מערכת COL | יום י"ב ניסן ה׳תשס״ו 10.04.2006

האל"ף בי"ת של אברהם פריד

לכבוד חג הפסח מארח המדור הפופולרי 'המילון' של בנימין גרנות בעיתון 'בקהילה' את הזמר החסידי ר' אברהם פריד  ● "אני מתנצל על העיכוב ועל האיחור בהוצאת הדיסק החדש. מסיבות שונות האלבום התעכב והוא ייצא רק בעוד רק בעוד מספר חודשים. אחריו אני מקווה להוציא עוד אלבום של ניגוני חב"ד ועוד אלבום של 'אידישע אוצרות'"  ● מאדרבה עד תניא ב'כתבה מלאה'
האל
אדרבה

"אחד המושגים הכי בסיסיים ויסודיים ביהדות. אם היינו לוקחים כל יום חמש דקות, כל אחד מאתנו, והיינו חושבים על מעלת חברינו ולא חסרונם, אני חושב שעניין 'אהבת ישראל' היה גדול יותר. זה שיר שלעולם יהיה להיט והתודה על כך נתונה ליוסי גרין שזכה להלחין שיר כזה".

אידישע אוצרות

"סדרה שאני מאוד גאה בה וגם התגובות לה היו מאוד חזקות. לא עובר שבוע שאיני מקבל בקשה להוציא עוד אלבום מהסדרה הזו. בקרוב אני מקווה בעזרת ה' להוציא תקליט נוסף בסדרת האלבומים משיריו של ר' יום טוב עהרליך".

אני חושב עליכם

"שיר שהוקדש לחזק את ידם של מתיישבי גוש קטיף. הייתה לי סייעתא דשמיא נפלאה כשמצאתי את מילותיו של ירמיהו הנביא, 'כי אנכי ידעתי את המחשבות אשר אני חושב עליכם, נאום ה', מחשבות שלום ולא לרעה, לתת לכם אחרית ותקווה' (ירמיהו כט, יא). קראתי איזה סיפור בעיתונות, שהיה דיון בבית-משפט, כאן בניו-יורק, כאשר סטודנטית כתבה עבודה אקדמית לבית הספר שלה ושילבה בו את הפסוק הזה. היה פה רעש גדול האם זה ראוי שפסוק מהתנ"ך יופיע בעבודה שכזו. בכל מקרה, הבטתי במילים וראיתי כמה שהן יפות. כשהלחנתי את השיר, התפלאתי כיצד עדיין לא הולחן שום שיר על המילים הללו. חודשים אחדים אחרי שהשיר הולחן היה גירוש יהודי גוש-קטיף. בעקבות מה שאירע, החלטתי לפרסם את השיר ולחזק את ידי המתיישבים".

ר' חיים בנט

"עד היום אני מצטער שלא זכיתי להקליט את 'מכניסי רחמים'. ר' חיים כותב שירים טהורים ויש לו את הזכות להשמיע שירים לפני רבו, האדמו"ר מסערט ויז'ניץ".

יוסי גרין

"אם לא יוסי גרין, איפה הייתי בעולם המוזיקה? אני חייב לו את כל הקריירה. יוסי גרין ואברהם פריד זה גוף ונשמה".

דיסק חדש

"אני מתנצל על העיכוב ועל האיחור. מסיבות שונות האלבום התעכב והוא ייצא רק בעוד מספר חודשים. אחריו אני מקווה להוציא עוד אלבום של ניגוני חב"ד ועוד אלבום של 'אידישע אוצרות'".

הופעה

"לעולם לא אופיע במקום שאינני סומך על מארגני המופע הן בגשמיות והן ברוחניות. מילה צריכה להיות מילה".

האפ קאזאק

"שיר הניצחון ששר הסבא משפולי עם היהודי שניצל מהפריץ. גם הוא וגם השיר 'הבל הבלים' שהם ניגונים חסידיים, מניגוני חב"ד, נכנסו טוב ופרצו טוב. אני מרגיש שבחורי ישיבה לאו דווקא חסידיים, מאוד אוהבים שירי חב"ד. זו מוזיקה עם נשמה. זכות היא בשבילי להביא שירים כאלה לכל העולם כולו".

הצלחה

"סייעתא דשמיא וברכה מהשמים. הברכות והעידוד שקיבלתי מהרבי זצ"ל לבטח עזרו לי כל הדרך. אני מודה לקדוש-ברוך-הוא כל יום שאני יכול להמשיך ולשמח".

השיר הראשון

"בשנת תש"מ, השיר 'א-ל ההודאות' שהלחין הרב ברוך חייט".

