מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשס״ו 29.05.2006

"המשגיחים של תנובה בחו"ל נעזרים בשלוחי חב"ד"

הרב זאב וייטמן, חולש על כשש-מאות וחמישים מחלבות, שמתוצרתן מעבדת החברה קרוב למאתיים מוצרי חלב שונים. לקראת חג השבועות הוא התראיין למדור 'חיים יהודיים' 'שיחת השבוע' וסיפר כי הסוגיות העיקריות שעליהן הוא מפקח הן – השגחה על החליבה במקומות שאינם יהודיים, כדי להימנע מ'חלב עכו"ם', וזהירות מערבוב חלב שנחלב בשבת, שלא כדין. "בנסיעות לחו"ל מרבים המשגיחים לפגוש בשליחי חב"ד ואף להיעזר בהם", סיפר הרב ■ הראיון מאת ר' זלמן רודרמן ב'כתבה מלאה'
הרב וייטמן: פיקוח יום-יומי על שש-מאות וחמישים מחלבות

חג לבן וכשר למהדרין

המחלבות עבדו בשבועות האחרונים ברציפות. בשבוע האחרון הוכפלה תצרוכת החלב של האזרח הישראלי הממוצע פי שלושה מבכל שבוע אחר בשנה. אין ודאות שכל המצטיידים במוצרי חלב לקראת חג השבועות גם יודעים את הטעם לכך, אך גם בזה יש משהו מהמסורת.

הממונה על כשרות מוצרי החלב של תנובה, הוא הרב זאב וייטמן. מלשכתו, בבניין המנהלה הראשי, ליד צומת גלילות, הוא חולש על כשש-מאות וחמישים מחלבות, שמתוצרתן מעבדת החברה קרוב למאתיים מוצרי חלב שונים. לא רק מוצרי החלב הם בפיקוחו, אלא גם מוצרי הבשר, הדגים ושאר ירקות מבית היוצר של החברה.


מהפכת כשרות

קודם בואו לתנובה שימש הרב וייטמן רב הקיבוץ כפר-עציון. בתפקידו זה הכיר לעומק את ההיבטים ההלכתיים של החקלאות. לפני שתי שמיטות החל להוביל מהלך כלל-ארצי, שנועד להתאים את המשק החקלאי בארץ לדיני השמיטה, בלי להסתמך על 'היתר המכירה'. את תכניתו הגדולה פרסם בספר, שעורר בשעתו עניין רב.

עם פטירתו הפתאומית של הרב יחזקאל דאום, רבה הקודם של תנובה, נקרא הרב וייטמן למלא את מקומו. יודעי דבר אומרים, כי בשנות כהונתו חולל מהפכת כשרות במשק החלב הישראלי. כעשרה משגיחי כשרות מסיירים ללא הרף במאות המחלבות. מהמחשב בלשכתו הוא עוקב אחר הדוחות השוטפים שמעבירים לו המשגיחים. "הנה דוח טרי מהבוקר", הוא מציג לפנינו. "המשגיח שביקר במושב הנגב מאשר את כשרות החלב. משגיח אחר ביקר בארבע ורבע לפנות בוקר במחלבה שבכפר-יחזקאל. בקיבוץ מפלסים פסל המשגיח את החלב, מפני שעורבב בו חלב שנחלב בשבת".


מערכת ממוחשבת

מערכת משוכללת, שבה צגי מחשב רבים, מאפשרת תצפית מקוּונת על רבות מהמחלבות. באחד הצגים נראית חליבה המתבצעת ברגע זה בכפר הערבי אקסל, שליד נצרת-עילית (בפיקוח משגיח, כמובן). על צגים אחרים נראות חליבה בקיבוצים בית-קמה ושפיים ובמקומות נוספים.

שתי הסוגיות העיקריות שעליהן מפקחים הרב וייטמן ואנשיו הן – השגחה על החליבה במקומות שאינם יהודיים, כדי להימנע מ'חלב עכו"ם', וזהירות מערבוב חלב שנחלב בשבת, שלא כדין.

ניתוחים כהלכה

יש גם בעיות כשרות מוּכרות פחות. למשל, בפרות חולבות נוצרת בעיה בקיבה, אשר מתעקלת לעיתים לכיוון לא-נכון ופוגעת בתזונת הפרה ובתנובת החלב שלה. תיקון הבעיה נעשה בניתוח, אולם רבים מהניתוחים נעשים בדרך שמטריפה את הפרה ואת חלבהּ. בהתייעצות עם וטרינרים מצא הרב וייטמן דרך לנתח את הפרה בלי לפגוע בקיבתה. כל ניתוח כזה ברפתות שבפיקוחו מתבצע לעיני משגיח כשרות. "מדובר בשניים-שלושה ניתוחים מדי יום", מבהיר הרב וייטמן.

