מערכת COL | יום י"ט סיון ה׳תשס״ו 15.06.2006

'מלחמות הרבנים' בבירת האיחוד האירופי

עיתון "הארץ" מדווח היום עם מאבק פוליטי רב עוצמה ניטש בימים אלה בין שני ארגוני גג יהודיים בבריסל סביב שאלה אחת: מי יהיה נציגם המרכזי של היהודים באיחוד האירופי. בצדו האחד: "ועידת רבני אירופה"; בצדו השני: "מרכז רבני אירופה", ארגון צעיר המקורב לחב"ד, שצבר השפעה באיחוד בשנות פעילותו ובו חברים מאות רבנים ■ "אנו שני ארגונים שונים עם מטרות שונות", מזכ"ל ה'מרכז' מנחם מרגולין הגיב ■ לסיפור המלא
'מלחמות הרבנים' בבירת האיחוד האירופי
רבני ה'מרכז' עם נשיא הנציבות האירופאית בפגישתם לפני תקופה

מאת אסף אוני, 'הארץ':

בריסל. מאבק פוליטי רב עוצמה ניטש בימים אלה בין שני ארגוני גג יהודיים בבריסל סביב שאלה אחת: מי יהיה נציגם המרכזי של היהודים באיחוד האירופי. בצדו האחד: "ועידת רבני אירופה", ארגון ותיק שמאגד את רבניה הראשיים של היבשת כבר 50 שנה; בצדו השני: "מרכז רבני אירופה", ארגון צעיר המקורב לחב"ד, שצבר השפעה באיחוד בשנות פעילותו. לפני כשבועיים התערב בסכסוך הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, וצידד באנשי המרכז, בצעד שהרים כמה גבות באיחוד ועורר סערה בבריסל.

חמש דקות הליכה בלבד מפרידות בין משרדו של הממונה על יחסי החוץ של האיחוד, חאווייר סולאנה, לבין בניין "מרכז רבני אירופה" בבריסל. המרכז מוגדר כ"ארגון גג" לרבנים ביבשת, והוקם ב-2000 על ידי אנשי חב"ד מאיטליה. מנכ"ל הארגון, הרב מנחם מרגולין, אומר כי מטרתו היא לסייע לרבנים שפונים אליו מרחבי היבשת, באמצעות קשריו אלא שאנשי ארגון הגג השני - "ועידת רבני אירופה" חשים שמרגולין ואנשיו אינם מסתפקים רק בזאת. לדברי גורמים המקורבים לוועידה, מרכז רבני אירופה מנסה "להכניס רגל" באופן קבוע למוסדות האיחוד האירופי, בניסיון לכרסם ממעמדם כנציגיהם של הרבנים ביבשת, בצעד שעלול להוביל לפילוג בקהילות ברחבי אירופה.

כנס עם הדלאי למה


העימות האחרון אירע לפני כשבועיים, בעקבות התערבותו של הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר. הרקע להתערבות הוא כנס בין-דתי שערך נשיא האיחוד, ז'וזה מנואל בארוסו, בנוכחות מנהיגם הרוחני של הטיבטים, הדלאי למה, ונציגים מכל הדתות, ב-30 במאי בבריסל.

בעוד נציגי ועידת רבני אירופה הוזמנו להשתתף בכנס, אנשיו של בארוסו נמנעו מלהזמין את נציגי מרכז רבני אירופה. במכתב בהול שנשלח ארבעה ימים לפני הכנס הדגיש משרדו של הרב מצגר כי הרב "מבקש במיוחד שנציג של 'מרכז רבני אירופה', ארגון העובד בשיתוף פעולה הדוק עם הרבנות הראשית בישראל, יהיה נוכח בכנס". הנימוק להתערבותו של הרב בענייני ייצוג היהודים באירופה היה ש"הרב מצגר הינו רבה הראשי של ישראל, ומתוך כך הוא נציג של יהודי העולם". על המכתב חתום ראש לשכתו, הרב מאיר רוזנטל.

לדעת אנשי ועידת רבני אירופה, התערבותו של מצגר אינה ראויה. "כל התערבות חיצונית שמעמידה בסכנה את האינטרסים של היהודים באירופה", אומר מנכ"ל הוועידה הרב אבא דונר, "אינה יכולה לסייע למצבן של הקהילות ביבשת".

לדברי גורמים הבקיאים בנושא, המאבק בין שני הארגונים מתרכז בשאלת ייצוג היהודים באיחוד משום שתפקיד זה מקנה למי שממלא אותו כוח והשפעה באירופה כולה. כל ארגון שיתהדר בקשרים ענפים עם בכירי האיחוד, יוכל לנצל קשרים אלה כדי לגייס תומכים וכספי תרומות, כמו גם להשפיע על מדיניות האיחוד ועל סוגיות יהודיות.

