מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשס״ו 29.05.2006

בג"ץ יקבע: האם חב"ד היא חלק מהיהדות האורתודוכסית

אתר האינטרנט ynet מדווח כי "מחלוקת שהחלה כוויכוח על אופן בניית מקווה ביישוב אלקנה, תגיע בקרוב לבג"ץ שיתבקש להכריע האם חסידות חב"ד היא חלק מהיהדות האורתודוקסית" ■ בכתבה מובא סיפורם של חסידי חב"ד מהיישוב, שדורשים כי המקווה המקומי יכלול שני בורות טבילה, נתקלו בהתנגדות המועצה הדתית המקומית ומשרד השיכון וכעת הם טוענים כי התנגדות זו מסמלת מגמה כללית יותר, שבמרכזה עומד הנסיון לגרום לעזיבתם את אלקנה ■ לסיפור המלא
בג
אלקנה (ארכיון) צילום: לע"מ
על-פי עתירתם של חסידי חב"ד, יודעים במועצה הדתית שאם יצליחו למנוע את בניית המקווה באופן המבוקש, לא יוכלו החסידים לטבול בו וייאלצו לנסוע מרחקים גדולים על מנת להשתמש במקוואות ביישובים מרוחקים. עוד טענו העותרים - שפנו לבג"ץ באמצעות עורכי הדין יאיר עשהאל ודרור גדרון - כי ברחבי הארץ פזורים מעל מאה מקוואות שנבנו עם שני בורות טבילה כפי שהם דורשים וכי בין היתר אף השתתף במימון בנייתם משרד השיכון.

משרד השיכון, יש להדגיש, אינו מתנגד להקמת המקווה כפי שמבקשים העותרים, חסידי חב"ד, אולם הוא מתנה זאת בהסכמת המועצה הדתית ביישוב. המועצה הדתית מצידה, טוענת בתגובה לעתירה כי היא פועלת על פי החלטת רב היישוב וכי חסידות חב"ד אינה נחשבת חלק מהעדה היהודית האורתודוקסית, ולפיכך אינה יכולה לעשות שימוש במתקני עדה זו.

בחב"ד טוענים כי פעולת המועצה הדתית ורב היישוב כרוכים באפליה פסולה נגדם וכי אילו הבקשה לבניית המקווה בדרך זו הייתה מתקבלת מגורם אחר, לא הייתה מתעוררת התנגדות שכזו. גם במועצה הדתית מודים כי מדובר ביחס שונה אל העותרים, אך מנמקים זאת בכך שחסידי חב"ד אינם חלק מהעדה האורתודוקסית.

צו ביניים שהוצא על ידי השופטת עדנה ארבל בחודש שעבר מנע את המשך ביצוע העבודות במקווה. במקביל הציע בית המשפט כי הצדדים יפנו לרב מרדכי אליהו (הראשון לציון) ויקבלו על עצמם את פסיקתו.

הצדדים, כאמור, לא הגיעו לפשרה ביניהם ובקרוב ייאלץ בג"ץ להכריע אם חב"ד אכן אינה חלק מהעדה היהודית האורתודוקסית. אם אכן יקבע כך, תהיה חסידות חב"ד זכאית למימון נפרד ועצמאי של שירותי דת, כמו כל עדה מוכרת אחרת.

עורך הדין מוטי מינצר, נציג המועצה הדתית ותושב אלקנה, אמר ל-ynet: "ישנו באלקנה מקווה מאז הוקמה. עברנו ליישוב הקבע שגדל בינתיים ולכן החלטנו לבנות מקווה חדש. המבנה בנוי על פי הוראת הרב המקומי והוא פסק על פי גדולי הדור. אנשי החב"ד המקומיים מהכת המשיחית רוצים להכריח את היישוב לבנות את המקווה על פי התקנות שלהם".

על טענת העותרים כי המועצה מסרבת להכיר בהם כחלק מהיהדות האורתודוקסית אומר מינצר: "אנחנו לא טוענים, לא טענו ולא נטען כך. בוודאי שהם יהודים כשרים, עד לרגע שהם מתחילים לפעול בצורה כפייתית וגרוע מזה - כאשר הם כופרים בסמכותו של הרב המקומי".