צוותים אחרים של משגיחים יוצאים למדינות העולם, לפקח על ייצור חומרי-גלם לתעשיית החלב. בנסיעות האלה המשגיחים מרבים לפגוש בשליחי חב"ד ואף להיעזר בהם. וכך, משגיחי הכשרות הנשלחים לייבא ארצה מזון כשר, מוצאים עצמם לא-פעם נהנים מאוכל כשר למהדרין מהמזווה האישי של השליח המקומי.

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
איך פוטרים את בעיית הניתוחים בחו"ל?
ב' סיון ה׳תשס״ו
איך פוטרים את הבעיית הניתוחים שיהיו על פי ההלכה בחו"ל כאשר באים רק ליצור משלוחים בודדים?
והאם בפיקוח דרך המצלמות נקרא חלב ישראל?
2.
מה התשובות שהשיב לגבי ה"חלב עכו"ם" ?
ב' סיון ה׳תשס״ו
מה התשובות שהשיב כב הרב לגבי ה"חלב עכו"ם" ?
ראה מדור כשרות.
3.
קישור למחאה לשימוש ב"חלב עכום" בתנובה
ב' סיון ה׳תשס״ו
http://www.col.org.il/show_news.asp?20192
4.
תשובה לשאלה מס 1
ב' סיון ה׳תשס״ו
כל ניתוח על פרה לא משנה אם זה בארץ או בחו"ל הפרה טרפה על השאלה השניה האם פקיחת דרך מצלמה זה לא חלב ישראל ע"פ הלכה
5.
תגובה ל4 - הפוסק הגדול
ב' סיון ה׳תשס״ו
מעניין מי הפוסק הגדול שעומד מאחרי תגובה 4 שהוא חולק בלי להניד עפעף על הגרי"ש אלישיב והרב ווזנר ופוסקים רבים נוספים.
6.
שאלה לשיחת השבוע
ב' סיון ה׳תשס״ו
לאחר כל מה שכתוב למה נותנים במה לאדם כזה?
7.
תגובה ל- 5 הפוסק "הגדול"
ב' סיון ה׳תשס״ו
חסידי חב"ד ניזונים מפיסקי הלכה שונים ולא מהגאונים שציינת, ולכן כל פרה שעברה ניתוח ללא השגחה של משגיח יר"ש, היא אכן בגדר טריפה כל זמן שלא הוכח אחרת. והחלב לא בטל אפילו באלף וזו בעיית כשרות ממדרגה ראשונה.
המצלמות למניהם זהו היתר שלא מקובל על המחמירים קלה כחמורה והם חסידים ואנשי מעשה שלא רוצים שהם ובני ביתם וכל הסובבים אותם יגיעו ח"ו לטימטום הלב והמוח ולספיקות באמונה. כמו שמוכח בעונותנו הרבים לאחרונה.
8.
rabanim
ב' סיון ה׳תשס״ו
kol hakavod for rabbi veitman his standard of kashrus is one of the highest in the kashrus line.
chazak v;eamatz .

