מערכת COL | יום כ"ד תמוז ה׳תשס״ו 20.07.2006

אלקנה: השופט דחה העתירה וציטט את דברי הרבי

בג"צ דחה את העתירה שהגישו תושבים מהיישוב אלקנה ובה דרשו, כי המקוה החדש הנבנה ביישוב, ייבנה באופן התואם גם את שיטת חב"ד, כך מדווח אתר Nfc. בג"צ קבע, כי אין הוא מוסמך להתערב בסוגיה ההלכתית השנויה במחלוקת בין הצדדים. עם זאת, הביע בית המשפט צער כי הצדדים לא הגיעו להסכמה בדרך של פשרה, עקב היחסים העכורים ביניהם. השופט אליקים רובינשטיין, שכתב את פסק הדין, ציטט בפסק דינו קטעים מדברי הרבי העוסקים בחשיבותו של השלום ■ לסיפור המלא ■ לצפייה בפסק הדין: לחצו כאן
אלקנה: השופט דחה העתירה וציטט את דברי הרבי
בית משפט העליון. משמאל: השופט אליקים רובינשטיין
בעתירה, טענו חנן וורדה חסן, תושבי אלקנה חסידי חב"ד, כי המועצה הדתית ביישוב ורב היישוב יהודה שטרן, נוקטים נגדם בגישה מפלה ודווקנית, שמטרתה הדרת קהילת חב"ד מהישוב. לטענת בני הזוג חסן, שנתמכה בחוות דעת הלכתיות, בניית המקוה בהתאם למנהג חב"ד אינה פוגעת בכשרותו לפי שאר השיטות ההלכתיות, אך אי העמידה במנהג זה מחייב את הנוהגים, ובעיקר את הנוהגות, במנהג חב"ד לטבול במקוה אחר, מרוחק מהישוב מרחק נסיעה, כאשר העותרים הצהירו על נכונותם לשאת בהפרש עלויות הבנייה הנובעות ממנהג חב"ד.

מנגד טענו המועצה הדתית ומשרד השיכון, כי ההכרעה בסוגיית בניית המקוה, כמוה כהכרעה בכל שאלה הלכתית, מסורה לרב הישוב. עוד נטען, כי אין דרישה אמיתית למקוה בשיטת חב"ד, בעיקר מהטעם כי מעטות הנשים בישוב הנוהגות מנהג זה.

השופט רובינשטיין ציין בפתח דבריו, כי התנהלות המועצה הדתית ורב היישוב לא נבעו מנימוקים ענייניים. "אודה על האמת, כי קשה להשתחרר מן הרושם, שביסוד ההתנהלות עומדת גם מערכת יחסים עכורה רבת שנים עם העותרים. במקומות אחרים - כמו בירושלים וכן בפתח-תקוה הוסדרה אפשרות, כי יהיו גם בורות טבילה בשיטת חב"ד", כתב רובינשטיין שהוסיף, כי "הדעת נותנת כי אילולא הקשיים הקיימים במערכת היחסים הללו באלקנה אולי היה הרב המקומי נענה למשאלת העותרים".

אולם, למרות התנהגות זו של הרב והמועצה הדתית, קבע השופט כי "אין עילה משפטית, בודאי בישוב קטן, להתערבות בהכרעת הרב, אף אם היא מושתתת על טעמים הלכתיים-ציבוריים רחבים יותר מאשר כשרות המקוה לבדו".

לסיום, ראה לנכון השופט, לציין בפני הצדדים לדיון את חשיבותו של השלום ביניהם. "בודאי ידועים להם דבריו של האדמו"ר ר' מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש", כותב רובינשטיין ומצטט קטע מספרו של הרבי מלובביץ', אגרות קודש: "ועל כרחך צריך לומר, שאפילו אם השכל מוכיח שצריך להיות היפך השלום... הנה בכל זה ישתדלו בעניין השלום, ולכן באו האזהרות הרבות והבטחות הנפלאות בעניין השלום".
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
חשוב להדגיש
כ"ד תמוז ה׳תשס״ו
מקריאת פסק הדין עולה וכמו שהשופט רובינשטיין ציין בפתח דבריו, כי התנהלות המועצה הדתית ורב היישוב לא נבעו מנימוקים ענייניים. "אודה על האמת, כי קשה להשתחרר מן הרושם, שביסוד ההתנהלות עומדת גם מערכת יחסים עכורה רבת שנים עם העותרים".

חשוב לציין גם רב הישוב לא הכחיש כי מקוה זה מהודר (הובא גם בפסק הדין).

הסיבה לדחיית העתירה מחוסר עילה היא רק משום שמדובר בישוב קטן בו ישנם רק 2 חבדניקים אבל בעיר גדולה המצב שונה כמו שהובא בפסק הדין מהחלטה בבג"ץ בפתח תקוה בו ישב אותו הרכב שם יש יותר נשים והוחלט לבנות מקוה חב"ד.

יחד עם זאת יש ביקורת לא מעטה שמעלה השופט רובינשטיין על כך שיש בהחלטת רב הישווב משום מניעים צדדיים ולא עניינים!!!

רבי! צריך משיח!
2.
הרב מי"ל לנדא
כ"ד תמוז ה׳תשס״ו
בפס"ד נכתב הרב מי"ל לנדא (רבה המנוח של בני ברק) ראוי לציין כי הרב מי"ל לנדאו הוא רבה של בני ברק והוא חי וקיים
3.
ל-2
כ"ד תמוז ה׳תשס״ו
הכוונה בפס"ד היא לאביו הרב יעקב לנדא ואולי טעו בשמו
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.