הרב יהודה שטרן, רב היישוב אלקנה, אמר ל-ynet: "פסקתי כמנהגנו לגבי המקווה, עם בור בהשקה ובור זריעה. איננו קהילת חב"ד ופסיקתי נעשתה על פי גדולי הדור".
לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
19 תגובות
1.
הכול כבר כתוב בספר
ב' סיון ה׳תשס״ו
בספר מאורי אור - ערכים בקבלה שנכתב על ידי תלמיד האר"י ז"ל - ערך נער: נער גמטריה שוטה, ש"ך דינים, שמנגד לחב"ד.

וראה שם גם ערך חושך שכותב שהחושך זה בגלל הש"ך דינים וחמש גבורות ושלוש האותיות של חושך.
2.
ואלו התוצאות..
ב' סיון ה׳תשס״ו
מהפעילות המטורפת של המשחית שהקים "בית חב"ד" באלקנה ללא אישור המוסדות המסגרות שקבע הרבי .....
3.
יש לי חבר באלקנה...
ב' סיון ה׳תשס״ו
דיברתי עם חבר טוב שהוא גם קרוב משפחה של מוטי מינצר המוזכר בכתבה. הוא שטח בפני את הבעיה עם ההתנהגות של יצחק קעניג וחבורתו שעושים חילול ה גדול. מדובר באיש אוהב חב"ד שכואב לו המצב הלזה.
4.
למספר 2 המתלהם
ב' סיון ה׳תשס״ו
בוא ונניח שלאלקנה היה מגיע שליח מטעם צא"ח,סביר להניח שהיה רוצה לבנות לקהילתו מקווה חב"ד,והיה נתקל באותה צרה.אז מה לשמיטה והר סיני,תפסיק להוציא את השנאה שבך כנגד ישרים וטובים שליחי הרבי.
קבלת התורה בשמחה ובפנימיות.
5.
תגובה לתגובה 2
ב' סיון ה׳תשס״ו
מה הקשר? מדו7בר על עניין בהרבה יותר עקרוני. כמי שמכיר את הרב באלקנה, הוא התחנך במוסדות ליטאים ויש לו בעיה ארוכת שנים עם חב"ד ועם הרבי עוד לפני ג תמוז נ"ד.
6.
תגובה נדהמת ל - 2
ב' סיון ה׳תשס״ו
ל - 2

לפני ג תמוז כשהיו תוקפים את חב"ד ואת הרבי לא היה את מי להאשים. כיום יש, כל מישהו שתוקף את חב"ד מיד קופצים כמה פוחזים שגם לפני ג תמוז לא פעלו ולא הוזיזו כלום גם עם היו במקומות הנכונים ומאשימים את המשיחיסטים.

אין שום קשר, מדובר פה על מקווה בור על גבי בור שיוכלו לטבול שם. מה שלא מעניין אותך, מעניין את אותו אברך חב"די שהמושג בור על גבי בור מטריד אותו. חסיד אמיתי שאכפת לו, אז לזלזל בזה... לא יודע, לא ניראה לי, ואני בטוח שזה לא מגיע מהכיוונים של יצ"ט.
7.
ל-2 מה הקשר?
ב' סיון ה׳תשס״ו
ההתנגדות למקוואות חב"ד ומלחמות קשות ביותר התנהלו כבר לפני 20 ו-40 שנה עם השמצו תיותר חריפות על חב"ד. אני לא רוצה לומר מה אמר אותו האיש ורבנים חשובים כביכול על מקוה חב"ד. ההתנגדות כאן היא קטנה ואם נתאחד נוכל לגדוע אותם.
8.
השאלה היא האם המשיחיסטים הם חלק מחב"ד ול...
ב' סיון ה׳תשס״ו
יש לי קרובים באלקנה שאין להם דבר וחצי דבר נגד חב"ד. נהפוך הוא. והם מתלוננים על הפרובוקציות ועל התנהגות המחוצפת של קבוצה קטנה שאינה מעורה ביישוב.
זה הרקע להתנגדות לבניית מקווה חב"ד.
יש לקחת את הדברים בפרופורציה. ההת נגדות שם היא לא לחב"ד אלא לקבוצה מטורפת ושולית שעושה ככל העולה על רוחה ומצליחה לחלל את שם ליובאוויטש.
9.
תגובה ל - 3
ב' סיון ה׳תשס״ו
מי אוהב חב"ד? רב הישוב?

