מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשס״ו 29.05.2006

ראש מטה הבית הלבן הפתיע בדינר חב"ד

בדינר השנתי של חב"ד וושינגטון מופגן דו-מפלגתיות שלא נראית בבירה בימים רגילים: יו"ר הדמוקרטים בקונגרס סטני הויאר משבח את יריבו יו"ר הרפובליקנים בקונגרס רוי בלאנט ■ ועל דבר אחד כולם מסכימים: "הרב לוי שם-טוב הוא ברכה לכולנו" ■ בין המכובדים: השר היהודי לביטחון המולדת מייקל צ'רטוף ועו"ד הנדיב ג'יי קרופין. ולמה ראש מטה הבית הלבן ג'וש בולטון סירב לאכול באירוע ■ לדיווח מלא וגלריית תמונות
ראש מטה הבית הלבן הפתיע בדינר חב
מימין: הרב אברהם שם-טוב, ג'וש בולטון, השר מייקל צ'רטוף והרב לוי שם-טוב

מאת כתב COL בוושינגטון

ג'וש בולטון
, ראש סגל צוות הבית-הלבן, הגיע הישר מארוחה סגורה עם ראש-ממשלת ישראל אהוד אולמרט; רוי בלאנט, מנהיג הרוב בקונגרס האמריקאי, אמור בדקות הקרובות להצביע על הצעת חוק חשובה; ודיק פוקס צריך לארח בשעה הקרובה מפגש ראשי הקואליציה היהודית-רפובליקנית.

המשותף לכל אלה, מלבד העובדה שהם אנשים מאוד עסוקים (אחרי הכל, שלושתם חברי המפלגה השלטת היום בבירה): הם ראו לעצמם חובה לבוא ולהתייצב בדינר השנתי של הרב לוי שם-טוב, מנהל הארגון "ידידי ליובאוויטש בארה"ב" ושליח חב"ד בוושינגטון.

אירוע הפתיחה של הערב ביום שלישי האחרון, היה קוקטייל קליל. הנוכחים עומדים עם כוסות משקה ביד (חלקם אלכוהוליים), מדסקסים ועושים היכרויות (בזרגון המקצועי: לובינג). פרד זיידמן, יו"ר מוזיאון השואה של הממשל האמריקאי ואחד היהודים הקרובים ביותר לנשיא ג'ורג' בוש (עוד מטקסס), מסתובב מחויך. מבט רציני יותר נראה על סטיבן פירלס, עו"ד יהודי שמתמחה בתביעות נגד ארגוני טרור. התשלום עבור שירותיו, הוא מספר, מגיע מ"הארנק של הרעים".

יש את האוורד פרידמן, יו"ר אייפא"ק – הלובי העוצמתי למען ישראל ואת ג'ו ליברמן, הסנטור שומר מצוות ולשעבר מועמד הדמוקרטים לסגן נשיא ארה"ב. ואחר-כך יש את קבוצת השלוחים שהגיעו מערי וירג'יניה ומרילנד. ובפינה אחרת מתארגנת מניין תפילה ליקותיאל (טולי) וולץ, אביו האבל של הנער דניאל וולץ הי"ד, תלמיד מוסדות חב"ד בפלורידה שנרצח בפיגוע בתחנה המרכזית הישנה בתל-אביב.

לדוכן השקוף מוזמנים לשאת דברים קצרים מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית-רפובליקנית, ואיירה פורמן, מנכ"ל הועד היהודי-הדמוקרטי.  לכל מפלגה יש את היהודים שלה, וקשה לקרוא להם עמיתים.

"כל השנה אנו במאבק של פוליטיקה ודעות", ברוקס מודה לפני הקהל. "כולנו מלאי תשוקה על מדיניות חוץ, מדיניות פנים, ישראל ועוד. אבל רק הרב לוי (שם-טוב) יכול להביא את כולם לאירוע קסום כזה. דו-מפלגתי. מה שמיוחד בו זה האנשים שמגיעים".

פורמן הדמוקרטי המבוגר יותר אמר בתגובה: "כן, אני קצת נפחד כי אני מוקף רפובליקנים. ברוקס מכאן, ומייקל צ'רטוף משם. אני בהחלט שמח להגיע לליובאוויטש ללחוץ ידיים".


