מערכת COL | יום י"ב סיון ה׳תשס״ו 08.06.2006

אם לילד מנפגעי צ'רנוביל: מתפללת שיחלים בכפר חב"ד

את המחזה המרגש בשדה התעופה במינסק איש לא ישכח. ביום שני בערב, ניצבה קבוצת הורים וקרובי משפחה שליוו 21 בנים ובנות בדרכם ארצה. הילדים הרכים נפרדו בדמעות והתרגשות מהוריהם בדרכם לחיים חדשים בישראל במסגרת פרוייקט ההצלה 'ילדי צ'רנוביל' של צעירי-חב"ד ■ בין הילדים: נער בן 13, יתום מאבא, הסובל מבעיות חמורות של שמיעה ודיבור. אימו נפרדה ממנו בדמעות ובהתרגשות: "אני שולחת אותך לישראל בלב כבד אך עם המון תקווה ותפילה שאנשי חב"ד בישראל, העושים את עבודתם בשליחות אלוקית - יביאו לך מרפא" ■  לסיפור המלא וגלריית תמונות
אם לילד מנפגעי צ'רנוביל: מתפללת שיחלים בכפר חב
צילום: י. בלינקו

את המחזה המרגש בשדה התעופה במינסק איש לא ישכח. ביום שני בערב, ניצבה בשדה התעופה 'מינסק 1' קבוצת הורים וקרובי משפחה שליוו 21 בנים ובנות בדרכם ארצה. הילדים הרכים נפרדו בדמעות והתרגשות מהוריהם בדרכם לחיים חדשים בישראל במסגרת פרוייקט ההצלה 'ילדי צ'רנוביל' של צעירי-חב"ד. הם עמדו בקבוצות קטנות, מנשקים ומחבקים את ילדיהם, ומודים לאנשי צעירי-חב"ד בראשות הרב יוסף-יצחק אהרונוב העומד מאחורי פרוייקט זה מזה 16 שנה. 

אך את המחזה המרגש מכל, קשה לתאר במילים. נ' ילד בן 13, סובל כרבים מהילדים בעירו, מבעיות בבלוטת התריס, הנובעת מהדי הקרינה הרדיואקטיבית שעדיין קיימים באיזורים הפגועים. נ' עבר ניתוח שלצערנו לא הצליח ואף החמיר את הבעיה, וכיום הוא כמעט ואינו שומע ומדבר. נ' הוא ילד יתום מאבא, ובחייו נותרו רק אימא וסבתא. אימו ששמעה מחברותיה על פרוייקט ההצלה של צעירי-חב"ד, ניסתה מספר פעמים בעבר לנסות לשלוח את בנה החולה לישראל, אך הרשימה היתה ארוכה. היא לא התאיישה והמתינה בסבלנות.

בכל פעם ששמעה ש"המלאכים מישראל" מגיעים למינסק, היא מיהרה השכם בבוקר להתייצב במשרדי הרישום, ולהתפלל בסתר ליבה שהפעם יצלח בידה, לשלוח את בנה ארצה, ולהעניק לו חיים בריאים ויפים יותר. האם, מטפלת באימה המבוגרת (סבתו של נ') ובשל כך אינה יכולה להעלות ארצה, ולהותיר אותה לבד בנכר.

השבוע, אירע הנס הקטן שלה. צוות צעירי-חב"ד שהגיע לעיר על מנת לראיין ילדים במטרה להעלותם ארצה, בישר לה כי הפעם סוף סוף יעלה בנה ארצה עם צעירי-חב"ד. נ' הצעיר עבר סדרת בדיקות קפדניות, והמתין בקוצר רוח ליום שני בערב - אז יעלה על הטיסה בדרך ארצה.

פרידה מרגשת

את הפרידה הקשה בין האם לבנה החולה והיחיד לא ניתן לתאר במילים. עין לא יבשה בשדה התעופה. ההורים, הילדים, ואפילו עובדי שדה התעופה לא הסתירו את דמעותיהם. הדמעות נגרו מעיניה: "בני היקר, גידלתי אותך כל השנים, ולא חסכתי ממך דבר. חסכתי פרוטה לפרוטה כדי שיהיה לך הכל. כעת, אני שולחת אותך לישראל עם המון תקווה ותפילה שבישראל תתרפא", אמרה האם בקול רועד.

נ' חיבק אותה בכוח, דמעות עמדו בעיניו, והוא רק הינהן בראשו. "אני מוסרת אותך בידיים טובות. האנשים שלוקחים אותך ארצה הם אנשים טובים, שעושים את עבודתם בשליחות אלוקית. אני מלאת הכרת טובה להם. שהינו איתם במשך שלושה ימים ובוודאי אתה זוכר שלא היתה בקשה שלא מולאה", אמרה, וקולה נשנק.

