מערכת COL
|
יום כ"ח אייר ה׳תשס״ו
26.05.2006
נאבקו על חייו
זה התחיל ביום ספורט שגרתי בבית הספר של תנועת חב''ד באשקלון, וכמעט הסתיים בטרגדיה. אחד התלמידים שנטל חלק במשחק כדורגל, טען שאינו חש בטוב, ביקש שיחליפו אותו, והתמוטט ביציאה מהמגרש ■ אחד המקומונים בבאר-שבע מביא השבוע את סיפורו של תלמיד מוסדות חב"ד: מרגע הפציעה שלוותה בדרמה ועד להתאוששות ■ לסיפור המלא
חייו של תלמיד בבית ספר 'אור מנחם' של חב''ד באשקלון, שהתמוטט במהלך משחק כדורגל בבית הספר, ניצלו ביום חמישי שעבר הודות לפעולות החייאה ראשוניות שביצעו בו מורי ומנהל בית הספר. צוות נט''ן שהגיע למקום המשיך בפעולות ההחייאה והתלמיד פונה לבית החולים 'ברזילי', שם הצליחו הרופאים לייצב את מצבו.
מנהל בית הספר, הרב משה וילנקין, והצוות החינוכי זועמים על תגובתו של לוי שפרן, ממלא מקום ראש העירייה והממונה על החינוך, שטען כי הדיווח על האירוע הגיע מאוחר מאוד, מאחר ותנועת חב''ד אינה פועלת ישירות מול מחלקת החינוך בעירייה. ''אם האירוע היה קורה בבית ספר ממלכתי שתחת פיקוח העירייה, תגובתו הייתה אחרת'', אמר ל'סקופ' אחד מאנשי הצוות החינוכי.
ראשיתו של האירוע ביום חמישי שעבר, בעת שבבית הספר נערך יום ספורט לתלמידי כיתות ו', ז', ו-ח'. באותו בוקר הגיע התלמיד כרגיל לבית הספר והשתתף במשחק כדורגל. את שאירע לו במהלך המשחק, מתאר השבוע מנהל בית הספר: ''בשעה 11:20 יצאו התלמידים לתחרות ספורט במגרש בית הספר. המורה לספורט תידרך את התלמידים באולם ספורט. אחרי שהתלמידים קיבלו תדריך, כדי שידעו מה צפוי להם בשעות הקרובות, התחיל משחק כדורגל בין התלמידים. כעבור שבע דקות של משחק התלמיד ביקש לסיים את המשחק ושאחד מחבריו יחליף אותו. הוא יצא, חברו נכנס במקומו וכעבור כמה פסיעות לקצה המגרש הוא התמוטט ונפל על הפנים. המורה לספורט ניגש אליו, הפך אותו על הגב וזיהה חתך בסנטרו. התלמיד החל לפרכס ומיד קלטנו שזהו אירוע חמור מאוד.
''התקשרנו למד''א, ובמקביל המורה לספורט החל בפעולות החייאה, הנשמה ועיסוי לב, מורה נוסף, שהוא חובש קרבי בעברו, הגיע למקום וסייע למורה לספורט בפעולות ההחייאה. כעבור שמונה דקות הגיע צוות נט''ן והמשיך בפעולות ההחייאה, כולל מכות חשמל, מצבו של התלמיד היה קשה מאוד. במשך רבע שעה ביצע בו צוות נט''ן פעולות החייאה, עד שהבינו כי מצבו התייצב והוא פונה לבית החולים 'ברזילי'''.
פרופסור עמוס כץ, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב, סבור כי שרשרת פעולות ההחייאה שהחלה בצוות המורים, היא שהצילה את חייו של הצעיר. ''במקרה ההחייאה של הצעיר, זו הייתה חולייה חשובה מאוד וראשונית בתהליך. חשוב מאוד ללמד את האוכלוסייה את פעולות ההחייאה הראשונית, זו אחת החוליות שמתחילה ונותנת סיכוי לאנשים. במקרה זה, אם לא היו עושים שום דבר ורק מסתכלים עליו מהצד, הסיכוי שלו לשרוד היה קטן יותר'', מבהיר פרופסור כץ.
