מערכת COL | יום י"ב אייר ה׳תשס״ו 10.05.2006

חדש ב-COL: מדור 'כשרות'

חדש ב-COL: מדור 'כשרות'. במסגרת המדור יפורסמו מפעם לפעם עדכוני כשרות, ויפורסמו שאלות ותשובות עם רבנים, מפקחים ומשגיחים בתחום הכשרות. המדור החדש יוצג בתפרטי בצידו הימני של האתר. והיום: עדכון כשרות מטעם היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות של הרבנות הראשית לישראל: "לבד"צ נחלת-יצחק" אין שום סמכות להעניק כשרות על פי חוק והוא מרמה את הציבור, ואילו בבד"ץ "הכשרות המהודרות" הודיע השבוע הרב שלמה אסרף שעמד בראש הגוף, כי הוא פורש ממנו. והודעה נוספת מ"המכון למצוות התלויות בארץ": בשקדים ירוקים המשווקים בתקופה זו בשווקי הפירות והירקות - ישנם אחוזי ערלה גבוהים. יש לרכוש רק במקומות בעלות אישורי ערלה בחתימת המשגיח.
חדש ב-COL: מדור 'כשרות'
לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
23 תגובות
1.
כל הכבוד ליוזמה
י"ב אייר ה׳תשס״ו
כל הכבוד על היוזמה מדור זה מאוד נידרש לידיעת הציבור הרחב, רצוי שיהיו שותפים בו רבנים מומחים מהשורה ראשונה ולא כל מיני אינטרסנטים בעלי משרות בחברות מזון שמעונינים לקדם את הכשרויות שברמה נמוכה שלא מתאימים לציבור אנ"ש.
אשרי המאמין.
2.
בד"ץ "הכשרות המהודרות"
י"ב אייר ה׳תשס״ו
מה זה בכלל? ומי זה ? על מה מדובר כאן?
3.
אישורי ערלה של מי?
י"ב אייר ה׳תשס״ו
כתבתם כי יש לרכוש רק במקומות בעלות אישורי ערלה בחתימת המשגיח. על איזה השגחה אתם מדברים ? בכפרחב"ד ?
אצל ריבקין?.
אין אישורי ערלה ! כי הם לא מכניסים בכלל חששות של ערלה אפילו למקומות שיש להם אישור בחתימת משגיח. רק באישור של העדה החרדית ירושלים והרב לנדא ב"ב. כל הכבוד למשפחת רבקין על המאמצים שעושים לא להכשיל את ציבור הקונים אפילו בחששות שאחרים מתירים!
4.
מדור שישמח ציבור רחב
י"ב אייר ה׳תשס״ו
אכן זהו כלי שיביא שמחה להרבה בתים, כי אין שמחה כהתרת הספקות. הצעת יעול קטנה.
רצוי היה לרכז את כל הידיעות שפורסמו בעבר בנושאי כשרות, אולי לרכז רק את כל הלינקים, דבר שיכול רק להועיל לשפר את ידיעת הציבור.
בהצלחה רבה.
5.
מצטרף לברכות.
י"ב אייר ה׳תשס״ו
כבר מזמן היה צריך להיות כתובת שאפשר ללמוד ולדעת יותר על הכשרות.
ברכות ובהצלחה.
6.
הצעה לרכז את הידעות על נושא כשרות
י"ב אייר ה׳תשס״ו
הצעה לרכז את הידעות על נושא כשרות כמו שיש במדור בירורי הלכה ומנהג ובחלקם ידיעות של כשרות נטו.
7.
רעיון גאוני
י"ב אייר ה׳תשס״ו
יישר כוח למנהלי האתר ,
רצוי מאד שתכניסו ג"כ שמות של בתי מלון וארחה , שלא מדקדקים 100% בכשרות , בעיקר לפני חג הפסח , כפי שקראתי באתר שלכם ערב פסח , ותודה לכם כי ביטלתי ההזמנה , חשוב מאד שיקום גוף של רבנים מאנש עם משגיחים מדופלמים , ולא איש הישר בעיניו יעשה , אתר כשלכם יכול למנוע הרבה פירצות , עלו והצליחו .
8.
רעיון נפלא
י"ב אייר ה׳תשס״ו
הרעיון נפלא וכדאי להקים את המדור בזריזות ולהיות ראשונים, כי לדעתי האתרים האחרים יעתיקו את הרעיון הנפלא הזה.
9.
יוזמה ברוכה ורעיון מצויין
י"ב אייר ה׳תשס״ו
כל הכבוד!!!!
