מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשס״ו 09.06.2006

"עם הספר" נחשף לתורת החסידות

בפעם השמונים, נפתח אתמול (רביעי) יריד "שבוע הספר העברי" ברחבי הארץ. ביריד הגדול שהתקיים בתל-אביב, ממוקם לו כבר שנים רבות דוכן חב"ד המאוייש על-ידי ר' מנחם וולף ור' יהושע סגל והרב מקה"ת ■ בדוכן, נמכרים במהלך השבוע אלפי ספרי חסידות והלכה ואנשים רבים מכל שכבות הציבור נחשפים לתורת חב"ד המסוברת להם בטוב-טעם על-ידי השניים ■ צוות COL ביקר במקום, תיעד את המראות, שמע על הקמת הדוכן, מהותו, סוג האנשים הפוקדים אותו ועל התשובה של הרבי לאחר שעלתה המחשבה להסיר את הדוכן מפני שהדבר לא מניב רווחים ■  לסיפור המלא ולגלריית תמונות ■ לצפייה בקטע וידיאו: לחצו כאן
צילומים: מנדי לואיס • עיבוד מחשב: ישראל דהן, COL

מאת: חיים ברון
צילומים: מנדי לואיס, COL

"דוכן חב"ד ב'שבוע הספר העברי', זה למעשה 'מבצעים' לכל דבר", אומר לנו ר' יהושע סגל, מסניף קה"ת בכפר-חב"ד שבמשך שבוע ימים עומד יחד עם הרב מנחם וולף מנהל סניף קה"ת בדוכן חב"ד. דוכן מסוג אחר.

בשעת-ערב מוקדמת עשינו - צוות COL - את דרכינו ליריד "שבוע הספר העברי" ב'גני-יהושע' בתל-אביב. אלפי האנשים העושים את דרכם למקום יצרו עומס רב בכבישים המובילים ליריד. "עם הספר" בדרכו לקנות ספרים. הציבור המגיע למקום, מורכב מגוונים רבים: חילונים, דתיים וחרדים.

שאלה מפתיעה

דוכן חב"ד, ממוקם בליבו של היריד. הרב וולף והרב סגל עומדים בדוכן, מקבלים כל אדם בסבר פנים יפות ומציעים לו לרכוש ספר חסידות, הלכה וכדומה ואף מעניקים את גיליון 'שיחת השבוע'. "סליחה", פונה אדם שאינו נראה שומר תורה ומצוות לע"ע אל הרב סגל, "רציתי לשאול: אתם מוכרים 'ליקוטי דיבורים'"? הרב סגל לא נראה מופתע. הוא שולף את אחד הכרכים ונותן לאיש.

כשהלה הלך לדרכו, שאלתי את הרב סגל: לא היית נראה מופתע...

"אם תשהה פה כמה שעות, גם אתה תבין", הוא אומר ומסביר: "בכל יום מגיעים לפה אנשים שחלקם אינם שומרי תורה ומצוות כלל וכלל ומבקשים ספרי חסידות של אחד הרביים. זה מדהים ומפתיע, אך אני כבר רגיל בכך"... 

כמה שנים קיים דוכן חב"ד?

"אני נמצא פה כבר חצי יובל שנים וברוך-השם משנה לשנה הציבור הולך וגובר".

יש בזה גם עניין רווחי?

"לא ממש. לפני כמה עשרות שנים, אחד מבעלי דוכן חב"ד ראה שהמכירות לא ממש הולכות כפי שהוא רוצה והוא כתב על-כך לרבי. תשובתו של הרבי הייתה להמשיך ולהפעיל את הדוכן ואז הבנו שחוץ מהעניין של הרווחים, יש פה גם עניין של 'מבצעים'".

הציבור מתעניין

תוכל לפרט?

"האנשים שבאים לדוכן, הם לאו דווקא אנשים שמגיעים לקנות ספר. הם עוברים כאן כמו שהם עוברים בעוד מאות דוכנים ושואלים שאלות על ספרי החסידות, על הרבי, על תנועת חב"ד וכדומה".

כיצד אתם יודעים איזה ספרים להביא לדוכן?

"אם תשים-לב, אתה תבחין שהספרים נבחרו בקפידה. הספרים פה הם עממיים - המתאימים לכל אדם ואדם. בין אם הוא חסיד חב"ד ובין אם הוא אדם שאינו שומר תורה ומצוות".

אתם מקבלים תגובות?

"אוהו", אומר הרב סגל. "מידי שנה מגיע לכאן אדם וקונה ספר חסידות, עליו הוא מבקש שנמליץ לו ושנה לאחר-מכן הוא אומר תודה על הספר וקונה ספר נוסף".

תוך-כדי הסיפור, מגיע אדם, עם כיפה סרוגה לראשו. "הו, שלום", אומר לו הרב סגל. "הספר שנתתם לי בשנה שעברה היה מדהים", אומר לו בן-שיחו. בהמשך מתברר שזה בדיוק האדם עליו דיבר הרב סגל לפני רגעים אחדים... 

כל רגע ורגע של שהייה על-יד הדוכן, ממחישה לך עד כמה נחוץ הצבתו של דוכן חב"ד. אנו הבחנו בעשרות-רבות של אנשים שמבקשים טלפון של בית-חב"ד בזה או אחר, אנשים המתעניינים בתורת חב"ד, בישיבת חב"ד הקרובה לביתם וכדומה.

כזה הוא אדם תל-אביבי שסיפר לרב סגל שהוא מארגן קבוצה לנסיעה לטורקיה. "מה הכתובת של בית-חב"ד במקום", הוא שואל והרב סגל מברר לו את הפרטים. הרב סגל מסכם: "ישנם אנשים שסיפרו לנו שספרי חב"ד שקנו בדוכן שינו להם את קו החשיבה כלפי דברים מסויימים. הנה אם כן, זאת מטרתינו פה".

(תודה לי.ג. על עזרתו בהכנת הכתבה)

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
האנשים המתאימים ביותר
י"ג סיון ה׳תשס״ו
המאור פנים שך מני ושייע - אין להם תחליף
2.
חשוב לי לדעת
י"ג סיון ה׳תשס״ו
האם מוכרים בדוכן חב"ד את הספר "נאחז בסבך" שהרב מני וולף נראה קורא בו באחת התמונות?

3.
את הספר הק "נאחז בסבך" של הרה"ח דוד אסף
י"ג סיון ה׳תשס״ו
מוכרים בדוכן של חסידות רוזין.
4.
אלו ספרים מוציאה הוצאת חזק?
י"ג סיון ה׳תשס״ו
של וילהלם?
5.
הוצאת "חזק"
י"ג סיון ה׳תשס״ו
"חזק" רק התחילה בחודשים האחרונים את פעילותה ויש לה כמה ספרים שעומדים לצאת בחודשים הקרובים.

הספר הראשון שייצא לאור יהיה "רמב"ם השלם" ללומדי השיעור היומי בספר הרמב"ם עם ביאור תמציתי של מושגים ומילים.

מיועד במיוחד ללומדי "השיעור היומי" כתקנת הרבי.

6.
ל-4
י"ג סיון ה׳תשס״ו
"דבר מלכות" (הצבעוני)
7.
ר שייע סגל מסביר
ט"ז סיון ה׳תשס״ו
לאחת המבקרות ולא לאחד המבקרים.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.