מערכת COL
|
יום כ"ח אייר ה׳תשס״ו
26.05.2006
הרב עמאר ל-COL: 'גר רפורמי' הוא גוי של שבת
החלטת הרבנות הראשית לישראל שלא להכיר בגיורים ובגיטין של מרבית הרבנים האורתודוכסיים בחו"ל, ובכללם שלוחי חב"ד, עוררה סערה בחוגים רבניים בארה"ב ומדינות נוספות ■ מאחורי ההחלטה עומד הראשון-לציון והרב הראשי משה-שלמה עמאר שבראיון מיוחד ל-COL מגולל את המניע לתהליך החדש, מספר על המקרים החמורים שנתקל, מוחה בפני היוצאים נגד ההחלטה ומצהיר: "רב שלא יעבור את הבחינות ויגייר אנשים, לא נכיר בכך" ■ ויש לו גם מה לומר לשלוחי חב"ד ברחבי תבל ■ לראיון המלא
עוד בנושא:
הרבנות הראשית לא תכיר בגיורי חב"ד בעולם
מאת חיים ברון
בתחילת השבוע החליטה הרבנות הראשית לישראל שלא להכיר בגיורים ובגיטין שבוצעו על-ידי מרבית הרבנים האורתודוכסיים בחו"ל, ובכללם שלוחי חב"ד בעולם, עד שאותם רבנים יעברו בחינות של הרבנות הראשית. המדיניות החדשה אושרה על-ידי הראשון לציון הרב משה-שלמה עמאר, המכהן כנשיא בית-הדין הרבני הגדול בירושלים.
הרבנות בישראל תמשיך להכיר בגיורים ובגיטין של כ-50 רבנים בכירים, וביניהם שלוחים בודדים משמעות ההחלטה החדשה היא, שגם יהודים שהתגיירו בחו"ל בגיור אורתודוכסי, ייאלצו לעבור גיור לחומרה בישראל, על מנת שיוכרו בבתי-הדין הרבניים כיהודים.
כמו-כן, נשים יהודיות שקיבלו גט בחו"ל ויבקשו להינשא בישראל, יידרשו לשוב ולבקש גט, אם את הגט אישרו רבנים אורתודוכסים שאינם מוכרים על-ידי הרבנות הראשית.
לפי המדיניות החדשה, נדרשים רבני חו"ל להגיע לישראל ולהיבחן אצל הרכב של בית-דין רבני כתנאי להכרה בגיורים ובגטין שהם עורכים. בית-הדין, בו חברים שלושה אבות בתי דין, מונה על-ידי מועצת הרבנות הראשית. כמו-כן, הרבנים מחו"ל יידרשו לעבור השתלמות מעשית קצרה, שבמהלכה יצטרפו לדיונים בבתי הדין הרבניים וילמדו כיצד לכתוב את הגט.
החלטה שמעוררת סערה
למרות החלטה זו, המעוררת סערה גדולה בקרב רבני חו"ל, תמשיך הרבנות בישראל להכיר בגיורים ובגיטין של כ-50 רבנים אורתודוכסיים בכירים. רבנים אלה לא יידרשו להגיע לבחינות בישראל.
המדיניות החדשה כבר מעוררת, כאמור, מתיחות בין הרבנות הראשית לארגוני רבנים בארה"ב וברחבי העולם. בראיון מיוחד ל-COL מגולל הרב עמאר את המניעים להחלטה והודף את טענות המתנגדים.
מי, למעשה נמצא ברשימה המאושרת?
"כל מי שהיו מוכרים עד עכשיו", הוא אומר, "ימשיך ויהיה מוכר על-ידי הרבנות. כל התקנה החדשה נועדה, לאחר שעשרות-רבות של רבנים חדשים החלו לגייר אנשים ולתעסק עם ענייני הגיטין".
מה הביא את הרב להחליט על נוהל חדש?
"ההחלטה באה למעשה לעשות סדר ותיקון. שאלו אותי הרבה אנשים במהלך השבוע: מה, אין רבנים מוסמכים בחוץ-הארץ? אני עניתי להם שכולם חכמים ונבונים, אבל אנחנו חייבים לעשות פה סדר ושיוויון. בל נשכח שכך גם אותו הדבר יהיה עם רבנים בארץ-הקודש. כולם חייבים לעבור את המבחנים.
