מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תשס״ו 18.07.2006

מסתמן: שיעור ד' בישיבות חב"ד בישראל

פרסום ראשון ב-COL: באסיפה של מספר ראשי-ישיבות חב"ד בארץ שהתקיימה היום (שלישי) במשרדו של הרב יעקב כץ ראש-ישיבת 'תומכי-תמימים' בכפר-חב"ד, גובשה תוכנית שפרטיה מתפרסמים לראשונה ב-COL לפיה בחורים משיעור ג' הלומדים בישיבות חב"ד בכפר-חב"ד, מגדל-העמק וקריית-גת ימשיכו לימודיהם בשנה הבאה בישיבה המרכזית ■ "באסיפה עלו  מספר נושאים נוספים הקשורים לחיזוק הבחורים", מסר ל-COL הרב מאיר-צבי גרוזמן מראשי ישיבת תות"ל המרכזית ■ לסיפור המלא
מסתמן: שיעור ד' בישיבות חב
ראשי-הישיבות בכפר-חב"ד, היום • צילום: י. בלינקו, COL
היום (שלישי) התכנסו מספר ראשי-ישיבות חב"ד מארץ-הקודש במשרדו של ראש-ישיבת 'תומכי-תמימים' המרכזית בכפר-חב"ד הרב יעקב כץ, בכדי לגבש תוכנית לשיעור ד' בישיבות חב"ד בארץ. ל-COL נודע, כי באסיפה השתתפו הרב יצחק גולבדרג ראש-ישיבת 'תומכי-תמימים' במגדל-העמק, הרב זושא אלפרוביץ' 'משפיע' ראשי בישיבת 'תומכי-תמימים' בקריית-גת, הרב אליהו לנדא והרב מאיר-צבי גרוזמן מראשי ישיבת כפר-חב"ד.

לא פעם, עולה הסוגיה בבימות שונות כלפי הבחורים המסיימים את ה'קבוצה'. היו שטענו כי אין מסגרת מסודרת לאחר ה'קבוצה' ומכיוון שכך כדאי שהבחור יישאר שנה נוספת בישיבה (שיער ד') ורק לאחר-מכן יצא ל'קבוצה' ובכך יחסוך שנה, בה יסתובב במסגרות לא מסודרות.

כיום, בחורים לאחר הקבוצה יוצאים למכוני 'סמיכה' ברחבי העולם, מכוני 'סמיכה' המשלבים פעילות בבתי-חב"ד, או פעילות מלאה בבתי-חב"ד. כמו-כן ישנם בחורים שגם נשארים ב-770 ללמוד. השורה התחתונה, לפי דברי אחד מראשי-הישיבות ששוחח עם COL, שאין תוכנית מסודרת.

לפי התוכנית המתגבשת בימים אלה, בחורים משיעור ג' הלומדים בישיבות חב"ד בכפר-חב"ד, מגדל-העמק וקריית-גת ימשיכו את לימודיהם במשך שנה נוספת בישיבה המרכזית בכפר-חב"ד.

עוד נודע, כי יינתן דגש על עיון בהלכה שיהיה למעשה כהכנה ל'סמיכה' ואף יוענק יחס . כאמור, בתום שיעור ד' ייצאו הבחורים לשנת ה'קבוצה'.

"באסיפה עלו עוד מספר נושאים הקשורים לחיזוק הבחורים", מספר הרב מאיר-צבי גרוזמן מראשי ישיבת כפר-חב"ד ל-COL, "בנוגע לשיעור ד', מדברים על זה כמה וכמה שנים ועדיין לא הגענו לכלל סיכום סופי".
לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
30 תגובות
1.
good idea
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
rayon tov