הבריחה מהשגריר המאוריטני

הגב' שלי ברקלי, חברת קונגרס יהודייה המייצגת את מדינת נבדה, גם מוזמנת לזרוק מילה ומציגה את עצמה. "אני שמחה להיות אחת מ-7 הנשים היהודיות החברות בקונגרס. אני אמנם מייצגת את לאס וגאס, אבל מישהו צריך את לעשות את זה. לא כך?"

היא מספרת על סבה וסבתה שהיגרו מסלוניקי ומרוסיה לארה"ב בחוסר כל ואיבדו את משפחתם בשואה. "לא היה לכם כלום. לא כישרון ולא כסף. רק חלום של חיים טובים יותר". היא מספרת כי פעם היה בלאס וגאס טמפל יהודי בודד, וכיום פועלים 28 בתי-כנסת – 4 מהם של חב"ד.

הנוכחים לבושים היטב ועומדים במקומם בסבלנות. כסא לשבת יהיה מאוחר יותר בדינר עצמו. ברקלי מסכמת את דבריה בהכרזה "הרב לוי שם-טוב הוא ברכה לכולנו" ומוסיפה את האימרה "התפוח לא נופל רחוק מהעץ" כשהיא מצביעה על אביו הרב אברהם שם-טוב, שליח הרבי לבית הלבן ויו"ר "ידידי ליובאוויטש בארה"ב".

הרב שם-טוב הבן עולה לדוכן ומצטט "מי כאסה סו כאסה" – אמרה בספרדית שהוא שמע בעת לימודיו בישיבה בלוס-אנגל'ס שמשמעותה "החברים שלי הם החברים שלך". הוא מציג את הזוג נד וסטפני סיגל, תורמים אדיבים לבית-חב"ד בבוינטון פלורידה, ומספר כי השליח הרב שלום סימנט סיפר לו כי הערב יום ההולדת שלה. לאולם מוכנסת עוגת שוקולד לקול שירה מנומסת.

מייקל צ'רטוף היהודי, השר לביטחון המולדת, יהיה אחד המכובדים הערב והוא עומד עם זוגתו מריל ומקדם את הנוכחים. ולידם נוצר תור קצר כדי להחליף איתם מילה. ביניהם עומד טיאני אולד קארים, שגריר מדינת מאוריטניה המוסלמית באפריקה. משרדו שוכן ליד "שגרירות חב"ד", והוא רוצה תמונה עם השר האמריקאי. "הרב לוי אדם מיוחד", הוא מעיר ושמח לדבר על בועז ביסמוט, שגריר ישראל במאוריטניה. "הוא עשה שם אירוע מיוחד לילדים נכים ביום העצמאות שלכם".

תורו של השגריר קארים הגיע, השר מתיישר והצלם מתקרב. מריל צ'רטוף מתרחקת באלגנטיות.

"אני מתביישת", היא מתנצלת בפני.

היית לפני דקה על הבמה. לא?

"זה היה התפקיד, יו נואו".


'כל מסע מתחיל בצעד'

הדינר עצמו נערך בקומה הראשונה, והקהל יורד במדרגות ומציג את שמו בשולחן הנרשמים כדי לקבל מספר שולחן. המיקום הוא בתחנת הרכבת המרכזית של וושינגטון, ולאלה שלא מכירים: מדובר במבנה מסוג הבנייה שלא מוקמים בימינו. קישוטים על התקרה וחריטות בעמודים הלבנים שמפארים את הקירות. לתחנה יש שתי אולמות מרכזיים. אולם הכניסה והאולם לצידה ממנה פועלים דוכני מכירות בשעות היום. בלילה האולם מושכר לאירועים יוקרתיים כמו של הצבא האמריקאי.

הרב בערל וולבובסקי הוא אברך צעיר המשמש כבר שנתיים כשליח חב"ד בגולדן-ספרינג הסמוכה. הוא מספר כי חצי מהקהילה היהודית בעירו עובדים בוושינגטון, ואחד הדוגמאות עומד לפניו על גרם המדרגות: דוב זקהיים עומד כאן כאחד האדם עם עניבה אדומה והמשקפיים העגולים המוכרים שלו. הוא יהודי שומר מצוות ששימש בעבר כאיש מספר 3 במשרד ההגנה האמריקאי מקבוצת ה"ניאו-שמרנים" התומכים בישראל ודוגלים במדיניות חוץ קשוחה כמו בעיראק.

בפתח האולם השליחה הגב' נחמה שם-טוב, זוגתו של הרב לוי, מקבלת את האורחים בחיוך וממהרת משם לדוכן הנואמים להתחלת התוכנית. במבטא אוסטרלי חינני, היא מצטטת את חומש במדבר על הכהן הגדול שדואג לאור של המנורה בבית-המקדש, כפי שנלמד בפרשת השבוע.