עין לא יבשה. אנשים התייפחו כילדים, וגם הרב אהרונוב המפקח אישית על כל קבוצה המגיעה ארצה, עמד בצד ודמעות בעיניו. "כאשר אני נזכר בפרידה הכואבת הזו - עוברת בי צמרמורת", אומר הרב יצחק רסקין איש צעירי חב"ד שליווה אף הוא את הילדים בדרכם ארצה. 

"הילדים עולים ארצה כמעט בחוסר כל", מציין הרב יוסף-יצחק רייטשיק מנהל הפרוייקט. "על עגלה אחת העמסנו את כל הציוד של 21 ילדים", הוא אומר בכאב. הילדים קיבלו עם נחיתתם בארץ מלתחות בגדים מלאות, מנעליים ועד חולצות, שלא יחסר להם דבר.


מצילים חיים

זה שש עשרה שנים מעלים צעירי-אגודת-חב"ד לארץ ילדים יהודים מאזור האסון הגרעיני בצ'רנוביל. כזכור, בשנת תש"נ הורה הרבי מליובאוויטש לעוסקים בדבר – "טלו עליכם את האחריות והביאו את הילדים לארץ-ישראל". השבוע, הועלו ארצה 21 ילדים נוספים, בגילאי 6-14 מערים שונות בביילורסיה.

קבוצה גדולה גדולה הגיעה מהערים קלינקוביץ, וגומיל הקרובים במיוחד לאיזור האסון. הילדים סובלים ברובם מבעיות רפואיות כאלו ואחרות, הקשורות לבעיות הקרינה הרבה במקום. הם יעברו בדיקות רפואיות מקיפות, ויזכו בע"ה לפתוח חיים חדשים, בריאים ומאושרים, כאלפי הילדים שניצלו לפניהם.

הלחץ של ההורים להעלות ארצה את ילדיהם הוא גדול, ועל-כן בתקופה האחרונה הועלו ארצה מספר קבוצות גדולות, יותר מן המתכונן. הרב אהרונוב אומר כי ליבו נחמץ כאשר הוא נאלץ לדחות הורים ולהסביר להן שאולי בשבועות הקרובים תצא עוד קבוצה בדרכה לישראל. "כל יום נוסף בישראל - החלמתם תהיה מהירה יותר", אומרים ההורים.

עד כה הועלו ארצה 2,392 ילדים ב-73 קבוצות.


קבלת פנים בישראל

בנמל התעופה 'בן גוריון' ממתינים להם ילדים שהועלו בקבוצות הקודמות. על אף השעה (2 לפנות בוקר), ממתינים במקום הצוות המורחב של 'פרוייקט ההצלה', הרב יוסף-יצחק רייטשיק מנהל הפרוייקט, המדריכים והמדריכות, ואנשי צעירי-חב"ד.

צוות הכלייזמרים של צעירי-חב"ד וקבוצת בחורים תלמידי ישיבת 'תומכי-תמימים' בכפר-חב"ד, מגיעים אף הם לשמח את הילדים. משם פנו הילדים לשנת לילה במעון הקליטה בכפר-חב"ד, ועם שחר נסעו לעבור בדיקות רפואיות.

הילדים נקלטים במוסדות המיוחדים שהקימו למענם צעירי-חב"ד - בכפר-חב"ד. נהנים ממעקב רפואי צמוד, מתזונה ומאוויר בריאים ומחינוך יהודי, המחזיר בנים שנותקו מיהדותם אל שורשיהם. הפרוייקט כולו זוכה להערכה רבה מצד מנהיגים חשובים רבים בעולם וגורם קידוש שם שמים ושם חב"ד.

בצעירי-חב"ד מציינים בסיפוק כי העלאת הילדים גוררת בעקבותיה גם את עלייתם ארצה של רבים מהוריהם. את אלפי הילדים, שהועלו במרוצת השנים, ניתן כיום למצוא בכל פינה בארץ ובכל תחומי החיים. חלקם בחרו להמשיך את דרכם בישיבות חב"ד ואף הקימו בתים חסידיים. אחרים פנו לישיבות תיכוניות, לשירות צבאי או ללימודים אקדמיים.

אתר צעירי-חב"ד

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
Yossi Raichik
י"ג סיון ה׳תשס״ו
Yossi, You look light Santa Claus with the balloons
2.
על ילדים
י"ג סיון ה׳תשס״ו
ז ה היה מאוד,נחמד ש מעלים ,ילדים כאלה כל הכבוד
3.
Go Moshe T.!
י"ג סיון ה׳תשס״ו
Nice to see you.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.