10.
כשרות הפיצוחים למיניהם
י"ב אייר ה׳תשס״ו
בעקבות הודעתכם על אחוזי ערלה גבוהים בשקדים רציתי להוסיף דבר חשוב שהרוב לא יודעים אודותו והוא:
בפיצוחים בכלל יש הרבה בעיות כשרות.
ראשית, ברגע שמכניסים שקדים ערלה לקלותם בתנור, התנור נעשה טריפה(איסור ערלה הוא מג קליפות הטמאות וכו). לאחר מכן כל סוג של פיצוחים שיכניסו לאותו תנור הרי הוא מקבל את האיסור הבלוע בתנור.
2. מה עם מעשרות?!
3. תולעים רבותי, תולעים, זה לא משחק ילדים.
4.שיטת המלחת הפיצוחים יכולה להיות גם בדרך זו: מלחלחים במים את הפיצוחים מערבבים מעט קמח עם כמות המלח הרצויה. את הקמח שמים כדי שהמלח ידבק טוב על הפיצוחים. וכאן יש בעיה של קמח שצריך ניפוי.
5. יש סוגי פיצוחים המיובאים מחו"ל והם משוחים בשמן גם מן החי.
6. יש שנים שיש בעיה של שמיטה. וזה יכול להיות מס שנים רצופות.
וזה לא הכל...
בפיצוחים שבהשגחת הרב לנדא נותנים את הדעת על הנושאים הנזכרים לעיל ועוד יותר מזה.

כל זאת הובא לידיעת הגולשים שיעבירו הלאה, מאחר שיש הרבה טובים שלא מודעים לבעיות אלו.
11.
אולי אפשר לכתוב על מקררים ותנורים שיש את...
י"ג אייר ה׳תשס״ו
כמו למשל תנורים עם כשרות האם ראיתם פעם תנור עם כשרות מהודרת היחידים שקיימים בשוק הם תנוריםפ שארית ישראל או של הרב הלפרין
למה אין של הרב לנדא למשל
או המקררים האם ידעתם שמנגנון אנטי פרוסט הוא בעצם גוף חימום
כך שבכל פעם שפותחים מקרר ללא התקן שבת מלא מפעילים בעצם גוף חימום
12.
היכן לקנות פירות ?
כ"ג אייר ה׳תשס״ו
מדור זה יכול להועיל לשלוחים שי , שאין באפשרותם להגיע אל "ריבקין" ובכל זאת רוצים לקנות פירות לבני ביתם. כדאי לפרסם את אחוזי הערלה לפירות העונה ואת הדעות בזה לכמה ואיך צריך לחשוש . יישר כוח !
13.
פירות בכשרות מהודרת
כ"ד אייר ה׳תשס״ו
במוסג אחוזי ערלה משתמשים יהודים שמחפסים היתר הלכתי, שלא תמיד תואם את המציאות ביבול הפירות בארץ ישראל, ישנם היתרים איך סופרים וממתי מונים את שנות הערלה. אם מהנטיעה או מתחילת גידול השתיל, ואיך נוטעים ו/או מעברים שתיל עם גוש עפר.
זה לא שייך לשלוחים ובטח לא לחסידים המקפידים על קלה כחמורה!
בכשרות של הרב לנדא ב"ב מקפידים על 0 אחוז בפירות!!!
ולאחרונה גם בכשרות העדה החרדית ירושלים מקפידים יותר. מבעבר.
14.
כשרות התנור הביתי
כ"ד אייר ה׳תשס״ו
התנור הביתי הוא לא כ"כ תמים כמו שהוא נראה. פרטים על נושא זה בכתבה שלפניכם:
1. בין התאים צריך שיהיה הפרדה מוחלטת ע"י צמר סלעים עבה ( כ 6 ס"מ) " מקצה לקצה". זאת אומרת שהצמר סלעים יגע בכל הדפנות החיצוניות של התנור , שאז זה ודאי מקצה לקצה.
2. בין הדלת העליונה לתחתונה חייב להיות פס חוצץ שבולט החוצה מס ס"מ, זה מונע כניסת אדים חמים מתא תחתון לתא עליון.
3. אסור שהתא העליון "יישב" על התא התחתון גם לא ע"י "רגליים" התומכות את התא העליון. חובה להעמיד את התא העליון בחיבור נבדל לחלוטין מהתא התחתון.
4. התא של הגריל חייב להיות התא התחתון. מפני שבדרך כלל האפשרות שיטפטף משהו זה מהגריל כי הוא מפריש הרבה נוזלים. ואם הוא יהיה עליון זה יוכל לגלוש ולטפטף על התא התחתון.