"חשוב לי להדגיש שוב, שאנחנו מכבדים את כל הרבנים. אבל המצב נהיה חמור וחייבים שיהיה סדר בכדי לדעת מי מוכר ומי לא מוכר".
אינטרסנטים מנגחים ברבנות
מי תכנן ויזם את המהלך ומדוע?
"במהלך התקופה בה אני מנהל ברבנות, הבחנתי שהעניין הזה ממש לא מסודר. זה נהיה כמעט כמו תורה שבעל-פה. עולם התורה מתרחב ואנחנו חייבים לעשת קווים אדומים. המצב נהיה ממש חמור והרגשנו שכבר אי-אפשר. אני נתקלתי לא-פעם בגיורים שנעשו לא על-פי ההלכה והדבר ממש חרה וכך גם בנושא הגיטין".
התומכים במהלך מסבירים שזה לא קשור לאורתודוכסים או רפורמים, אלא אם זה עפ"י הלכה או לא. האם זה פותח פתח לגיורים רפורמים "שנעשים לפי ההלכה"?
"מי שטוען את הדברים הללו, מטרתו היא לנגח אותנו", אומר הרב עמאר בצורה חד משמעית.
"הם חושבים שאנחנו נכיר בגיורים של ליצנות? לדעתי, אדם שטוען שעבר 'גיור' רפורמי יכול להיות גוי של שבת... כל ההחלטה שלנו - זה רק לגבי גיורים אורתודוכסים".
איזה קריטריונים הרבנים צריכים לעבור בכדי להיכלל ב'רשימת המאושרים'?
"יש מבחנים הכוללים שאלונים וכדומה ומי שלא יעבור את המבחנים, הגיורים שיעשה לא יוכרו על-ידי הרבנות".
בסיום הראיון, מקדיש הרב עמאר מספר מילים לשלוחי חב"ד הפרוסים ברחבי תבל: "כל השלוחים היקרים הם אנשים יראים, צעירים ונמרצים. הם למדו בישיבות ובהחלט יכולים לעבור בקלות את המבחנים הבסיסיים שלנו. אני קורא לכל השלוחים המתעסקים בדבר שיבואו לארץ, יעשו בחינות ויקבלו תעודות. רק כך נוכל להבטיח שכל הגיורים שנעשים בעולם יהיו על-פי ההלכה".
הרבנות הראשית לא תכיר בגיורי חב"ד בעולם
מאת חיים ברון
בתחילת השבוע החליטה הרבנות הראשית לישראל שלא להכיר בגיורים ובגיטין שבוצעו על-ידי מרבית הרבנים האורתודוכסיים בחו"ל, ובכללם שלוחי חב"ד בעולם, עד שאותם רבנים יעברו בחינות של הרבנות הראשית. המדיניות החדשה אושרה על-ידי הראשון לציון הרב משה-שלמה עמאר, המכהן כנשיא בית-הדין הרבני הגדול בירושלים.
הרבנות בישראל תמשיך להכיר בגיורים ובגיטין של כ-50 רבנים בכירים, וביניהם שלוחים בודדים משמעות ההחלטה החדשה היא, שגם יהודים שהתגיירו בחו"ל בגיור אורתודוכסי, ייאלצו לעבור גיור לחומרה בישראל, על מנת שיוכרו בבתי-הדין הרבניים כיהודים.
כמו-כן, נשים יהודיות שקיבלו גט בחו"ל ויבקשו להינשא בישראל, יידרשו לשוב ולבקש גט, אם את הגט אישרו רבנים אורתודוכסים שאינם מוכרים על-ידי הרבנות הראשית.
לפי המדיניות החדשה, נדרשים רבני חו"ל להגיע לישראל ולהיבחן אצל הרכב של בית-דין רבני כתנאי להכרה בגיורים ובגטין שהם עורכים. בית-הדין, בו חברים שלושה אבות בתי דין, מונה על-ידי מועצת הרבנות הראשית. כמו-כן, הרבנים מחו"ל יידרשו לעבור השתלמות מעשית קצרה, שבמהלכה יצטרפו לדיונים בבתי הדין הרבניים וילמדו כיצד לכתוב את הגט.