הרב מרגולין אומר כי פנה למשרדו של הרב מצגר בעניין הכנס, אך מציין כי מקור כל התקרית באי הבנה. "למעשה, חשבנו כי מדובר בכינוס מועצה דתית שתייעץ באופן שוטף לנשיא בארוסו בענייני דת, וחשבנו כי ראוי שיהיה ליהדות נציג בה", אמר.

מרגולין טוען כי "כשפנינו לרב מצגר ולאיחוד האירופי כלל לא ידענו שכבר הוזמנו רבנים יהודים כלשהם".

מלשכת הרב מצגר נמסר, כי "המרכז לרבני אירופה היה הארגון היחיד שפנה אלינו בעניין הכנס. לו היה פונה אלינו ארגון אחר - היינו שמחים לעזור". בכל מקרה, פנייתו של הרב מצגר לא נענתה.

הסערה לא תמה

גם לאחר הפגישה בבריסל, שבה נכחו בסופו של דבר שני נציגי ועידת רבני אירופה - רבני בריסל ושטרסבורג - הסערה לא נפסקה. אנשי המרכז המשיכו לתקוף את האיחוד על שלא הוזמנו. נציגם המיועד של הרב הראשי ושל מרכז רבני אירופה לכנס, הרב הבריטי יצחק שוחט, אמר בראיון ל"סוכנות הידיעות היהודית באירופה", כי "הנשיא בארוסו בחר להתעלם במכוון מבקשתו של הרב מצגר". לדבריו, "באיחוד אירופי שבו 800 רבנים ב-25 מדינות, ייצוגם של היהודים כיום אינו משקף נכונה את מגוון האזורים והשפות של היהודים באירופה".

הסוכנות גם ציטטה גורם קרוב לרב מצגר שאמר כי הרב "נעלב מהתעלמותו של בארוסו מהפנייה אליו".

"אין בינינו תחרות", מכחיש הרב מרגולין ממרכז רבני אירופה, "אנו שני ארגונים שונים עם מטרות שונות, ואנו מברכים על כל ארגון שפועל למען יהודים".

אך נראה כי הארגונים חלוקים לפחות בתפיסת העולם לגבי מהות הייצוג של יהודים ביבשת. "לדעתנו, אין גורם אחד שיכול לייצג את היהודים האורתודוקסיים באירופה", מציין מרגולין. מנגד, גורם המקורב לוועידת רבני אירופה סבור כי על הקהילה היהודית ביבשת לדבר ב"קול אחד". "בכל מקום שבו יש כמה גורמים מייצגים נוצר פילוג בין יהודים. התוצאה של פילוג כזה עלולה להיות הרסנית ליהודים בעולם".

ובינתיים, גם האיחוד האירופי נדרש להגיב על הסערה סביב המפגש. "אם המרכז לרבני אירופה נפגע מחוסר הזמנתם, אנו מתנצלים", אמרה דוברת במשרדו של הנשיא בארוסו, "היה מדובר בכנס ספציפי, והפגישה לא היתה אמורה לייצג את כל היהודים באירופה. הם הוזמנו בעבר לפגישות, והם יוזמנו בעתיד. למעשה, מר בארוסו עושה מאמצים להיפגש עמם כבר בעתיד הקרוב".

נראה כי גם אם המערכה הראשונה הסתיימה ללא הכרעה, הקרב על בריסל בוודאי יימשך.


עוד בנושא:
+ סמינר רבני אירופה ייערך הקיץ בהולנד

+ הרב לנדא בקבלת-פנים לרבני אירופה

+ הנהלת "אושוויץ" בשלילה ל"מרכז רבני אירופה"

+ מרכז רבני אירופה: "אנו מתפללים לשלום שרון"

+ רבנים במפגש עם נשיא נציבות האיחוד האירופי

+ רוסיה שלא הכרתם: תחקיר על מלחמות היהודים

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
ידידינו הרב מרגולין - חזק חזק ותתחזק
י"ט סיון ה׳תשס״ו
מנחם, חזק ואמץ.
קול ענות חלושה של הזוממים כבר שלוש מאות שנה לגדוע כל זיק וזכר ליהדות אמיתית בלי אינטרסים.

רק השבוע הם אכלו את הכובע, במפגשים הנדירים ביזומת הברוכה אצל כל גדולי התורה והחסידות בארץ ישראל.

הכלבים ימשיכו לנבוח והשיירה תכבוש בסערה את כל אירופה התורנית והמעטירה.

