מערכת COL | יום י' סיון ה׳תשס״ו 06.06.2006

כיצד מגלים אתרים היסטוריים / הרב יוסף יצחק קמינצקי

לאחר שהסרט "מסע אל תולדות חב"ד" ראה אור, פנו אלי רבים ובקשו לדעת, מניין לי שהאתרים שצילמתי בסרט הם אכן אתרים אמיתיים ואותנטיים. ובכן, בלית ברירה, אני חייב לגלות לגולשים הנכבדים את "השיטה הייחודית" שפיתחתי בשנים האחרונות, שדרכה אני בודק כל אתר ואתר האם הוא אותנטי, או שמא אתר מזויף הוא. בטרם אגלה את השיטה אני מבקש מהגולשים שלא להשתמש באותה שיטה, כי יש לי עליה "זכויות שמורות", דהיינו Copyright ■ מאמר מאת הרב יוסף יצחק קמינצקי ב'כתבה מלאה'
כיצד מגלים אתרים היסטוריים / הרב יוסף יצחק קמינצקי
השיטה הייחודית שפיתחתי אומרת, שכאשר אני מגיע לעיירה מסוימת, ובכניסה אני רואה שלט ענק של שם העיירה, אני יודע ששם העיירה הוא כפי השלט שבכניסה. לדוגמה: בכניסה לעיירה ליוזנא, מקום לידתו של רבינו הזקן, יש שלט ענק "ליוזנא", כפי שאפשר לראות בצילום דלעיל. לפי השיטה "הייחודית", השלט בכניסה לאתר כלשהו מורה שכאן הוא המקום המופיע על השלט. ולכן השלט של ליוזנא נמצא בכניסה לליוזנא.

והגם שאי-אפשר לסמוך לגמרי על השלט, כי הרי יתכן שבמשך השנים, מאז שעזב רבינו הזקן את העיירה, נתקנאו תושבי העיירה קאליסק הסמוכה, באנשי ליוזנא, גנבו את השלט "ליוזנא", וקבעו אותו בכניסה של קאליסק. לכן כדי למנוע תקלה כזאת, אני עוצר במרכז העיירה ושואל עוברים ושבים לשם המקום בו אני נמצא. אם הם אומרים שאני נמצא בליוזנא, או אז אני קובע ש-95% שהמקום הזה הוא ליוזנא.

זאת השיטה הייחודית שפיתחתי בשנים האחרונות.

"המעיין הלבן":

נאמן לאותה שיטה נפלאה, הגעתי לליוזנא, ושאלתי עוברים ושבים, האם הם יודעים היכן נמצא "המעיין הלבן". כי הרי המעיין צריך להיות בסביבות ליוזנא. אחד מזקני ליוזנא הצטרף אלי והוביל אותי בכביש ההולך לדוברומיסל, לתוך קרחת יער, בו נמצא יישוב קטן בן עשרה בתים ישנים, ובסמוך לו מעיין, הנקרא בפי התושבים בשם "המעיין הלבן". כך ידעתי שכאן הוא "המעיין הלבן", אותו גילה רבינו הזקן. למרות שיתכן ש"המעיין הלבן" האותנטי, נמצא במקום אחר, והמעיין כאן, שמו המקורי הוא "המעיין השחור", ותושבי המקום נתקנאו במעיין הלבן האמיתי, שכידוע מימיו הפכו למי מרפא, ונתנו למעיין השחור את השם "המעיין הלבן" – אבל זאת אפשרות קלושה.

לאור הנ"ל, לא התאפקתי, הוצאתי את מצלמתי וצילמתי את "המעיין הלבן".

אבל דבר אחד חשוב לי להודיע לכלולת אנ"ש והתמימים שיחיו: לפני שתחל נהירה המונית ל"מעיין הלבן", לצורכי מרפא או לצרכים אחרים, הריני להבהיר, שלקחתי דגימה מאותם מי מעיין והעברתי אותה למכון לבדיקת "מי מרפא" שבמכון ויצמן למדע, כדי לבדוק האם יש באותם מים תכונות מרפא, כפי שהיו בימי רבינו הזקן. עדיין לא קבלתי את התוצאות. לכשיגיעו נפרסם על כך הודעה מפורטת...

