מערכת COL | יום י"ד תמוז ה׳תשס״ו 10.07.2006

בירורי הלכה ומנהג: סדר 'הבדלה'

השבוע  התפרסמה ב-COL תמונה בה נראה הרב יהודה-לייב גרונר ממזכירי הרבי עורך 'הבדלה' בבית חב"ד בעכו. אחד הגולשים העיר כי ראינו אצל הרבי שלא היה אוחז בגביע בזמן הברכות של הבשמים והנר, וכי הרב גרונר מחזיק בגביע היין בעת שבירך על הנר. מה דעתכם? נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר. במדור 'בירורי הלכה ומנהג' נדונו עד כה סוגיות רבות: כסף שנשלח ואבד, מנהגי צום, ספרי קודש בלויים לשימוש בתערוכה, דעת הרבי על טיסות במוצאי-שבת, מראית עין, קריאת המגילה בירושלים בפורים משולש, תהילים באמצע הנחת תפיליןהלוואות כספים, חינוך, פרנסת עניי עירך, השתתפות בכינוסים משונים, 'היכר ציר' בהלכות מזוזה, שחמט בשבת, סינון המים שהוחזקו בתולעים, ברית מילה, חולה שיש בו סכנה, הלכות ציצית, שניים מקרא ואחד תרגום, קביעת מזוזה על צד המשקוף
בירורי הלכה ומנהג: סדר 'הבדלה'
עריכת 'הבדלה'
לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
21 תגובות
1.
תגובה
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
ראיתי את הרבי וכן חסידים חשובים שאת הבשמים אוחזים בשתי ידים, ובברכת הנר מביטים על האצבעות בשתי הידים.
בסידור: "בשעת ברכת בורא מיני בשמים צריך לאחוז הכוס בשמאלו ובשעת ברכת בורא מאורי האש צריך לאחוז הכוס בימינו. ואח"כ יביט בצפרנים. (בברכת בורא מאורי האש יביט בד צפרניו והמה יהיו כפוים על האגודל, ולא יראה האגודל:) ויחזור ויאחז הכוס בימינו ההרכת הבדלה"
ראיתי את הרבי וכן חסידים חשובים שאת הבשמים אוחזים בשתי ידים, ובברכת הנר מביטים על האצבעות בשתי הידים. (וכן מוסיפים יין לכוס, שיהיה מלא בברכת הבדלה.)
נכון שהרב גרונר הוא אלוף במנהגים (הוא בין עורכי ספר המנהגים) אך לפי התמונות כאן נראה שעשה כמו שכתוב בסידור ללא שינויים.
אם המנהג שונה בהשנה האחרונה ואכן צריך כך לנהוג אז למה לא מפרסמים את זה. לחסידים אין מקורות אלא מה שעינהם רואים, כנ"ל יש בוידאו.
2.
את התמונה הזאת
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
צילמו בעת שהרב גרונר הוריד את הגביע לשולחן ותוך כדי כך התחיל להרים את ידו ל"מאורי האש" ועדיין לא בירך את הברכה.

אם תתבוננו היטב תראו שעיניו מסתכלות על הנר ולא על הצפרניים, והרי אין ענין להסתכל על האש עצמה אלא כפי שהיא משתקפת בצפרניים.
בתמונה הוא מסתכל על האש כי זה היה עדיין לפני שבירך על מאורי האש אז כבר הספיק להוריד את הגביע ולהגביה את שני ידיו למעלה כפי שהרבי לימד אותנו לעשות.

ופשוט הוא!!!
3.
רשימות
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
פורסם ברשימות - לא זכורני איזה - שצריך להניח הוכוס ואז לברך, כמדומני ציין זאת הרב לוי ביסטריצקי ע"ה בסידורו שעומד לצאת לאור ושפורסם בתשורה כל שהיא... בו הוא הביא מנהג הרבי לא כפי שנהג הרב גרונר שליט"א
4.
אשמח לשמוע תשובה
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
אפשר לשאול את הרב גרונר שי ולשמוע ממנו מה פשר המנהג, וזאת למרות שהוא ראה מהרבי אחרת. נשמח לשמוע ממנו מכלי ראשון.
5.
מצטרף לויכוח ישן
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
התמונה הזאת מצטרפת לויכוח הישן והוא : במקום שבו ראו שהרבי נהג בצורה עקבית שונה ממה שכתוב בספר המנהגים, האם חסידים לריכים לנהוג כמו הרבי או כמו ספר המנהגים.
דוגמה נוספת : הרכנת הראש ב "עושה שלום" ועוד.

ההרגש החסידי אומר : הואיל ונפק מפומיה דרב וכו ברור שנוהגים כפי שראו את הרבי נוהג.