hachacham
2.
ברוך השם שהאסימון נפל!
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
הלוואי והמגמה תלך ותעמיק. אין שום סיבה "למהר" לשנת קבוצה בסוף שיעור ג בגיל 20. מן הראוי ללמוד שנה נוספת בארץ ישראל - ואין תורה כתורת ארץ ישראל - דבר התורם ליציבות ולעיצוב האישי בצורה מאוד משמעותית ואח"כ לצאת לשנה או אפילו לשנתיים כל אחד לפום שיעורי דיליה ל770. אסור גם לשכוח את התרומה העצמוה של "עלטערע בוחרים" על השיעורים הנמוכים יותר, שהיא מאוד מאוד חשובה ומכרעת. וכולם יוצאים נשכרים מתוכנית זו. לדעתי רצוי דווקא לשים דגש על לימוד חושן משפט, שהוא יותר קרוב למושגים הישיבתיים, וגם יכול להכשיר חלק מהתלמידים כטוענים רבניים וכדומה. צריך גם לבדוק אפשרות של השתלבות במבחנים מוכרים ומסודרים ברבנות הראשית. אם לדיינות ואם לטוענים. גם את לימוד הגמרא צריך לשלב אולי במבחנים מסודרים, נושאי מלגות, במכונים ובמפעלים המצויים היום. זה יאתגר ויוסיף רענון
בהצלחה רבה
3.
this is a great idea
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
why should these chevreh come to ny at age 20 (its easier to get a job working when you are older) though i see that the guy from tzfat is not there. is that because of the misseles falling? or is it because he doesnt want to "lose" 770 that his guys conquered. I think that tzfat should go to shiur ches, and stay in israel!!!
4.
רעיון נכון ביישום לא נכון!
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
אכן הנסיעה לרבי לקבוצה היא בגיל צעיר, כך שבסיומה של השנה אין תכנית אמיתית ומתאימה לבחור, אבל הבעי היותר חמורה היא הכניסה לישיבה קטנה והישיבה גדולה בגיל צעיר. ואם נפתור את הבעיה שם - נרוויח יותר!
כדאי לתכנן את הישיבות באופן כזה שתלמידים יכנסו לישיבה קטנה לא לפני גיל 15 (כמ"ש במשנה בן 15 לגמרא) ויחסכו הרבה בעיות משמעות תינוקיות וכו, או שיעשו 4 שנים ישיבה קטנה, שיגדירו את השנה הרביעית כמכינה לישיבה גדולה.
6.
חזק ביותר!
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
בחור בקבוצה שעכשיו מתחיל לחפש את עצמו!
7.
כל הכבוד לראשי הישיבות !אבל...
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
משום מה אנני יודע עד כמה הדבר יצליח. בל נשכח שגם גילאי הבחורים הקטנים הינם 18\19. יאמנם הישיבות מחזיקים את אשרת השהות לבחורים (אפיי דיויד) אבל לא נראה לי שהדבר יצליח. הבחורים בש"ג מדי להוטים ללכת לקבוצה..
8.
כבר עשו כך בבני ברק
כ"ב תמוז ה׳תשס״ו
כבר עשו כך בבני ברק והצליחו מאוד כידוע. אז היו שלעגו ועכשיו מאמצים. אף פעם לא מאוחר.
11.
בלון נפוח
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
אני שומע שזו היתה פגישה אקראית. כל אחד העלה רעיונות משלו, ולא שום אסיפה רשמית של ראשי ישיבות.

יעקב
12.
יוזמה ברוכה
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
יוזמה ברוכה אמנם אינה משקפת את דעת הבחורים, רצוי להתחיל משנה הבאה ולא ליזכר בסוף שנה כאשר הבחורים כבר מתכוננים לקבוצה אלא לדבר על זה מתחילת שנה
13.
כל הכבוד? ממש לא יפה!
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
המתכון היה כמו שהוא עכשיו, מייד אחרי שיעור ג הולכים לקבוצה במשך שנים ולרבי עניין זה לא היווה בעייה אלא אדרבה דווקא בגיל הזה הכי חשוב שבחור יהיה אצל הרבי מה גם שבחורים שנה לאחר מכן לומדים סמיכה או עושים שליחות, זה המתב האידאלי היום עבור בחור חב"די.

אלא מה ה"ראשי ישיבות" לא מרוצים מהמצב ב770 הם נמצאים רחוק ושומעים רק על הבלאגנים ולא על רוב הבחורים שכן לומדים על המבצעים ועל האווירה "אצל הרבי", ובמקום לשנות מצב זה הם מעדיפים שהבחור ישאר עוד שנה בישיבה,
די לחיות את המחלוקת יש עוד דברים הרבה יותר חשובים, וגם אם כן רוצים לחויות את המחלוקת, הנה שנה הבאה יהיה רק קבוצה צפתית - זה כן בסדר מבחינתם.

לא מבין לא רוצה להבין. בחור מ770
14.
ל13
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
לפי דבריך אינך בחור מ770!

כי כל בחור שנמצא בימים אלו ב770 רואה את עשרות הבחורים המודאגים לגורלם בשנה הבאה!