גם היו ששאלו איזה עניין יש לבקר ב"מעיין הלבן", ובמקום לידתו של רבינו הזקן. האמת היא שגם אני לא יודע מה העניין בזה. רק זאת אני יודע, שלפי המובא בשיחותיו ורשימותיו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ, כנראה שיש בכל זאת "איזה עניין" בביקור במקום הזה. בשיחות קיץ ת"ש מצאתי כתוב:

"על פי הוראותיו של רבינו הזקן, מבקר הצמח צדק בכל המקומות בהם נולד רבינו הזקן, התחנך וחי עד חתונתו. לפי ציוויו של רבינו הזקן הוא נוסע לליאזנא לבקר את אחוזתו של רבי ברוך – אביו של רבינו הזקן – שם גדל רבינו הזקן".

בספר המאמרים תש"ט מובאת רשימה מאדמו"ר הריי"צ, בה הוא מספר בשמו של אדמו"ר מוהר"ש, שאדמו"ר האמצעי לקח את נכדו ר' ברוך שלום בן הצ"צ לבקר בחווה של ר' ברוך ובמעיין הלבן. מאוחר יותר לקח הרב"ש את אחיו אדמו"ר מוהר"ש לבקר באותם מקומות.


מקום מנוחתה של הרבנית דבורה לאה:

הוא הדבר באשר למקום מנוחתה של הרבנית הצדקנית דבורה לאה, אם הצ"צ, שמסרה נפשה עבור אביה רבינו הזקן. כשהגענו לליוזנא, שאלנו כמה זקנים היכן הוא בית העלמין היהודי הישן, שלפני מלחמת העולם. הזקנים הובילו אותנו למקום מסוים ואמרו שכאן היה בית העלמין היהודי הישן, ובמקום הזה רצחו הנאצים ימ"ש את יהודי ליוזנא. המסקנה המתבקשת היא, שכאן הוא מקום מנוחתה של הרבנית דבורה לאה. כי הרי זהו בית העלמין היהודי היחיד באותה עיירה קטנה.

המבצר הפטרופאבלי:

גם בית הסוהר בו ישב רבינו הזקן, שנקרא אז "פטרופאבלסקי-קרעפוסט", נקרא גם היום בשם זה. היו כאלה שטענו שבנין בית הסוהר שבו ישב רבינו הזקן נהרס בימי הצמח צדק. אבל הדבר אינו מתקבל על דעת חסיד חב"ד, כי הרי רבותינו נשיאינו מספרים שאדמו"ר הריי"צ ביקר במקום, ואח"כ שאלו אביו אדמו"ר הרש"ב: "האם יש שם מקום בגשמיות לשלושה אנשים, הבעש"ט, הרב המגיד ורבינו הזקן". ואם הבניין נהרס בימי הצ"צ, באיזה בניין ביקר אדמו"ר הריי"צ?

בית הכנסת בו היה אדמו"ר האמצעי:

לפני מספר שנים שמעתי מר' צמח גורביץ,' שבקולוניה "נהר-טוב" שליד חרסון, ששמה הרוסי הוא ברזנוגובטיה, עמד (בזמנו של ר' צמח) על תלו בניין בית הכנסת בו שהה אדמו"ר האמצעי בעת ביקורו בקולוניות בשנת תקע"ז. כל תושבי הקולוניה ידעו, שבניין בית הכנסת ברחוב הראשי של הקולוניה, הוא בית כנסת קדוש. מאוחר יותר בעת ביקורי באותה קולוניה הראו לי תושבי המקום את אותו בית כנסת ישן. את הבניין הזה צילמתי לסרט "מסע אל תולדות חב"ד".

יתכן שמאז שעזב ר' צמח את הקולוניה נהרס ביהכנ"ס הנ"ל ונבנה במקומו בית כנסת חדש. אבל הדבר לא מתקבל על הדעת, כי אחרי שר' צמח עזב את המקום כבר לא בנו שם בתי כנסת, בנו שם דברים אחרים לגמרי... (את סיפור ביהכנ"ס הזה, אפשר לשמוע מזקן התמימים י.מ. קז'מינסקי, או אצל המשפיע ר' מנחם מענדל גורביץ בכפ"ח).

ביתו של אדמו"ר הריי"צ בפטרבורג:

או ניקח למשל את ביתו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ בלנינגרד (פטרבורג). אדמו"ר הריי"צ כותב שהמאסר בשנת תרפ"ז היה בביתו שברח' מאחוויה 22. אמנם יתכן שעיריית לנינגרד החליפה את שמות הרחובות, ומחווייה של תרפ"ז הוא כיום רחוב פושקין. אבל גם יתכן שהוא אותו רחוב ממש. ולכן כשהגעתי למחוויה 22 שלפתי את המצלמה וצילמתי.