BADATZ
9.
רפת שלך גוי?
ג' סיון ה׳תשס״ו
איני מבין הרי עד כמה שידוע לי אין בארץ פרות חולבות של גויים, ובכל מקרה תנובה טרה שטראוס וכו מחוייבים עפ"י חוק לקחת חלב רק מרפתות של משקים יהודיים. אז איך נוצר חלב עכו"ם?
אשמח אם מישהו יאיר את עיני. אוליי מומחה הכשרות יוסי שטיינברגר יוכל להשיב...
10.
חלב עכו"ם
ג' סיון ה׳תשס״ו
אמנם למהדרין לא משתמשים עם חלב עכו"ם, אך זה כשר, כי ר משה פיינשטיין שגם הרבי אמר עליו שהוא פוסק הדור, מתיר שימוש בחלב עכו"ם בימנו, כי יש פיקוח ממשלתי שלא יערבו חלב בהמה טמאה, אז מה הרעש הגדול, אגב עד כמב שידוע לי תנובה וכל חברה אחרת לא משתמשים בחלב {ניגר} -שזה גם הרה"ר אוסרת, ומתירה רק אבקת חלב- אלא רק באבקת חלב שבזה ניתן יותר להקל. וכל הויכוח של וייטמן זה האם לציין על האריזה "אבקת חלב עכו"ם" אך אני חושב שכל מי שצורך מוצר שאינו מהדרין לא מעניין אותו חלב עכו"ם
11.
הרב יוסי שטיינברגר (ל-9)
ג' סיון ה׳תשס״ו
אם היה פה את מומחה הכשרות הרב יוסי שטיינברגר, הוא היה עושה סדר בדברים.
12.
ל- 9 (ללא קשר לתנובה)
ג' סיון ה׳תשס״ו
בכתבה לעיל הובא דוגמה כי לוקחים מרפת שבכפר איכסל (גוי) שעל זה ברור שחייבים השגחה מתחילת החליבה ועד סופה ואי אפשר לסמוך על היתר המצלמות שלא מכסות את כל המחלבה כי גם כשיש ישראל שרואה את החליבה והוא אינו מבין ןאי אפשר לרמותו אין מועיל שיראה את החליבה. השאלה מה הדין לגבי חלב מומר ומחלל שבת, ועל חלב מעדר של מחלל שבת שהרועה גוי. בזה יש חולקים יש מתירים ויש אוסרים בתשובה של הרב שטרנבוך כתב שאים המחלל שבת נמצא בעת החליבה לא מועיל שכיון שהחלב נחלב ע"י עכו"ם אף ששייך לישראל צריך שיעשה ע"י שמירה דישראל, ומחלל שבת לא חשיב שומר. ולכן אין להקל כלל מצד שזהו חלב מחלל שבת אף אם נאמר שאינו עכו"ם לדין זה, כיוון שהאיסור מצד חלב שחבו עכו"ם ואין ישראל רואהו אסור. עי"ש
13.
ל- 10
ג' סיון ה׳תשס״ו
גם לדעת הגרמ"פ זצ"ל כתב להתיר במקומות הרחוקים שקשה להשיג חלב ישראל, למי שרוצה להקל בזה, אבל כתב שראוי לבעל נפש ולבן תורה להחמיר על עצמו ולשתות רק חלב שהיה שם ישראל בעת החליבה. במנחת יצחק כתב שרוב החרדים נזהרים עד מאוד בחלב עכו"ם אפילו לקטנים. וכל ההיתר שקיים לגבי האבקות חלב מבהמות טהורות בפיקוח ממשלתי וכדומה הוא לחולים ולקטנים ויש להשתמש בכלים מיוחדים.
במוצרי עלית בכשרות רבנות מציינים ברכיבים ליד האבקת חלב (נוכרי) ואין כל סיבה שתנובה לא יוסיפו כך. ישנם הרבה מקורבים שאוכלים רבנות אבל לא רוצים ח"ו לאכול או לשתות מוצר שיש בו חלב עכו"ם(ניגר) או אבקת חלב עכו"ם .
שכידוע גורם לטימטום הלב והמוח ומוליד טבע רע וגורם לספיקות באמונה.
14.
לתגובה-5
ג' סיון ה׳תשס״ו
בשולחן ערוך כתוב עין יהודי רואה לא מצלמה של יהודי רואה ....נכון יש היום פוסקים הדור שאומרים שמצלמה זה בסדר אבל על תקרא את החלב מהדרין מן המהדרין ....ודרך הגב רק תנובה בד"ץ וההשגחה של לנדאו יש משגיח בשעת החליבה
15.
קישור לאתר כשרות תנובה.
ג' סיון ה׳תשס״ו
http://www.kashrut-tnuva.co.il/
16.
מקורות הלכתיים לחלב מחלל שבת שדינו כנוכר...
ד' סיון ה׳תשס״ו
בחליבה ברפת של גוי ברור שחייבים השגחה מתחילת החליבה ועד סופה ואי אפשר לסמוך על היתר המצלמות שלא מכסות את כל המחלבה כי גם כשיש ישראל שרואה את החליבה והוא אינו מבין ואי אפשר לרמותו אין מועיל שיראה את החליבה. השאלה מה הדין לגבי חלב מומר ומחלל שבת, מומר לחלל שבת בפרהסיא, וכן מי שאינו מאמין בדברי חז"ל, יש אומרים שדינו כנכרי לענין זה. ועל חלב מעדר של מחלל שבת שהרועה גוי. בזה יש חולקים יש מתירים ויש אוסרים בתשובה של הרב שטרנבוך כתב שאם המחלל שבת נמצא בעת החליבה לא מועיל שכיון שהחלב נחלב ע"י עכו"ם אף ששייך לישראל צריך שיעשה ע"י שמירה דישראל, ומחלל שבת לא חשיב שומר. ולכן אין להקל כלל מצד שזהו חלב מחלל שבת אף אם נאמר שאינו עכו"ם לדין זה, כיוון שהאיסור מצד חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו אסור. עי"ש ויש עוד ראה בספר הכשרות כהלכתו בענין חלב גוי.
במוצרי החלב בשטראוס בהשגחת הרב לנדא ב"ב מצויין שההשגחה היא משעת החליבה, שהוא יתרון על הכשר של העדה החרדית ירושלים שלא מצויין . כדאי היה שגם יציינו ויוסיפו כנ"ל. בסך הכל הם עושים את זה אך לא כל הקונים יודעים ומעדיפים שטראוס מוצרי חלב, בגלידות שטראוס בהכשר של הרב לנדא ב"ב גם לא מצויין, וחבל.

17.
הקישור לאתר תנובה לא עובד
ד' סיון ה׳תשס״ו
הקישור לאתר תנובה לא עובד האם ידוע לכם למה?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.