5. "טורבו" זה דבר בעייתי בתנורים עם שני תאים שאחד מהם הוא חלבי. מאחר והטורבו שואב אויר מהחלל שבתוך המעטפת החיצונית של התנור ששם יכול להיות גם אויר חם היוצא מארובת התנור החלבי והוא ישאב ישר לתוך התא הבשרי וכדו.
6. לכל תא בתנור יש מאחורה ארובה דרכה יוצא האויר החם כשהתנור מופעל. חום האויר היוצא מגיע לטמפרטורות של כ 200 מעלות צלסיוס. ברוב התנורים ישנה בעיה שהארובות של התאים השונים עומדים אחד מעל השני צמודים, שזה יכול לתת אפשרות שיכנסו אדים רותחים מתא לתא ויטריפו את התנור. מה שצריך לעשות הוא : את הארובה התחתונה לבנות בצד שמאל בתחתית התא, כשפתח הארובה הוא כלפי מטה, ואת הארובה של התא העליון לבנות בצד ימין בצד העליון של התא, כשפתח הארובה כלפי מעלה.
כל הדברים שהוזכרו כאן הוקפד לבצעם בתנורים שהיו מיוצרים בעבר תחת "השגחת הרב לנדא" במפעלים ברוש רנקו ו זהר. כיום מפעלים אלו לא מייצרים תנורים בארץ . בתנורים המיובאים מחו"ל יש בעיות ,גם באלה שמגיעים עם כשרות.
שימו לב: ישנה חברה שמביאה לארץ תנורים עם השגחה, אלא שחוץ מזה שלא כל הדברים שמנינו כאן מיושמים שם, יש עוד בעיה, והיא: שפתחי הארובות מגיעים עד לראש התנור. בסוף "הכיריים" יש שורה של חורים שדרכם מתנקזים האדים של התנור. כעת, אם אתם אופים עוגת גבינה בתנור ואתם באותה שעה מבשלים סיר עם בשר על הכיריים , האדים שיוצאים מהתנור החלבי פוגעים ישירות בסיר הבשר כשהם חמים מאוד.
יש כאלו נותני כשרות שמעירים זאת באותיות קטנות שכתובות במאוזן על גבי ההוראות המגיעות עם התנור, ששם כתוב: לא לבשל סיר עם בשר על הכיריים בשעה שאופים בתנור החלבי. נו, מי שם לב לזה?
עד כאן בקצרה, ויאכלו ענוים וישבעו.
15.
ל 14 , יישר כוח
כ"ו אייר ה׳תשס״ו
יישר כוח על ההסבר, האם ידוע לכב למה אין הכשר של הרב לנדא ב"ב על התנורים שציינת?
ובפעול עכשיו לפני שבועות מה עושים בבתי אנ"ש, איך אפשר לאפות עוגות חלביות?
בתנורים רגילים ?
16.
תנורי אפיה - בעלי שני תאים
כ"ז אייר ה׳תשס״ו
תנור בעל שני תאים ניפרדים: שכל תא מהווה יחידה נפרדת לחלוטין, ללא חיבור יציקתי בין שני התאים, ואין פתחי אוורור משותפים לשני התאים. עדיף לקבוע את השימוש הבשרי בתא העליון, בהיות שמאכלי בשר מטבעם מוציאים יותר אדים הבלועים בשומני הבשר, ואדים כידוע עולים כלפי מעלה.
יש מתירים את השימוש לחילופין, לאחר הכשרה של התנור בהתקיים שלושה תנאים: 1. המתנת 24 שעות שלמות בלא שימוש. 2. ניקוי יסודי של תא האפיה. 3. הפעלת התנור למשך שעה בחום המרבי כדי להכשיר את התנור או עכ"פ בחום שהיה בו בשימוש הקודם בטרם הכנסת המאכל הנוכחי.
תנור המשמש לחלבי או לבשרי אין להשתמש בו להכנת מאכלי פרווה המיועדים לאכילה עם הסוג השני.
מאכל פרווה שנאפה בתנור חלבי או בשרי שלא חלפו 24 שעות שלמות מאז השימוש האחרון אין לאוכלו עם האוכל המסוג השני. בדיעבד, כשכבר אפו, את העוגה , לבני אשכנז אסור לאכול את העוגה עם חלבי ולבני ספרד - מותר. יש שהתירו את המאכל לבני ספרד את השימוש בתא לפרווה על מנת לאוכלו עם חלב - אף לכתחילה.