וכפי שהשיטה עבדה במקומות שהזכרתי לעיל, כך עבדה השיטה בכל יתר עשרות המקומות הקשורים לתולדות חב"ד שצולמו בסרט, שכולם, קרוב לוודאי, הם אתרים אמיתיים ואותנטיים.

ואם ארעה תקלה על ידי וצילמתי בנין שאינו קשור בתולדות חב"ד והצגתי אותו כאילו הוא קשור לחב"ד, וגרמתי נזק חמור לאלפי החסידים שצפו בסרט, בכך ששזפו עיניהם בבניין שאינו קשור לתולדות חב"ד – אני סמוך ובטוח שהקב"ה, הטוב והמיטיב יכפר, ימחול ויסלח לי על העוון "הנורא" הזה, ומקבל אני על עצמי שלא להכשיל להבא את כללות אנ"ש והתמימים בעוונות חמורים כאלו...ובא לציון גואל...
לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
32 תגובות
1.
השיטה כל כל ייחודית
י' סיון ה׳תשס״ו
איך לא חשבתי על זה קודם?
ממש נפלתי מהכסא מרוב התפעלות.......
2.
השיטה שלך ממש גאונית
י' סיון ה׳תשס״ו
מעניין שאף אחד לא ידע עליה
שאלתי : האם זה עובד ג"כ ב -770 יש שלט בכניסה , ( יתכן וזה גנוב ) לכן אני שואל מאן דהוא , היכן אני ? ועדיין איני יודע אם אני בבית רבינו שבבל , אולי יש לך פטנט גם ע"ז .
3.
מגיבים נטולי חוש הומור
י' סיון ה׳תשס״ו
המגיבים 1 ו-2 הם כנראה אנשים נטולי חוש הומור.
4.
תודה על הכתבה
י' סיון ה׳תשס״ו
אני מודה לך על הכתבה שכתבת את הדרך הישר (בצורה חיובית) ללא ההתקפות ורמיזות
5.
פטרבורג
י' סיון ה׳תשס״ו
לפחות במה שנוגע למבצר שבפטרבורג,אין שום ספק שהמקום שמוצג שם כבית הסוהר הוא לא המקום ששהה בו אדמו"ר הזקן.הבניין נבנה באמצע המאה הקודמת למניינם.ואולי הרביים דיברו על בניין אחר באותו מיתחם.
6.
גאוני!
י' סיון ה׳תשס״ו
אבל על מה הcopyright בדיוק???
7.
נחמד אבל לא שיטת מחקר
י' סיון ה׳תשס״ו
אפשר אכן להבין את מהלך מחשבתו של הרב קמינצקי, אבל זהו הלך מחשבה של כל אדם רגיל מהשורה, כאשר הוא רוצה לברר שם של רחוב או מס טלפון כלשהו.