זו הפעם הראשונה שבבית ספר אירע מקרה כזה. וילנקין סבור כי המקרה נבע מבעיה בריאותית ולא ממחסור בנוזלים או בעיה אחרת במגרש המשחקים. ''באופן קבוע התלמידים יורדים למגרש עם בקבוקי מים. באותו יום החלטתי שאני מפנק את התלמידים, ורבע שעה לפני תחילת התחרות שלחתי תלמידים כדי לקנות בקבוקי מים, כך שבמקום עמדו ארגזים של בקבוקי מים והתלמידים שתו באופן חופשי. מזג האוויר היה נעים, כך שלא הייתה שום בעיה של חום או התייבשות''.
כמה שעות לאחר שפונה התלמיד לבית החולים ומצבו עדיין היה קשה, נתבקשו תלמידי בית הספר והוריהם להצטרף לאמירת תהילים להחלמתו. יומיים לאחר האירוע התאושש התלמיד, קם על רגליו, שוחח עם בני משפחתו ואכל בכוחות עצמו.
הצוות החינוכי של בית הספר נחרד לגלות באתר אינטרנט את תגובתו לאירוע של לוי שפרן, ממלא מקום ראש העירייה והממונה על החינוך, שטען כי הדיווח על המקרה התקבל מאוחר מאוד, משום שמדובר ברשת של תנועת חב''ד, שאינה פועלת ישירות עם מחלקת החינוך בעירייה''.
וילנקין טוען כי עם תחילת האירוע הם פעלו על פי כל הנהלים והכללים של משרד החינוך. ''תוך כדי האירוע המאבטח שלנו הזמין את המשטרה וגם את קב''ט העירייה, בני מזמר, שהיה נוכח וראה הכל במו עיניו, לכן התגובה של שפרן אינה מובנת''.
מורה אחר בצוות החינוכי של בית הספר אמר השבוע ל'סקופ': ''אני לא רוצה להתבטא בחריפות, אבל תגובתו של שפרן מראה שמדובר בעצם באדם שהוא די חדש במערכת. אנו עובדים בשיתוף מלא עם העירייה, נכון שזה לא בית ספר ממלכתי-דתי, אבל איך העירייה יכולה להתנער ממקרה כזה, כשהביטוח של התלמידים עובר דרך התקציב של העירייה והאחזקה השוטפת באה מתקציב העירייה. תגובתו של שפרן תמוהה בעיניי. אם היה מדובר בבית ספר אחר שלא שייך לחב''ד, אני בטוח שהוא לא היה מרשה לעצמו להתבטא כך.
''אנו מצפים מאדם ברמתו שקודם ידבר על הדברים החיוביים, אולי על זה שהתלמיד חי, על זה שהצוות הציל את חייו. אין פה משחקי כבוד. במקום לקחת החלטות יותר רציניות לגבי המשך התפקוד של בית הספר, הוא מגיב בצורה כזו שלומיאלית. זה לא סוד שיש מתחים וקשיים ביחסי חב''ד והעירייה, למרות שלאחרונה יש התקדמות בנושאים שונים, אבל המצב יכול היה להיות יותר טוב. שנים לא היה באשקלון שיווין בין המוסדות''.
שפרן דוחה את טענות מנהל בית הספר והצוות החינוכי: ''זו לא הייתה תגובתי, ההיפך הוא הנכון. מרגע שנודע לי על האירוע שלחתי למקום צוות של פסיכולוגים שיטפלו בילדי בית הספר והייתי בקשר רצוף איתם, אפילו בשבת קיבלתי דיווחים שוטפים מצוות הפסיכולוגים. דאגתי שהצוות ישהה בבית הספר וישוחח עם התלמידים וקיבלתי דיווחים שוטפים על מצבו של התלמיד. אני שמח שהתלמיד חזר לעצמו. אין לי שום דבר נגד מוסדות חב''ד, ואני אף מעריך את מערכת החינוך שלהם. אני מעריך את המורה לספורט שביצע פעולות החייאה בתלמיד, ובקרוב אף נעניק לו תעודת הוקרה. כל טענות הצוות החינוכי נבעו מדברים שהוצאו מהקשרם בתגובתי. אני מאחל לתלמיד רפואה שלמה, ומציין לשבח את הפעולות שביצע הצוות החינוכי''.