חב"ד

"כחסיד חב"ד אני מרגיש זכות וחובה להוציא ולשיר שירים חב"דיים. אני חושב שאלו שירים אותנטיים ובעזרת ה' נוציא עוד ועוד שירי חב"ד. כשאני בא לחתונה, למשל, ושרים בשמחה רבה 'הבל הבלים', זה נותן לי הרגשה מאוד טובה. עושה לי חם בלב לדעת שהצלחתי להחדיר שיר חב"די לתודעת העולם כולו".

ישראל

"'ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה'. לצערנו יש בה הפסד גדול ואנו מתפללים לקב"ה ומצפים שישגיח על ארץ ישראל, משום ש'הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל'. שייתן הקדוש-ברוך-הוא שכל טוב לאנשים בממשלה, שישכילו לשמור על ארץ ישראל וגבולותיה ועל עם ישראל. כואב הלב לראות מה קורה בה".

אלי יזרלביץ

"הגדול מכולם, האמרגן האחד והיחיד".

אלי לאופר

"יפה כוח הבן מכוח האב. יש לו עתיד גדול".

משה לאופר

"אני עובד אתו יותר מ-20 שנה והוא חלק גדול מההצלחה של השירים שלי. עם העיבודים שלו הוא הצליח להרים את השירים לדרגה גבוהה יותר".

ישי לפידות

"מביא הרבה שמחה לכלל ישראל. לאו דווקא מסכים עם הסגנון שלו אבל כנראה שזה הצליח".

מוזיקה חסידית

"צריכים לשמור עליה שלא תיעלם חלילה בים הצלילים המאיימים להציף את המוזיקה האותנטית. בביתי שומעים את האלבום 'לחיים טיש' - מוזיקה יפה ונעימה ששומרת על אווירה יהודית בבית. רק כך אפשר לשמור על האותנטיות שלנו".

מוריה

"השיר מדבר בעד עצמו. שיר מלא רגש שמבקשים שאשיר כמעט בכל הופעה. שיר גדול שהצליח לכתוב ר' משה מרדכי (רוזנבלום) והצליח מעל ומעבר".

מקום אהוב

"בשכונת הרבי, קראון הייטס, ניו-יורק".

מרדכי בן דוד

"פתח לי את הדרך המוזיקלית. כשהוא התחיל לשיר לפני שלושים שנה הוא עורר בי את החשק להיכנס לעולם המוזיקה. אני זוכר שעות על גבי שעות ששמעתי את הקלטות שלו בביתי והצטרפתי אליו בשירתי. מרדכי זה מרדכי. ברוך ה' שיש זמר כזה שרומם את המוזיקה החסידית".

נקודת שיא

"בכל פעם שאני זוכה להוציא חיוך מאדם חולה ולשמח אותו, זה השיא שלי. להביא שמחה לילדים ולאנשים שזקוקים לרפואה, אין שיא גדול מזה".

נקודת שפל

"היו הופעות שרציתי שהאדמה תיפתח ותבלע אותי, כשהרגשתי שאני לא מצליח לרגש, לא מצליח לרומם את הקהל ולהתחבר אליו. אבל ברוך ה', בחצי יובל של הופעות, היו יותר הצלחות מכישלונות".

עלה קטן

"שיר נפלא עם מסר נפלא. תודה לישי לפידות שנתן לי את השיר הזה. הקהל יודע לזהות שיר טוב והשיר הזה הצליח ואין הופעה שלא מבקשים אותו. הוא הצליח כשלעצמו, כ'סינגל', למרות שלא יהיה בדיסק החדש".

ר' הלל פלאי

"אני לא מכיר אותו אישית, אבל השירים שלו יקרים מאוד. הם שירים קליטים, מיוחדים ל'קומזיצים', שאפשר לשיר אותם בצוותא. הסגנון שלו מאוד מאוד חשוב למוזיקה החסידית ובאלבום החדש כמובן לקחתי שיר נפלא שלו".

עד הנה

"שיר שאהבתי מאוד ואם אני לא טועה, זה השיר הראשון ב'יחיד ורבים'. אני שמח שלקחתי את השיר הזה שמושר סביב שולחן שבת, בחתונה ועם חברים. זה שיר שכיף לשיר עם החבר'ה".

ר' יום-טוב עהרליך

"זיכרונו לברכה. יהלום של יהודי. עם השירים שלו גדלתי. אני חושב שמכל המוזיקה שהוצאתי עד היום, אני הכי גאה בשירים שזכיתי להוציא ואני מקווה להוציא עוד מהם. הם יהלומים שפשוט חייבים להוציא לאור".

