מערכת COL | יום כ"ט תמוז ה׳תשס״ו 25.07.2006

קבוצת האירופאים התעקשה לקיים מסע 'תגלית'

ההורים טלפנו והפצירו שלא להגיע, אולם 160 סטודנטים יהודיים מאירופה החליטו בכל זאת לצאת למסע "תגלית" בישראל בימי המלחמה בצפון ■ "רק 50 סטודנטים ביטלו את הנסיעה. השאר הצהירו שהיה שווה להגיע", אומר המארגן הרב יוסי וואקס מהמרכז האירופי לסטודנטים יהודיים ■ הרב יצחק שוחט מלונדון: "יש אנשים שיאמרו שזה לא אחראי לבקר בישראל בזמן הזה, אני אומר שזו הפטריוטיות האמיתית" ■ לסיפור המלא
קבוצת האירופאים התעקשה לקיים מסע 'תגלית'

זו אינה הפעם הראשונה שסטודנטים יהודיים מאירופה עורכים מסע 'תגלית' בישראל ולומדים על המורשת וההיסטוריה היהודית. כך שלמארגנים לא הייתה סיבה יוצאת דופן לדווח על התרגשות מהביקור שהסתיים השבוע אפילו שמדובר בקבוצה הכי גדולה שנרשמה אי-פעם מאירופה: מעל 200 סטודנטים.

אולם, החיזבאללה ופרוץ המלחמה בצפון הפתיעה אותם כמו את שאר תושבי ישראל. בעקבות הדיווחים בתקשורת האירופאית על 'מלחמת דמים במזרח-התיכון', הורים וידידים לחצו לבטל את הנסיעה המתכוננת. "כשאמא שלי שמעה שאני נוסעת לישראל היא בכתה ואמרה לי שהיא מפחדת לאבד אותי, והתחננה ואמרה לי – תחשבי על זה שוב", סיפרה מרים חאוטסמית, בת 26 מהולנד.

המארגנים - אנשי המרכז האירופאי לסטונדטים יהודיים בראשות הרב יוסי וואקס מבריסל - סיפרו כי רוב הסטודנטים בחרו להמשיך בנסיעה עם שינויים קלים במסלולי הטיול בשל האירועים.

"כששמענו שטבריה הופגזה ביום שישי חשבנו לבטל", מספר הרב וואקס שפופולרי במיוחד בחוגי נוער יהודיים באירופה.

"קיבלנו מבול של טלפונים מהורים מודאגים והתקשרנו לכל הצעירים כדי לראות מי מתכוון להגיע. הצעירים מאוסטריה ומהונגריה ביטלו כי הממשלה שלהם הצהירה שזה מסוכן לסטודנטים לבקר בישראל. היו לנו 40 ביטולים, אחד ממש ליד כבש המטוס, אבל 160 החליטו לבוא. עכשיו היינו צריכים לשנות את מסלול הטיול, כי תיכננו שייט קיאקים בכפר בלום, לטייל בצפת ובטבריה. התקשרנו ולא היה אף חדר פנוי באילת. שש שעות לפני הטיסה גילינו שיש עיר בדרום שקוראים לה ערד והצפנו את בית המלון שלהם.

"האנשים בישראל אמרו לנו: אל תסעו לצפון אבל חשוב שתבואו להפגין סולידריות. ובאמת, בכל מקום שהגענו אליו, אומרים לנו, תודה שבאתם לישראל. זה יהיה הטיול הכי מיוחד של תגלית כי בגלל המצב נוצר חיבור חזק בין הצעירים לבין הישראלים. הטיול הפך להיות יותר משמעותי".

נסיעה עם תכלית

Birthright Israel הוא פרוייקט משותף לקהילות היהודיות ברחבי העולם, מדינת ישראל ותורמים פרטיים. "תגלית" מציעה טיול חינם בישראל לצעיר או צעירה יהודיים כשהמטרה, להכיר את ישראל ואת הישראלים, להפוך לשגרירי המדינה, וגם כדי למנוע התבוללות בקרב אותם צעירים ולהפוך אותם לפוטנציאל לעלייה. את המסע מאירופה מתאם אנשי המרכז האירופאי לסטודנטים יהודיים שמוכר כ-ECJS.

