מערכת COL | יום י"ב ניסן ה׳תשס״ו 10.04.2006

המודרניזציה לא משפיעה על מצות ברוקלין

בחדר צפוף ללא חלונות, המאפייה בקראון-הייטס מייצרת מעל שמונים טון של מצות שמורות. "המצה חייבת להישאר שטוחה", הילדה חנה דרייזין הסבירה לכתבת סוכנות הידיעות AP, ורנה דובניק, שביקרה במקום בשבוע שעבר. "אפילו שיהודי ליובאוויטש פתוחים לעולם ומשתמשים בטכנולוגיות, המאפייה יכלה להתאים טוב לכפר רוסי ישן", נכתב. וגם: חסיד מסביר מדוע מצות דומות לסיגרים טובים. לסיפור המלא
המודרניזציה לא משפיעה על מצות ברוקלין
חנה ובתיה דרייזין יושבות על ערימת עצים להסקה * צילום: טינה פינברג, AP

הכתבה שהתפרסמה בעיתון "ניוזדיי" בתיאום אנשי מחלקת הדוברות של chabad.org:

המצות צריכות להיאפות בתוך 18 דקות במדוייק.

במאפייה בברוקלין, כל מצבור טרי של מצות פסח מתוזמן החל מהרגע שהקמח נגע במים עד שהפיסות הלחם הדקיקות יוצאות מהתנור - עיסה המעובדת מהר כדי למנוע ממנה לטפוח.

המצה חייבת להישאר שטוחה "כדי להזכיר לנו כשאשר היהודים יצאו ממצרים לא היה להם זמן לתת ללחם לטפוח", אומרת חנה דרייזין, ילדה בת 10 שישבה עם בת-דודה בתיה מעל ערימת עצים שעזרו לגעש הלהבות של התנור.

מאחורי קירות חסרות-חלונות, המאפייה הצפופה והרועשת יצרה יותר משמונים טון של מצות תוך 7 חודשים לפני פסח. במחיר של 15 דולר לפאונד, המצב נשלחת ליותר מ-70 מדינות. מצרפת, אנגליה, ויין עד לקונגו, ויטנאם והודו.

השפות בעברית, רוסית ואנגלית שנשמעים במאפייה מעורבבים עם קולות הנקישות של הבצק.


מצות דרך האינטרנט

אכילת לחם אסורה בפסח לפי החוק היהודי, ונשמרת בקפדנות על-ידי התנועה היהודית האורתודוקסית חב"ד-ליובאוויטש שהחלה במאה ה-18 ברוסיה והתפרסה בעולם כולו.

תחת הרב מנחם שניאורסון המנוח, המנהיג שלהם בשכונת קראון-הייטס בברוקלין, הליובאוויטשר'ס נעשו הקבוצה היהודית-דתית הכי פונה לחוץ; מציגים חנוכיות ענק במקומות ציבוריים ובונים מרכזי חב"ד מסאן-פאולו ועד לבנקוק. הרבה מ-200 אלף המאמינים משתמשים בטכנולוגיות הלויין והאינטרנט כדי לתקשר עם אמונתם. באתר של חב"ד chabad.org ניתן אפילו להזמין מצות ולהוריד מתכונים.

אבל כזה מגיע לאפיית מצות "זה נעשה באותו דרך בדיוק כמו לפני 3000 שנה", אומר הרב מענדל פעלער, השליח בס' פול במיניסוטה שהגיע לשכונה כדי להביא מצות.

הלחם שנעשה בעבודת-יד על-ידי ליובאוויטש הוא רק חלק מהשוק המסחרי הגדול הכולל ענקיות מזון כמו מנישביץ וסטרייטס. המאפייה בברוקלין נמצאת בבעלות משפחות דובראוובסקי וטננבוים - עסק שהחל במאה הקודמת בלואר-איסט-סייד של מנהטן על-ידי יהודים רוסים.


כמו סיגרים טובים...

המאפייה גם נשכרת לשעות אחדות ליחידים, כמו הילדה חנה דרייזין ומשפחתה הגדולה.

"לעזור לאפות את המצות שלנו משלים הכל עבור כולנו - זה מוסיף גוון נוסף לפסח", אומר דודה, ר' זאב דרייזין.

המאפייה הזו יכולה להתאים טוב בכפר רוסי ישן, אבל המאה ה-21 בהחלט הגיעה: אוזנייה לטלפון סלולרי הייתה תלוייה על אוזנו של אחד הצעירים כשהוא העביר שישה מצות על מקל העץ.

לאחר היציאה מהתנור, כל מצה נבדקת על-ידי משגיח הלובש כפפות לבדוק אם הלחם נאפתה כולו. הוא מעמיד אותם בדייקנות בקופסאות קרטון.

בעלה של אחותו, ר' מענדל שניאורסון הסביר: "כמו סיגרים טובים, הם צריכים להיות ארוזים כדי שלא יישברו".


עוד בנושא:
+ למכירת חמץ באתר chabad.org

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.