אם מתיימרים להציג דברים שאימיתותם אינה מוטלת בספק, אי אפשר לכאורה להסיק מסקנות על בסיס שאלות מזדמנות לאנשים מהרחוב בלבד.
8.
חזק ואמץ
י' סיון ה׳תשס״ו
כגולש בשני האתרים המעורבים בפרשה. הנני לחזק את ידך הרב קמינצקי. אל תגרר לפרובוקציות של ה"עמלקיות" בלבוש חסידי. המשך לחמם את לבנו בסיפורך החסידים ואל תען כסיל כאיוולתו. שליח מאזור השפלה.
9.
למס 7
י' סיון ה׳תשס״ו
אתה צודק במאה אחוז, שהמבצר בו הי אסור רבינו הזקן אינו הבנין שישנו היום.
כ"ק אדמו"ר מה"מ הסכים לזה.
והבנין בו כנראה שהה אדה"ז בעת מאסרו הוא:
כשנכנסים להמבצר ישנו בצד ימין בנינים עתיקים, כמדומני שבבנינים אלו ישנה כמה מהם שהם ברשות הצבא, או המשטרה, אין מכניסים לשם מבקרים, עכ"פ כך זה הי בעת שהייתי בפטרבורג.
הנה יותר קרוב לנהר (הכול מדובר לצד ימין מהכניסה) ישנו בנין אחד ארוך מחובר לבנינים שלפניו, עתיק יומין ואין בו חלונות כלל וכלל, האויר שם חניק ואין שם אויר, עד כדי כך כשנכנסנו לשם עם נר דולק, הנה הנר כמעט כבתה מחוסר חמצן.
אגב שזה מתאים עם הסיפור ששאלו את אדה"ז איזה שעה היא וכו.
הבנין הוא עתיק יומין וישנם שם דלתות גדולות וחזקות והכתלים של הבנין הם גדולים עבים מאד וחזקים, וכנראה שזה הי חלק מהבנינים שנשארו מהמבצרים שהיו עוד בימי אדה"ז.
כ"ק אדמו"ר מה"מ אמר "עס לייגט זיך אז די בנינים זיינען פון דעמאלט, פון יענער תקופה" (לפי מיטב זכרוני זה הי לשונו הקדוש).
ומזה שכ"ק אדמו"ר הריי"צ הי שם וכו, אין זה ראי שהוא הי בבנינים החדשים, אולי הוא הי בבנינים אלו ושם יש מקום לג אנשים בשפע, הייתי שם וראיתי.
לכן הנני לעורר שחכמים הזהרו בדבריכם אין לעשות החלטות על סברות וכו, לא עליך מוטל לגלות את הכל, ואינך צריך לפסוק הכל, אז מען ווייס ניט דארף מען זיך ניט שעמען און זאגן "לא ידעתי", אבל חשבונות כאלו הם עבור ידידך היקרים "מונשיין ולעווין". וד"ל.
סליחה באם פגעתי בכבודו של הרב קמינצקי שליט"א.
10.
ראיתי
י' סיון ה׳תשס״ו
אם אינני טועה, הרי שהתאריך שחקוק על החומה המקיפה את המבצר, בשער שפונה לנהר המקיף את המבצר, (ואולי זה הנהר הידוע בספור ה"קידוש לבנה") התאריך דוקא מתאים מאד לשנת המאסר של אדמוה"ז.
בכלל רצוי ביותר להעלות הרמה של התגובות ולהפסיק עם תגובות של משועממים.
11.
ל-5
י' סיון ה׳תשס״ו
זו לא בדיחה , כשנכנסים היום ך -770 קשה להרגיש את האווירה החמה שהיתה בימי רבי , קיים ריח של מחלוקת באוויר , ואולי לזה התכוון מגיב 2 , הלוואי שזה היה רק הומור .
12.
תודה, אבל...
י' סיון ה׳תשס״ו
דבר א אני יודע שלפלא טעה בו. בספרו "קיצור תולדות חב"ד" מופיע תמונה (שאגב, כ עליו שנצלמה בארה"ב) כאילו הוא ר מאיר שלמה ינובסקי (זקנו של כ"ק אדמו"ר). תמונה זו בהחלט לא הוא. בקראון הייטס נמצאים כמה חסידים לאויוש"ט, ילידי ניקולייב מאז, הזוכרים את ר מאיר שלמה, וכשהעיתון ב"מ "גילתה" תמונה זו, כיחשו זאת בהחלט. אבל, ה"נזק" כבר נעשה, ובפרט כשהר"י קמינצקי הדפיס זאת בספרו.
התמונה הנכונה הופיע לראשונה בא מקונטרסי "צדיק למלך" ומשם אותו הר"י קמינצקי בעצמו הדפיסו בספרו "ימי חב"ד" ע 261. ומנין בא תמונה זו לצדיק למלך? התמונה היתה בין חפציו של בתו הרבנית חנה, והיתה אח"כ אצל כ"ק אדמו"ר בחדרו, ובשנת תשנ"ג-ד, המזכירות ביקשו רשות מכ"ק אדמו"ר לפרסמו, ונתן הסכמתו הק, ונדפס בצדיק למלך
בתמונה, רואים את ר מאיר שלמה מעוטר בטלית ותפילין וכנראה מתפלל.
וכאמור, לפלא שמיהר להדפיס התומה מב"מ מבלי לחקור אודות מקורותיהן של שתי התמונות.
13.
הגאונות שבפשטות
י' סיון ה׳תשס״ו
כל כך פשוט וכל כך גאוני.