אגב, זכור לי שראיתי (לצערי אני לא זוכר איפה) רשימה של הרבי של כמה מנהגים והכותר היתה :
מנהגי חב"ד - כפי שראיתי אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר.
ומכאן ההרגש החסידי.
7.
ראיתי את הרבי וכן חסידים חשובים שאת הבשמ...
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
בפיסקי הסידור: "בשעת ברכת בורא מיני בשמים צריך לאחוז הכוס בשמאלו ובשעת ברכת בורא מאורי האש צריך לאחוז הכוס בימינו. ואח"כ יביט בצפרנים. (בברכת בורא מאורי האש יביט בד צפרניו והמה יהיו כפוים על האגודל, ולא יראה האגודל:) ויחזור ויאחז הכוס בימינו ההרכת הבדלה"
ראיתי את הרבי וכן חסידים חשובים שאת הבשמים אוחזים בשתי ידים, ובברכת הנר מביטים על האצבעות בשתי הידים. (וכן מוסיפים יין לכוס, שיהיה מלא בברכת הבדלה.)
נכון שהרב גרונר הוא אלוף במנהגים (הוא בין עורכי ספר המנהגים) אך לפי התמונות כאן נראה שעשה כמו שכתוב בסידור ללא שינויים. ובנוסף בסיום ההבדלה נראה שמריח את נר ההבדלה , מה המקור לזה?
אם המנהג שונה בהשנה האחרונה אצל הרבי ואכן צריך כך לנהוג אז למה לא מפרסמים את זה. לחסידים אין מקורות אלא מה שעינהם רואים, כנ"ל יש בוידאו כשהרבי עושה הבדלה.
8.
אחד השלוחים
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
הרב גרונר אמר לי מזמן שחסידים צריכים לנהוג כמו שכתוב בספר המנהגים כי זה מה שהורה לנו הרבי ואין לשנות אם ראינו את הרבי נוהג אחרת
9.
דעתי פשוטה ביותר
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
הרב גרונר אינו רבי ואין לחקור במנהגיו. אם הוא רוצה - שיפרסם בעצמו נימוק למנהגיו. מבחינתנו - זכותו לנהוג כראות עיניו בין אם הרבי נהג כך ובין אם לאו, לנו יש רבי ללמוד ממנו ואיננו זקוקים למתווכים.
10.
ל-2
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
תגיד אתה משועמם "על אמת"?
אין לך מה לעשות חוץ מאשר להתבונן בתמונה הזו ולדייק בה בפרטי פרטים? אשמח אם בכל זאת תכניסו את תגובתי.
11.
הבדלה
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
ב,,ה

עד תשלח ,הרבי , לפני ברכת בשמים ובורא מאורי האש היה מעביר את הכוס מיד ימינו ליד שמאלו והיה מחזיק את הכוס ביד שמאלו בשעת שני הברכות
12.
אחר הבדלה
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
יש אנשים ששופכים היין על האש אחר הבדלה, (וביניהם הרב גרונער) .
כמדומני, הרבי לא נהג ככה. (אולי בשנים הראשונים כן נהג ככה... אבל בשנים שאני זוכר (משנות המס ואילך) לא ראיתי שהרבי ינהוג ככה.)
מענדי
13.
הגבה וח"ק מנחה ש"ק
י"ד תמוז ה׳תשס״ו
הגבה וח"ק מנחה ש"ק
14.
ל-10
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
אבל תכלס 2 צודק.
16.
ל-2
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
הוא מוריד את הגביע? למה הוא אוחז הגביע ביד א-ח-ר-י ברכת בורא מיני בשמים???
17.
נו זה הרי מחלוקת ידוע
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
בין הרב מונשיין לבין הרב גרונר המזכיר, וכבר דנו על זה הרבה פעמים בהערוס התמימים ואנ"ש לא זוכר מתי
19.
ל-14 ו- 2
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
כדאי לכם לראות את כל התמונות שפורסמו בכתבה הראשונה ואז יהיה לכם יותר ברור.
הנה הקישור: http://www.col.org.il/show_news.asp?21494
20.
ל-8 אולי כב יודע היכן בספר המנהגים כתוב...
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
אולי כב או מי מהגולשים יודע היכן כתוב בספר המנהגים סדר ההבדלה. אני לא מצאתי. ובכלל רצוי להגיע להכרעה ברורה איך עלינו לנהוג כשיש מנהגים שלא כתובים בספר המנהגים.
21.
מה נטפלתם לריל"ג?
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
מהיכן ההנהגה להכנס לעניינים האישיים של אדם פרטי?!
הריל"ג שליט"א לא צריך לתת דו"ח על הנהגותיו, ואולי למד זאת מבית הוריו?
מה לנו להתערב בענייניו?
בלינק שהובא בתגובה 19 ניתן לראות שגם מריח את נר ההבדלה, שזהו מנהג מקובל בהרבה קהילות ישראל, אך גם לא מנהג חב"ד. אך כאמור, כנראה שיש דברים שנוהג בהם מבית אבא ומה לנו להתערב בענייניו האישיים.
22.
ל21
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
אולי הנך זוכר איפו נדפס מכ הרבי שלהריח את נר ההבדלה אינו מנהג חב"ד.
הנני זוכר שראיתי את זה, אבל איני זוכר איפו נדפס.
ות"ח מראש באם מישהו יציין איפו נדפס.
24.
ל22
ט"ו תמוז ה׳תשס״ו
הדברים מובאים ברשימות חוב קנו בספר החדש רשימת היומן בעמ תכז
"לא נהגינן להריח מעשן נר הבדלה".
אך גם לולא הבאת המקור מהרשימות, הרי מעולם לא ראו את רבינו נוהג במנהג זה.
25.
אני חושב
י"ז תמוז ה׳תשס״ו
אולי בעכו לא היה שולחן?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.