מערכת COL | יום ה' אב ה׳תשס״ו 30.07.2006

מיוחד: הרבי דואג לשיפוץ מקווה בלבנון...

חסידי חב"ד שהגיעו ב"מבצע של"ג" לעיירה בחמדון להדפיס 'תניא', נתקלו ביהודי מקומי ובפיו בקשה: היות ומחבלים הרסו את המקווה, הוא נוהג לטבול בים כבר חצי שנה והוא מתחנן שיסדרו לו את המקווה ■ הבקשה הועברה לרב לוי ביסטריצקי ע"ה רב העיר צפת שהגיע למקום, ראה את החורבן וההרס במקווה ורשם לעצמו את התיקונים שצריך לבצע ■ כעבור שבוע, חזר הרב ביסטריצקי לבדוק מבחינה הלכתית אם הכל כשורה, וכששב לצפת דיווח על-כך לרבי שהתעניין בפרטים הקטנים ואף מימן את העלות ■ לסיפור המלא
מיוחד: הרבי דואג לשיפוץ מקווה בלבנון...
לאחר המבצע של פינוי 'ימית' התגייס ר' ברוך מרזל לשרות הצבאי, וכך מצא את עצמו לוחם במלחמת לבנון, הוא שירת שם במשך תקופה ארוכה, והספיק לחוות את אורח-חייהם של הלבנונים. יום אחד הלך ברוך מרזל לחנות חשמל כדי לקנות מצלמה, לאחר שהמצלמה הקודמת - באמצעותה תיעד את המלחמה - נשברה לו.

כאשר נכנס לחנות, הבחין שמאחורי הדלפק עומד אדם בעל חזות ערבית. כשהתקרב יותר הבחין בו בעל החנות והכיר בו שהוא יהודי, והחל לצעוק: "שמע ישראל...", כששמע זאת ברוך מרזל התאבן... בעל החנות סגר את הדלתות וכאשר נותרו לבדם בחנות, לחש בעל החנות באוזנו של ברוך מרזל שהוא יהודי(!). שאל אותו מרזל, אם-כן מדוע אינך עולה לארץ-ישראל? השיב לו בעל החנות, שיש לו כאן סבא וסבתא שגרים בלבנון והוא לא יכול להשאיר אותם לבד.

המחבלים השמידו המקווה

בהמשך התגלגלה השיחה על החיים היהודיים בעיירה בחמדון, ובמהלכה הגיעו גם למצב המוזנח של בית הכנסת המרכזי של בחמדון - לאחר שהפתח הפך את בית-הכנסת לבסיס שלו וזרע שם חורבן. אולם, אמר בעל החנות למרזל, עיקר הבעיה שלנו זה לא בית-הכנסת, אלא מקווה הטהרה שהיה יחידי בבחמדון ויצא מכלל שימוש עקב ההפצצות הקשות שהיו כאן. בקול חנוק מבכי ביקש בעל החנות ממרזל: "תעשה משהו כדי שיהיה לנו מקווה טהרה".

ברוך מרזל, אז חייל בבחמדון, לא יכול היה למלאות את משאלתו של אותו יהודי, אי לכך פנה אל הרבנות הצבאית בבקשה לסיוע, מהם קיבל תשובה מיידית שהם אינם יכולים לעזור. ימים ספורים לאחר-מכן, כאשר נסע ברוך מרזל על הטנק הצבאי, פגש 'טנק' מסוג אחר שהופיע בכיכר המרכזית של העיירה בחמדון, היה זה טנק של ניידות חב"ד. הוא סימן להם לעצור, וגולל באוזניהם את סיפור המקווה, ועל כך שאין ליהודים במקום מקווה טהרה. ה'טנקיסיטים' אמרו לו שאין ביכולתם לעשות דבר, אך הם יעבירו את הסיפור לממונים עליהם. כאן כבר הרגיש ברוך מרזל כי מילא את תפקידו בסיפור זה.

אותם 'טנקיסטים' חסידי חב"ד, שהגיעו עם טנק המבצעים לעיירה בחמדון, כדי להדפיס את ספר 'התניא', באמצע מלחמת של"ג, נתקלו בעיצומה של ההדפסה באחד מיהודי המקום, כאשר בפיו היתה בקשה אחת: היות ואין מקווה בעיר (והוא נימק, שפעם היה אבל מחבלים הרסו אותו), הוא נוהג לטבול בים כבר במשך חצי שנה, עכשיו, כשהוא פוגש בחסידי חב"ד הוא מתחנן שיסדרו לו את המקווה.

