ממש

קהילת חב"ד צפת עיה"ק
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.