מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשס״ו 25.04.2006

למען תזכור

לפני שנתיים ימים, פתחו במכון ללימודים יהודים JLI שעל-ידי המרכז לענייני חינוך בקורס על השואה בכ-160 מוקדים ברחבי העולם, בו השתתפו כעשרת-אלפים יהודים ■ מנהל המכון הרב אפרים מינץ מניו-יורק מספר ל-COL על הצלחתו של הקורס, הקידוש-השם שזה גרם ועל גל התגובות האדיר ■ לסיפור המלא
למען תזכור
160 יעדים, 10,000 משתתפים • אחד ממרכזי ההרצאות
לפני שנתיים ימים, ישבו להם חברי המכון ללימודים יהודים JLI בניו-יורק שעל-ידי ה'מרכז לענייני חינוך', וחשבו על הקורס הבא בסדרת הקורסים אותם הם מנהלים. "היינו קרובים ליום השנה ה-60 לשחרור מחנה אושוויץ", מספר בראיון מיוחד ל-COL הרב אפרים מינץ, העומד בראש המכון "והחלטנו ללכת על קורס על השואה. חשוב להדגיש, מכון JLI אינו מתמקד רק במימד ההיסטורי, אלא גם בעיסוק בנושא מנקודות ראייה שונות, ועל-כן, הקורס אינו דומה לקורסים אחרים הניתנים באוניברסיטאות ובמרכזים קהילתיים יהודיים".

השם שנבחר היה: "מעבר 'לעולם לא עוד': השואה מדברת לדור שלנו". הוגי התוכנית ציפו להשתתפות גבוהה של יהודים, אך הופתעו לראות את התוצאות: עשרת-אלפים יהודים בכ-160 יעדים בעולם למדו על השואה במסגרת הקורסים. "זה בהחלט היה מפתיע", אומר מינץ.

'מוזיאון השואה', 'יד ושם', וארגוני שואה נוספים אישרו את הקורס שימשוך קהל של פליטי שואה לדורותיהם. מוסרי הקורס הינם מחנכים, רבנים ומנהיגי קהילות שישתתפו במכון קיץ מיוחד שבו קיבלו מידע ועצות להעברת הקורס.

הדים לסדרת ההרצאות

הדים רבים היו להרצאות. כך, למשל בג'קסונוויל. בטקס מיוחד שאורגן לכבוד סדרת השיעורים על השואה של ה-JLI - מרכז ללימוד יהדות, הכריז ראש-העיר של ג'קסונוויל ג'ון פייטון, על חודש נובמבר (שבו גם חל 'ליל הבדולח') כחודש של חינוך לשואה.

במהלך האירוע הגישו השלוחים לראש-העיר עותק מהספר רב המכר 'צבאו של הרבי' ולוח-שנה של קהילת ג'קסונביל והאירוע היה קידוש-שם ליובאוויטש.

כך גם בפילדלפיה, התקיימה סדרת קורסים. שלוחי חב"ד בעיר נתנו סדרת שיעורים ייחודית הנותנת 'מבט מהנשמה' על השואה האיומה של יהודי אירופה. "אני מוצאת את השיעורים מעוררי השראה. שלושת הכיתות האחרונות גרמו לי להבין איך העם היהודי באמת מתמודד. הקשיים שלנו רק מחזקים אותנו ועושה אותנו יותר מחוייבים לאמונתינו", אמרה סטודנטית בשם לינדה באלין לעיתון היהודי "ג'ואיש אקספוננט" היוצא-לאור בפילדלפיה.

בבית-חב"ד בשכונת מיין-ליין, בראשות השליח הרב שרגא שרמן, ההרצאות זכו להשתתפות מלאה. "הסיבה למגוון הקהל שמגיע לשמוע את ההרצאות היא בגלל שהקורס נוגע בנקודות שמאחדות אותנו", הרב שרמן אומר. "זה לוקח אותנו מעבר ההיסטוריה ונותנת לנו מבט מהנשמה. ההרצאות הן לא רק מסקנות על הקורבנות ששמרו על האמונה, אלא גם אלה שלא היה להם אמונה ואיך הם התמודדו במצב הקשה".

התקשורת מדווחת

עיתונים רבים דיווחו בהתעניינות מרובה על קורסי השואה המיוחדים שמעבירים מרצי ה-JLI בו זמנית ב-160 מוקדים ברחבי ארצות הברית, קנדה אוסטרליה ודרום-אפריקה. במספר כתבות בהם רואיין מנהל התוכנית הרב אפרים מינץ נכתב בשמו כי "צוות של עשרים ושמונה איש עבדו בשמך שנתיים ימים על החומר על מנת שקורס זה לא יהיה עוד הרצאה על השואה".

ל-COL הוא אומר: "בסיכומו של דבר, הקורס היה הצלחה אדירה".

ברוב הכתבות הקורא מתוודע לעומדים מאחורי הפרוייקט, הנדיבים למשפחת ראהר, שלקחו על עצמם את מימון המרכז ללימודי היהדות ה- JLI.

"צייד הנאצים" משבח

"צייד הנאצים" הידוע שמעון ויזנטל נפטר לפני שבעה חודשים. בתקופה שלפני פטירתו הוא פגש את ידידו הרב יעקב בידרמן, השליח הראשי לאוסטריה ומשלחת של אנשי המכון ללימודי יהדות שעל-ידי המרכז-לענייני-חינוך.

בפגישה, השלוחים הציגו למר ויזנטל ז"ל את הקורס בנושא השואה. "אני תומך גדול בקורס הזה, מכיוון שאינפורמציה היא ההגנה שלנו נגד שחזור ההיסטוריה. שימור הזיכרון שלנו היא חובה מוסרי", ויזנטל אמר בהודעה.

בנוסף, מעל 50 אישים ידועים וקרוב ל-70 מרכזי שואה בעולם עזרו ותמכו בקורס.
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
יהודים חסידיים אנו
כ"ז ניסן ה׳תשס״ו
אינני חושסבת שהעיתוי של הכתבה שלכם מתאים. אנו בעיצומו של חודש ניסן בו אין אומרים תחנון ובודאי לא מתאבלים. המינוח יום השואה והגבורה אינו מתאים ליהודים חסידיים.
2.
מה הקשר היום?
כ"ז ניסן ה׳תשס״ו
יום זה שהוקבע ע"י מדינת ישראל, כיום השואה. נוגד את ההלכה. (שאין להיות באבל בחודש ניסן).
ובכלל ממתי אנו מחזיקים ממועדי המדינה?
3.
תגובה ל-2
כ"ז ניסן ה׳תשס״ו
אצלכם זה או פסטיבל או פסטיבל(סקנדל) ....
אז מתי נזכור ????
4.
אנחנו רק מחפשים הזדמנות לקרב יהודים
כ"ח ניסן ה׳תשס״ו
וזה אחד מהדרכים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.