מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשס״ו 28.05.2006

ספין בשידור חי / מאמר דעה

רק יום אחד אחרי שהוקרן "כל אנשי הקמפיין", וחשף לעין כל איך מתנהלת תעשיית הספינים והבלופים, קיבלנו בשידור חי מוושינגטון את הספין האולמרטי בהתהוותו. לנגד עינינו בוש אמר "לא" לרעיון ההתכנסות החד צדדית, וכולנו שמענו וראינו, אבל הספינרים הצליחו למכור לנו אותו כאילו זה "כן" ■ מאמרו של אורי אליצור עורך המשנה של "מקור ראשון" המתפרסם השבוע בעיתון 'ידיעות אחרונות' ב'כתבה מלאה'. • דעות ב-COL
ספין בשידור חי / מאמר דעה
בוש ואולמרט. ימשיכו לחייך? צילום ארכיון: רויטרס
רק יום אחד אחרי שהוקרן "כל אנשי הקמפיין", וחשף לעין כל איך מתנהלת תעשיית הספינים והבלופים, קיבלנו בשידור חי מוושינגטון את הספין האולמרטי בהתהוותו. לנגד עינינו בוש אמר "לא" לרעיון ההתכנסות החד צדדית, וכולנו שמענו וראינו, אבל הספינרים הצליחו למכור לנו אותו כאילו זה "כן". האמירה המשמעותית של בוש היתה ש"לאף אחד מן הצדדים אין זכות לקבוע עובדות חד צדדיות". ההיגד הלא משמעותי היה מחמאה פושרת על כך שהוא שמע מאולמרט "רעיונות נועזים". ברור לכל מאזין בלתי משוחד, שהמשפט הראשון הוא משפט תוכן, קביעת עמדה, ואילו ההיגד השני הוא ביטוי נימוסין. עטיפה יפה או סוכריה להמתקת הגלולה המרה.

תוכנית ההתכנסות היא רעיון פרגמטי. היא אומרת שכיוון שאין סיכוי להגיע להסכמה עם הפלשתינים על גבול, נקבע בעצמנו את הגבול. וההנחה היא שאחרי שאנחנו נחליט סוף סוף מה שלנו ומה שלהם, בהדרגה יכיר בזה גם העולם, ואז שוב לא נחשב לכובשים, הטרור הפלשתיני יאבד את הלגיטימיות שלו, ובסופו של דבר לא נצטרך להחזיק את צה"ל מעבר לגבול שקבענו.

אבל בוש אמר לאולמרט חד וחלק, שאמריקה לא תכיר בגבול שנקבע באופן חד צדדי. אם אתה מצפה, אמר למעשה הנשיא האמריקאי, שבתמורה לעקירת אלון מורה אנחנו נסכים לקיומה של מעלה אדומים, לא עשינו עסק. מובן מאליו שאם אתה רוצה סתם להחריב ישובים ישראליים ללא כל תמורה, מי אני שאמנע ממך לבצע את "הרעיון הנועז" הזה, אני רק מזהיר אותך מראש שגם אם תעביר לפלשתינים חלק של השטח, ולו חלק גדול, תצטרך לנהל איתם מו"מ על החלק הקטן שנותר. עד שלא תסכימו ביניכם לא עשינו כלום.


בוש אמר לא

שום דבר, כמובן, לא היה ספונטני במסיבת העיתונאים של אולמרט ובוש. שני המנהיגים קראו מן הכתב טקסטים שהוסכם עליהם מראש, ואנחנו לא יודעים כמה נוסחאות שונות של המתקת הגלולה התעופפו בין הלשכות עד שהגיעו לנוסחה "רעיונות נועזים". אפשר לנחש שוויסגלס ביקש בהתחלה ביטוי כמו "רעיונות חיוביים", או "צעדים נכונים", משהו שמבטא הסכמה בעקיפין, או תמיכה בדיעבד, והאמריקנים סירבו. על כל פנים מבחן התוצאה אומר שבוש לא היה מוכן לומר שום דבר שמשתמע כמו הסכמה או תמיכה ברעיון. אבל אולמרט ואנשיו מכרו לנו את העטיפה כאילו היא הסחורה, וקבוצה גדולה של עיתונאים ופרשנים שבויים שידרה ושיווקה את הבלוף בכל כלי התקשורת בישראל. ביקור מוצלח ביותר, הם כתבו, ההתכנסות יצאה לדרך, המימשל האמריקני תומך ברעיון ההתכנסות. ספין.

