מערכת COL | יום ד' אייר ה׳תשס״ו 02.05.2006

מכתב מארגנטינה: "ליל הסדר חיבר אותי לשורשים"

בחג הפסח האחרון השתתפו כאלפיים מטיילים ישראלים בסדרים הציבוריים ברחבי ארגנטינה. הרב חיים ברוך אוירכמן מצעירי חב"ד בארגנטינה מציג לפנינו מכתב מרתק במיוחד מאת אחד המטיילים הישראלים ■ "תמיד שמעתי על עבודת הקודש של אנשי חב"ד עבור יהודים בגולה, אולם, מעולם לא הבנתי כמה נרחבת התפרסותם של אנשי חב"ד בעולם – גם בעיירות קטנות. במקומות שתיארתי לעצמי שרק מטיילים הרפתקנים יגיעו אליהם - אנשי חב"ד נמצאים שם ומקבלים בברכה ובחמימות רבה כל יהודי ומטייל ישראלי" ■ למכתב המלא
מכתב מארגנטינה:
ליל סדר עם חב"ד (ארכיון)
20 April 2006

"Llaollao" לכבוד מר אדוארדו, בעל מלון
הרב צבי גרונבלט ואנשי חב"ד בארגנטינה,
מר אליהו, מברזיל

ולכבוד כל אדם שתרם ממאמציו בארגון הסדר עבור המטיילים היהודים,

שמי הוא גלעד מוליאן, מטייל יהודי וישראלי, שזכה לכבוד להתארח בליל הסדר במלון "ג'או-ג'או", בחג הפסח אפריל 2006.

עוד באותם רגעים מרגשים ראשונים במלון, כשלפתע, לאחר זמן ממושך של שהיה רחוק רחוק מהבית, הזדמן לי לראות ישראלים ויהודים רבים, כולם לבושים בחגיגיות ומוכנים לקראת החג, חשתי חובה להודות באופן אישי לכל אחד ואחד מכם. תחושה זו רק הלכה והתעצמה במהלך הסדר המיוחד והנוגע ללב בו השתתפנו באותו לילה במלון, ותוך כדי ה"אסאדו" והשיחה החשובה שניהלנו כמה ימים לאחר מכן בחול המועד.

זוהי תחושה מופלאה להרגיש שוב בבית. נכון, ביקרנו במקומות קסומים וראינו נופים יפהפיים, אך עדיין – זה זמן רב שאנחנו נמצאים רחוק מהבית ומסביבה יהודית. היה זה גם מיוחד מאוד לראות, פעם נוספת, שאם חופרים עמוק מספיק בכל אחד מאיתנו – מטיילים ישראלים עם שיער ארוך ומראה משעשע של מטיילים טיפוסיים לצד יהודים מקומיים מארגנטינה ומדינות נוספות בדרום אמריקה, חילונים לצד דתיים – הדבר העמוק ביותר שקושר את הזהות שלנו הוא המסורת והדת היהודית.

עבורי, לילה מיוחד זה, היווה הוכחה נוספת לכך.

לאורך כל השנים, תמיד שמעתי בחדשות ומחברים קרובים על עבודת הקודש של אנשי חב"ד עבור יהודים בגולה, ובמיוחד עבור מטיילים ישראלים בכל רחבי העולם. אולם, מעולם לא הבנתי כמה נרחבת התפרסותם של אנשי חב"ד בעולם – גם בעיירות קטנות עם לא יותר מאשר 200 יהודים מקומיים, במקומות שתיארתי לעצמי שרק מטיילים הרפתקנים יגיעו אליהם, אנשי חב"ד נמצאים שם ומקבלים בברכה ובחמימות רבה כל יהודי ומטייל ישראלי, בדיוק כפי שהרב צבי גרונבלט אמר ביום שלישי האחרון במלון, כשם ש"מעולם לא עזבנו".

עבור כל האמור לעיל, ובמיוחד עבור הסדר הנפלא שאורגן עבורנו, אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות ממעמקי ליבי לאנשי חב"ד המסורים, למר אדוארדו ומר אליהו.

