מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשס״ו 25.04.2006

המשימה שנמסרה לידינו / מאמר דעה

האם התמיהה השנייה שבדברי הרבי אינה מתרצת את הראשונה? מהו הדבר שעליו אומר הרבי "אני את שלי עשיתי", ומכאן ואילך הוא מטיל זאת עלינו? ומה פירושה של ההוראה "עשו כל אשר ביכולתכם"? ■  מאת הרב מנחם מענדל ברוד  ■  למאמר המלאכ"ח ניסן:• "יכולתכם ולא רצונכם" / הרב טוביה בלויהגיע הזמן לחשבון-נפש אמיתי / מאמר דעהכיצד מחישים את ביאת המשיח? הרב חיטריק: "למצוא את הצד המשותף והמוסכם"
המשימה שנמסרה לידינו / מאמר דעה
הרב מנחם ברוד

חמש-עשרה שנים חלפו מאז אותה שיחה נוקבת שהשמיע הרבי אור לכ"ח בניסן תנש"א. עדיין חי בזיכרוננו הזעזוע שבו נתקבלו הדברים, ובמיוחד המשפט "ואני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא תעשו אתם כל אשר ביכולתכם". הררי מילים נשפכו מאז בניסיון להבין את דברי הרבי לאשורם. לפעמים יש תחושה שכעמקנים מטבענו אנחנו מנסים למצוא בשיחה זו רזין דרזין, אבל אולי הכוונה היא דווקא לפירושם הפשוט, פשוטה של שיחה. בשורות הבאות ננסה לגעת בשלוש נקודות שמוזכרות בשיחה.

הרבי פותח את הדברים - אחרי שבחלקה העיקרי של השיחה ביאר את מעלת הימים האלה, ימים זכאים – בהבעת "תמיהה הכי גדולה":

"הייתכן שמבלי הבט על כל העניינים - עדיין לא פעלו ביאת משיח צדקנו בפועל ממש?!... דבר שאינו מובן כלל וכלל!"

מה"תמיהה" הזאת עולה, שהגאולה כבר הייתה צריכה לבוא מכבר, עד שאי-אפשר להבין "כלל וכלל" מדוע לא בא משיח-צדקנו. אולם מיד ממשיך הרבי ומעלה עוד תמיהה:

"ותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף-על-פי-כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תכף ומיד, ולא מופרך אצלם, רחמנא-ליצלן, שמשיח לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא-ליצלן!!

"גם כשצועקים "עד מתי" - הרי זה מפני הציווי כו', ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים באמת, בוודאי ובוודאי שמשיח כבר היה בא!!"


כאן מתעוררת שאלה גדולה: התמיהה השנייה מתרצת לכאורה את הראשונה. מדוע לא בא משיח-צדקנו עד עכשיו? הנה התשובה: מפני שאנחנו אדישים, לא "מרעישים", ולא מופרך אצלנו שמשיח לא יבוא היום ולא מחר ולא מחרתיים. הרבי הלוא אומר במפורש, ש"אילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים באמת, בוודאי ובוודאי שמשיח כבר היה בא!". ואם-כן, על מה הוא תמה את תמיהתו הראשונה, עד שהוא אומר שזה דבר "שאינו מובן כלל וכלל", בשעה שמיד הוא ממשיך ואומר, שהסיבה לכך היא שאין מבקשים וצועקים באמת?

כמדומה שבשורות קצרות אלה באה לידי ביטוי דרכו של הרבי, כפי שהיא עוברת כחוט השני לאורך מאות ואלפי התבטאויות במשך השנים. הרבי מדבר בו-בזמן אל הקב"ה מצד אחד ואלינו מצד שני.

כשהוא מדבר אל הקב"ה, בתור רועה ישראל שמייצג את זעקת עם-ישראל, הוא מכריז שהכול כבר מוכן, וכבר עשו תשובה, וכבר נסתיימו כל העניינים, וכבר צחצחו את הכפתורים, ואין עוד שום סיבה שהגאולה מתעכבת, עד שזו "תמיהה הכי גדולה... דבר שאינו מובן כלל וכלל".

אולם כשהוא מדבר אלינו, אל בני-ישראל, הוא דורש ותובע להוסיף בתורה ובמצוות כדי להביא את הגאולה, להרבות בתפילה ובתביעה על הגאולה, לחפש מה עוד אפשר לעשות שעדיין לא נעשה. וכשהוא סבור שאיננו מבקשים ומרעישים די הצורך, הוא ממריץ אותנו במילים תובעניות לזעוק ולבקש באמת.