השאלה הבאה היא את מי נועד הספין לרמות. מה יועיל לנו אם נספר שהאמריקנים כאילו תומכים בתוכנית ויעמדו לימיננו ביום שידובר על מעלה אדומים? הרי את האמריקנים עצמם אנחנו לא יכולים לרמות. אפשר לומר שהבלוף נועד לדעת הקהל הישראלית, ואת זה לכאורה אפשר להבין. אולמרט יצטרך לשכנע את הציבור בישראל שיש איזו תועלת במהלך שלו, ויש מישהו שישלם את המיליארדים שהשיגעון הזה יעלה. אפשר אם כן להבין למה הוא משתדל כל כך לשכנע אותנו שאמריקה שותפה להרפתקה.


יפיל את מעלה אדומים

אבל מה הוא אומר לעצמו? מה הוא אומר בהתייעצויות פנימיות בינו לבין ציפי ליבני, או בשיחות סגורות עם וייסגלס. הם הרי יודעים את האמת שאם אתה הולך בדרך הזו, קרוב היום שבו תצטרך לנהל משא ומתן על מעלה אדומים וגוש עציון. ואם חשבת שאולי לא, בא ג'ורג' בוש והעמיד אותך על טעותך. זה לא ייגמר, הוא הודיע, בלי מו"מ והסכמה של הפלשתינים. בלי הסכמה פלשתינית האירופים לא יפסיקו לקרוא לך כובש, הטרור לא ייפסק, צה"ל לא יוכל לעזוב את השטח שמעבר לגדר. שום בעיה לא תיפתר. ואם לפני מו"מ אנחנו עוקרים הכל עד קו מעלה אדומים, הרי המו"מ, אשר בהכרח בוא יבוא, יפיל את מעלה אדומים.

אבל מעלה אדומים היא עיר בת עשרים וחמישה אלף תושבים, אומר הפרגמטיסט, ולא יעלה על הדעת שמישהו ידרוש להחריב אותה ולגרש את כל תושביה. ג'ורג' בוש, מסתבר, חושב אחרת. ואולמרט עצמו בלי משים הסביר אותו. בוושינגטון אמר אולמרט שמה שהיה בקיץ שעבר מאפשר את מה שהוא מתכנן עכשיו. במלים אחרות: אחרי שהתברר שאפשר לעקור 8000 מתיישבים בשלב הראשון, נוכל לעקור חמישים או שבעים אלף בשלב השני. נו. ומה נובע מכך לגבי השלב השלישי? האם לא ברור שהוא ידבר על מאה אלף? ואולמרט לא מבין את זה?

וזה מחזיר אותנו במעגל לתעשיית הספינים. מה יועיל לו, שאלנו, אם הוא מצליח למכור לעיתונאים שהאמריקנים כאילו תומכים בתוכנית, בשעה שזו איננה האמת. את מי הוא רוצה לרמות? התשובה העמוקה והלא מודעת היא: את עצמו.

המאמר פורסם במוסף שבת של העיתון 'ידיעות אחרונות'
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מי שצוחק אחרון
א' סיון ה׳תשס״ו
יושב בשמים ישחק ה ילעג למו ,
לב מלכים ושרים ביד ה , ואנו אין לנו אלא להיות מוכנים לפעמי משיח .
2.
לא נזוז בשום מחיר גם מוות
ג' סיון ה׳תשס״ו
מעלה אדומימי מאז הווסדה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.