קו אדום

"לא להיכנס למוזיקת ה'דאנס' ולמוזיקה דומה, שאין לה שום קשר למוזיקה יהודית. אני מקווה שהמשפחה שלי, הילדים שלי, יהיו גאים בי ששמרתי על הגבולות האלה ושהבאתי שירים שמעוררים את הלבבות לאבינו שבשמים".

קראון הייטס

"מצפים לישועה. ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו".

רגע שלא תשכח

"בשנת תשמ"ח כשעברתי אצל הרבי זצ"ל, אחרי התוועדות. הייתי ממש צעיר וקיבלתי 'כוס של ברכה' והמשכתי ללכת. בזווית העין אני מבין שהרבי מושיט לי את היד. חזרתי לכיוונו והרבי מושיט לידי בקבוק 'משקה', כמו שהוא נותן לכל שליח ושליח שבא ל-'770', לפני שהוא חוזר למקום השליחות שלו, כדי שיעשה במשקה הזה 'התוועדות' במקומו. חשתי שאני שואל את הרבי בעיניי האם הוא בטוח שהבקבוק בשבילי. הרבי הביט בי וחייך כאומר שזו לא טעות. באותו רגע הרגשתי שמה שאני עושה באמצעות המוזיקה, זו שליחות".

מונה רוזנבלום

"המון ברכה יש במוזיקה שיש לנו מר' משה מרדכי. הייחודיות עם השירים שלו, העיבודים, המקהלות. ברוך ה'".

שבת

"עם הילדים. מעין עולם הבא. אתה מוזמן".

שיר מגויר

"אני ממש נגד לקחת שיר של הגויים ולשים בו פסוק יהודי. אני חושב שיש לנו המון מה לתת ומה להלחין ואין צורך לחפש במקורות אחרים. אני מעולם לא שרתי שיר כזה. יש אמנם שטוענים שבחב"ד לקחו שירים מהגויים והם הפכו לניגוני חב"ד, אבל צריך לראות מי לקח את השירים האלה. היו אלה אדמו"רים וצדיקים שראו שיר עם ניצוץ של קדושה, שאפשר להתקרב בו אל הקדושה. אבל לשירים המגוירים של היום אין קשר ליראת שמים. רק צדיקים יכולים 'לגייר' שירים".

שיר מוצלח

"שיריו של ר' שלמה קרליבך מוצלחים בכל קנה מידה, בכל העולם. היה לו כוח נפלא והוא אף פעם לא לקח שירים מהגויים. הוא עלה להיכל הנגינה ולקח ניגונים משם".

שמחה

"מתפללים שנזכה. בגלות מאוד קשה להיות בשמחה אמיתית. כשיבוא המשיח, אז 'כי בשמחה תצאו', ואז יהיה 'שמחת עולם על ראשנו'".

ליפא שמלצר

"גדול".

תניא

"שיר מיוחד, אם לא המיוחד שבהם. תניא יש רק אחד".

אברהם פריד

"מקווה להמשיך ולהוציא עוד שירים שיחזקו את אחינו בני ישראל בכל מקום שהם, ולזכות להיכנס ללבבות השומעים, לעורר ולקרב אותם לאבינו שבשמים".


תעודת זהות:

ר' אברהם פריד (פרידמן), 45, חסיד חב"ד, תושב קראון הייטס שבניו יורק. בוגר ישיבת 'אהלי תורה' חב"ד בברוקלין. עוסק במוזיקה החסידית מאז נישואיו ועובד בימים אלו על אלבומו ה-25. חתום על להיטים רבים במוזיקה החסידית שהפכו לנכסי צאן ברזל, כמו 'תניא', 'אדרבה', 'ברוך הבא מלך המשיח' וסדרות הדיסקים הפופולריות 'ניגוני חב"ד' ו'אידישע אוצרות - אוצרות יהודים'.
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
אברך יקר וחסידי
י"ב ניסן ה׳תשס״ו
דוגמא חיה לחסיד שלא נותן לכבוד והמעמד לשכר אותו
2.
מתי
י"ג ניסן ה׳תשס״ו
מתי אברהם פריד יגיע להופעה בארץ???
אני מאוד רוצה לראותו!!!
3.
פע!!!
י"ג ניסן ה׳תשס״ו
איזה תוארים על שלמה קארליבאך
4.
תגובה ל3
י"ד ניסן ה׳תשס״ו
מה הבעיה שלך
הוא לא שיבח את הדרך שלו
אלא את השירים.
אברמהלה מחכים כבר אלבום החדש!!!
5.
תגובה ל4
י"ד ניסן ה׳תשס״ו
אני מצטט :" הוא עלה להיכל הנגינה ולקח ניגונים משם "
זה לא שבח?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.