שלא לדבר על המחלוקת שזה יוצר כשמספר בחורים נופלים בין הכיסאות ולא מוצאים את מקומם באף אחד מהקבוצות שמתארגנות!
15.
לכוולםםםםםםםם
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
ראשית באמת כל הכבוד לכם שאתם מחליטים לנו מה לעשות בשנה הבאה שנית.אתם חכמים גדולים אחרי שאתם כבר עשיתם את זה וזה לא חוכמה
16.
עוד שנה בישיבה ואח"כ 770
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
נכון שיותר טוב עוד שנה בישיבה ואחר כך ב770 לשנה קבוצה, אבל יש לשים לב לעוד נקודה מאוד חשובה שחסר בסדר שלנו כעת, כשמתחיל שנה חשוב מאד שההנהלה בין בחסידות ובין בניגלה יגידו לתלמידים בחורים שיחיו מה התוכנית לשנה הבא, מה היעד ומה רוצים להשיג בשנת הלימודים הבא, ובאמצע השנה וכן בסוף השנה מבחנים לברר אם באמת השיגו המבוקש ועמדו בתוכנית, כך הבחור יראה בישיבה למהשהוא של תחלית ועל ידי הלימודים מגיע לאיזה יעד, ומי שהכי מרוויח מכל המסגרת והלימודים זה התלמיד ובשבילו הקימו כל המסגרת הזו. כל זה יפתור הרבה בעיות: א חשק ורצון ללמוד, ב דרך ארץ להנהלה, ג הרגשה של שיתוף פעולה בין התלמידים למורים, ד להנהלה יהיו כלים להעריך התלמיד על ידי הבחינות. וכו
17.
רעיון טוב
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
הרעין מצויין וטוב שנעשה בכול הישיבות יחד.מן הראוי שגם אחרי שנת הקבוצה הסדר יהיה לחזור לישיבה עד החתונה
18.
רעיון לא מוצלח
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
הבחורים בקושי מחזיקים מעמד 3 שנים ואתם רוצים להוסיף עוד שנה?
-תמים מישיבת תות"ל מגדל - העמק
19.
תקציב ?
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
הישיבות בקושי מצליחות להיתקים כלכלית עם שלוש שיעורים מענין אם הם יכולים במצבם להוסיף עוד צוותים וכמות נוספת של בחורים ????
20.
עם כוננה טובה אבל הרבה חשב על זה
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
הרעיון נקבע לאור המצב שהבחורים מאותם ישיבות מגעים למצב לא הכי טוב בקבוצה אבל כך לא פוטרים בעיות וזה גם לא יחזיק הרבה זמן כי הרבה זז הוא שקבע והוא שקובע אלא מה לראשי הישיבות תכניסו יותר גאולה ומשיח בישיבה תכניסו לראשא של התמים שיש עוד רבה וכך גם ממילה ב770 ואחרי זה הוא יראה אחרת ,אז מה לעשות בתור הצעה להוסיף רבנים שמדברים על גאולה ומשיח וחים משיח
21.
רעיון מצויין אבל
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
אם הבחורים יעברו לישיבה המרכזית ייוצר אותו מצב של פריקת עול שאותו רוצים למנוע (או לדחות בשנה...), כמובן וגם פשוט.