"האנשים שאנו מכבדים הערב הראו דוגמא של אור. הם הטכנאים שעוזרים לכהן להאיר", היא אומרת.

"וזה גם מה שמייצג את ליובאוויטש להביא את האור לכל פינה כדי שכל יהודי יוכל להתחבר למורשת שלו. בחב"ד אנו מאמינים שכל מסע מתחיל בצעד, ולא חשוב מאיפה מתחילים. חב"ד לא שואלים איפה היית עד עכשיו, אלא לאיפה אתה מעוניין להגיע מכאן". הנוכחים מהנהנים בראשם ומוחאים כפיים.


היועץ הרבני של היועץ היהודי

הנואם הבא הוא הרב אברהם שם-טוב, הנושא בין-השאר את התואר המחייב יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית. הוא מורגל בקהלים מסוג זה, אולם שומר כעת על ארשת פנים רצינית וכבדה.

"הערב אנו מכבדים מישהו שאחראי על תפקיד שלא היה קיים בעבר לבעיה שלא הייתה קיימת בעבר", מתייחס לצ'רטוף והמשרד לביטחון המולדת, תפקיד שנוצר לאחר פיגועי הטרור בספטמבר 11.

"בזמן קריטי כזה בהיסטוריה, אנו מאמין שהכל בהשגחה פרטית ברכותינו עם הנשיא בוש. ה' נותן לו את הכוח ואנו מתפללים לה' שיעניק את החכמה והתבונה לאלה שאמורים לפעול", הוא מסיים.

את ברכתו של בוש לאירוע מביא ג'יי זיידמן, איש הקשר של הנשיא לקהילה היהודית. נושאי התפקיד הזה התחלפו בתדירות די-גבוהה תחת ממשל בוש, וזיידמן הצעיר שעבד כבר במחלקת לקשרי ציבור בבית הלבן קיבל את התפקיד לפני חודשיים. בחוגים היהודיים ציינו אז שאביו הוא פרד זיידמן שגייס כספים מכובדים לקמפיין הבחירות של בוש.

"אני מודה לרב לוי שם-טוב על הזמן שהוא מקדיש לי", פותח ג'יי זיידמן. "ביום רגיל אני מדבר איתו בטלפון יותר מאשר עם אמא שלי".

הברכה של הנשיא מתחילה עם האזכור על התרומה החשובה של יהודי אמריקה "לעשות את המדינה הזו כפי שהיא קיימת היום". נכתב כי חב"ד עוזרת לשמור על המסורת היהודית ויש להוקירה על-כך.


הפוליטיקאי מציג את יריבו

מנחה הערב הוא טום כאהן, מנהל הצוות הדמוקרטי בקונגרס, בכיר בועד היהודי-אמריקאי וסגן נשיא הקפיטול ג'ואיש פורום – מחלקה של חב"ד וושינגטון העורכת פעילות עם החברים היהודיים בגבעת הקפיטול. כאהן מזכיר לעמיתיו כי יש הצבעה בקונגרס בעוד עשרים דקות וחייבים להמשיך בתוכנית.

עדות נוספת לאחדות שחב"ד מייצרת בוושינגטון הוא דברי ההקדמה של מנהיג המיעוט הדמוקרטי בקונגרס, סטני הויאר. הוא מספר על חוק שעבר באחרונה בקונגרס כי ארה"ב לא תתנהל עם טרוריסטים – חוק שנועד בעיקר למנוע מו"מ ישיר או עקיף עם ממשלת חמאס החדשה.

"אמריקה תישאר ידיד קרוב ושותף לישראל, וזה לא עמדה דמוקרטית או רפובליקנית", הוא מצהיר.

"בערוצי הטלוויזיה העם רואה אותנו מתווכחים ללא סוף והם מתייאשים מהחלום לראות עמדה מגובשת ומשותפת להילחם נגד האויבים שלנו. יש לנו דעות אחרות והאבות המייסדים של האומה הבינו זאת, לגוון ולהגיע וקונזנצוס. וצריך לכבד כל אחד", הויאר אומר ומציג את יריבו בקונגרס – רוי בלונט.

הרב שם-טוב מציג לבלונט את ב"אות המנהיגות" - חנוכייה מוכספת – עבור הפגנת אומץ והבנה.