כמובן שמדור לעיל שהתבניות מיוחדות לחלבי או לבשרי . ישנם כל מני מיקרים עליהם יש לדון לגופו של ענין, ולכן תמיד כדאי להיוועץ ברב מורה הוראה.
17.
בהמשך ל-10 בפיצוחים
כ"ז אייר ה׳תשס״ו
במעשרות: בבתי האריזה מערבבים מכל מני סוגי חיוב.
1. יש את הבדלי השנים של שנות מעשר שני ומעשר עני .
2. ישנם מצבים של פטור על החיוב.
כך שלעשר בבית לבד זה לא הפיתרון המרבי והמהודר.
לכן בכשרויות המהודרות מקפידים לעשר על טבל וודאי ועל דרגות החיוב השונות.
18.
כמו בפיצוחים הבעיה היא בבתי האריזה
כ"ח אייר ה׳תשס״ו
כמו בפיצוחים אותה בעיה יש בבתי האריזה בקיטניות שגדלים במקומות חיוב שונים בארץ. ובנוסף הבעיה היא גם בירקות ופירות שבאים מבתי אריזה ו/או קירור או קפואים או שימורים.
19.
תא תחתון לבשרי
א' סיון ה׳תשס״ו
יש לי תנור בהשגחת הרב לנדא ושם התא הבשרי הוא התחתון. חיפשתי תנור בהשגחת הרב לנדא שהבשרי בנוי למעלה, ואמרו לי שהרב לנדא לא מאשר זאת. מאחר ויש נזילות מהתא הבשרי, כאשר התבשיל רותח מאוד וגולש, והנזילות יכולות להגיע לתא התחתון. ובאמת קרה אצלי מספר פעמים שזה נזל החוצה מהתא.
כנראה שבעית האדים שכתב 16 היא הרבה פחות בעייתית לפי החלטת הרב לנדא.
20.
היזהרו מהקולות של 16
א' סיון ה׳תשס״ו
להכשיר תנור בכל פעם מבשרי לחלבי וההיפך זה לא פשוט כלל וכלל.וחוץ מזה שלהכשיר תנור לא מכשירים בחום הכי גבוה של התנור . אלא זה אפשרי רק בתנורים שיש בהם "פירוליטי" = ניקוי עצמי. וגם אז לא הכי מומלץ.
21.
הכי טוב בתנורים זה
א' סיון ה׳תשס״ו
הרוצה להדר באמת ללא כל פיקפוק ושאלות וטרדות וכו, כדאי הדבר שיקנה שני תנורים נפרדים לחלוטין. ומי שמשפץ מטבח שיתכנן זאת מראש.
22.
16 לא מדויק
א' סיון ה׳תשס״ו
1. תנאי הראשון זה נקיון של התנור ורק לאחר שהוא נקי לחלוטין צריך להמתין 24 שעות ואח"כ אפשר להכשירו.
2. לפי מה שכתבת צריך להפעיל התנור שעה אחת על החום הכי גבוה ואז זה מוכשר. שאלה:1. למה צריך שעה? אם הגעתי לחום המירבי לאחר 15 דקות , למה עלי להמתין שעה? 2.אם תאמר שצריך לחכות שעה, כי זה בדרך כלל הזמן בו אופים בתנור וגם ההכשרה לוקחת אותו הזמן. מה יעשה מי שאופה בתנור שעה ורבע? 3. בכלל, היכן כתוב שהכשרה בפועל זה תלוי בזמן?
עפ"י הידוע לכל בר בי רב הכשרה לוקחת רגע אחד. ז.א. שכשמגיעים לרתיחה בהגעלה , או לאדמימות בליבון וכו זה מספיק ודי ולא מצריכים יותר.
3. מכל הנ"ל מובן שסוג ההכשרה שאתה כותב עליו הוא הכשרה "חפיף", שאין שם הכשרה נופל עליו, אלא פתרון קל ותוצאה קשה. שבבתי אנ"ש לא מקומו.
23.
האם אפשר לקבל תגובה ברורה מה עושים?
א' סיון ה׳תשס״ו
אשמח אם תהיה תשובה ברורה מה צריך לעשות כשאופים באותו תנור דגים או בשר ורוצים לאפות בו תבשלי ועוגות חלביות לחג השבועות. איך לעשות את ההפרדה בין התאים בתנור בלי הכשר של הרב לנדא. והאם צריך להכשיר רק בליבון באש כדי להגיע לאדמימות? ומה עם התבניות?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.