טוב יהיה אם הם ימשיכו כל אחד בישיבתו הוא.
22.
רעיון לא לענין
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
אין ענין לשבור מיתוס כל אחד מסכים שזהו דבר הגיוני אבל אף בחור אינו מסכים שההחלטה תיפול דווקא כאשר הוא צריך לטוס לקבוצה
24.
כפר חב"ד
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
מה באמת למה מי ירצה לעבור לכפר חב"ד אם הוא בחר לא ללמוד שם לפני שהלך לישיבה גדולה והלך למקום אחר למה מה קרה בדיוק
והרבי מה עליו הו רוצה כך שאלתם אותו לא משנה מה אתם חושבים ימינה או שמאלה
מה שבטוח אתם מבשלים משהו שיהיה לכם וההדגש לכם רק טוב מזה ולא איכפת לכם מהבחורים באמת
א"כ אכפת לכם מדוע לא התקשרתם עד היום לראשי ההנהלה ב770 וביקשתם שיגאגו לבחורים שלכם
ומקסימום תחשבו אולי אצלכם כל ישיבה בפני עצמה לפתוח ימוק מיוחד לסמיכה אחרי שנת הקבוצה תתנו לבחורים עידוד שהם באים בחזרה על תקן שלוחים זה יעודד
25.
סמיכה ארוכה
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
מה שמחזיק בחורים בוגרים הוא לימוד סמיכה, יש להרחיב את תכנית הסמיכה לשנתיים לפחות לכלול גם הלכות שבת יו"ט, פסח ועוד
מכוני סמיכה שעשו את זה ראו בחוש תוספת לימוד אצל הבחורים
26.
הרעיון הוא טוב אבל לא בר ביצוע
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
עלו כבר כמה פעמים הצעות על ענין שיעור ד בישיבות לפני שנתיים הרב גורעוויטש ממגדל דיבר על העניןוזה לא יצא השנה עשו אסיפה של ראשי ישיבות לא כל ראשי הישיבות היו שם למה ? האם זה לא אומר דרשיני
ענין שני כל הבחורים שלומדים בקרית גת רו כפר חב"S רו מגדל חלקם הגדול כ50 אחוז ויותר התקבלו וקיבלו אישורים על מנת לעשות וויזה לסטודנט אז איך הם רוצים לעשות את זה
חוששני שזהו סתם כותרת
27.
21 צודק בהחלט
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
מבלי להכנס לפרטים...כל ישיבה צריכה להחזיק את תלמידיה עוד שנה. בישיבה קטנה או בישיבה גדולה ורצוי בראש ובראשונה בישיבה קטנה כי אז עדיין השליטה על התל טובה וישיבות גדולות לא !!! יקבלו תלמידים שלא למדו 4 שנים. אח"כ אפשר להוסיף עושנה גם בישיבות גדולות.
28.
רעיון מצוין
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
אך אינו מעשי לחלוטין. אף בחור לא יסכים להישאר שנה נוספת בארצנו הקטנטונת
29.
לא מתאים בזמננו
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
למה למנוע מבחור ש-6 שנים חולם על "קבוצה" לא ליסוע נראה לי שיותר משתלם להכין אותם לקבוצה מאשר "להסביר" להם שחשוב וכו וכו
כל הרעיון נובע מקו מחשבה שלילי מעיקרו על כל המושג הזה שנקרא "קבוצה" מאז ג תמוז
בקיצור האם אותם רבנים שהוגים את הרעיון היו מוכנים לותר בעצמם על נסיעה לרבי (גם במצב של היום)?
30.
בחור מש"ב ישי"ג
כ"ג תמוז ה׳תשס״ו
איך יכולים לעבור על הוראה של הרבי לעשות קבוצה.
נראה שאחרי ג תמוז הסתובב לראשי ישיבות משהו במוח
31.
הרב גולדברג תענה לי בבקשה!
כ"ד תמוז ה׳תשס״ו
אני בחור שלומד בישיבתך ומסיים שיעור ב, לפני מספר חודשים חגגתי את יום הולדתי ה19. לפי התכנון אסיים את שיעור ג בגיל 20+ את שיעור ד בן 21+ ואת הקבוצה בגיל 22 וחצי (הקבוצה נגמרת בז חשוון).
מתי בדיוק אוכל ללמוד סמיכה?
באיזה גיל אתה רוצה לחתן אותי..?

נקודות למחשבה!

ולמה בדיוק אם הגעתי ללמוד במגדל העמק, שזהו לפי בחירתי, אני אמור ללמוד בישיבה בכפר שזהו לפי בחירתכם?

אודה לך מאוד אם תענה לי.
32.
ל11
כ"ד תמוז ה׳תשס״ו
נראה שאתה מאמין מאוד בצירופי מקרים,- במקרה הגיעו באותו יום ובאותה שעה כל הראשי ישיבות. במקרה הוגש כיבוד לשולחן.
הרואות עיניך מה שמקלדתך כותבת?
אל תהיה תמים!
33.
בחור מק"ג
כ"ה תמוז ה׳תשס״ו
אם כל הכבוד אסור לעזוב את ק"ג שנה בארץ בלי זושא זה לא שנה אלא פ"ע ממש
34.
לשלושים ואחת
י"ז אב ה׳תשס״ו
אתה באמת כל כך רוצה לעשות סמיכה?
אל תדאג!
יהיה לך זמן גם אחרי החתונה.
למעשה אני מצטרף לאותם הדיעות שאומרות שזה לא מעשי.
אני אישית בחור ממגדל שגומר שיעור ג וטס לקבוצה!
לא שמעתי אפילו חבר אחד שמדבר על להישאר עוד שנה...
אולי עוד כמה שנים ההסדר הזה ייכנס
אולי.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.