בלונט מדבר בשטף כמו פוליטיקאי מיומן, שרק נבחר בשנת 1997 והעפיל במהירות לתפקיד מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס. על הרב שם-טוב הוא אומר: "אין מישהו כמוך שמקדם את המטרות שלו באין-ספור פגישות וטלפונים".

הוא מספר על ביקור בישראל שנחרט בזכרונו. "כשלוקחים אנשים לישראל, ומבקרים בירושלים ובית-לחם ורואים את הסכנה המוחשית – רואים את כוח האלוקים. דוד בן-גוריון אמר פעם: כשמדברים על ישראל, אם אתה לא מאמין בניסים אז אתה לא ריאליסט".


כניסת פתע של ג'וש בולטון

ארוחת הערב ממשיכה, ומלצרים מורידים צלחות ומגישים מנה עיקרית. בשולחן מספר 27 ניכר שהסובבים נהנים. הם קבוצת לוביסטים של "הגנה אמריקנית בינלאומית" – שדולה לקידום מטרות צבאיות וימניות בוושינגטון. נשיא החברה הוא יהודי בשם מייקל הרסון והוא הביא איתו גם את העובדים הלא-יהודים כדי להתרשם.

אחד מאלה הוא ג'ון בארת', אמריקאי שרירי שעבד במארינס - חיל הנחתים האמריקני והיום הוא מנהל קשרי ממשל בחברה הזו. זה הפעם הראשונה שלו באירוע היהודי והוא מספר על עצמו ועל דרכי עבודת השדולה, אבל מודה כי "הרב שם-טוב הוא הלוביסט האמיתי. הוא מכיר את כולם".

השיחה נקטעת בהכרזת הקצרה של המנחה: אנו מקדמים בברכה את מר ג'ושוע בולטון, ראש מטה הבית הלבן.

בקהל נשמעים לחשושי התפעלות ולא בכדי. בולטון הוא היום אחד האנשים הכי קרובים לבוש, ואחד הנוכחים מספר שלא לציטוט כי "הוא יותר מקרוב לנשיא מאשר אנדרו קארד (קודמו בתפקיד). לבוש יש אימון אישי באדם".

עד לפני מספר דקות, בולטון היה בארוחה פרטית בבית הלבן עם הנשיא, ראש הממשלה אולמרט ורעייתו עליזה. "תסלחו לי, אני לא יכול לאכול שוב", הוא מעיר בחיוך לנוכחים בשולחן המרכזי באולם. לאחר היכרות זריזה עם היושבים, הוא כבר נראה שקוע בשיחה עם הרב אברהם שם-טוב.

בולטון היהודי הוא פרצוף מוכר באירועי חב"ד בוושינגטון. אם זה הדלקת נרות במנורה הלאומית בחצר הבית הלבן לפני שנתיים או קריאת מגילה לעובדים היהודיים בבית הלבן בפורים השנה. עם כניסתו לתפקיד השנה, הרב לוי שם-טוב צוטט בעיתונות אומר עליו: "הוא אדם נפלא, עניו, תמיד מוכן ללמוד ולהיוודע ליהדות".

בדוכן הנואמים עומדים עו"ד היהודי ג'יי קרופין ורעייתו קוני, בעלי צדקה נדיבים. בנאום משותף, מעבירים את המיקרופון אחד לשני להקראת קטע מהנאום, הם מספרים על סבתם קני שנפטרה בגיל 99.

"היא חיה משנת 1907 ועד שנת 2006. מילת הקישור "ועד" היא מה שחשוב. לא המספרים אלא המעשים, מה שהבנאדם עשה בחיים שלו. ואנו שמחים לקחת חלק במטרה חשובה כמו חב"ד שעוזרת ומתקנת את העולם".


השר מתייחס ל"רעד חשוד"

כשמייקל צ'רטוף עולה לבמה הקהל עומד על רגליו ומוחה כפיים. היהודי היחיד היום בקבינט של בוש הוא גבר רזה, קירח עם שפם בהיר. לא מראה של פקיד ממשל שגרתי בבירה. המשרד שלו לביטחון המולדת מרכז סמכויות הנוגעות לרשות שדות התעופה ועוד. הוא גם אחראי להגדרת מצב החירום בארה"ב על-פי מפת הצבעים המפורסמת.

מתוקף מיקומו של אולם האירועים בתחנת הרכבת, הקרקע רועדת קלות מידי פעם. וצ'רטוף פותח את נאומו בהערה היתולית. "לאלה מכם שדואגים, אני מודיע לכם שזה לא משהו חשוד", אמר לצחוק של הקהל.

