מערכת COL | יום ט' תמוז ה׳תשס״ו 05.07.2006

הבית-הלבן אירח מפגש של שלוחי ותומכי חב"ד

הבית הלבן אירח בשבוע שעבר מפגש מיוחד עם שלוחי חב"ד ותומכיהם שהעלה את נס את משנתו של הרבי והפעולות הכבירות של חב"ד בעולם. זה היה חלק מועידת "מורשת חיה" בוושינגטון לרגל יום ההילולא ג' תמוז ■ "חב"ד נמצאת בראש הרשימה שלי", אמר בגילוי לב ג'ון בולטון, ראש מטה הבית הלבן ■ בכיר יהודי אחר טבי טרוי סיפר על הסעיף בחוק שהנשיא ג'ורג' בוש שינה לטובת בית-ספר חב"ד בנברסקה. הדוברים גינו את התנהלות הפלסטינאים בפרשת החייל החטוף ■ דיווח מלא וגלריית תמונות בלעדית שקיבלה אישור פרסום. לקריאה ולצפייה
הבית-הלבן אירח מפגש של שלוחי ותומכי חב
צילום: אשר ליצמן, וושינגטון

מאת כתב COL לוושינגטון
צילומים: אשר ליצמן


שלוחים וגבירים עשו את דרכם ביום שלישי האחרון לבית הידוע בשדרות פנסילבניה מספר 1600. הם צעדו רגלית, נושאים תגים עם שמותיהם וערי מגורם כשהשמש קופחת מעל ראשם. המפגש בבית-הלבן היה שיא אירועי "מורשת חיה" שציין את יום ההילולא ה-12 של הרבי בבירת ארה"ב.

באירועים, אישי ממשל בכירים ודיפלומטים העלו על נס את דמותו של הרבי ואת משנתו הכבירה שממשיכה להשפיע על קהילות יהודיות ברחבי העולם, ולא רק. היו שציינו כי בכוחה של חב"ד להשפיע על דתות אחרות במטרה להילחם נגד הפונדמנטליזם האיסלאמי. המסר האוניברסלי של הרבי כלל את הרעיון של עשיית טוב וחסד כדי 'לתקן את העולם'.

בכניסה הצדדית לבית הלבן עדיין מתנוסס דגל יפן מביקורו של ראש-הממשלה ג'ונצ'ירו קואיזומי. בתוך אוהל לבן של מחלקת הביטחון, אנשי חב"ד מקבלים 'תג אורח' ומלווים אישית על-ידי מתמחים צעירים לקומה עליונה. אולם התדרוכים ממוזג שלא כמו שאר חלקי הבית שנבנה בשנת 1792.

פקידים בממשל בוש הגיעו לנאום בפני המשתתפים על שורת נושאים ונותנים אפשרות לשאול שאלות. אחד הגבירים, שזקנו מגולח, החל לשאול שאלה והנואם, מבכירי מחלקת המזרח התיכון בבית-הלבן, קטע אותו.

"סלח לי, אתה חבר של חב"ד?"

הגביר ענה שכן.

"אוקיי. אתה יכול להמשיך בשאלה".

שלוחים התעניינו ביחסים עם מדינותיהם, כמו בהסכם שנחתם באחרונה בהונג-קונג או בועידה שנערכה באיסטנבול, טורקיה. הדוברים העלו על נס את דמותו של הרבי והמשנה שהוא הנחיל לחסידיו ואוהדיו ברחבי העולם.

מי ביקש סעודה כשרה עם אולמרט

"חב"ד נמצאת בראש הרשימה שלי", התבטא בגילוי-לב ג'ון בולטון, ראש מטה הבית הלבן מזה חודשיים. "מאז שעליתי בסולם וקיבלתי את התפקיד, אני לא שולט על סדר יומי. הכל מעוצב לפי יומו של הנשיא. אבל לא הייתי מפסיד הזדמנות לשוחח עם רבני חב"ד. זהו כבוד ועונג עבורי ואני גאה להיות חלק מכם".

לפני כמה חודשים, בולטון השתתף ב'דינר' השנתי של חב"ד בוושינגטון. מה שפורסם אז היה שבולטון הפתיע את המשתתפים והגיע הישר מארוחה פרטית סגורה עם הנשיא בוש, ראש הממשלה הישראלי אהוד אולמרט ורעייתו עליזה. מה שלא פורסם אז, היה מה שבולטון גילה בשבוע שעבר במפגש בבית הלבן: 20 מנות כשרות הוכנו לארוחה עם אולמרט ו"אני הייתי בין היחידים שקיבלו ארוחה כשרה".