אין על השיטה הזו.
14.
בית האסורים בפטרבורג
י' סיון ה׳תשס״ו
הרב שלום דובער לוין שיחי מספר ב"יומן השליחות המיוחדת" עמוד תעה:
אתמול בצהרים נסענו לפטרופבלסק קרעפעס. היינו בבית האסורים. אמנם אמרו לנו שם שבזמן אדמו"ר הזקן עדיין לא נבנה בית הסוהר הזה, ובית הסוהר שהיה בזמן אדמו"ר הזקן כבר נהרס, בשעה שנבנה הנוכחי. הם הראו לנו את המקום שבו עמד בית הסוהר הראשון, והוא כעת חורשה עם עצי סרק, והוא לא רחוק מהחדש.
לשיטת הרב קמינצקי, הרב לוין שהדברים הללו נתקבלו על דעתו, אינו חסיד חב"ד...
אולי בנו את הבית החדש בדוגמת הישן, כשהחדרים הם בני אותו גודל. ולא קשה מדברי הרש"ב אל הריי"צ.
15.
גאוני- איך לא חשבו על זה קודם...
י' סיון ה׳תשס״ו
אני המום מעוצמת עומק המחקר
16.
חוקר?
י' סיון ה׳תשס״ו
אולי קמינצקי לא יודע שבכדי להיות "חוקר" צריך שממצאי המחקר יהיו היפך מדברי רבותינו, ואם זה תואם את המאמרים והשיחות של הרביים, הלזה חוקר יקרא?
17.
חזק וברוך
י' סיון ה׳תשס״ו
הרב קמינצקי, חזק וברוך!!!
18.
חברה תרגעו
י' סיון ה׳תשס״ו
קמינצקי בסך הכל הגיב בציניות לכל הסקפטים למיניהם.
19.
לשאול את הזקנים... יאללה איך לא חשבנו על...
י"א סיון ה׳תשס״ו
הייתי בעצמי בכמה עיירות ושאלתי זקנים מקומיים, כולל בליובאוויטש עצמה, כולל בהזדמנות אחת מצחיקה במיוחדלפני למעלה מעשור כאשר במו עיניי ראיתי 2 קבוצות חסידים אחת בראשות קמינצקי והשניה בראשות השליח גרוזמן דאז כאשר כל קבוצה רקדה במקום אחר בו זמנית וכל אחת טענה כי בית הרבי ובחצר היו במקום בו היא רוקדת, וכל קבוצה הביאה ראיות תוך שימוש במיקום הכנסיה והצבת השאלה מאחורי הכנסיה שה כאן או שם.

זקני המקום יצאו ונתנו תימוכין לב הצדדים, וכל הזקנים שהוצאנו מהבית לברר את האמת טענו כל אחד בנפרד שהוא היהודי היחיד שנשאר בליובאוויטש.

ועל מנת לתת סימו לקמינצקי שיזכור את המאורע... אחת אפילו סיפרה שהיא זוכרת שהיא הייתה מגיעה לגנוב מהחסידים בחצר.

ובסוף התברר כי לכולא עלמא לא נותר אפילו בניין אחד מהחצר אולם קמינצקי התעקש כי מבנה אחד הוא מאתר כמבנה שהיה חלק מהחצר.
20.
המבצר
י"א סיון ה׳תשס״ו
באמת כשהיינו כמה בחורים בתשנ"ב בפטרבורג דברנו אם כמה מהעובדים במקום המבצר והם אמרו שזה נבנה מחדש , זה כמו מוזיאון עכשיו איפוא שראינו חדר בדיוק כמו בתמונה המדובר אבל ככל הנראה שזה חלק חדש (אם אינני טועה הם הראו על משהו שנשאר מאז) ,
על שער הגדול בכניסה להמבצר כתוב 1799 (יש לי תמונה)
21.
תגובה ל-21 דבריך שקר!
י"א סיון ה׳תשס״ו
כל מה שכתבת הוא שקר וכזב. אני לא הייתי עם קמינצקי בליובאוויטש. ו

כל הסיפור שלך הוא טירוף מוחלט.

בשם י. ג.
22.
התגובה של 21 היא ל-19
י"א סיון ה׳תשס״ו
התגובה שכתב 21 מופנית למגיב 19
23.
סיפור נחמד
י"א סיון ה׳תשס״ו
פעם היה יהודי שכל ימיו למד תורה. עניינו היה בירור האמת. כל סוגיה שהביאו בפניו היה מוצא טעויות ומפריך וכך הגיעו אנשים לאמת.
כשעלה לשמיים טענו שמעולם לא עסק בתורה. הוא נורא התרגז וטען " יש לי אפשרות להוכיח לכם את יכלתי וידיועתי שהתפתחו עם השנים, הביאו אותי לפני הקב"ה, שיאמר סברה ואני אפריך!"
קמינצקי- טעות קטנה בסיפור חסידי, עד כמה שהיא לא רצויה - עדיפה על זה!
24.
המבצר הפטרופאבלי
י"א סיון ה׳תשס״ו
נראה לישב בין השיחות לבין המחקרים, כדלהלן:

