מערכת COL | יום כ"ה תמוז ה׳תשס״ו 21.07.2006

אף פעם לא מאוחר: בן 48 סיים 'סמיכה'

נחמיה גראדזיצקי בן 48 מאורוגווי, בעל חברת המחשבים 'יפקום' החליט לחזור בתשובה. מי שהנחה לו את הדרך לחזרה בתשובה הוא הרב אליעזר שם טוב שליח חב"ד במקום. לאחר החזרה בתשובה החליט נחמיה לעזוב קצת את העסק וללמוד סמיכה זאת על-פי הוראת הרבי בשעתו. השבוע, עבר נחמיה את המבחן האחרון בהלכות שבת וקיבל את תעודת הסמיכה מידי הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי ■ ראיון מאת שלמה סלוין כתב COL בדרום אמריקה ב'כתבה מלאה'
אף פעם לא מאוחר: בן 48 סיים 'סמיכה'
נחמיה גראדזיצקי בתמונה הקטנה הרב אליעזר שם טוב

איך התחיל תהליך החזרה בתשובה שלך?

אני מגיע ממשפחה חרדית. סבא רבא שלי היה מהעסקנים הבכירים של "אגודת ישראל" באורוגווי, וכמובן שרצונו היה שצאצאיו ילכו בדרכו. סבי ביקש מילדיו שישלחו את בניהם לבית ספר דתי. בבית הורי היתה התנגדות שאני ילמד בבית ספר חרדי ולכן נשלחתי ל"בית ספר עברי", שכל יהדותי התבטאה בלימוד השפה העברית והתנתקות מהמסורת היהודית.

מה הכוונה התנתקות מהמסורת היהודית ?

שמלמדים אותך בבית ספר שיהדות זה רק השפה העברית ללא תכנים יהודיים מינימלים זה נקרא "התנתקות מהעם ומהמסורת היהודית". האמת, ש תמיד הרגשתי שיש משהו עם תוכן בעם היהודי ובבריאה כולה. הניצוץ הזה התעורר בי פעמים רבות במהלך חיי.

בהמשך למדתי באוניברסיטה: הנדסת אלקטרוניקה, ופיזיקה אטומית שהפך להיות המקצוע שלי. עסקתי בענינים מאוד עמוקים ברפואה האטומית, ולמישה שם ראיתי את נפלאות הבריאה. התחלתי להבין שחסר לי משהו. משהו חשוב בבריאה. מי ברא את כל הנפלאות הללו, וכאן בעצם התחלתי לחפש אחר האמת.

ומצאת את האמת?

כן , באותו זמן התחתנתי עם אישתי ממשפחת חסידי אוסטביצ'ה מפולין. יחד החלטנו להקים בית על-פי המסורת היהודית, אבל השאלה היתה איך עושים זאת. ואז הגיע המושיע לאורוגוואי בדמות הרב אליעזר שם טוב. ביקשנו ממנו הדרכה מינימלית בענייני דת ומסורת היהודית.

התחלנו לשמוע הרצאות מהרב שם טוב בשמירת שבת, טהרת המשפחה ואף קיבלנו הדרכה אישית מהרב שם טוב. התחלנו ללמוד בהדרגה את ההלכות הרבות, ובתוך חודשים ספורים לאחר החתונה, התחלנו לחזור למסורת היהודית לאט לאט.

השיעורים ביהדות ובפרשת השבוע של הרב שם טוב היו בספרדית ואני מטבעי רוצה ומעוניין לדעת דברים לעומק תמיד. התבוננתי בארון הספרים היהודי ואמרתי לעצמי "למדתי כל כך הרבה שנים חומר רב בפיזיקה והנדסה עברתי על כל כך הרבה ספרים ועל הספרים האמיתיים בעולם אני לא אעבור? ואז, בעצה אחת עם הרב שם טוב התחלתי לעבור על ספרי יסוד בעברית חומש עם רש"י, הלכות לעומק יותר והעיקר גילית את האור העצום בתורת החסידות .

לא היה קשה להתחיל ללמוד לעומק את ההלכות?

בתחילה זה היה מאוד קשה. למרות שזה היה כבר 5-6 שנים לאחר שהתחלתי לחזור בתשובה אבל עדיין היה קשה. כיוון שאני בכור למדתי בכל שנה מסכת אחרת בש"ס על מנת לסיימה בסיום בכורות בערב פסח, אך עדיין הלימוד לא היה רציני ובצורה מסודרת.

מתי התחלת ללמוד בצורה רצינית יותר?