החלטה שמעוררת סערה
למרות החלטה זו, המעוררת סערה גדולה בקרב רבני חו"ל, תמשיך הרבנות בישראל להכיר בגיורים ובגיטין של כ-50 רבנים אורתודוכסיים בכירים. רבנים אלה לא יידרשו להגיע לבחינות בישראל.
המדיניות החדשה כבר מעוררת, כאמור, מתיחות בין הרבנות הראשית לארגוני רבנים בארה"ב וברחבי העולם. בראיון מיוחד ל-COL מגולל הרב עמאר את המניעים להחלטה והודף את טענות המתנגדים.
מי, למעשה נמצא ברשימה המאושרת?
"כל מי שהיו מוכרים עד עכשיו", הוא אומר, "ימשיך ויהיה מוכר על-ידי הרבנות. כל התקנה החדשה נועדה, לאחר שעשרות-רבות של רבנים חדשים החלו לגייר אנשים ולתעסק עם ענייני הגיטין".
מה הביא את הרב להחליט על נוהל חדש?
"ההחלטה באה למעשה לעשות סדר ותיקון. שאלו אותי הרבה אנשים במהלך השבוע: מה, אין רבנים מוסמכים בחוץ-הארץ? אני עניתי להם שכולם חכמים ונבונים, אבל אנחנו חייבים לעשות פה סדר ושיוויון. בל נשכח שכך גם אותו הדבר יהיה עם רבנים בארץ-הקודש. כולם חייבים לעבור את המבחנים.
"חשוב לי להדגיש שוב, שאנחנו מכבדים את כל הרבנים. אבל המצב נהיה חמור וחייבים שיהיה סדר בכדי לדעת מי מוכר ומי לא מוכר".
אינטרסנטים מנגחים ברבנות
מי תכנן ויזם את המהלך ומדוע?
"במהלך התקופה בה אני מנהל ברבנות, הבחנתי שהעניין הזה ממש לא מסודר. זה נהיה כמעט כמו תורה שבעל-פה. עולם התורה מתרחב ואנחנו חייבים לעשת קווים אדומים. המצב נהיה ממש חמור והרגשנו שכבר אי-אפשר. אני נתקלתי לא-פעם בגיורים שנעשו לא על-פי ההלכה והדבר ממש חרה וכך גם בנושא הגיטין".
התומכים במהלך מסבירים שזה לא קשור לאורתודוכסים או רפורמים, אלא אם זה עפ"י הלכה או לא. האם זה פותח פתח לגיורים רפורמים "שנעשים לפי ההלכה"?
"מי שטוען את הדברים הללו, מטרתו היא לנגח אותנו", אומר הרב עמאר בצורה חד משמעית.
"הם חושבים שאנחנו נכיר בגיורים של ליצנות? לדעתי, אדם שטוען שעבר 'גיור' רפורמי יכול להיות גוי של שבת... כל ההחלטה שלנו - זה רק לגבי גיורים אורתודוכסים".
איזה קריטריונים הרבנים צריכים לעבור בכדי להיכלל ב'רשימת המאושרים'?
"יש מבחנים הכוללים שאלונים וכדומה ומי שלא יעבור את המבחנים, הגיורים שיעשה לא יוכרו על-ידי הרבנות".
בסיום הראיון, מקדיש הרב עמאר מספר מילים לשלוחי חב"ד הפרוסים ברחבי תבל: "כל השלוחים היקרים הם אנשים יראים, צעירים ונמרצים. הם למדו בישיבות ובהחלט יכולים לעבור בקלות את המבחנים הבסיסיים שלנו. אני קורא לכל השלוחים המתעסקים בדבר שיבואו לארץ, יעשו בחינות ויקבלו תעודות. רק כך נוכל להבטיח שכל הגיורים שנעשים בעולם יהיו על-פי ההלכה".
לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
16 תגובות
1.
צודק והדבר ראוי ונכון
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
כל השלוחים ללא יוצא מהכלל צריכים לעבור את המבחנים
אלו דברים שבנפשנו ולא משחקים איתם מדובר בנושאי ציפור הנפש של יהודי
כל הכבוד לרב עמאר שהרים את הכפפה הזאת
אלו דברים שבנפשנו ולא משחקים איתם מדובר בנושאי ציפור הנפש של יהודי
כל הכבוד לרב עמאר שהרים את הכפפה הזאת
2.