מנהל בית הספר, הרב משה וילנקין, והצוות החינוכי זועמים על תגובתו של לוי שפרן, ממלא מקום ראש העירייה והממונה על החינוך, שטען כי הדיווח על האירוע הגיע מאוחר מאוד, מאחר ותנועת חב''ד אינה פועלת ישירות מול מחלקת החינוך בעירייה. ''אם האירוע היה קורה בבית ספר ממלכתי שתחת פיקוח העירייה, תגובתו הייתה אחרת'', אמר ל'סקופ' אחד מאנשי הצוות החינוכי.
ראשיתו של האירוע ביום חמישי שעבר, בעת שבבית הספר נערך יום ספורט לתלמידי כיתות ו', ז', ו-ח'. באותו בוקר הגיע התלמיד כרגיל לבית הספר והשתתף במשחק כדורגל. את שאירע לו במהלך המשחק, מתאר השבוע מנהל בית הספר: ''בשעה 11:20 יצאו התלמידים לתחרות ספורט במגרש בית הספר. המורה לספורט תידרך את התלמידים באולם ספורט. אחרי שהתלמידים קיבלו תדריך, כדי שידעו מה צפוי להם בשעות הקרובות, התחיל משחק כדורגל בין התלמידים. כעבור שבע דקות של משחק התלמיד ביקש לסיים את המשחק ושאחד מחבריו יחליף אותו. הוא יצא, חברו נכנס במקומו וכעבור כמה פסיעות לקצה המגרש הוא התמוטט ונפל על הפנים. המורה לספורט ניגש אליו, הפך אותו על הגב וזיהה חתך בסנטרו. התלמיד החל לפרכס ומיד קלטנו שזהו אירוע חמור מאוד.
''התקשרנו למד''א, ובמקביל המורה לספורט החל בפעולות החייאה, הנשמה ועיסוי לב, מורה נוסף, שהוא חובש קרבי בעברו, הגיע למקום וסייע למורה לספורט בפעולות ההחייאה. כעבור שמונה דקות הגיע צוות נט''ן והמשיך בפעולות ההחייאה, כולל מכות חשמל, מצבו של התלמיד היה קשה מאוד. במשך רבע שעה ביצע בו צוות נט''ן פעולות החייאה, עד שהבינו כי מצבו התייצב והוא פונה לבית החולים 'ברזילי'''.
פרופסור עמוס כץ, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב, סבור כי שרשרת פעולות ההחייאה שהחלה בצוות המורים, היא שהצילה את חייו של הצעיר. ''במקרה ההחייאה של הצעיר, זו הייתה חולייה חשובה מאוד וראשונית בתהליך. חשוב מאוד ללמד את האוכלוסייה את פעולות ההחייאה הראשונית, זו אחת החוליות שמתחילה ונותנת סיכוי לאנשים. במקרה זה, אם לא היו עושים שום דבר ורק מסתכלים עליו מהצד, הסיכוי שלו לשרוד היה קטן יותר'', מבהיר פרופסור כץ.
זו הפעם הראשונה שבבית ספר אירע מקרה כזה. וילנקין סבור כי המקרה נבע מבעיה בריאותית ולא ממחסור בנוזלים או בעיה אחרת במגרש המשחקים. ''באופן קבוע התלמידים יורדים למגרש עם בקבוקי מים. באותו יום החלטתי שאני מפנק את התלמידים, ורבע שעה לפני תחילת התחרות שלחתי תלמידים כדי לקנות בקבוקי מים, כך שבמקום עמדו ארגזים של בקבוקי מים והתלמידים שתו באופן חופשי. מזג האוויר היה נעים, כך שלא הייתה שום בעיה של חום או התייבשות''.
