מערכת COL | יום ט"ז תמוז ה׳תשס״ו 12.07.2006

נמצא שטח הקעמפ בעלנוויל שהרבי ביקר לפני 50 שנה

בלעדי: השטח בו שכן "קעמפ גן ישראל" הראשון שזכה לביקור נדיר מהרבי לפני חמישים שנה, בט"ז תמוז תשט"ז, נמצא השבוע בעיירה עלנוויל בהרי הקטסטקילס בניו-יורק ■ אגם המים נמצא לצד המדרכה עם סדקים עמוקים, אולם הבניין המרכזי שם הרבי התוועד הוחרב בשריפה ■ הבעלים החדשים נמצאו (יהודי, אגב) וביום רביעי קבוצה מובחרת מחניכי "גן ישראל" בפארקסוויל ייצאו למקום ויתפללו מנחה בכיוון המזרח שהרבי הצביע עליו בזמנו ■ לסיפור המלא וגלריית תמונות בלעדית
נמצא  שטח הקעמפ בעלנוויל שהרבי ביקר לפני 50 שנה

קבוצת חניכים נבחרת מ"קעמפ גן ישראל" בפארקסוויל בניו-יורק ייצאו ביום רביעי, ט"ז תמוז, לעיירה עלנוויל בהרי הקטסקילס וישחזרו את צעדיו של הרבי שביקר במקום בדיוק לפני חמישים שנה.

קעמפ "גן ישראל" זכה לשלושה ביקורים היסטוריים של הרבי שלא יצא מניו-יורק מאז קבלת הנשיאות בשנת תשי"א. מחנה הקיץ שזכה לכינוי "דער רבי'ס קעמפ" הוא מחנה הקיץ החב"די הגדול והוותיק ביותר בעולם וחוגג השנה יובל שנים להקמתו עם 500 חניכים, מתמידים ואנשי צוות.

בעת ההקמה, בשנת תשט"ז, הושכר לקעמפ אתר בעלנוויל עבור מספר עשרות חניכים. בניגוד לישיבות קיץ המעטים שהיו קיימים אז, שראו את תפקידם כמקלט מהשפעות שליליות של התרבות הקיצית האמריקאית, "גן ישראל" נוצר כחלק חשוב וחיוני בשנת הלימודים היהודית ולא רק תעסוקה בין שנות הלימודים.

הרבי ראה את הקעמפ במבט שונה לחלוטין, והפגין זאת בשלושה ביקורים נדירים והיסטוריים שערך בשטחי הקעמפ. בביקור עלנוויל, שם שכן הקעמפ שנה אחת בלבד, הרבי צעד על המדרכה בשפת האגם, בראש קבוצה של 15 איש, ואחז בידיו הק' סידור וספר קטן. משם הרבי חצה את הרחוב לעבר בניין אולם האוכל. לפני ההתוועדות, הרבי נכנס לחדר צדדי להחליף את הסירטוק שלו בסירטוק של משי ונטל את ידיו הק' לסעודה.

מאמצים למציאת האתר

בשבועות האחרונים נעשו מאמצים למציאת אתר הקעמפ בעלנוויל, מקום שחסידי חב"ד לא ביקרו שם במשך שנים. מכיוון שהקעמפ השתמש במקום בשכירות, לא קיימים מסמכים שיצביע על המיקום המדוייק. השליח הרב אברהם שם-טוב, שהיה אז מנהל הלימודים בקעמפ ושהרבי מינה לנהל את הקעמפ, יצא לחיפוש וקיבל רמזים מאת היסטוריון מקומי ופקידים עירוניים.

"הרב שם-טוב זכר בבירור את האגם שמתואר עם תצלומים בספר בנאות דשא", אחד המשתתפים בנסיעה סיפר לכתב COL בניו-יורק. מאוחר יותר, הרב שם-טוב חזר למקום עם מנהל הקעמפ הרב יוסי פוטרפס והמדריך הראשי הת' איסר ניו.

"מהרחוב המרכזי עשינו פנייה לרחוב אוק רידג' ונסענו כמה מייל. בהתחלה נאמר לנו שעלינו לנסוע שני מייל ונמצא את המקום, אולם מתברר שהיה עלינו לעשות פנייה לרחוב נוסף. עלנוויל הוא מקום בודד ולא מפותח כמו מונטסלו, ליברטי או פארקסוויל. בקושי היו שם רכבים ברחוב, שלא לדבר על בני אדם".