גורם יהודי המעורה בנעשה בבית-הלבן הוסיף לכתב COL כי בולטון היה בעצם הבנאדם היחיד שביקש אז ארוחה כשרה.

בולטון שומר על ידידות קרובה עם עם הרב לוי שם-טוב, מנהל "ידידי ליובאוויטש בארה"ב" ושליח חב"ד בוושינגטון, אביו הרב אברהם שם-טוב, שליח הרבי לבית-הלבן ויו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית, והרב יוסף דובארווסקי, השליח בטמפה פלורידה.

הוא יזם את נסיעת הפתע של הנשיא בוש לבגדד, בולטון סיפר. "זה אחד הדברים החשובים אצל הנשיא. בשעה 6:45 כשהוא נכנס בבוקר לחדר הסגלגל, מונח לו תיק אפור עם דיווחי מודיעין מהלילה האחרון והשורה הראשונה מדווחת על האבידות לכוחותינו בעיראק ואפגניסטן. הנשיא מעגל את המספרים בעט, ואני לא יודע אם הוא מתפלל או חושב. זה נטל כבד ותמיד מוכן לפנות זמן למשפחות שכולות".

האירוע היה סגור בפני העיתונות הכללית, ולא כל פרטי המפגש קיבלו אישור פרסום ב-COL ובעיתון 'כפר-חב"ד'. אולם מספר ציטוטים מדברי בולטון בנושא המצב המזרח התיכון הודלפו לכתב בוושינגטון של סוכנות הידיעות היהודית העולמית JTA.

בולטון אמר כי "אבו מאזן אכזב אותנו בימים האחרונים. הוא לא גילה מנהיגות" בהתנהלות עם החייל הישראלי החטוף. בתגובה, אחד המשתתפים שאל אותו האם יש חרטה בממשל על התמיכה בהתנתקות מעזה, שהייתה גורם לעליית החמאס בבחירות הפלסטינאיות. בולטון ענה:  אני מבטיח שארה"ב לא תלחץ על ישראל לעשות ויתורים נוספים, ושהנשיא יתמוך בהחלטות שיזומות בישראל.


הסעיף שונה לטובת מוסד חב"ד

הדובר לפניו היה טבי (דוד) טרוי, שומר מצוות הנמנה בין צוות הבית-הלבן, שהתבטא "אני מרגיש כמו המנחה לפני כל נדרי כששמו אותי לדבר לפני ג'ון בולטון".

טרוי היה נראה מרוגש כשדיבר בפני השלוחים, להם חייב את חייו הרוחניים. הוא נולד בניו-יורק להורים מצביעי דמוקרטים וקיבל תואר דוקטור לפילוסופיה (
Ph.D.) מאוניברסיטת טקסס עבור לימודי ציביליזציה אמריקאית. בתקופת לימודיו, השליח המקומי הרב יוסף לברטוב קירב אותו, וטרוי מעיד ש"זו הייתה אחת ההחלטות החשובות בחיי".

הוא המשיך משם כעוזר סנטור, פקיד במשרד העבודה, סגן מזכיר הקבינט, יועץ הבית הלבן לקהילה היהודית ועכשיו מעצב מדיניות בממשל ג'ורג' וו. בוש. וחב"ד המשיכה לצידו. בעבודתו בקפיטול הוא פגש את השליח המצליח בוושינגטון הרב לוי שם-טוב.

"אין כאן מקום מרכזי של אידישקייט, והוא מאגד את אנשי הצוות היהודיים", טרוי סיפר לקהל. "הרב לוי היה המסדר קידושין שלי עם רעייתי תמי. הוא לימד אותי כי דת ופוליטיקה לא סותרים". טרוי למד את הכלל על בשרו בקמפיין בוש-צ'ייני 2004. ביקשו שיעבוד כאסטרטג בחירות, אולם לא מיהר להסכים שכן דרוש גם עבודה בשבת. "בסוף הם אמרו לי: אנחנו מעדיפים אותך 6 ימים מאשר מישהו אחר עבור 7 ימים".

הוא הוסיף כי הנשיא בוש מאוד מחוייב לקהילה היהודית ודרש לשנות מדיניות מענקים פדראליים לבתי-ספר בעקבות סעיף שלא איפשר לחב"ד בנבראסקה להנות ממנו. השם של בית-הספר "היברו סקול" נשא מרכיב דתי לפי המדיניות ונפסל למענק. "הנשיא אמר שהם עושים דברים טובים ואין סיבה שלא יקבלו".

התחרות בין בוש ושרון

השמירה הגאה על תורה ומצוות הפתיעה את הסטודנטים והמקורבים שנכחו בקהל.