כשם שאיננו יודעים אם אדמו"ר הריי"צ ביקר באותו החדר ממש בו נאסר אדמו"ר הזקן, וכנראה שלא (על אף שמכבר נתפרסמה תמונת חדרו של אדה"ז...), ובפרט שלאו דווקא משמע כך מהשיחה, כמו כן יש לומר שלאו דווקא שביקר בבניין בו נאסר.

אלא, שבעת שביקר בפטרבורג בדק מה גודלם בדרך כלל של תאי המאסר, ובאם הם מסוגלים להכיל שלשה אנשים.

והכל יבוא על מקומו בשלום, ומונדשיין, לוין וקמינצקי גם הם יוכלו להיות תחת קורת גג אחת...
25.
מתי יארגנו נסיעות למעיין הלבן?
י"א סיון ה׳תשס״ו
אני חושב שצריכים לארגן נסיעות למעיין הלבן, כי ידוע שמימיו הביאו רפואה וברכה לכל אלו ששתו ממימיו.
26.
שיחת הרבי בקשר לביקור אדמו"ר הריי"צ
י"ב סיון ה׳תשס״ו
בתורת מנחם ח"ב עמ 113

".. ובהקדם הסיפור שבעת ישיבת רבינו הזקן במאסר במבצר הפטרופבלי, באו אצלו פעם אחת רבותיו, רבו המגיד ורבי רבו הבעש"ט, מעלמא דקושט. ויש להוסיף, שבואם הי בהתלבשות בגופים. – כ"ק מו"ח אדמו"ר ביקר פעם במקום מיוחד זה, וכשחזר משם, שאל אותו אביו, כ"ק אדנ"ע, האם מדור זה מכיל מקום לשלשה אנשים! שאלה זו מוכיחה שבואם הי בהתלבשות בגופים…".
27.
26ל-24 יעזורו לתגובתו יאמר חזק
י"ג סיון ה׳תשס״ו
הציטוט המדויק שמביא מגיב 26, מאשש את השערתו של מגיב 24 כי לא מוכח שהרבי הריי"צ אכן ביקר באותו הבניין בו נאסר אדה"ז.

ראיה נכונה וישרה!
28.
ל21
י"ג סיון ה׳תשס״ו
ב"ה
אתה מכיר את כל הגרוזמן שבעולם?...
29.
לכבוד הרב שי
י"ג סיון ה׳תשס״ו
לכבוד הרב שי
האם ידוע לך על הרב יהושע זעליג הכהן שהי רב של קלימאוויטש.
בספר אמרי משה[מהליטאים הגדולים מהדור שעבר] מצאתי שמצטט איזה הברקה למדנית בשם של הבן של "הרב הגאון הצדיק יהושע זעליג הכהן הרב דקלימאויטש. האם הוא שייך למשפחתינו?
בן דוד מקלימאויטש
30.
הכתבה בילבלה את דעתו שלמוישעלע"
ט"ו סיון ה׳תשס״ו
באתר סמוך קראתי את תגובתו של "מוישעלע אפיקורוס" לכתבה זו.



31.
לשנות גישה
ט"ו סיון ה׳תשס״ו
לפי דעתי סדרת הכתבות הביקורתית היא מצוינת ותועלתית במאוד, הר מ. מוכיח לנו באריכות רבה על טעויות שמשתרשות בין מספרי הסיפורים, הטעויות השתרשו כל כך עד כדי כך שגם גדולים וטובים טועים. הרב קמינצקי הוא חוקר חסידי דגול והוא הוא ההוכחה שגם גדולים טועים.
בקיצור: קמינצקי הוא אישיות גדולה אבל הסילופים מטעים אפילו אנשים גדולים כמוהו ולכן, טוב שהר מ. מוציא את האמת לאור.

32.
ל-31 היכן טעה קמינצקי?
ט"ו סיון ה׳תשס״ו
קראתי את כל חילופי הדברים של התקופה האחרונה. את טענותיו של הרב מונדשיין ותשובותיו של קמינצקי.

למרות כל טענותיו וטיעוניו של מונדשיין לא ראיתי היכן טעה קמינצקי.

אולי ל-31 פיתרונים

נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.