בין שאר סמכויותיו הוא אחראי על FEMA – סוכנות ההצלה הממשלתית שדואגת (ויש שיגידו אמורה הייתה לדאוג) לאסונות טבע, והוא מזכיר את הוריקן קתרינה ותוצאותיה. "אני מודה לכם על העזרה בקתרינה. היהודים עזרו לכולם והוכיחו שאנחנו לא מפלים אנשים לרעה. "תורה אקדמי" של חב"ד היה בית-הספר היהודי הראשון שנפתח לאחר האסון, ואני חושב שחב"ד עושים תפקיד מאוד חשוב".

צ'רקוף סיפר על השתתפותו בהדלקת המנורה הלאומית השנה וכינה אותה "אירוע חשוב למדינה ולקהילה היהודית".

"כפי שהרב אברהם שם-טוב אמר, אנו מעורבים נגד אויב רע שלא איכפת לו מתמימים וחפים מפשע. יש היום אווירה של אור נגד חושך וחב"ד עוזרת לקדם את מה שטוב וחשוב. המסירות שלכם לא מפסיק להרשים אותי וזה כבוד עבורי להיות חלק מכם", הוא מסיים.


על האג'נדה: חב"ד לכל

משתתף נוסף שמתרשם הוא העסקן החב"די מישראל הרב חיים-יעקב לייבוביץ' נראה מורגל בקהל הוושינגטוני. הוא מספר כי הוא מתפעל עד כמה מרחיקה השפעתו של הרב לוי שם-טוב בחוגים הפוליטים והיהודיים.

הסופר היהודי דייויד ברוג מסכים איתו. "הרב לוי מצליח למצוא כל יהודי בגבעת הקפיטול", אומר מי שהיה עוזר לחבר הקונגרס ארלן ספקטור והיום פעיל בארגון אוונגליסטי למען ישראל.

ברוג, אחיין של אהוד ברק, חיבר באחרונה ספר בשם "לעמוד עם ישראל" על התמיכה הנלהבת של מאמינים נוצרים בארץ-ישראל ותושביה היהודיים. הוא טוען בספרו כי אין אינטרס חבוי במזומנים הרבים הזורמים לישראל. "אדרבה, הם אומרים לי: הלוואי שכל יהודי היה קרוב יותר ליהדות. ככה הם היו קרובים יותר לדעותינו על ארץ הקודש".

בברכת המזון מכובד אברהם אינפלד, הנשיא היוצא של הארגון "הלל" הפועל עם סטודנטים יהודיים. כיפה שחורה וזקן לבן מטופח, הוא מוסיף מספר שבחים לחב"ד לפני קריאת 'רבותי נברך'. "אני אומר לאנשים שלנו שהתפקיד שלנו הוא לחזק יהדות בקמפוסים ועבור זה צריך לשתף פעולה עם חב"ד", הוא אומר.

מפואר ככל שיהיה, האירוע נושא אופי מקומי (אם אפשר לכנות את וושינגטון ואנשיה מקומיים). שעתיים לאחר תום האירוע, הרב לוי שם-טוב כבר יושב במשרדו. זו שעת לילה מאוחרת, אולם מעכשיו עליו לנתב את מאמציו לאירוע הגדול "הבינלאומי" לרגל ג' תמוז, יום ההילולא של הרבי.

הוא מספר כי רבים כבר נרשמו לשרשרת האירועים. אם זה שלוחים מרחבי העולם, סנטורים, חברי קונגרס, שגרירים, אישי ציבור ונדיבים. אם המוטו של העיר וושינגטון הינו "Justitia Omnibus" (צדק לכל), אצל הרב שם-טוב טבוע המטרה "חב"ד לכל".

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
כל הכבוד
ב' סיון ה׳תשס״ו
כל הכבוד להרב שם טוב
גודל הנח"ר לכ"ק אדמו"ר

וטוב לראות השלוחים החדשים לוושניגטון הרב בן ציון סודאק

והבן של לוי שליח הצעיר מנחם מענדל שם טוב

2.
כל הכבוד!
ב' סיון ה׳תשס״ו
כל הכבוד לרב לוי שם-טוב
3.
איזה נחת רוח לרבי!!!
ב' סיון ה׳תשס״ו
עלו והצליחו שם בושינגטון

להתראות בג תמוז.....
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.