אני מתגורר ביש"ע, ואל תבלבל את המוח, כבר לפני שנים צא"ח רצו להביא לשם שליח והוא טרפד את זה. הוא לא רוצה חב"ד בישוב שלו. יש לו משהו עקרוני נגד חב"ד, בזמן כזה אנו צריכים להיות מאוחדים, מה מדובר פה על מקווה בור ע"ג בור ע"פ שיטת הרש"ב, אז מה בדיוק הקשר למה שקעניג עושה שם? אני רחוק מאוד מלהיות משיחיסט, אבל זהו סוג הדברים שכולנו צריכים להיות מאוחדים במלחמה נגדם.
10.
מקוה חב"ד אלקנה
ב' סיון ה׳תשס״ו
יש בידי הרב גורארי שליט"א רבה של חולון פסק דין מפורש של הגאון הרב עובדיה שליט"א שמקוה בור ע"ג בור הוא כשר לכתחילה.
11.
ל-2 ו-3
ג' סיון ה׳תשס״ו
כאן מדובר על כבוד הרבי וכבוד ליובאוויטש, וכשמדובר בדבר כזה, מזיזים את כל חיללוקי הדיעות הצידה!!!

יחד!!! כאיש אחד בלב אחד!!!
12.
ל1: יתרון האור מן החושך ויתרון החכמה מהס...
ג' סיון ה׳תשס״ו
חב"ד - הפוך מנער שוטה.
שני-אוא-סון - שני אור, הפוך מחושך.
לובאוויץ - אהבה - הפוך מש"ך דינים.
13.
המשחיסטים הצליחו רח"ל
ג' סיון ה׳תשס״ו
לאט לאט יותר ויותר אנשים רואים את חב"ד כנטע זר ביהדות.
ככת הזויה ומטורפת.

אוי מה היה לנו ששתקנו למשיחיים ועכשיו כבר מאוחר מדיי.
14.
רב שנלחם
ג' סיון ה׳תשס״ו
מה שבטוח רב שלא יודע להיות חכם ולא צודק לא ישרוד עוד הרבה זמן
15.
לכל מי שסבור שהפניה לבג"ץ מוצדקת
ג' סיון ה׳תשס״ו
האם הסיכוי שבג"ץ יקבל את העתירה ויפסוק לטובת מקוה חב"ד, שווה את הסיכון שמא, אולי וכו - בג"ץ יפסוק לטובת המועצה הדתית אלקנה - פסיקה שתהווה תקדים למניעת תיקצוב והקמת מקוואות חב"ד בכל הארץ!! ואף עלולה להוות תקדים לסגירת ברז כוללת של שרותי הדת (כולל ישיבות תו"ת, מוסדות חינוך הרשת, צא"ח-תרבות תורנית, ועוד) בפני חב"ד בארץ.
נכון, היו מאבקים למען מקוה חב"ד, אך האם הרבי הורה פעם אחת ללכת לבג"ץ בנושא ? לא!! ההיפך: שתדלנות ועסקנות סיזיפית (ואפילו קצת חנופה לרב המתנגד המקומי) ובסוף מגיעים לתוצאות הרצויות: מקוה חב"ד מהודר בפיקוח רב חב"די ואפילו יותר ממקוה אחד - כמו ברחובות (מושב הבי"ד) למשל.
ועוד: מקוה בור ע"ג בור ללא פיקוח צמוד של רב חב"די מקומי שמתדרך את הבלניות - עדיף שלא יבנה כלל! טעות קטנה אפילו בשגגה, במילוי/ריקון המקוה יכולה לפסול את המקוה עד הגשם הבא!
גם אם לבסוף ייבנה מקוה חב"ד באלקנה - על אנ"ש ובכלל לשמור מרחק מכזה מקוה שרוב הסיכויים שיהיה פסול רוב הזמן בגלל פיקוח לקוי ותחזוקה לא-נכונה.