חברים לספסל.
2.
מנחם כל הכבוד!
י"ט סיון ה׳תשס״ו
המשך כך!
3.
מרכז רבני אירופה!!!
י"ט סיון ה׳תשס״ו
הכל טוב ויפה אבל אולי תתחילו להתחשב ברוב השלוחים של אירופה שלא רואים במלא מובן המילה המחלוקת שאתם מייצרים בעין יפה.
4.
יד החסידים תהיה על העליונה!!!
י"ט סיון ה׳תשס״ו
במשך כל הדורות החסידים נצחו בסופו של דבר את מבקשי רעתם, מה עוד שכאן ניצב בחזית הרב מנחם מרגולין, הידוע בכושר עמידותו הנפלאה מול אויבי ליובאוויטש עוד מימי ישיבתו בשבת תחכמוני בתות"ל בבני ברק.
כל הכבוד מנחם, המשך כך.
5.
achduss
י"ט סיון ה׳תשס״ו
wy machlokess wau note toowork with vidas rabonei eropah togeder? de rebbe youstou send mashkeh to de kinuss of vidass rabonei eropa.
6.
לוחמים?
י"ט סיון ה׳תשס״ו
מי אומר שלוחמים נגד המרכז רבני אירופה אולי הם "תחת השולחן" לוחמים ב ועידת רבני אירופה
7.
מסכים עם מספר 3
י"ט סיון ה׳תשס״ו
מרכז רבני אירופא התחיל את דרכו כארגון חבד"י, כשעל הלוגו שלו היה כתוב מרכז רבני אירופא חב"ד. לאט לאט השייכות והקשר שלהם עם חב"ד הלך ונעשה רופף יותר, עד שלאחרונה נעלם לגמרי.

למרכז רבני אירופא אין את הזכות והגושפנקא לייצג את שלוחי הרבי באירופא. הארגון מצהיר על רבנים שונים, לא הרבי זי"ע, כ"מורי ומתווי דרכינו", והעיתון שלהם מתעלם כליל מהרבי ושלוחיו חסידי חב"ד.

רובם של השלוחים באירופא, שלמענם נוסד הארגון מלכתחילה, כביכול, אינו רואה כלל בעיין יפה את המחלוקת הזו. היחסים בין השלוחים לקהילות המקומיות עדינות ביותר, ולפעמים דבר קטן ביותר יכול לחבל בכל המאמצים. חבל שהארגון הזניח את מה שהתמייר לייצג בתחילה לטובת דברים יותר "חשובים" מאשר השליח הפשוט אי שם בחור אירופאי נידח.
8.
gelte
י"ט סיון ה׳תשס״ו
ya que largent qui vous interesse??????????????
bravo les grand rabbin
9.
בהמשך ל7
י"ט סיון ה׳תשס״ו
אולי נציע לאיש המרכז לעניני חינוך שבאמת איכפת לו טובת השלוחים הרב משה קוטלרסקי לעשות סדר פעם אחת ולתמיד לטובת רוב השלוחים שנמצאים באירופה.
10.
chilul chabad
י"ט סיון ה׳תשס״ו
before gimel tamuz moshe garelik whill never create disse oginisition !
12.
מסכים עם מספר שלוש ושבע, רק חולק עליהם ב...
י"ט סיון ה׳תשס״ו
מרכז רבני אירופה הינו גוף שנועד לנתב אליו בעתיד תקציבים אפשריים ממדינות האיחוד. עד לא מכבר אנשי הועד היו בודדים בזירה הפוליטית, מאז הקמת המרכז החלה הזירה לרחוש, כיוון שאנשי הוועד חוששים ובצדק שמא החוטים יישמטו מידיהם.

המרכז נמנע בכוונה תחילה לייחס עצמו כגוף חב"די רשמי, צעד שוודאי יגרום לרבים מהרבנים החברים בו להתפקד לאנשי הוועד. ייאמר לזכותם של אנשי המרכז שמעולם לא התיימרו להציג עצמם כגוף חב"די, אבל בפירוש, הם שומרים על האינטרסים החבדיים בכל תחום אפשרי.

נכון לעכשיו, המאבק בין הגופים ניטש על כבוד ושררה, פגישות רשמיות עם נציגי האיחוד וכתבות שוטפות בעיתונות הכללית והחרדית, זוטות לכאורה אבל אלו יקבעו בעתיד מי יייצג את יהדות אירופה. בהיעדר סיבה אמיתית להקמת המרכז, מנסים הם ליצור תדמית כאילו הוועד הןא גוף המכיר בין היתר ברבנים רפורמיים, וממילא הופך המרכז לגוף המזוהה יותר מכל עם היהדות האותנטית.