אבל לכאורה יש כאן בכל-זאת סתירה. אחת מהשתיים – אם הכול כבר מוכן, הרי גם אם לא נוסיף בתורה ובמצוות ובבקשת הגאולה, היא צריכה לבוא; ואם עדיין נדרשת עשייה מצידנו, איך אפשר לומר שהכול כבר נעשה ונסתיים?

האמת היא שאין זו סתירה. למשל, היו פעמים שנתגלעו טענות הדדיות בין תלמידי הישיבה לבין ההנהלה. הרבי דיבר על כך בהתוועדות. תחילה גער בחריפות בתלמידי הישיבה, על שהם מתעסקים בעניינים לא-להם, וקבע שתפקידם לשבת וללמוד תורה, נגלה וחסידות, ולא להתערב בענייני ההנהלה. מיד אחר-כך עבר לדבר אל חברי ההנהלה, ונתן להם 'מנה' הגונה על שהם מזניחים דברים הנוגעים לרווחתם של התלמידים ואינם דואגים לצורכיהם. והרבי הדגיש, שתובעים מכל אחד ואחד את מה שהוא צריך לעשות, ואין סתירה בין שתי התביעות הללו.

דוגמה נוספת: בעל-הבית חייב לשלם משכורת לפועל. עובר יום ועוד יום והוא אינו משלם. התביעה כלפי בעל-הבית היא – הייתכן שאינך משלם את שכרו של הפועל?! מצד שני אומרים לפועל: למה אתה יושב בשקט? למה אינך תובע את שכרך? לו היית מבקש ותובע וזועק באמת, ודאי שבעל-הבית כבר היה משלם את משכורתך.


תפקידנו לעורר את הזעקה

בהמשך השיחה הרבי מטיל עלינו את המשימה לפעול ולעשות כדי להביא בפועל את משיח-צדקנו. רבים מתחבטים, מה כוונת הדברים? אילו פעולות אנחנו יכולים לעשות? ניתנו לכך פרשנויות רבות והועלו רעיונות שונים ומשונים. אבל הרבי עצמו אומר את הדברים במלוא הבהירות:

"מה עוד יכולני לעשות כדי שכל בני ישראל ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה לא הועיל, והראיה, שנמצאים עדיין בגלות, ועד ועיקר - בגלות פנימי בענייני עבודת ה'".

לפנינו דברים ברורים: הדבר שצריך להיעשות הוא – "שכל בני-ישראל ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל". הרבי מביע את כאבו על שלא הצליח עד כה לעורר את כל עם-ישראל לעשות זאת, ושעדיין שקועים "בגלות פנימי בעבודת ה'", והוא מטיל משימה זו על כל אחד ואחת מאיתנו.

וזה הדבר שעלינו לעשות – לטכס עצה ולפעול כדי לעורר בעצמנו ובכל עם-ישראל זעקה לגאולה, ולהביא לידי כך שכל יהודי יפעל, על-ידי הוספה בתורה ובמצוות, כדי להביא את משיח-צדקנו. דברים פשוטים ובהירים, שאין בהם שום ויכוח ושום מחלוקת, ושיכולים להיות נחלת עם-ישראל כולו, על כל חוגיו ושבטיו.


"כל שביכולתכם" ולא "ככל העולה בדעתכם"

בהמשך מוסר הרבי לידינו את העניין:

"הדבר היחידי שיכולני לעשות - למסור העניין אליכם: עשו כל אשר ביכולתם - עניינים שהם באופן דאורות דתוהו, אבל, בכלים דתיקון - להביא את משיח צדקנו תיכף ומיד ממש!"

היו שפירשו את ההוראה "עשו כל אשר ביכולתכם", שמכאן ולהבא עושה כל אחד ואחד ככל העולה על דעתו, וטעמם עמם – הרבי אמר שכל אחד יעשה מה שהוא יכול...

ברור שזה עיוות מוחלט של דברי הרבי. כשעומד המפקד מול הצבא המסתער נגד האוייב ומדרבן את חייליו: "עשו כל אשר ביכולתכם", אין הוא מתכוון שמעכשיו יעשה כל חייל ככל העולה על רוחו ויירה לכל עבר, בלי להתחשב בפקודות ובהוראות. הכוונה היא, שבמסגרת ההוראות והפקודות והנהלים והמטרות שנקבעו על-ידי המפקדים, יפעל כל אחד ואחד ככל יכולתו כדי להכריע את המערכה.

אלה דברים פשוטים ומובנים שבזמנים כתיקונם מיותר היה לפרטם. אפילו חנות מכולת אינה יכולה להתקיים אם כל עובד בה עושה ככל העולה על דעתו, אפילו הוא מסור לעסק ורוצה בהצלחתו. יש מי שכישוריו בתחום הארגון, ואילו חברו מצטיין בשיווק. אם איש הארגון יעסוק בשיווק ולהפך, תגיע המכולת במהירות רבה לפשיטת-רגל.