לפני כעשור ייסד הרב שם טוב ישיבה (מכון סמיכה) בראשות הרב מנחם-מענדל קפלן (כיום בדטרויט ). תפקידם היה ללמוד עם יהודי הקהילה, ואני בתוכם. התחברתי עם כמה מהבחורים, ולמדתי עימם בעיקר חסידות. הרגשתי את המשל הידוע שמובא בחסידות על בית נאה שיש בו כל טוב רהיטים יפים ומפוארים ארונות נאים אבל העיקר חסר והוא התאורה. כך הרגשתי. כבר למדתי די הרבה אבל העיקר היה חסר "האור בבית". החסידות נותנת לאדם הסתכלות אחרת על העולם ופשוט נותנת לאדם חיות בקיום המצוות.

מה הביא אותך ללימוד הסמיכה?

כפי שאמרתי, הלימוד כל אותם שנים לא היה באופן מסודר ומאורגן. באחת ההזדמנויות דיבר הרב שם טוב על כך שהרבי הביע את רצונו שלכל אברך חב"די יהיה סמיכה לרבנות בכדי שידע את ההלכות הנצרכות לבית היהודי. ואז נפלה אצלי ההחלטה ללמוד 'סמיכה' באופן רציני ויסודי.

למדת את הסמיכה לבד?

בתחילה למדתי לבד את ההלכות במשך שנה, ואז ניגשתי לרב שם טוב וביקשתי ממנו שיביא אברך נמרץ שיבוא לכאן על-מנת לשבת וללמוד איתי את הסמיכה במשך היום. אז הגיע לכאן הרב אפרים הלפרין שבמשך שנתיים עבר איתי על החומר הדרוש לבחינה באופן יסודי , ובשנה האחרונה נפתח כאן מכון סמיכה בראשותו של הרב הלפרין בו לומדים כ -4 בחורים שבימים אלו עומדים לגמור את לימודי הסמיכה . וכך גם למעשה זכתה אורוגואי למכון סמיכה ששמו יצאה לשם ולתהילה ברחבי העולם וב"ה עוזרת לפעילות הרבה של הרב שם טוב. את המבחנים עברתי בכתב אצל הרב ירוסלבסקי. האמת שהמבחנים היו קשים אבל ב"ה עברתי אותם.

ומה עם העבודה?

בבעלותי חברה לפיתוח תוכנות, בה עובדים כ-50 טכנאיים ומהנדסי תוכנה. מיניתי מנהל במקומי לשנים אלו, והנחתי את העסק בפיקוח מלמעלה מצידי במשך שנים אלו על-מנת להתמסר ללימוד הסמיכה.

וכעת לאחר לימודי הסמיכה?

בהתייעצות עם רבנים, אחלק את יומי. שליש חזרה על הסמיכה ושני שליש לימוד חומר חדש בחסידות ובהלכה.

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
כל הכבוד!!!!!
כ"ה תמוז ה׳תשס״ו
הלוואי שממך יראו וכן יעשו....
2.
מזל טוב הרב ר נחמיה!
כ"ה תמוז ה׳תשס״ו
יה"ר שכשם שסיימת את לימודי הסמיכה לרבנות, כן תזכה להתחיל הרבה ספרים אחרים ולסיימם, ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

כעתירת ידידך

מ"מ קפלן, דטרויט
3.
The Pride of Uruguay
כ"ז תמוז ה׳תשס״ו
Nechemiah,
Mazal tov for you Semicha and lots of success in whatever you do!
Menachem Shagalow. New York
4.
נחמיה כל הכבוד !!!!!!!!
כ"ז תמוז ה׳תשס״ו
כל הכבוד על מאמץ הרב בלימוד הסמיכה .

חבל שהרבה בעלי בתים שהינם חסידי
חב"ד מבטן ומלידה לא לומדים ממך
ומתחילים גם ללמוד סמיכה ע"מ לדעת את ההלכות אשר יעשון .

חברה אף פעם לא מאוחר אם יהודי שחזר בתשובה (פיקח ככול שהיה ) החליט שהוא לומד סמיכה כל א יכול .

קדימה ללימודים !!!!

הרב שם טוב כל הכבוד על הצורה הטובה
שאתה משקיע במקורבים שלך .
לא הרבה שלוחים בעולם זוכים שא מהמקורבים שלהם יהפוך ל"רב " ביום מן הימים .
ממך יראו וכן יעשו להעמיד מקורבים איכותיים תוצרת חב"ד .

תלמיד לשעבר בישיבה באורוגווי.
6.
שלמה!!
כ"ז תמוז ה׳תשס״ו
תמשיך לעשות חייל

מנדי נ.י.
8.
שלויימי
כ"ז תמוז ה׳תשס״ו
כל הכבוד על הראיון המרתק

לוי
ב"ב
9.
שלומי!
כ"ז תמוז ה׳תשס״ו
אין עליך....יוסי ירושלים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.