דבר נוסף: מישהו לקח בחשבון את הטרמפיסטים הלא-רצויים שיהיו מעוניינים להצטרף לכזה בג"ץ?
http://www.nrg.co.il/online/11/ART/996/565.html

לסיכום:
הרבי נלחם שהכנסת תתקן את חוק השבות: "מיהו יהודי" - רק ע"פ ההלכה.
ואילו המשיחיסטים נלחמים שבג"ץ יפסוק שחב"ד אינה חלק מהיהדות (תקדים לבתי-משפט בכל העולם)
או למיצער להכניס את הרפורמים וגיוריהם לתוך היהדות מהדלת האחורית ע"י הבג"ץ.

על בי"ד רבני חב"ד להתעשת ולפעול למשיכת העתירה וביטולה בדחיפות. ואם המשיחיסט (כדרכם של משיחיסטים) לא יקבל את מרות הבי"ד. אזי בי"ד רבני חב"ד ואגו"ח חייבים ומוכרחים להצטרף כמשיבים לעתירה על-מנת להגדיר בדיוק מיהי חב"ד ומהי חב"ד. ועל-מנת למנוע את הנזק העצום והלא-ישוער העלול לקרות מהנ"ל ח"ו.
16.
תגובה 69 מ--y-net
ג' סיון ה׳תשס״ו
מבירור שעשיתי בישובנו

העניין הגיע לבג"צ באמצעות עורך הדין יאיר עשאל ודרור גדרון ממשרד עורכי הדין ישראל אהרונזון. בהסכמת כולם הוחלט על ידי בית המשפט שעל שני הצדדים לגשת לבוררות בפני הרב מרדכי אליהו בתוך שלושים יום.

לאור החלטת בג"ץ פנו העותרים לרב אליהו, בעקבות החלטת בית המשפט, בבקשה מנומקת ומפורטת לרב. השאלה שהוצגה לרב היתה, כיצד יש לנהוג כאשר מקימים מקווה חדש ביישוב, וישנה קבוצת תושבים המבקשים שיהיה במקווה גם בור טבילה מסוג בור על בור, בנוסף לבור בשיטת השקה וזריעה.

לפנייה צרפו העותרים רשימה של למעלה ממאה נשים תושבות אלקנה והאזור, המבקשות לטבול במקווה מסוג בור על בור.

ביום רביעי כ"ו אייר פנו העותרים באופן אישי לרב אליהו, בבית הכנסת בו מתפלל הרב אליהו.

בתגובה לפנייתם השיב הרב אליהו לעותרים כי לאור סירובו של רב הישוב לקבל את עמדת הרב אליהו לבנות גם בור תחתון, שכן לדברי הרב אליהו, הוא אינו רואה מתפקידו לכפות דעתו על רב היישוב. הרב הבהיר לעותרים כי הוא אינו מעוניין לפסוק בסוגייה זו, כמו כן הוסיף הרב אליהו כי הרב שטרן, אינו מוכן לשמוע את דעת הגר"מ אליהו בעניין, וציין כי פנה אליו באופן אישי וניסה לשכנעו להסכים לבניית המקווה כך שיתאים לכל השיטות ואולם הרב שטרן סירב לכך. בנסיבות אלו לא היה מוכן הרב לדון ולפסוק בשאלה, והפנה את העותרים לרבנות הראשית שתחייב את רב היישוב.

ביום חמישי כ"ז אייר התקבל אף מכתבו של הרב זעפרני מלשכת הרב אליהו, לרב טוביה בלוי שפנה אף הוא לרב אליהו בנושא, אשר מבהיר למעלה מכל ספק את עמדתו החיובית למקווה בשיטת בור על בור, ומבהיר כי הרב אליהו סרב לדון בעניין לאור התנגדות רב הישוב, ולאחר שרב הישוב לא הסכים לשמוע לדעתו של הרב ולפיה יש לבנות מקווה לכל השיטות השיטות ואף הוסיף וציין ש"קיימת בפניהם האפשרות לפנות לרבנות הראשית לישראל לחייב את המרא דאתרא".