באשר אליי, אני לוקח כמה דברים ממפגשים אלו במהלך החג – מרביתם הינם שכבר למדתי בעבר וקיבלו חיזוק נוסף כעת.

ראשית כל, באשר למה שדיברנו במהלך ה"אסאדו" לגבי האופן בו הדת היהודית מאחדת בין יהודים בקהילות בגולה, אך בישראל, לעיתים מביאה לפילוג בין יהודים ולחילוקי דעות רבים. כמו שאמרתי בשיחה, זהו ללא ספק משהו שאנחנו, המטיילים הישראלים צריכים ללמוד מכם, הקהילות היהודיות בגולה, וזה בדיוק מה שאני מתכוון לספר למשפחתי ולחבריי כשאחזור לישראל.

יחד עם זאת, לא מעט אנשים, חילונים ודתיים כאחד, תמיד יהיו בעלי דעות קדומות, ותמיד יהיו מפלגות ומנהיגים שינסו ללבות שנאה ולהדגיש את השונה והמפריד, מאחר וזו הדרך הקלה שלהם לגייס קולות ולקבל תמיכה נוספת. אולם, אין לי ספק כי השינוי יכול לבוא מכיוון אחד בלבד - הרבנים.

בדיוק כשם שלימדתי במהלך קורס הקצינים בצבא – רבנים כמו מפקדים, אמורים להתעלות מעל הציבור, שחלקו לעיתים מונהג כאמור, על ידי שנאה ודעות קדומות. רבנים, כמו רבני חב"ד, צריכים לקבל בברכה וברגישות כל יהודי באשר הוא, להראות את היופי והחוכמה הרבה שיש לדת היהודית להציע, ותוך כדי להוכיח ש"השד אינו נורא", כפי שלצערי מנסים לתאר זאת לעיתים אותם מנהיגים.

שינוי גדול שכזה בחברה הישראלים יכול לבוא רק דרך מנהיגות אחראית ונבונה, ואני אכן רואה רבנים כמנהיגים של כלל החברה היהודית בישראל, ולא רק של הקהילות הדתיות והמסורתיות בארץ. לא נותר לי אלא לקוות שכפי שהרב צבי גרונבלט אמר, מהפיכה זו, שהחלה על ידי הרבי מילובביץ ואנשי חב"ד מובילים כעת, תחלחל גם לחלקים אחרים בקרב רבני ישראל.

דבר נוסף שאני לוקח עמי הוא האופן שבו ניתן לשלב חומריות ועבודה יומיומית עם רוחניות וסולם ערכים שבו כל אדם מאמין ("חומר עם רוח", כפי שאמר מר אדוארדו). זה מספר שנים שאני שואל את עצמי שאלות לגבי האופן שבו אני רוצה לחיות את חיי, במה אני רוצה לעסוק, מה אני רוצה ללמוד באוניברסיטה וכיוצא בזאת. לעיתים, כאשר אני מדבר עם אנשים, אני מקבל את הרושם שיש ניגוד בין הצלחה בעסקים או בעבודה שמטרתה רווח כלכלי, לבין עשיית דברים טובים עבור אנשים אחרים ועבור החברה אליה אתה שייך. לנגד זאת, שמחתי לראות שתי דוגמאות נוספות לאנשים שמתרגמים את הצלחתם בעבודה היומיומית לכדי קידום של מטרות חשובות, אנשים שמתחזקים בגלל הרוח היהודית ולשם הרוח היהודית.

בחודש הקרוב אני מתכוון לשהות בבואנוס איירס, גם כדי להנות מחייה התוססים של העיר המקסימה הזו, אך גם כדי ללמד עברית סטודנטים יהודים מהקהילה. מיותר לציין, אני אשמח לקחת חלק בכל פעילות נוספת של הקהילה היהודית, ולתרום ככל יכולתי.

בברכה,

גלעד מוליאן
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
חיים כל הכבוד!
ד' אייר ה׳תשס״ו
המון הצלחה בשליחות..
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.