על-אחת-כמה-וכמה משימה חשובה וגורלית כל-כך, של יצירת ציפייה לגאולה וזעקה לביאת המשיח בכל חלקי עם-ישראל. זו פעולה גדולה ואחראית מאין-כמותה, והיא דורשת את מיטב המומחים בתחומיהם ואת שיתוף-הפעולה של כל הכוחות. ואכן, ראינו שכאשר הפעולות נעשו בדרך זו, זכו להצלחה גדולה וסחפו אחריהן את כלל-ישראל. לעומת זאת, כאשר אנשים פרטיים – בעלי כוונות טובות ללא ספק, אבל בלי ההבנה הדרושה בעניין זה, ובעיקר בלא הסמכות והרשות – קמים ונוטלים את שרביט הפרסום בידיהם, ועושים "כל אשר ביכולתם", הם משיגים את התוצאה ההפוכה, ומעוררים בציבור גיחוך ולעג, עד כדי תימהון.

הרבי הורה לנו "עשו כל אשר ביכולתכם". הוא לא אמר "עשו ככל שעולה בדעתכם" ("טוט אלץ וואס איר קענט", ולא "טוט אלץ וואס איר ווילט"). דווקא בגלל חשיבותו העצומה של העניין, חייבים הדברים להיעשות במלוא שיקול-הדעת והאחריות, ותפקידו של כל אחד ואחד הוא למלא את חלקו במערכה, במלוא המרץ והמסירות.

ועוד נקודה: כשהרבי מדבר על "אורות דתוהו אבל בכלים דתיקון", ברור שהפעולה בשטח היא פעולה של 'עולם התיקון', אלא שהאורות שמאחוריה, או במילים אחרות, האנרגיות הפנימיות שלנו, הן 'אורות דתוהו', וכפי שעניין זה מבואר בהרחבה בתורת החסידות. אולם אם חלילה הפעולות עצמן פונות לכיוון של 'עולם התוהו', התוצאה היא – 'תוהו ובוהו'.
הבה נתאחד כולנו לפעול על-פי דבריו הברורים של הרבי, ונזכה תיכף ומיד ממש, כסיום השיחה – "שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, תיכף ומיד ממש, ומתוך שמחה וטוב לבב".