אשרי הרב עמאר והעוסקים במלאכת הקודש!
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
ללא ספק מעשה גדול!!!
3.
כל הכבוד לרבנות
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
שעושים סדר בגיורים האלה. יש, לדאבוננו, מספיק פשרנים שקוראים לעצמם אורתודוכסים וטוב שמישהו משטלט על הסיפור הזה
4.
עם כל הכבוד לרב עמאר, תעצרו רגע ותחשבו מ...
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
הוא כותב שיכירו רק בגיורים וגיטים של 50 (!!!) רבנים בכירים. הוא טוען שזה בעצם כל מי שמכירים עד היום - וזה כמובן לא נכון. כל הבתי דין, באירופה, בארה"ב, ברוסיה, ב... בכל המקומות האלו הם הרבה יותר מ50.
כעת: האם מצפה הרב שלמה עמאר שהרב לייבל שפירא, למשל, יבוא אליו להבחן בארץ? והאם יבוא אליו הרב אוזדבה, נניח? וכל הרבנים של בורו פארק? וכל הרבנים של וולימסבורג?
איפה הוא חי??? כולם, כולם רצים לעשות מבחנים של עמאר???
מה התוצאה, ומדוע זה אמור להיות אכפת לנו כל כך:
כל הגיטין של השלוחים - לא יהיו מוכרים בארץ; גרי צדק (שהתגיירו כאן בסטנדרטים מחמירים פי חמש מאות מה"רבנות" וה"רבנים" ששומעים עליהם סיפור כל יומיים - יצטרכו לעבור גיור לחומרא???
כעת: האם מצפה הרב שלמה עמאר שהרב לייבל שפירא, למשל, יבוא אליו להבחן בארץ? והאם יבוא אליו הרב אוזדבה, נניח? וכל הרבנים של בורו פארק? וכל הרבנים של וולימסבורג?
איפה הוא חי??? כולם, כולם רצים לעשות מבחנים של עמאר???
מה התוצאה, ומדוע זה אמור להיות אכפת לנו כל כך:
כל הגיטין של השלוחים - לא יהיו מוכרים בארץ; גרי צדק (שהתגיירו כאן בסטנדרטים מחמירים פי חמש מאות מה"רבנות" וה"רבנים" ששומעים עליהם סיפור כל יומיים - יצטרכו לעבור גיור לחומרא???
5.
אז מה כן לעשות?
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
אולי ישאל מישהו - מה יש לעשות, אכן המצב של הגיטין וכו מאוד מאוד רעוע?
התשובה - תקים הרבנות ועד נסתר, שעניניו יהיה לתהות על קנקנם של רבנים (כגון - לשלוח שלוחים ללוס אנגלס להפגש עם חבדי הבי"ד) ועפ"ז ידעו האם הם אכן מגיירים כהלכה או לא.
התשובה - תקים הרבנות ועד נסתר, שעניניו יהיה לתהות על קנקנם של רבנים (כגון - לשלוח שלוחים ללוס אנגלס להפגש עם חבדי הבי"ד) ועפ"ז ידעו האם הם אכן מגיירים כהלכה או לא.
6.
כנראה שאין ברירה
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
כשליח בחו"ל, שאינו מוסמך על ידי הרבנות לגייר, אני סבור שאכן הגיע השעה לקבל החלטה שתנענע את אמות הסיפים.
מדובר בנושא הכי מרכזי ביהדות, והגיע הזמן שיתייחסו אליו בכובד ראש.
מדובר בנושא הכי מרכזי ביהדות, והגיע הזמן שיתייחסו אליו בכובד ראש.
7.
מערכת נכבדה
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
אתם מבקשים להגיב בצורה עיניינית, .ולגופו של עניין,אינני מבין מהו הכעס ?ב"ה שהרב עמאר הינו יהודי ירא שמייםשמנסה לחסום פירצה כאשר כל אחד יכול לגייר ולכתוב גיטין וכו ואין לזה שום נגיעה לעבודתם של השלוחים,ואין בזה שום עניין אנטי חבד"י.חבל שכל פעם מגלים אצלינו רגשי נחיתות כאילו שכל העולם נגדנו.ולמעשה לא כל שליח מוסמך לגייר ולהתעסק בענייני רבנות ואין זה מפחית בכלל מגודל עבודתו וכו
גילוי נאות:אני בעצמי מכהן כשליח אי שם בעולם.