עד כה ביקרו בישראל במסגרת "תגלית" 110 אלף צעירים וצעירות מכל העולם, לרבים מהנסיעות מצטרפים שלוחי חב"ד בקמפוסים ואוניברסיטאות. לכל קבוצה מותאם מסלול הטיול שלה שכולל אתרי מורשת כמו הכותל המערבי, מצדה, ומוזיאון השואה "יד ושם".

לנסיעה הנוכחית שהיה חשש לביטולה, שכן חלקה הגדול הייתה אמורה להתקיים בצפון הארץ, הצטרפו מלבד הרב יוסי וואקס - הרב זלמן לנט, שליח חב"ד בדובלין אירלנד, הרב בנימין וולף, שליח חב"ד בפינלנד והרב יצחק שוחט, שליח חב"ד ורב קהילת "מיל היל" המכובדה בלונדון, אנגליה. אלה אף הביאו איתם סטודנטים מערי מגורם.

"יש אנשים שיאמרו שזה לא אחראי לבקר בישראל בזמן הזה, אני אומר שזו הפטריוטיות האמיתית. ישראל צריכה אותנו כשאנחנו עומדים מול הפנים המכוערות של הטרור", הרב שוחט אמר בראיון לכתבת ynet.

"חשבנו שנראה ג'יפים בנתב"ג"

סטודנטים מ-20 מדינות באירופה השתתפו במסע שהיה הגדול ביותר לישראל מאירופה. הרב וואקס מסר כי הביקור נערך בשיתוף עם הרב שלמה גסטטנר ממכון "מעיינות" בירושלים ובשיאו נחגגה בר-מצווה בכותל המערבי לעשרה סטודנטים שלא הניחו תפילין מימם.

כשהרב וואקס נשאל אם הוא לא מפחד, הוא עונה:
"נכון שהאווירה יותר מתוחה, וכשרואים עשן של שריפה, יש בהלה, אבל זו לא אפגניסטן. ישראל שורדת ותמשיך לשרוד".

הוא הגיע לביקור בישראל יחד עם רעייתו דבורה-לאה ובניהם מענדל ויודי. "כל הזמן שואלים שאלות על האבטחה. הצעירים היו בטוחים שבבן-גוריון יראו ג'יפים וחיילים במדים והתפלאו לראות שיש גם שיגרה נורמלית. פתחנו שני קווים מסביב לשעון בשביל ההורים, וכל הזמן הם מתקשרים", הרב וואקס מספר.

טרוי אדוארדס, סטודנט לבנקאות בן 24 מאירלנד מספר שגם חבריו דאגו: "אני כל הזמן מתעדכן במה שקורה בישראל דרך סקיי ניוז. החלטתי לבוא כדי לתמוך עכשיו במדינה. אני אוהב ישראלים כי הם אנשים טובים והם שמחים לראות קבוצה גדולה שבאה לבקר בישראל בזמן הזה".

ז'קלין חלפון, סטודנטית לתקשורת בת 25 מאיטליה, אומרת שתישאר בישראל גם לאחר שהטיול יסתיים: "יש לי משפחה בנתניה ואני מתכוונת לבקר אותה. אמא שלי ביקשה שלא אסע. היא אמרה לי – יש לי בת משוגעת. אבא שלי אמר – בעזרת השם הכל יהיה בסדר. ראינו את מה שקורה בחיפה בטלוויזיה וזה היה נורא. הייתי בישראל בעבר, אבל הפעם החוויה שונה. בעוד שנתיים אני עושה עליה לישראל. זו המדינה שלי, ולמשפחה שלי לא תהיה ברירה אלא לבוא אחרי".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.