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
חן,חן!
כ"ז ניסן ה׳תשס״ו
ישר כח ותודה רבה על הכתבה המדהימה והענינית!
2.
שיחה פשוטה
כ"ז ניסן ה׳תשס״ו
השיחה הזאת אינה ניתנת לפרשנות ובטוח לא לכאלה הסברים!
3.
להדוף בכל כח את השלילי
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
לדעתי הצנועה עשו כל שביכלתכם פירושו היום שכל אחד מאיתנו שנקלע לוויכוח שלילי בחבד יהדוף בכל כוחו את המתריסים ובעלי המחלוקת למיניהם ולעסוק בכל הכוח בדברים שהרבי בקש מאיתנו לעשות אותם קירוב יהודים לתורה ומצוות וקירוב הגאולה לעסוק רק בחיובי אני יודע שזה מגרה מאוד להתווכח ולנבוח בוויכוח הידוע כן יחי לא יחי וכולי אבל אם נדע שכאשר אנחנו נותנים מקום לבעלי המחלוקת להשמיע את דברם ולריב ולהתווכח אנחנו גורמים צער לרבה ומרחיקים את הגאולה אזי אנו מחויבים להדוף בכל הכוח דברים שלילים אלו
4.
כל הכבוד!!!
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
אני מצטרף למגיב מס 1 ומודה מקרב לב לכותב השורות ולמערכת.ישר כח!!!
5.
לפרסם את המאמר הזה לכל מי שדברי הרבי יקר...
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
המאמר הזה מגדיר במילים פשוטות וברורות את דברי הרבי בכח ניסן, וצריך לפרסם אותו בין כל אוהדי ופעילי חב"ד ולכל מי שדברי הרבי באמת יקרים ללבו.
והנסיון בשטח מוכיח שאם פונים ליהודי ומסבירים לו את דרך היהדות ומקרבים אותו לחסידות, וביחד עם זה מקיימים את הוראת הרבי כפשוטה ומסבירים לו את ענייני משיח ברמת ההסברה המתאימה לו (אופן המתקבל), הרי שדווקא כך הוא חי באמת עם משיח.
ודווקא יהודי שחדור בכל העניין של חסידות, ואיך שע"י הפצת המעיינות קאתי מר (משיח), מבין גם כן את הקשר הברור בין זה לבין חב"ד שמכשירה בפעולותיה את כל העולם לביאת המשיח בכוחו של הרבי נשיא דורנו.
6.
לא להתנתקות
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
הרב ברוד ביחס לשלימות ארץ הוא קיצוני נגד ההתנתקות הי כדאי שזה יהי גם כשזה קשור לשלימות התורה.
לקחת את השיחה של כח ניסן לנתק אותה מכל המשך השיחות שלאחרי לחבר אותה רק לשיחה אחת ולקבל מסקנות, כביכול, זוהי אותה רשעות כמו ההתנתקות בשלימות הארץ.
(כאן מכים גופים וכאן מנסים להכות נשמות)
בכל המשך השיחות אומר הרבי ברור שהוא מדבר אלינו והוא מדבר על ביאת המשיח בפועל, ואם הרב ברוד רוצה קצת להתעמק בזה שיקח לדוגמא את השיחה המוגהת לשלוחים (תשנב) שם כותב הרבי שאכן נגמרה העבודה ועתה מתחילה עבודה חדשה "לקבל פני משיח בפועל"
והוא מסביר שם מיד שבכל דור ישנו אחד שהוא המשיח שבדור וצריך צלקבל פניו בפועל עיי"ש ובכל רצף השיחות של התקופה הזאת.
מה שנראה זה שלכותב אין שום בעי בהבנת השיחות ולא זו היתה המטרה שלו לבאר את השיחות הקדושות.
יש לו בעי עם המציאות וכיון שלדעתו המציאות שונה מהשיחות, והרי סוכ"ס לדעתו (הטועה) המציאות חזקה יותר מהשיחות רח"ל, לא נותר לו אלא לשבש את השיחות ולהתאימם למציאות כםי שהיא נראית בעיניו.
יש הרבה חוקרים שעושים זאת גם בתורה בכללה.
7.
למגיב 6
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
זה הדמגוגי המוכרת של המשיחיסטים כשאין להם מה לענות.
8.
למגיב 6 -עבודה חדשה "לקבל פני משיח בפועל...
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
תמשיך כמה שורות הלאה,
ללמוד את כל הליקוטי תורה / תורה אור!!!!
זה מה שהרבי אמר פירושו של לקבל פני משיח!!!
9.
מאמר מאלף!
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
ישר כח לרב ברוד על הדברים המאלפים. מי יתן וכל אנ"ש יבינו כך את הדברים!
10.
למגיב 8
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
בוודאי שבמו שכתוב בשיחה הרי זה כולל גם את לימוד הלקוטי תורה תורה אור וכו
התורה לא משתנית ח"ו ואנחנו ממשיכים לעבוד עם אותם כלים של תומ"צ
אלא שכל הנ"ל עתה חדור עם הכונה ועם הוספת חיות לעבודה המיוחדת "לקבל פני משיח בפועל", וכפי שמשמע ברור בשיחה.
ואכן פלא שהר ברוד מקשה ומתרץ בסברות בלתי מבוססות, בלי לנסות להבין הדברים בפשטות מתוך השיחות עצמן ובפרט בדברים שכתובים בפירוש.
והמשמעות הזו עולה נכל המשך השיחות בפשטות.
11.
תגובה ל-6
כ"ט ניסן ה׳תשס״ו
על מה ולמה הפילוסופיה וההבלי הבלים? אין כלל סתירה בין פירוש השיחה הספציפית של הרב ברוד לבין השיחות הבאות או הקודמות!!! אם היה לוקח רק שורה אחת מן השיחה ולא מזכיר את השניה, הרי שאלו חצאי דברים. אך הסבר שלם לשיחה שלימה כפי שעושים כל פעם כשלומדים שיחה ליום או לשבוע (כל אחד ושיעורו) וקבלת ההחלטות בעקבות זאת, ובמיוחד בהקשר לתאריך הרי שאין דרך אחרת להסביר את הלעג שבדבריך אלא לומר שחסר לך הידע וההבנה של שיחות הרבי הקודמניות, אלו שהיו בשנותיו הראשונות של הרבי. כי הרבי העלה אותנו שלב אחרי שלב בבירור המידות ובהבנת דברי תורה עמוקים - הכל כמובן כהכנה לקבל את פני משיח צדקנו. אבל כשמדלגים וקופצים קדימה וחושבים שלמרות הדילוג אנחנו כבר ברמה גבוהה ועוד יותר משל אלה שבעצם צעדו צעד צעד עד להיכן שהם כיום, לאלה לא נותר אלא לזלזל בדברי חכמים ואין להם היכולת לקבל את הדברים...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.