גילוי נאות:אני בעצמי מכהן כשליח אי שם בעולם.
8.
הרב עמאר חי בסרט
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
הוא חושב שהוא שולט כל כל הרבנים והבתי דינים בכל העולם.
הרב עמאר בסך הכל משמש כנשיא בית דין "מטעם", שכל ציבור היראים לא מתייחס אליו בכלל.
ובטח שכל הרבנים בעולם לא אמורים ליסוע לישראל להיבחן אצל הרב עמאר.
במהלך הזה הוא עשה עוד צעד לקראת קבורתה של "הרבנות הראשית".
הרב עמאר בסך הכל משמש כנשיא בית דין "מטעם", שכל ציבור היראים לא מתייחס אליו בכלל.
ובטח שכל הרבנים בעולם לא אמורים ליסוע לישראל להיבחן אצל הרב עמאר.
במהלך הזה הוא עשה עוד צעד לקראת קבורתה של "הרבנות הראשית".
9.
יש כאן בעיה מורכבת
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
מצד אחד מיהו יהודי וחיבים להשליט סדר מצד שני הרבנות הראשית לא יכול להיות המוסד היהודי העליון שיקבע מיהו יהודי כיוון שמעיקרם הם רבנות מטעם וכו
10.
צודק בהחלט
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
אין לשום שליח בעולם לגייר ! לא בשביל זה שלחו אותו מלבד מקרים מיוחדים (לדעתי יש מאד ליזהר במדינות חבר העמים) שבשביל זה יש את גדולי הרבנים.
11.
יישר כוח גדול!!!!
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
אם כל הכאב שבדבר הגיע הזמן לעשות מעשה. הכל פרוץ והיד נטויה. יש צורך לנהוג בכל כובד הראש בנושא הגיור הרי בנפשינו הדבר. כל אושיותיו ויסודותיו של העם היהודי, תלוי ב"מי הוא יהודי" נושא ההסמכה הוא לא דבר של מה בכך ואפשר להשוותו לנושא ה"סמיכה" בדורות הקודמים. כך לא יהיו במחנינו הקדוש ספיחים זרים- "ערב- רב " עם חותמת של בד"ץ מי יתן ויהיה אומץ ועזות דקדושה בכל עניני התורה.
חוה לידר ראשון לציון
חוה לידר ראשון לציון
12.
מי ראיין
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
האם הרב חדדת הרב מ. גרליק והרב ביסטריצקי ראיינו אותו כנראה מהתמונה????
13.
לעו"ד החסידי ציבין יש תיק חדש
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
כנראה שלעו"ד החסידי ציבין יש תיק חדש נגד הרבנות הראשית איתה הוא נאבק בכל כלי התקשורת.
הכונו!
פרטים בהמשך
הכונו!
פרטים בהמשך
14.
פלטרין שלך לא כבשת כבוד הרב
כ"ט אייר ה׳תשס״ו
בבתי הדין שלך מחלקים חופשי חופשי תעודות גיור. כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. דודה שלי אימצה גויה מבלרוס. היא חילונית לגמרי. לא מקפידה על כלום. היא הביאה את הילדה לבית דין של הרב (?) חיים דרוקמן שם יושב דיין אחד אליאור או משהו כזה. בלי שום בעיות היא קיבלה תעודת גיור למרות שבירור קצר היה מגלה שבבית לא שומרים שבת, כשרות ושום דבר.
עכשיו הוא מטיף לאחרים.
קודם כל שיעשה סדר בבית שלו.
עכשיו הוא מטיף לאחרים.
קודם כל שיעשה סדר בבית שלו.
15.
הבעיה - והפתרון
א' סיון ה׳תשס״ו
קודם כל - סיפור קצר:
באחד מכינוסי התורה ב-770, סיפר אחד מוותיקי רבני אנ"ש בארה"ב, המשמש גם כשליח באחת הערים שם, סיפור:
זוג בא אליו, וביקש להתחתן. ברור קצר העלה, שלאחד מהצדדים (אני כבר לא זוכר איזה), הייתה בעיה של גיור רפורמי.