אין ספק כי חב"ד ושלוחיה ירוויחו יותר מכל מהתחזקות המרכז, וכולנו צריכים לעשות את כל הנדרש כדי לסייע להם.
13.
ל12 שקר מוחלט!!!
י"ט סיון ה׳תשס״ו
המרכז נמנע בכוונה תחילה לייחס עצמו כגוף חב"די רשמי???

תפסיק לבלבל את המוח!



אלא מה כיום עם השלוחים זה לא הולך כל כך כי הבינו שלדאבוננו המרכז מעוניין יותר ב... וד"ל. אז התחילו להכניס כל מיני רבנים אחרים, לאחרונה אפילו אחד מהרבנים החשובים שלהם הרב שנייבאלג יצא בטריקת דלת מחברות מועצת המרכז. וכדי שהרב המחותן שלו הרב הלפרין גם לא יצא הגיעו לפשרה שהרב משה גרליק מייסד המרכז כבר לא יהיה המנכ"ל.

שומו שמיים עם חב"ד זה לא הולך אז הולכים עם החרדים והחרדים זורקים את המייסד שלזכותו יאמר שבכוחות הנעלים שלו הצליח להקים מוסד כ"כ חשוב מאין ליש.
14.
מסכים עם 12
י"ט סיון ה׳תשס״ו
המאבק בין הגופים הוא על כבוד ושררה.

אלא דא אקא אתה טועה בנוגע להמשך.

לאו דווקא שחב"ד ושלוחיה ירוויחו בכלל והא ראיה המצב כיום שבין המוסדות הללו בבריסל לא מתחשבים עם השלוחים בערים מסוימות אלא הם נמצאים בקשר ישיר עם הקהילה ועל ידי זה מטרפדים ביודעים ובלא יודעים הקשרים העדינים שבין השלוחים לקהילות הכלליות.

נקודה למחשבה!
15.
למספר 12
י"ט סיון ה׳תשס״ו
אתה כותב "ייאמר לזכותם של אנשי המרכז שמעולם לא התיימרו להציג עצמם כגוף חב"די". זאת עובדה לא מדוייקת בלשון המעטה. תקופה ארוכה, אולי שנתיים פחות או יותר, היה כתוב על הלוגו מרכז רבני אירופא חב"ד. מה זה עם לא התיימרות לייצג את רבני חב"ד באירופא, קרי השלוחים?

בתחילה כל הועד הפועל והחברים וכו היו אנשי חב"ד, הרבנים בידרמן, פווזנר, לאזאר, גארליק וכו.

עם הזמן הכיוון שלהם השתנה. ככל שנכנסו יותר רבנים שלא מאנ"ש פחות ופחות הוזכר שם חב"ד והרבי זי"ע.

הכיוון שאליו הם הולכים ואופן העבודה שלהם השתנו כליל מאז נפתח המרכז. ולאו דוקא לטובת השלוחים.

הלוואי שאתה תהיה צודק וחב"ד ושלוחיה ירוויחו מהתחזקות המרכז. אמן.
16.
ארגון מזיק
כ' סיון ה׳תשס״ו
אני משמש כשליח תחת שליח ראשי במדינה שסיפר לי כי בגלל מרכז רבני אירופה החורף המאבק נגדנו .
אולי הגיע הזמן לפרק את הרגון שעושה צרות לשלוחים.
17.
Not a good Mosad
כ' סיון ה׳תשס״ו
As someone who worked for this moddas im not happy wiyh the new orientation of this mossad. its not chabad at all, and the was supost to help the shluchim with monney and never happen. but they have 2 very good builduing and a lot af money for all the rabbonim but only the non chabad. make up you mind but moshe garelick is not credible any more.

from France
18.
והנה מה שהועידה כותבת
כ"ב סיון ה׳תשס״ו
We are being asked by many of our Rabbis who the RCE is, and they have been receiving communication and telephone calls and are confused. The Conference of European Rabbis wishes to make it clear that the RCE is a Chabad/Lubavitch organisation which is run by a group of young shluchim of Chabad out of Brussels. They have adopted a similar name to the CER, and this is causing some confusion. We have asked them to change their name with no success. Furthermore, this newly found organisation, which originally openly declared that it was Chabad/Lubavitch, has now removed these words from their letterhead and publications. They are also becoming involved with every single activity that is being undertaken by the CER. This duplication of activity is of course causing further confusion.

The CER continues to be the prime representative of European Jewish communities vis-a-vis governments, the European Commission and the European Parliament, and it continues to serve as a prime umbrella organisation of Chief Rabbis and congregational Rabbis throughout Europe, to whom the CER offers its on-going services and support.


http://www.cer-online.org/en/cerrce_confusion.asp
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.