כמה שעות לאחר שפונה התלמיד לבית החולים ומצבו עדיין היה קשה, נתבקשו תלמידי בית הספר והוריהם להצטרף לאמירת תהילים להחלמתו. יומיים לאחר האירוע התאושש התלמיד, קם על רגליו, שוחח עם בני משפחתו ואכל בכוחות עצמו.
הצוות החינוכי של בית הספר נחרד לגלות באתר אינטרנט את תגובתו לאירוע של לוי שפרן, ממלא מקום ראש העירייה והממונה על החינוך, שטען כי הדיווח על המקרה התקבל מאוחר מאוד, משום שמדובר ברשת של תנועת חב''ד, שאינה פועלת ישירות עם מחלקת החינוך בעירייה''.
וילנקין טוען כי עם תחילת האירוע הם פעלו על פי כל הנהלים והכללים של משרד החינוך. ''תוך כדי האירוע המאבטח שלנו הזמין את המשטרה וגם את קב''ט העירייה, בני מזמר, שהיה נוכח וראה הכל במו עיניו, לכן התגובה של שפרן אינה מובנת''.
מורה אחר בצוות החינוכי של בית הספר אמר השבוע ל'סקופ': ''אני לא רוצה להתבטא בחריפות, אבל תגובתו של שפרן מראה שמדובר בעצם באדם שהוא די חדש במערכת. אנו עובדים בשיתוף מלא עם העירייה, נכון שזה לא בית ספר ממלכתי-דתי, אבל איך העירייה יכולה להתנער ממקרה כזה, כשהביטוח של התלמידים עובר דרך התקציב של העירייה והאחזקה השוטפת באה מתקציב העירייה. תגובתו של שפרן תמוהה בעיניי. אם היה מדובר בבית ספר אחר שלא שייך לחב''ד, אני בטוח שהוא לא היה מרשה לעצמו להתבטא כך.
''אנו מצפים מאדם ברמתו שקודם ידבר על הדברים החיוביים, אולי על זה שהתלמיד חי, על זה שהצוות הציל את חייו. אין פה משחקי כבוד. במקום לקחת החלטות יותר רציניות לגבי המשך התפקוד של בית הספר, הוא מגיב בצורה כזו שלומיאלית. זה לא סוד שיש מתחים וקשיים ביחסי חב''ד והעירייה, למרות שלאחרונה יש התקדמות בנושאים שונים, אבל המצב יכול היה להיות יותר טוב. שנים לא היה באשקלון שיווין בין המוסדות''.
שפרן דוחה את טענות מנהל בית הספר והצוות החינוכי: ''זו לא הייתה תגובתי, ההיפך הוא הנכון. מרגע שנודע לי על האירוע שלחתי למקום צוות של פסיכולוגים שיטפלו בילדי בית הספר והייתי בקשר רצוף איתם, אפילו בשבת קיבלתי דיווחים שוטפים מצוות הפסיכולוגים. דאגתי שהצוות ישהה בבית הספר וישוחח עם התלמידים וקיבלתי דיווחים שוטפים על מצבו של התלמיד. אני שמח שהתלמיד חזר לעצמו. אין לי שום דבר נגד מוסדות חב''ד, ואני אף מעריך את מערכת החינוך שלהם. אני מעריך את המורה לספורט שביצע פעולות החייאה בתלמיד, ובקרוב אף נעניק לו תעודת הוקרה. כל טענות הצוות החינוכי נבעו מדברים שהוצאו מהקשרם בתגובתי. אני מאחל לתלמיד רפואה שלמה, ומציין לשבח את הפעולות שביצע הצוות החינוכי''.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
ברוך ה על התגובה החיובית של מר שפרן יש לפרסם אותה בכל הערוצים שפירסמו את מה שפורסם בתחילת המיקרה והוצא מהקשר כפי שציין מר שפרן .יפה מאוד רפואה שלמה לתלמיד
א.ת
א.ת