"ממש לפני שהתייאשנו, עשינו לרחוב וינטיש ואז במעלה הרחוב לאחר נסיעה קצרה הרב שם-טוב מבחין באגם מים מצד שמאל. הוא עצר מיד את הרכב, ומיהר החוצה. כשהבחין במדרכה הרעועה בצידי האגם שדומה בדיוק למה שמופיע בתמונות, הוא פרש את הידיים וקרא "רבי!" בהתרגשות".

כפי שנראה מתמונות ראשונות שמתפרסמות ב-COL, את הגדר שעמד שם בביקור הרבי מחליפים עשבים ובטון סדוק. מעבר לרחוב, שם שכן הבניין המרכזי עם "אולם האוכל" נמצאו ארבעה מבנים. אחד מהם, מתברר, שייך לבעלים החדשים של השטח - יהודי בשם קרייג פרידמן. המבנים הנוספים נראים עזובים, ללא חלונות או דלתות, וספק אם נבנו בזמן ביקורו של הרבי.

עוברת אורח ובנה סיפרו כי הבניין המרכזי עלה בלהבות לפני שלושים שנה בערך. קבוצת מובחרת של חניכים ואנשי צוות יבקרו במקום היום, יתפללו תפילת מנחה - כמו שהרבי התפלל ואף הצביע בזמנו היכן פונה מזרח - וישמעו דברים על התקופה ההיא מאת בוגרי הקעמפ. 

500 קעמפים, 50 אלף חניכים

"הרבי כינה את גן ישראל כקעמפ מבחוץ וישיבה מבפנים", הרב שם-טוב אמר לשבועון היהודי הנפוץ "ג'ואיש פרעס".
"קעמפ גן ישראל סיפק אפשרות התפתחות לשני סוגים של ילדים - סביבה יהודית טהורה לילדי בתי-הספר העממיים, ואפשרות לתלמידי החדרים ותלמודי-תורה ללמצד וללמוד להושיט יד ליהודי שני".

גן ישראל היום הוא פנומן גלובלי עם דיי קעמפ'ס ומחנות לינה ברחבי צפון אמריקה ובכל פינה בעולם - כמו רוסיה, אוקראינה, ישראל, אוסטרליה, צרפת, בריטניה, איטליה, ברזיל, ארגנטינה והרשימה נמשכת. עד היום, כל גן ישראל, גדול או קטן, חצוב מהחזון המקורי של הרבי לאמץ ילדי ישראל מכל הרקעים והסוגים ואספקת חוייה טהורה שישפיע על שנתם הקרובה ושאר שנות חייהם.

לפי הנתונים שנמסרו ל-COL, השנה יש קרוב ל-500 קעמפים שפועלים בעולם, עם הרשמה כללית של 50 אלף ילדים יהודיים.

ספינת הדגל שוכנת בקריית גן ישראל בפארקסוויל, ניו-יורק. המקום בו שוכן הקעמפ קרוב לארבעים שנה והוא המחנה הקיץ היחיד
עם מיקוד משלו - קריית גן ישראל, 12768 ניו-יורק - שניתנה על-ידי מנהל משרד דואר האמריקאי.

מעל 100 אלף בנים למדו ונהנו ב'גן ישראל' מאז הקמתו, וללא הבדל, הקעמפ משמש כמסגרת ממנה צמחו 3000 שלוחי חב"ד. "כמו תמיד, הרבי לא היה רק צודק אלא גם צדק בגורם מעריכי שאנחנו לא מתחילים לדמיין: עיצוב הנוף היהודי העולמי מחדש על-ידי השלוחים", אומרים בקעמפ.


ממשרד "חגיגת 50" נמסר כי בוגרים ואנשי צוות מתבקשים להעביר איחולים, זכרונות, תמונות וסרטי וידיאו משנותם בקעמפ לכתובת דואר-האלקטרוני: [email protected]

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
מדהים!!!
ט"ז תמוז ה׳תשס״ו
המון מזל טוב וישר כוח על התמונות
2.
Mazal Tov!
ט"ז תמוז ה׳תשס״ו
What an amazing find! There is nothing like the Rebbes Camp! Its also rare to see Rabbi Shemtov with such excitement.. Why to go folks, my buddies Yossi & Isser- From a former head counselor, always having Camp in my heart!
4.
Mazal Tov
ט"ז תמוז ה׳תשס״ו
Fantastic.These pictures bring back many fond memories of GI.From another former head counselor,Asher Heber
5.
קרקע אינה נגזלת!
ט"ז תמוז ה׳תשס״ו
וכ"ש שאינה נאבדת
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.