איך קיבלת את התפקיד הבכיר, מישהו שאל.

"בסייעתא דשמיא", טרוי ענה בארמית.

"טוב, אתה קשור לחב"ד. כמובן שתקבל תפקיד בכיר", שליח אחד הגיב לצחוקם של הנוכחים.

טרוי הגיב: "אני פוגש אתכם כאן באירועי הבית-הלבן. יש לי במשרד תמונות שלכם במסיבת חנוכה עם בכירים כמו קארל רוב ואחרים".

הוא סיפר כי בבחירות האחרונות בשנת 2004 הגידול באחוז המצביעים היהודיים למפלגה הרפובליקנית היה הגדול באחוזים מבני המיעוטים כמו ההיספאנים והשחורים. "אחוזי התמיכה מהקהילה היהודית עלה מ-19 בשנת 2000, ל-26 בשנת 2004. היהודים ראו שיש מישהו בבית הלבן שעובד טוב וצריך את התמיכה שלכם. אצל היהודים האורתודוקסים היה התמיכה בשנת 2000 היה 40 אחוז, ובשנת 2004 עלייה ל-70 אחוזים", טרוי ניתח.

"הטרור מדאיג אותנו כיהודים וכאמריקאים. והנשיא בוש דמה בתפיסתו במלחמה בטרור לאריאל שרון. הוא רדף אחרי הטרוריסטים והביא את המלחמה לחצר שלהם. הנשיא היה מתלוצץ עם שרון מי הכי לא פופולרי באירופה. אני ניצחתי ברוב דחוק, הנשיא היה אומר", טרוי הוסיף.

הגבירים וקבוצת מנהיגי הסטודנטים היהודיים יצאו בתחושה מפעימה שגם בבית הלבן מכירים בגדלותו של הרבי ובחשיבות עבודתם המסורה של שלוחי חב"ד. כשברקע צידו הצפוני של הבית הלבן, הרב אברהם שם-טוב סיפר למספר שלוחים על שליחויות שקיבל לאורך השנים מהרבי.

המפגש בבית הלבן היווה את השיא של אירועי "מורשת חיה" לזכרו של הרבי בוושינגטון, משם השלוחים והגבירים נסעו וטסו לניו-יורק להשטתח על ציונו הק' של הרבי, לדווח על הצלחת האירוע והרושם העמוק שהותיר על משתתפיו - החב"דיים, היהודים והלא-יהודים.

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
14 תגובות
1.
zevy raskin
ט' תמוז ה׳תשס״ו
nice 2 se u i gott ur regards i miss u and say hi i havt se u since pesach shayke e
2.
מדהים
ט' תמוז ה׳תשס״ו
אשר, התמונות מדהימות!
3.
the chsidisher bochurim
ט' תמוז ה׳תשס״ו
mendy friedman a big yashe coyach for the tye i didnt know that you also one of the shluchim ounder shimenke but im sure that you doing a very good job like in yeshiva ... wen you are bord!!!
sam
4.
Zalmy Heber
ט' תמוז ה׳תשס״ו
Nice to see you with the upper echelons of Lubavitch
5.
WOW
ט' תמוז ה׳תשס״ו
Litzman you are the best of the best!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stuning photos!
6.
אין מילים
ט' תמוז ה׳תשס״ו
התמונות מדברות בעד עצמם

חשבתי לשאול מטיסים את אשר לארה"ב. כעת הכל מובן, התמונות שלו פשוט שוות מליוני מילים

המשך כך
7.
pins
ט' תמוז ה׳תשס״ו
can we get a closeup of the pins they were wearing ?
whom are they copying
8.
to 7
י' תמוז ה׳תשס״ו
They are copying President Bushs US flag

I think theirs had something with "Living Legacy"
9.
יישר כוח גדול
י' תמוז ה׳תשס״ו
לכל העוסקים במלאכת הקודש בוואשינגטאן ובראשם הרה"ח ר לוי שיחי שם טוב שארגנו פאר כזאת לשם שמים
10.
pini -nice to see you
י' תמוז ה׳תשס״ו
croatia on the map
11.
anonymous
י' תמוז ה׳תשס״ו
m. freedman keepin busy as usual
12.
כל הכבוד לחב"ד
י' תמוז ה׳תשס״ו
יפה מאוד
14.
מנדי פרידמאן
י"ג תמוז ה׳תשס״ו
יפה לראות אותך
תמשיך בעסקנות ועי"ז לגרום לרבי המון נחת
15.
מנדי פרידמאן
י"ג תמוז ה׳תשס״ו
יפה לראות אותך
תמשיך בעסקנות ועי"ז לגרום לרבי המון נחת
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.