נוסעים ללבנון

כאשר חזרו ה'טנקיסטים' לביתם שבצפת, ביום שישי ערב שבת-קודש, סיפרו מיד לרב לוי ביסטריצקי ע"ה את הבקשה הייחודית של היהודי מבחמדון. הם ביקשו ממנו להצטרף אליהם ביום ראשון בבוקר לבחמדון, הרב ביסטריצקי ע"ה שהיה אז עולה חדש מארה"ב חשש מעט לנסוע ללבנון, אך מכיוון שזו הייתה שליחות של הרבי הוא נסע.

כשהגיע הרב ביסטריצקי למקום וראה את החורבן וההרס הגדול שנעשה למקווה, רשם לעצמו את התיקונים אותם צריכים לבצע. לאחר מכן חזרו לצפת ותכננו לבוא ביום ראשון הבא לתקן את המקווה, אולם, מאחר שלא היה קשר טלפוני מישראל ללבנון, טלפן הרב ביסטריצקי ע"ה לאמו – תבלחט"א – שהייתה גרה אז בארצות הברית וביקש ממנה שתתקשר לערבי בביירות ותזמין אצלו ליום ראשון הקרוב 200 בלוקים של קרח, כדי שיהיה ביכולתם למלאות את אוצר המים של המקווה. כך אכן היה, היא התקשרה והזמינה את הבלוקים.

הרבי מתעניין בפרטים

כאשר הגיעו המשלחת מצפת ובראשם הרב ביסטריצקי ע"ה ביום ראשון בבוקר, המתין להם במקום המיועד הערבי שהביא איתו רק שני בלוקים בודדים של קרח, שאל אותו הרב ביסטריצקי מדוע הביא רק שניים, הרי הזמינו אצלו מאתיים?!, השיב לו הערבי, התקשרה אלי אישה וביקשה 200 בלוקים של קרח, זו כמות עצומה ולא רגילה, חשבתי שהיא לא יודעת על מה היא מדברת לכן הבאתי רק שתיים. לאחר שהסביר לו הרב ביסטריצקי שאכן יש צורך ב- 200 בלוקים של קרח, הלך הערבי והביא את הכמות הנדרשת. כשחזר אותו ערבי עם הכמות הדרושה, הכניסו הרב ביסטריצקי ואנשיו את הקרח כהלכה לתוך המקווה.

שבוע לאחר-מכן, חזר הרב ביסטריצקי ע"ה לבדוק מבחינה הלכתית אם הכל כשורה, כשחזר לצפת דיווח על-כך לרבי, והוא נשאל האם יש חימום במקווה? כיון שלא סודר עניין החימום עד עתה, דאג הרב ביסטריצקי מיד לחשמלאי שסידר שם חימום כדבעי.

באותה הזדמנות, כאשר הרבי התעניין על בניית המקווה, שאל הרבי על העלות של שיפוץ המקווה ושלח את הכסף...

זמן קצר לאחר-מכן, שלח הרב ביסטריצקי ע"ה תמונות מהכשרת המקווה, הרבי עיין בהם והחזיר אותם לרב ביסטריצקי. COL מפרסם את המכתב וחלק מהתמונות:
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
כפר חב"ד
ה' אב ה׳תשס״ו
היתה פעם כתבה מאוד מענינת על משפחה שיצאה מלבנון בברכת הרבי אולי המערכת יכולה לאתר את הסיפור.זה היה גם מאוד מעניין
2.
המשך הסיפור המעניין
ה' אב ה׳תשס״ו
לפני מספר שנים הביא ר ארי סמית את סיפורה של המשפחה הזו.
אני לא זוכר בדיוק, אבל אניזוכר שהרבי הזמין את המשפחה לבוא ולבקר ב-770, והיו להם שרשרת ארוכה של מופתים גלויים.
3.
הרב יצחק אייזיק לנדא בתמונה
ה' אב ה׳תשס״ו
ניתן לזהות בתמונה השניה בה הם רוקדים
את הרב יצחק אייזיק לנדא מצפת בצד ימין של התמונה עם כובע וחליפה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.