כמובן שהרב לא סידר את הקידושין, ואף הציע לבן הזוג הבעייתי לבוא להתגייר אצלו כדת וכדין.
בני הזוג סירבו בכעס, ועזבו את משרדו בטריקת דלת.
שבועיים לאחר מכן, ניגשו השניים שוב לרב הנ"ל, ונפנפו לו בכתובה, המסודרת כדת משה וישראל (ר"ל).
לשאלתו, מי השיא אותם, נקבו בשמו של שליח מעיירה סמוכה. הרב שאל אותם "והוא לא בירר וחקר אודותכם?"
הם ענו לו שלא, ובכלל, הכל היה הרבה יותר מהר מאשר אצל מספר הסיפור הנ"ל.
מי שאין לו עסק בטיב גיטין וגירושין, לא יהא לו עסק עמהם, ועל אחת כמה וכמה בנוגע לגיורים וכיו"ב.
נכון שהרבנות הראשית אינה בדיוק הגוף שמקובל על כולם, אבל באמת כבר הגיעו מים עד נפש.
אני חושב שהפיתרון הוא, שהרב עמאר יקים ועד, שיאגד תחתיו נציגים מכל העולם היהודי (שמוכנים להכיר בסמכות הרבנות הראשית), וגוף זה, שיהיה מקובל על רוב העולם היהודי, הוא זה שיקבע מי מוסמך ומי לא.
אבל בינתיים, אם המבחנים הם כפי שהרב עמאר מתאר אותם, למה שאלה שמתעסקים בתחום הגיורים והגיטין (שלה ערכתי העניה, הם פחות מ-10 אחוז מכלל השלוחים) לא יעברו את ההשתלמות הדרושה?
זה פוגע בכבוד שלנו?
האלטרנטיבה, שהמצב העכשווי ימשיך, מפחידה ומדאיגה הרבה יותר.
באחד מכינוסי התורה ב-770, סיפר אחד מוותיקי רבני אנ"ש בארה"ב, המשמש גם כשליח באחת הערים שם, סיפור:
זוג בא אליו, וביקש להתחתן. ברור קצר העלה, שלאחד מהצדדים (אני כבר לא זוכר איזה), הייתה בעיה של גיור רפורמי.
כמובן שהרב לא סידר את הקידושין, ואף הציע לבן הזוג הבעייתי לבוא להתגייר אצלו כדת וכדין.
בני הזוג סירבו בכעס, ועזבו את משרדו בטריקת דלת.
שבועיים לאחר מכן, ניגשו השניים שוב לרב הנ"ל, ונפנפו לו בכתובה, המסודרת כדת משה וישראל (ר"ל).
לשאלתו, מי השיא אותם, נקבו בשמו של שליח מעיירה סמוכה. הרב שאל אותם "והוא לא בירר וחקר אודותכם?"
הם ענו לו שלא, ובכלל, הכל היה הרבה יותר מהר מאשר אצל מספר הסיפור הנ"ל.
מי שאין לו עסק בטיב גיטין וגירושין, לא יהא לו עסק עמהם, ועל אחת כמה וכמה בנוגע לגיורים וכיו"ב.
נכון שהרבנות הראשית אינה בדיוק הגוף שמקובל על כולם, אבל באמת כבר הגיעו מים עד נפש.
אני חושב שהפיתרון הוא, שהרב עמאר יקים ועד, שיאגד תחתיו נציגים מכל העולם היהודי (שמוכנים להכיר בסמכות הרבנות הראשית), וגוף זה, שיהיה מקובל על רוב העולם היהודי, הוא זה שיקבע מי מוסמך ומי לא.
אבל בינתיים, אם המבחנים הם כפי שהרב עמאר מתאר אותם, למה שאלה שמתעסקים בתחום הגיורים והגיטין (שלה ערכתי העניה, הם פחות מ-10 אחוז מכלל השלוחים) לא יעברו את ההשתלמות הדרושה?
זה פוגע בכבוד שלנו?
האלטרנטיבה, שהמצב העכשווי ימשיך, מפחידה ומדאיגה הרבה יותר.
16.
עבודת קודש
א' סיון ה׳תשס״ו
הרב עמאר אשריך. אליהו.