למרות מכתבו של הרב זעפרני, הצדדים לא הגיעו לפשרה ביניהם ובקרוב, ייאלץ בג"ץ להכריע האם חסידות חב"ד זכאית למימון נפרד ועצמאי של שירותי דת, כמו כל עדה מוכרת אחרת, ובמילים אחרות: האם חב"ד היא חלק מהיהודית האורתודוקסית



יאיר , אלקנה (30.05.06)
17.
מעניין
ג' סיון ה׳תשס״ו
תגובה 15 עלתה לאתר בשעה
1 ו 5 דקות - קצת יותר משעה אחר-כך ב 2 ו 11 דקות - YNET מעלים את הידיעה הבאה:

הרפורמים לבג"ץ: מפלים אותנו במקוואות

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3256868,00.html

בעתירה שהגישו התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת לבג"ץ טוענים אנשיהם כי נסיונותיהם לטבול במקוואות ברחבי הארץ, לשם השלמת הליכי הגיור שהם עורכים, נתקלים בסרוב. זאת למרות שהמקוואות הינם מוסדות ציבוריים.
18.
תגובה ל - 15
ג' סיון ה׳תשס״ו
תגיד, כמה אפשר לבל את המוח. הרב הזה לא רוצה חב"ד בישוב לא מהשנה האחרונה ולא מהעשר שנים האחרונות, אלא מהיום שהוא הגיע למקום, שום עסקנות ושום שתדלנות. צא"ח ניסו להביא לשם שליח מספר פעמים הוא לא הסכים, יש לו משהו עקרוני, משהו שכבר חשבנו שנעלם נגד תורת החסידות בכלל ובפרט חב"ד. ומה הקשר משיחיסטים? מה הקשר? על מה מדברים פה מקווה בור ע"ג בור. אגב שבית חב"ד בפ"ת הלך לבג"ץ וזכה בעתירה לפני חודש לא צעקת משיחיסטים. עד מתי יהיה לנו למוקש המחלוקת המטופשת הזאת שלא מביאה לנו שום כבוד, פוגעת בשליחות ובכל דבר שבשם רבי יכונה. מתי כבר נדע להתעלות מעל הדברים הקטנוניים הללו. אח, אפילו ששרר הוא עדיין אח שלנו.

זה כזה מוזר, כשאנו יוצאים למבצעים אנחנו מוכנים לקבל כל יהודי באשר הוא ולא משנה מה הוא אומר לנו, למה? כי הוא יהודי בשר מבשרנו, והנה ראו איזה פלא, שמדובר בחסיד חב"ד שקצת לא חושב כמונו, אנחנו ישר סולדים ממנו וכו וכו, די לנו עם המלחמות המטופשות הללו, נמאס כבר.
19.
ל18 - תיקרא את 15 טוב-טוב
ד' סיון ה׳תשס״ו
ותבין שגם אם חלק קטן מהתסריט שהוא מעלה יתממש - הנזק הינו נורא ואיום - לא רק לחב"ד אלא לכלל העם היהודי.
וזה אינו נוגע כלל בצורך לקרב את המשיחיים, כי כל זמן שיצחק קעניג מאלקנה לא מושך את העתירה הוא מזיק בידיים ממש לעניינים של הרבי בארץ-הקודש - כולל ענין "מיהו-יהודי" ומזיק לכלל אנ"ש בארץ בין משיחיסטים ובין שאינם משיחיסטים.

לגבי פ"ת - מדובר בנס כפול:
א. שהצד שכנגד לא העלה את הטענות המדוברות (שחב"ד אינם אורטודוקסים וכו)
ב. ואולי כיון שכך בג"ץ פסק לטובת חב"ד (מטעמי שוויון וכו)

מכל מקום: אין סומכים על הנס ובפרט בחששות כאלה חמורים.
(משא"כ המשיחיסטים בעלי האיגרומט שאצלם הניסים הם טבע ראשון....)

ובכל אופן אם הרב של אלקנה הוא כזה מתנגד, אזי גם אם ייבנה שם מיקוה חב"ד, איך אפשר לטבול שם? הרי המיקוה באחריות הרב של אלקנה וגם הבלניות שמועסקות שם יום-יום!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.